Urkundkolm_Ruta - Breslauer Hütte-Urkundkolm (3143 m) Rofen-Vent-Martin-Busch Hütte

Nedjelja, 24. lipnja 2018.
Urkundkolm sa svojom nadmorskom visinom od 3134 m ne strši i nije dominantan vrh, jer se nalazi u neposrednoj blizini većih tritisućnjaka. Za njega se s pravom može reći da je to grebenski vrh, jer od njegova vrha produžava greben  do Ötztaler Urkund vrha s visinom od 3554 m. Unatoč tome, ovaj vrh je dobro posjećen i cijenjen u planinarskom smislu. Planinarski dom Breslauer Hütte smješten je na južnoj padini planine  podno vrha na nadmorskoj visini od 2844 m, stoga, gotovo svi planinari koji posjećuju ovaj dom naprave rekreativni izlet na ovaj vrh. Za uspon od doma na vrh potrebno je 1 h laganog hoda, gdje se savladava visinska razlika  okvirno 300 m. Sam vrh je smješten na kamenitom grebenu, a označen je velikim križem. Vidici s ovog vrha podjednako su lijepi kao i s ostalih vrhova koji ga okružuju.

Na vrhu Urkundkolma (3143 m)

PRISTUP AUTOMOBILOM ( do sela Vent u Austriji)

Do naselja Vent može se stići preko Italije ili Austrije. Naš odabir je preko Austrije. Obzirom, da dolazimo iz 2 različita grada Jure iz Zagreba, a ja iz Opatije. Dogovor je da se nađemo na benzinskoj pumpi na autoputu Jesenice prije tunela Karavanke. Od tu nastavljamo dalje automobilom od Jure slijedećom rutom: Villach – Salzburg – Rosenheim - Innsbruck. U Innsbrucku treba izaći na autoput A12 voziti do - izlaz Ötztal, od kuda dalje treba nastaviti vožnju lokalnom cestom 186 prema poznatom austrijskom skijalištu Sölden, od kojeg preostaje još 17 km do Venta. Od Zagrebe do Venta po navedenoj ruti – dužina puta 694 km. Vrijeme vožnje 7 do 8 h. Od Opatije dužina puta 660 km. Vrijeme vožnje 8 h.

U koliko se dolazi iz smjera Italije nakon prolaska nekadašnjeg graničnog prijelaza Brenner, treba voziti u smjeru Innsbrucka, u kojem treba izaći na autoput A12. Daljnje upute kao kod prethodnog opisa.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)

Ishodišna točka pohoda - dom Breslauer Hütte (2844 m), vrh Urkundkolm (3143 m). Silazak  istom stazom do doma Breslauer Hütte (2844 m), nastavak spusta do Rofena (2014 m), Vent (1900 m). Od Venta uspon do doma Martin Busch Hütte (2501 m). Ukupna dužina staze 22,2 km. Ukupno vrijeme hoda 9 h i 14 minuta. Visinska razlika pri usponu 899 m, pri silasku 1928 m. Minimalna visina 1899 m, maksimalna 3137 m. Visina odredišta 1910 m. Prosječni nagib 11%.

Izvod – analiza gpx traga

Breslauer Hütte nalazi se na 2844  m nadmorske visine, zapadno od Venta u podnožju Urkundkolma u Ötztal Alpama. To je polazna točka za penjanje: Wildspitze, Hinterer Brochkogel, Ötztaler Urkund i Wildes Mannle i Urkundkolm

Trodnevni boravak u planinarskom domu Breslauer Hütte je naša baza za uspon na 3 vrha: Wildes Mannle, Wildspitze ispenjani prethodna 2 dana. Treći dan našeg boravka u Ötztal Alpama predviđen je za uspon na Urkundkolm, spust preko Rofena do Venta, te nastavak uspona do  planinarskog doma Martin Busch Hütte (2,501 m), koji će poslužiti kao baza za slijedeća 2 dana za uspon na Hintere Schwärze (.628 m) i Similaun (3606 m).

