Grobničke Alpe_vrhovi: Ćunina glava_dom Hahlić_Pakleno južni vrh_Napa i Špilje

Petak, 12. prosinca 2014.

Matija i moja malenkost, odlučili smo provesti lijep i sunčan dan,  u našoj neposrednoj blizini na području Hahlića, ili kako to planinari rado nazivaju Grobničkim Alpama. Ovog puta odabrali smo slijedeću rutu: Od Podkilavca, odnosno, od „Ovčarije“ -  kuće za uzgoj ovaca – Pod Planinu – Ćunina glava – dom Hahlić – Pakleno Južni vrh – Napa – Špilje, te povratak po Kolci. Prije dvadesetak dana posjetili smo područje Hahlića i vrhove sa istočne strane, ovog puta odlučili smo posjetiti vrhove sa zapadne strane. Posebnu zanimljivost ovog područja predstavlja kanjon Mudne doli i Pakleno. Budući sam u nekoliko blogova opisivao područje Hahlića, ovog puta nema potrebe, a posebice zbog toga što je područje Grobničkih Alpi opisano na mnogim blogovima, web stranicama, a i u literaturi. Dobar opis cijelog područja Hahlića , njihovih vrhova i kolnog pristupa možete potražiti na web stranici Jadranka Popovića „Gpx-om po hrvatskim planinama“- http://gps-planine.com/. Također, dobar opis putova i uspona na pojedine vrhove možete potražiti na blogu „Planinarstvo“ Nine i Deana Jurčića: http://www.planinarstvo.bloger.index.hr/.

Pogled na Grobničke Alpe sa Grobničkog polja

KOLNI AUTOMOBILOM (do raskrižju pod Kolci)
Osobnim automobilom na autocestu Rijeka-Zagreb ulazimo u Matuljima, a izlazimo na čvoru Čavle na staru cestu Rijeka – Zagreb, na semaforu skrećemo desno. Cesta za Zagreb vodi kroz centar  Čavli i na prvom raskrižju sa lijeve strane treba skrenuti  lijevo u pravcu Donje Jelenje. Nastaviti do Dražica i na kružnom toku skrećemo na drugom izlazu desno. Nastavljamo vožnju dalje preko Podkilavca do mostića, od kuda najčešće započinju usponi prema domu Hahlić. Međutim, mi smo odlučili skratiti uspon i nastavljamo vožnju (4,3 km) dalje preko mostića suhog korita „Zale“ prema sjeveru – lijevo na makadamsku  - djelomično asfaltiranu cestu do križanja sa šumskom vlakom  iznad kuće za uzgoj ovaca - Parking na makadamskoj cesti na raskrižju pod Kolci. Na taj način skratili smo 1 sat hoda pri usponu i 1 pri spustu. Tu smo parkirali auto. Makadamska cesta nastavlja još 800 m do okretišta, gdje i završava.

Pristup automobilom

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)
Parking na križanju makadamske ceste i šumske vlake  iznad seoskog gospodarstva (ovčarija) za uzgoj ovaca (665 m), Ćunina glava (1157 m), dom Hahlić (1097 m), Pakleno Južni vrh (1305 m), Napa (1250 m), Špilje (1220 m), te povratak preko Kolci do parkinga (665 m). Dužina staze 12,5 km. Visinska razlika pri usponu 903 m, pri spustu  907 m. Aktivno vrijeme hoda 3 h i 58 minuta. Vrijeme stajanja 3 h 38 minuta. Ukupno provedeno vrijeme 7 h i 36 minuta. Minimalna visina  665 , a maksimalna 1305 m.

Na proširenju gdje smo parkirali automobil postavljena je info ploča sa ispisanim smjerokazima odredišta i potrebnim vremenom hoda. Lijevo vodi staza Pod Planinu (dom) - (1 h i 30 min.), Obruč (2 h i 30 min.) i Pakleno. Desno put vodi preko Kolci (dom) - (1 h i 45 min.) i za Fratar. Ispod ove natpisne ploče postavljena je još jedna sa natpisom i oznakama (do doma Hahlić). Lijevo lakši put (1 h i 30 min.) i desno strmo (1 h i 45 min.). Sa parkinga u 8 h i 10 minuta krenuli smo lijevo lakšim putom „pod Planinu“. U prvom dijelu puta staza se lagano uspinje i vodi šumskom vlakom, što je za početak dobro radi zagrijavanja. Na mjestima staza presijeca šumsku vlaku, tako nakon 40 minuta laganog hoda  izlazimo iz šume na otvoreni predjel. Ispred nas otvorio se prelijep pogled na travnati obronak grebena Obruča, okupan u jutarnjim zrakama sunca. Odatle staza nastavlja strmijim usponom sve do prijevoja „Pod Planinu“. Na putu prema prijevoju dolazimo do križanja putova. Sa lijeve strane ubada se put koji vodi iz Studene. Izlaskom na prijevoj dolazimo do raskrižja putova: Lijevo odvaja se staza na Obruč i Pakleno, desno za dom Hahlić.  Od ovog križanja, umjesto markiranim putom do doma, mi smo odlučili popeti se na Ćuninu glavu nemarkiranim putom i spustiti se do doma Hahlić. Nekoliko fotki:

