Grobničke Alpe – Obruč i Pakleno (kružna tura)

Četvrtak, 09. travnja 2015.
U našoj neposrednoj blizini, lijep i sunčan dan mala ekipa od 3 člana (Matija, Denis i moja malenkost), odlučili smo provesti na području Grobničkih Alpi i popeti se na vrh Pakleno 1340 m (H 7) , sjeverni vrh Pakleno 1331 m (H 6), te vrh Obruč 1376 m. Pohod je zamišljen kružnom turom: od Potkilavca, odnosno, od raskrižja ( pod Kolci) iznad OPG-a – ovčarije - Podplaninu - vrh Pakleno (H 7) - sjeverni vrh Pakleno (H 6) - vrh Obruč, te spust do doma i niz kolci do parkinga. Za one koji nisu upoznati, područje Hahlića nalazi se u zaleđu Rijeke, a planinari ga često nazivaju Grobničke Alpe. To je skupina vrhova koji se niži jedan za drugim, a svaki je drugačijeg sastava i izgleda što tom području daje posebnu draž i ljepotu. Evo tih 16 vrhova sa njihovim imenima i nadmorskim visinama:
Obruč 1377, Fratar 1353, Pakleno 1340, sjeverni vrh Pakleno 1331 m, Osoje 1338, Grleš 1331, Gornik 1318, Sljeme 1263, Suhi Vrh 1250, Trstenik 1243, Štulac 1212, Dnić 1190, Vidalj 1184, Ćunina Glava 1157, Nebesa 1131 i Hahlić 1097 m. Svi ti vrhovi opisani su na mnogim web stranicama i blogovima, stoga, nema potrebe dalje opisivati.

Pogled na Grobničke Alpe

KOLNI AUTOMOBILOM (Podkilavac i dalje makadamom do križanja „Pod Kolci“)

Osobnim automobilom na autocestu Rijeka-Zagreb ulazimo na čvoru u Matuljima, a izlazimo na čvoru Čavle na staru cestu Rijeka – Zagreb, na semaforu skrećemo desno. Cesta za Zagreb vodi kroz centar  Čavli i na prvom raskrižju sa lijeve strane treba skrenuti  lijevo u pravcu Donje Jelenje. Nastaviti do Dražica i u samom centru na kružnom toku skrećemo na drugom izlazu desno. Nastavljamo vožnju dalje preko Podkilavca do mostića na Rastočinama  od kuda najčešće započinju usponi prema domu Hahlić. Međutim, mi smo odlučili skratiti uspon i nastavljamo vožnju (4,3 km) dalje preko mostića suhog korita „Zale“ prema sjeveru – lijevo na makadamsku  - djelomično asfaltiranu cestu do križanja „Pod Kolci“ sa šumskom vlakom  iznad kuće za uzgoj ovaca – „Ovčarije“ Na taj način skratili smo 1,20 sat hoda pri usponu i 1,20 pri spustu. Tu smo parkirali auto. Od ovog raskrižja makadamska cesta nastavlja još 800 m do okretišta, gdje i završava, od kuda započinje planinarski put po kolcima do doma.

Pristup automobilom

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)

Parking na makadamskoj cesti na raskrižju pod Kolci i šumske vlake  iznad seoskog gospodarstva (ovčarija) za uzgoj ovaca (665 m), vrh Pakleno (H 7) (1340 m), sjeverni vrh Pakleno  (H 6) (1331 m), vrh Obruč (1376 m), dom Hahlić (1097 m), te povratak preko Kolci do parkinga (n/v 665 m). Dužina staze 13,7 km. Visinska razlika pri usponu 1061 m, pri spustu  1062 m. Aktivno vrijeme hoda 4 h i 41 minuta. Vrijeme stajanja 3 h 15 minuta. Ukupno provedeno vrijeme 7 h i 57 minuta. Minimalna visina  665 , a maksimalna 1376 m.

Na proširenju gdje smo parkirali automobil postavljena je info ploča sa ispisanim smjerokazima odredišta i potrebnim vremenom hoda. Lijevo vodi staza Podplaninu (dom) - (1 h i 30 min.), Obruč (2 h i 30 min.) i Pakleno. Desno put vodi preko Kolci (dom) - (1 h i 45 min.) i za Fratar. Ispod ove natpisne ploče postavljena je još jedna sa natpisom i oznakama (do doma Hahlić). Lijevo lakši put (1 h i 30 min.) i desno strmo (1 h i 45 min.). Sa parkinga krenuli smo u 8 h i 30 minuta lijevo lakšim putom „Podplaninu“ stazom br. „2“ – ( SMAND – zemljovid Gorski Kotar-IV. 2009). U prvom dijelu puta staza se lagano uspinje i vodi šumskom vlakom, što je za početak dobro radi zagrijavanja. Na mjestima staza presijeca šumsku vlaku, tako, nakon 40 minuta laganog hoda  izlazimo iz šume na otvoreni predjel. Ispred nas otvorio se prelijep pogled na zapadni travnati obronak grebena Obruča, okupan u jutarnjim zrakama sunca. Odatle staza nastavlja strmijim usponom sve do prijevoja „Podplaninu“. Na putu ispod prijevoja dolazimo do križanja putova. S lijeve strane ubada se put koji vodi iz Studene. Izlaskom na prijevoj dolazimo do još jednog raskrižja putova: Lijevo odvaja se staza na Obruč i Pakleno, desno za dom Hahlić.  Od ovog križanja, umjesto  kraćom varijantom, lijevo prema Obruču i Pakleno, nastavljamo desno stazom 2 prema domu Hahlić do raskrižja, na kojem krećemo lijevo i nastavljamo  stazom 10 do raskrižja ispod Suhog vrha. Na tom križanju krećemo lijevo stazom 6 do slijedećeg križanja od kuda započinje staza 8 za Pakleno. Nekoliko fotografija:

Na početku staze

Pogled na travnati dio grebena Obruča

Naša prisutnost uznemirilo je grupu jelena na ispaši

Pogled na Učku

Na stazi prema prijevoju „Podplaninu“

Na šumskoj stazi br. 10 prema Suhom vrhu

Iz pravca dolaska - raskrižje na kojem krećemo desno u smjeru vrhova Pakleno oznake H 7, te sjeverni vrh Pakleno H 6. Dalje nastavak prema Obruču H 5. U nastavku staza 8 se lagano uspinje i vodi  prema sjeveru prolazeći najčešće šumskom vlakom, sve do odvojka za vrh Paklena (H 7). Na toj dužini od 2 km savladava se visinska razlika svega 100 m, a vrijeme potrebno 50 min. Ova sjeverna strana pretežno je prekrivena snijegom. U 11 h dolazimo do raskrižja: lijevo odvaja se staza za sjeverni vrh Pakleno (H 6) i Obruč (H 5), desno za vrh Paklena (H 7). Od ovog križanja, preostaje nam savladati visinsku razliku od 100 m – na dužini 280 m, za što nam je bilo potrebno 25 minuta. Uspon se odvija vrlo strmo sjevernom stranom pokrivena snijegom, na mjestima i zaleđenim, što je tražilo više opreza pri usponu, a posebice pri spustu.

Na stazi prema Paklenom

Na stazi uz kamenjar

Pri vrhu Paklena (H 7)

Pogled na vrh Paklena (H 7 1340 m)

Na vrhu Pakleno

Sam vrh označen je sa željeznim tuljcem u kojem se nalazi upisna knjiga posjetitelja. U neposrednoj blizini je i žig. 20 minutnu pauzu na vrhu iskoristili smo za marendu i  uživanje u lijepom i sunčanom danu, još ljepšem vidikovcu prema sjevernim vrhovima. Nakon toga nastavljamo spust i nastavljamo prema sjevernom vrhu Pakleno (H 6), gdje stižemo u 12 h i 25 minuta.

Na šumskoj cesti prema sjevernom vrhu Pakleno 6

Na sjevernom vrhu Pakleno (H 6  n/v 1331 m)

Pogled sa vrha na sjevernu stranu Obruča

Na ovom vrhu kao i na prethodnom nalazi se željezni tuljac, sa upisnom knjigom posjetitelja, kao i žig ugrađen na kamenoj stijeni. Nakon kraće pauze nastavljamo spust i uskoro dolazimo do smjerokaza koji upućuje desno prema Obruču.

Pri spustu sa sjevernog vrha Paklena

Smjerokaz – Obruč H 5

Ova sjeverna strana je još pod snijegom. Od tu se  staza 8 nešto strmije uspinje kroz šumu, zatim izlazi na greben sa nižim raslinjem, a pri samom vrhu prolazi po kamenjaru. Sve što se više uzdižemo prema vrhu Obruča, otvaraju se sve razgledniji vidici prema sjeveru i jugoistoku. 5 minuta ispod vrha s desne strane ubada se planinarski put koji vodi iz Studene i Trstenika. Na vrh Obruč stižemo u 13 h i 35 minuta. (1376 m).

Na stazi pri vrhu Obruča. U pozadini se lijepo vidi slovenski Snežnik

Vrh Obruč (1376 m)

Obruč je najviši vrh cijeloga masiva popularnog naziva »Grobničke Alpe«. Vrh je označen malim mramornim križem. Pogled se pruža na većinu vrhova sjevernog dijela Gorskog kotara, slovenski Snežnik, Ćićariju, Učku, Kvarnerski zaljev s otocima, te sjeverni Velebit. Na vrhu je prirodno stanište runolista, u ovo doba prerano.  Oko Obruča mogu se susresti divokoze čije je stanište na padini sjeverno od vrha, ovog puta nismo ih vidjeli, osim tragova.

Pogled na skijalište Platak, Risnjak, Snježnik i Guslicu

Pogled na slovenski Snežnik

Zajednička fotografija na vrhu Obruča

Na vrhu se zadržavamo okvirno pola sata, potom nastavljamo spust po grebenu prema prijevoju Podplanina, zatim nastavljamo dalje do planinarskog doma Hahlić. Nakon kratke pauze ispred doma, započinjemo spust po kolcima do ishodišta pohoda i parkinga.

Na spustu po grebenu od Obruča

Pri spustu po grebenu

Pogled na Ćuninu glavu i Dnić

Planinarski dom Hahlić (1097 m)

Zaleđene lokve „Kalići“. U pozadini vidi se Suhi vrh i Fratar

Niz kolci

Na spustu uz pomoć sajli

Na ishodište pohoda do parkinga dolazimo u 16 h i 25 minuta, gdje i završava naša današnja avantura. U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google earthu, topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija, koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.