Nakon ranog jutarnjeg buđenja i doručka Jure i ja, na pohod smo krenuli u 6 h i 25 minuta. Budući da nam treba samo 1 h hoda do vrha, ruksak smo ostavili u domu. Sobom nosimo samo gps uređaj. Od Breslauer Hütte prema postavljenom putokazu lijevo od doma ulazimo na dobro obilježenu i uhodanu planinarska stazu br. 211 koja vodi na Wildspitze (3 h i 45 min.), Ötztaler Urkund (3 h) i Urkundkolm (1 h). Prvih 200-tinjak metara slijedimo zajedničku stazu do raskrižja putova, gdje se staze razdvajaju. Ravno odvaja se put za Wildspitze, mi skrećemo desno na zajedničku stazu koja vodi na vrh Urkundkolm i Ötztaler Urkund  (staza za Ötztaler Urkund – preko vrha Urkundkolm nije markirana).

Od doma - ulazak na planinarsku stazu

Odmah nakon odvajanja planinarska staza vodi oštro uzbrdo, po manjim serpentinama, kroz manji kamenjar i razbacane kamene blokove, pa se povremeno moraju koristiti i ruke za njeno savladavanje. Nakon 25 minuta laganog hoda stižemo na manju travnatu zaravan dosegnuvši visinu 3040 m. Neobično je na toj visini vidjeti stado ovaca na ispaši.

Kada se krene od raskrižja planinarska staza se umjereno uspinje po rasutom manjem kamenjaru, kasnije nastavlja u kombinaciji i s većim kamenim blokovima

Stado ovaca na ispaši na visini 3040 m

Kada se prođe spomenuta zaravan, planinarska staza ponovo nastavlja oštro uzbrdo, ponovo se trebaju povremeno koristiti ruke za njeno savladavanje. Savladavanje ovog dijela kamenitog uspona ipak ne donosi nikakve ekstremnije dijelove i može se proći sigurno.

Preko razlomljenih kamenih blokova

Kada se iziđe na vršni greben koji započinje na 3113 m nadmorske visine, uspon se nastavlja po njemu, a planinarska staza vodi po dobro ugaženom i komotnom putu do vršne točke koja je obilježena drvenim križem.

Ova mala kamena piramida označava izlazak staze na greben, po kojemu se dolazi do vrha

Vrh Urkundkolm (3143 m) - obilježen je drvenim križem na kojemu je pričvršćena limena kutija s upisnom knjigom. Vidici s ovog vrha podjednako su lijepi kao i s ostalih vrhova koji ga okružuju. Nažalost, ovog puta vidici su djelomično ograničeni gustom maglom i oblacima. Nakon kraće pauze nastavljamo silazak istim putom do planinarskog doma Breslauer Hütte.

Pri spustu od vrha na grebenskom polegnutom dijelu staze

Pri spustu pogled na dom

Za uspon na Urkundkolm od doma Breslauer Hütte trebalo nam je 1h, a za silazak 45 minuta. Po silasku s vrha u dom - pauzu od 30 minuta koristimo za pospremanje ruksaka, osvježenje uz piće i kavu. Kako smo se popeli na Urkundkolm bez ruksaka, dolazimo na ideju kako bi bilo dobro prebaciti ruksake teretnom žičarom do Rofena. Razlog tome leži u činjenici da su ruksaci prilično teški, obzirom da se radi o višednevnom boravku u Ötztal Alpama. Pored toga treba se spustit do Rofena strmom stazom 2.8 km uz prosječan nagib 20%, gdje treba prevladati visinsku razliku pri silasku 850 m. Cijena teretne žičare za ruksak 7 €.

Od doma Breslauer Hütte spust započinjemo u 8 h i 30 minuta, preko široke alpske visoravni dobro obilježenom i utabanom planinarskom stazom. U prvom dijelu staza vodi po kamenjaru. Nakon 20 minuta spusta dolazimo do raskrižja planinarskih putova. Lijevo odvaja se staza za Vent, mi tu skrećemo desno za Rofen.