Na početku staze

Pogled na travnati dio grebena Obruča

Pogled na Učku

Matija podiže i postavlja srušeni smjerokaz

Na stazi prema prijevoju

Pogled prema Sloveniji na Ilirsku Bistricu

Na vrhu Ćunine glave (1160 m)

Vrh Ćunina glava smješten je zapadno od doma Hahlić. Najkraćim putom može mu se pristupiti od doma direktno, svega 10 minuta. Mi smo vrhu pristupili sa prijevoja Pod Planinu – nemarkiranim putom, te se spustili do doma. Sa ovog vrha lijep je pogled na Kvarnerski zaljev, otoke i Učku.

Pogled na more i otoke

Suhi vrh i Fratar sa vrha Ćunina glava

Pogled na zaleđene lokve sa Čunine Glave

Ispred doma Hahlić (1097 m)

Značajno je spomenuti obilaznicu - Planinarski putovi Hahlića kroz Pakleno do Nebesa. To je mrežasta transverzala oznake H koja obuhvaća vrhove u okolici planinarskog doma Hahlić. Obilaznica obuhvaća 18 kontrolnih točaka. Dnevnik je 1987. godine izdalo Planinarsko društvo Kamenjak.  Isto tako, ovim predjelom prolazi Riječka transverzala oznake RT. Sve staze su dobro markirane i sva križanja dobro obilježena sa natpisnim pločama i smjerovima na kojima su ispisani nazivi vrhova sa oznakom velikog slova „H“  i brojem vrha uz njega. Na topografskoj karti svaki put ima svoj broj, što olakšava snalaženje i praćenje trase do zadanog cilja. Putovi se međusobno isprepliću i spajaju, tako da treba pažljivo slijediti putokaze.
Nakon kraće pauze kod doma nastavljamo put ka našem slijedećem cilju Pakleno Južni vrh, Napa i Špilje. Od doma na  Pakleno Južni vrh(H8 - 1305 m) može se pristupiti iz dva pravca (kraćim i dužim putom). Duži put (staza br. 9) vodi preko sedla između Suhog vrha i Fratra, do križanja sa stazom br. 10 koja vodi za Previjak. Stazom br. 9 vrhu se može pristupit ispod Nape strmim usponom preko Bucina platoa, ili sa sjeverozapadne strane direktno na vrh. Mi smo odabrali nešto kraći put u kombinaciji nekolika planinarskih staza koje se međusobno isprepleću. Od doma smo krenuli u 10 h i 20 minuta  stazom br. 7.  Prolazimo prvo križanje, gdje se staza br. 9 odvaja za Suhi vrh i Fratar. Nedugo od ovog dolazimo do slijedećeg križanja: lijevo staza 7 nastavlja za Obruč, desno staza br. 10 i 6 za Previjak, Pakleno, Napu i Špilje. Prolazimo još jedno križanja na sedlu Obruč – Suhi vrh na kojem se desno odvaja staza br. 6 sa Suhi vrh. Od ovog sedla ulazimo u područje Pakleno i nastavljamo stazom br. 10,  gdje se ova staza križa sa stazom br 9. Ravno staza 10 nastavlja za Previjak i Osoje. Od ovog križanja stazom 9 Južnom vrhu Pakleno može se pristupiti iz 2 smjera: ispod Nape ili sa sjeverozapadne strane. Mi smo odlučili napraviti kružnu turu, najprije popeti se na Južni vrh, preko Bucina platoa na Napu, nastaviti do Špilja , te povratak prema domu Hahlić i spust po Kolcima do auta.

Na stazi kroz bukovu šumu

Matija na Južnom vrhu Pakleno

Pakleno Južni vrh (1305 m) označen je kamenom stijenom na kojoj je ispisana oznaka obilaznice H8. Na stijeni je ugrađen žig i limeni tuljak sa upisnom knjigom. Pauzu od 20 minuta iskoristili smo za odmor i marendu.

Predjel  Pakleno je teško prohodno područje netaknute prirodne  divljine smješteno između vrhova  Obruč, Fratar, Suhi vrh i Osoje, prepuno jama i dubokih vrtača, visokih i okomitih litica i stijena raznolikih oblika  koji se izdižu iznad gorskih zelenih šuma. Kao posebnost Paklenog možemo istaknuti „Bucin plato“. To je stjenovita zaravan ispresijecana brojnim dubokim pukotinama u obliku kamenih blokova poredanih  jedan pored drugoga. Na stijeni ispred platoa - PD Kamenjak postavilo je spomen ploču svom članu Satifu Salešu – Buci poginulom u Domovinskom ratu, po kojemu je plato i dobio ime.  Sa ovog platoa pruža se prelijep pogled na sve strane:

Bucin plato

Pogled na Guslicu sa Bucina platoa

Pogled prema Fratru

S Bucina platoa započinjemo strmi spust po golom i oštrom kamenom grebenu, potom ulazimo u carstvo divljine - šumovitu džunglu i kamenu galeriju visokih litica i blokova naslaganih jedan iznad drugog. Nije ni čudo da ovaj predjel nosi naziv - Pakleno.

Na spustu između kamenih blokova

Uspon na Napu

Uspon na Napu izvodi se iz dva različita markirana smjera, mjerenjem po težini dijele se na lakši i teži smjer, odnosno, uspon. Naš uspon kroz stijene odvijao se lakšim smjerom, obzirom da je on prvi iz pravca od kuda smo stigli. Uspon po težem smjeru ostavljamo za neku drugu priliku. Gledano sa mog stajališta uspon nije zahtjevan ni težak.

Na stijenama pri vrhu Nape

Na vrhu – Matija žigoše svoj planinarski dnevnik

Fratar sa vrha Nape

Spust smo izveli istim putom do podnožja. Nastavljamo dalje ispod okomitih stijena Nape stazom br. 9 do raskrižja putova: ravno nastavlja staza br. 10 za dom Hahlić, Obruč i Studenu, lijevo  stazom br. 9 za Špilje i Osoje. Dobro označenom stazom stižemo do Špilje za 12 minuta. Dok je Matija udario žig u svoj planinarski dnevnik ja, sam napravio nekoliko fotki, nakon toga vraćamo se istim putom do križanja. Od ovog do slijedećeg križanja dio puta (okvirno 300 m) dijele zajednički staza br. 9 i 10 , a potom se razilaze. Dolaskom na ovo raskrižje napravili smo kružnu turu preko Južnog vrha Pakleno, Nape , Špilje. Lijevo se odvaja staza 9 na prijevoj između Suhog vrha i Fratra i dalje prema domu. Ravno ili polu desno nastavljamo stazom 10. Na putu prolazimo križanje gdje se staza 6 lijevo odvaja za Suhi vrh. Nešto malo niže postavljeno je još jedno raskrižje - gledano iz pravca dolaska: lijevo nastavlja staza 6 koja vodi prema domu, a kojom smo prošli od doma, mi nastavljamo desno stazom 8 koja vodi do prijevoja Planina ili Pod Planinu i dalje stazom 7 do doma. Na ovaj način pravimo još jednu odvojenu kružnu turu do doma, kako se ne bi vraćali istim putom.

Na stazi ispod Nape

Ulaz u špilju

Na ravnom dijelu staze po satkanom tepihu od lišća

Prolazimo pored još jednog križanja, gdje se staza 8 odvaja za vrhove Pakleno vrh H7 i vrh H 3.

Pogled prema Velebitu u daljini

Spust uz pomoć sajli

Pri spustu po kolcima susreli smo Rominu na putu do doma – (dežurni vikend)

U nastavku slijedimo markacije do prijevoja i dalje do doma Hahlić. Od doma započinjemo spust po kolci do parkinga, gdje dolazimo u 15 h i 35 minuta, i gdje završava naša današnja avantura planinarenja. U nastavku slijedi:gpx tragovi na Google earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te  album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Gpx tragovi na Google earthu (žuta boja gpx planinarski tragovi - plava boja gpx tragovi kolnog pristupa od Potkilavca)

Gpx tragovi natopo karti (žuta boja gpx planinarski tragovi - plava boja gpx tragovi kolnog pristupa od Potkilavca)