Pogled unazad na planinarski dom. Ovaj prvi dio staze vodi po rasutom kamenjaru, prošaran busenjem trave

Teretna žičara

Raskrižje. S lijeve strane lijepo se vidi staza koja vodi preko Stablein do Venta

Od ovog raskrižja staza nastavlja vrlo strmim travnatim padinama prostranog Kuhberga. Spust se odvija lijepom ugaženom planinarskom stazom po mnogobrojnim oštrim serpentinama, neposredno uz    klanac potoka Rofenbach – nizvodno s njegove desne strane sve do Rofena. S ovog djela staze pruža se prekrasan pogled prema jugoistoku i sjeverozapadu na dolinu Venter i na okolne vrhove koji je okružuju. Posebno lijep pogled je na malo selo Rofen smješteno na nadmorskoj visini 2014 m – najviše trajno nastanjeno mjestu u Austriji. Rofen, kao i Vent je dio općine Sölden u Ötztalu.

Od raskrižja staza nastavlja lijepim travnatim padinama prostranog Kuhberga

Prema sjeverozapadu – dolina Venter

Dolina Venter prema jugoistoku kroz koju teče bujan potok Rofenache. S desne strane potoka (nizvodno) vidljiva je staza koja vodi do Venta

Rofen

Malo i cvijeća koje raste iznad 2000 m.

Ulazak u selo Rofen

Prolazimo kroz selo do teretne žičare, preuzimamo ruksake i odlazimo u restoran Berggasthaus – Rofenhof (fam. Florian). Kraća pauza za marendu i osvježenje, nakon toga nastavljamo put prema zadanom cilju Martin Busch Hütte. Nakratko, staza se spušta do atraktivnog visećeg mosta manje rječice  - potoka Rofenache preko kojeg se prolazi na planinarsku stazu koja vodi dalje prema Ventu. Nakon 15 minuta pješačenja stižemo do mjesta gdje je postavljen drveni križ i klupe za odmor. Ovaj križ ima svoju dugu povijest. Naime, postavljen je 1933 godine na vrh Wildspitze, skinut je i obnovljen, kao takav postavljen je u dolini između sela Rofen i Venta na jedinom mjestu od kuda se iz ove doline može vidjeti Wildspitze. Na vrhu Wildspitze 2010. godine postavljen je novi metalni križ.

Uz potok Rofenache i njegov spektakularni klanac, ne samo da se susreću djela iz davnih vremena, kao što je lovni logor ili „šuplji kamen“, nego se mogu vidjeti i manja nova umjetnička djela koja pričaju svoje priče. Dužina staze Rofen – Vent  2 km - vrijeme hoda 30 minuta.

Prelazak preko visećem mosta na potoku Rofenache

Klisure potoka Rofenache

Drveni križ koji je bio postavljen 1933. godine na Wildspitze. Skinut je i obnovljen, te postavljen 2011. na ovom mjestu između sela Rofen i Venta. To je jedino mjestu iz ove doline od kuda se vidi vrh Wildspitze. Novi metalni križ na vrhu Wildspitze postavljen je 2010. godine.

Wildspitze – zumirano

Na stazi – selo Vent u pozadini

Prelazak preko drvenog mosta i ulazak u selo Vent

U Ventu smo napravili dužu pauzu za odmor i osvježenje hladnim pićem, te zamijenili prljavu s čistom robom. Nakon toga nastavljamo put ka zadanom cilju. Od parkinga ispred hotela Vent Hotel prolazimo kroz naselje do drvenog mosta kojim se prolazi preko manje rječice Niedertalbach. Most je zaključan za sva motorna vozila, osim vozila za opskrbu planinarskih domova i stočarskih koliba. Na pregradi mosta napravljena su manja vratašca koja su otključana za prolaz pješaka. Nakon prelaska mosta dolazimo na raskrižje, na kojem skrećemo lijevo na planinarsku stazu koja dalje vodi kroz dolinu Niedertal do planinarskog doma Martin Busch Hütte (2,501 m), naš završni cilj. Ova staza nije obilježena klasičnim markacijama, obzirom da vodi širokom makadamskom cestom sve do doma.

Na cijeloj ovoj dionici prvi dio staze je najstrmiji. Na dužini od 1,2 km treba savladati visinsku razliku od 1010 m, za što nam je trebalo 20 minuta. Od tu pa dalje put se diže relativno blago, tako da nismo osjetili tu visinska vertikalnu razliku od 600 m.

Vent na početku staze iznad sela

Nakon savladanih stotinjak metara visinske razlike pri usponu, nastavljamo blago polegnutom stazom

Na polegnutom dijelu staze

Nakon prijeđenih 3,2 km od Venta pred nama se otvorio sjeverni dio doline Niedertal. Od te točke po prvi puta pred nama se ukazao  vrh Similaun (3606 m), naš sutrašnji cilj. Jedan dio ove makadamske dionice zapriječen je lijesom i zahtijeva skretanje s makadamske ceste, na označenu  planinarsku stazu koja se spušta do rijeke Niedertalbach, prelazi preko nje preko mosta i nastavlja na lijevoj strani kanjona uzvodno i nakon oko 1,5 km ponovo se vraća preko novog pješačkog mosta na makadamsku cestu. Ovo skretanje je objašnjeno na način da se na tom dijelu očekuje odronjavanje kamenja pa se korištenje makadamske cesta ne preporučuje. Većina pješaka obiđe postavljenu lijesu i nastavlja dalje po makadamskoj cesti na vlastitu odgovornost. Po ovom putu voze automobile za snabdijevanje, motoristi i biciklisti pa nije jasno zašto je zapriječeno samo za pješake?.

Pastirska koliba, a na kraju vidi se  vrh Similaun

Na cesti prepreka – zabranjen prolaz za pješake. Smjerokaz upućuje na markiranu planinarsku stazu koja se spušta do rijeke Niedertalbach. Objašnjeno u prethodnom tekstu. Negdje na drugoj trećini puta – na 5-om km od Venta nalazi se planinsko sklonište Schafer Hütte (2246 m), koji može poslužiti u slučaju neočekivane i brze promjene vremena, što u ovom visokom gorju nije rijedak slučaj. Od ovog skloništa preostaje nam još 20-tak minuta laganog hoda do planinarskog doma Martin Busch Hütte, gdje stižemo u 15 h i 25 minuta. Dužina ove dionice od Venta (1900 m) do pl. doma Martin Busch Hütte (2501 m). Vrijeme hoda 2 h i 45 minuta.

Planinsko sklonište Schafer Hütte (2246 m)

Potoci vode na svakom koraku

Dolazak u dom Busch Hütte (2501 m)

Nakon toga uslijedio je smještaj i pripreme za sutrašnji dan. Ovaj dom trebao je biti naša baza za uspon na 3 slijedeća vrha: Similaun preko grebena Marzellkamma, Hintere Schwarze (u opciji Saykogel)  ili kao 3 alternativa posjeta Ötzi Fundstalle (Spomenik "Ötzi-Ledeni čovjek") na 3200 m. Kako je vrijeme odmicalo vrijeme se naglo pogoršalo. U večernjim satima gusti oblaci prekrili su sve okolne vrhove i sam planinarski dom. Počeo je padati snijeg. Vremenske prognoze nisu obećavajuće. Odlazimo na noćni počinak u nadi da će se vrijeme poboljšati. U ranim jutarnjim satima provirujemo kroz sobni prozor, vani snijeg u kombinaciji s kišom. Većina planinara nije krenula nikamo.  Nakon doručka pratimo vremenske prilike, ali dugoročna vremenska prognoza nije dobra. Poslije nekoliko sati čekanja, donosimo odluku da se vratimo doma. Dali smo obećanje da ćemo se vratiti čim se ukaže 3-4 dana lijepo vrijeme i završiti započeti plan, što smo i učinili. U idućim putopisima slijedi opis spomenutih vrhova.

U nastavku sljedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.