Zimski uspon na Velu Pliš - (Štab-Škrebutnjak)

Petak, 09. veljače 2018.
Vela Pliš,

je greben u zaleđu Rijeke koji se pruža u smjeru sjeverozapad -jugoistok u dužini 4,5 km od prijevoja između Mličnog vrha i vrha Vela Pliš do vrha Telcar, odnosno, iza kojeg se spušta na nadmorsku visinu 700 m. Na njegovom hrptu ističu se četri karakteristična vrha: glavni vrh Vela Pliš (n/v 1141 m), Mala Pliš (n/v 959 m), Glog (n/v 900 m), te Telcar (n/v 832 m). Karakteristika grebena u odnosu na visinu, primijetiti je da se od najvišeg vrha V. Pliš sa nadmorskom visinom od 1141 m spušta postupno i završava na 700 m iza Telcara.
Mnogo je ovakvih lijepih vrhova u riječkom zaleđu koji se ne ističu svojom visinom, ali odlika im je što su pristupačni s dobrim vidicima jer su im vrhovi goli i neometani višim vrhovima.

Pogled s vrha Glog na Velu i Malu Pliš, te na Mlični vrh

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Škrebutnjaka)
Iz Ike krenuli smo u 7 h i 30 minuta s dva osobna automobila. Na čvoru Matulji ulazimo na autocestu i vozimo se do naplatnih kućica na Kikovici. Izlazimo s autoputa i dalje nastavljamo starom cestom Rijeka – Zagreb do Škrebutnjaka, gdje ostavljamo jedan automobil. Vraćamo se nazad prema Rijeci do iznad Kamenjaka, gdje se odvaja asfaltna cesta za Platak. Tu je ujedno i ishodište pohoda. Auto smo parkirali ispred ruševina na Štabu.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama):
Na staroj cesti Rijeka – Zagreb na mjestu gdje se odvaja cesta za Platak (651 m), Cisterna (910 m), Vela Pliš (1141 m), Mala Pliš (959 m), Škrebutnjak (727m). Ukupna dužina staze 5,7 km. Vrijeme gpx traga 3 h i 48 minuta. Visinska razlika pri usponu 740 m, pri spustu 670 m. Minimalna visina 651 m, maksimalna 1144 m. Visina odredišta 727 m. Prosječan nagib 25%.

Nakon zimskog uspona na Tuhobić,  osvanuo je još jedan lijep dan pogodan za izlet i planinarenje, što smo i iskoristili. Ekipa u sastavu Loreta, Matija, Zoran i moja malenkost, odlučili smo se, u našoj neposrednoj blizini popeti na Velu Pliš. Planinarska tura osmišljena je na slijedeći način: od Štaba na vrh Vela Pliš, dalje nemarkiranim putom na Malu Pliš preko vrha Glog, od kojeg smo se spustili do Škrebutnjaka gdje smo parkirali auto.

Pohod započinjemo u 8 h i 40 minuta sa stare ceste Rijeka – Zagreb, iznad Kamenjaka na mjestu gdje se odvaja cesta za Platak. Staza nakon prijeđenih 50 metara po asfaltnoj cesti skreće desno na šumski put. Na tom mjestu postavljen je smjerokaz s natpisom vrha i potrebnim vremenom hoda (Veli Pliš 2 h – PD Učka Rijeka). Nakon nekoliko minuta hoda izlazimo sa šumske staze na veliko proširenje zvano Štab. Tu je nekoliko starih napuštenih kuća izgrađenih između 2. Svjetska rata (izgrađene u okviru Rupnikove linije obrane). U nastavku dobro markirana staza vodi širokim kolnim putom ( sada prekriven snijegom) prolazeći kroz nisko šumsko raslinje, te nakon 30 minuta laganog hoda izlazi na manji proplanak, od kuda se otvara lijep pogled prema Kvarnerskom zaljevu, otocima i Učki. Posebno se lijepo vidi greben Kamenjaka sa svoja tri vrha. Slijedimo dalje markacije po kolnom putu, koji dalje vodi kroz nisko raslinje, kamenjar, te nas uskoro dovodi na otvoreni prostor od kuda se vidi vrh Vela Pliš prekriven tanjim slojem friškog snijega. Tu staza okreće ulijevo i dovodi nas do „šterne“ izgrađene 1938 g.

Na parkingu – pripreme za pohod

Ruševine nekadašnje vojnih zgrada izgrađena u okviru linije „Rupnikove obrane“ između dva Sv. Rata

Na početku snježne staze

Staza pred nama označena životinjskim tragovima

Izlazak iz niskog raslinja na manji proplanak od kuda se lijepo vidi greben Kamenjaka sa svoja karakteristična tri vrha

Dolazak do šterne

Na stazi ispred šterne – pogled usmjeren na vrh Vela Pliš

Pogled na Velu Pliš

Na stazi  u dubljem snijegu (okvirno 30 cm)

Mlični vrh

Na raskrižju putova: ravno staza nastavlja za Mlični vrh, desno za vrh Vela Pliš

Od ovog križanja staza najprije vodi kroz šumu, zatim izlazi iz nje i nastavlja oštrim usponom po golom grebenu sa sjeverozapadne strane uz rub šume sve do vrha. Ovaj strmi dio grebena prekriven je debljim slojem snijega od 40 – 50 cm i predstavlja i najteži dio uspona. Cijelo vrijeme uspona pogledi su otvoreni od sjeverozapada do jugoistoka. Svakim korakom više pogledi su ljepši, a vidici širi.

Od raskrižja kroz šume prema grebenu

Mala nespretnost prilikom manje stanke

Izlazak iz šume na goli greben ušli smo u duboki snijeg, koji će nas pratiti sve do vrha Vala Pliš

Pogled unazad

Ovako izgleda nagib iz profila uspona po netaknutom snijegu. Pravo zadovoljstvo

S krpljama puno je lakše

Napreduje se polako prema vrhu

Izlazak na vršni greben, gdje je snijeg vjetar otpuhao

Dolaskom na vrh bili smo oduševljeni prekrasnim vidikovcem na sve strane: prema zapadu lijepo se vidi Grobničko polje s pistom, Kvarnerski zaljev i greben Učke, prema sjeveru vidi se Risnjak, Snježnik, Guslica i Grobničke Alpe. Prema istoku i jugoistoku vidi se Bjelolasica, Viševica, sjeverni dio Velebita, more s otocima - Krk, Cres i Lošinj.
Vrh je označen gomilom kamenja u obliku male piramide. Desetak metar južno od vrha nalazi se limena kutija s upisnom knjigom, ispod koje je na stijeni ispisan naziv vrha s markacijom u obliku srca.

Grobničke Alpe

Kamenjak i Rijeka

Zajednička fotka na vrhu – Vela Pliš (1141 m)

Nakon duže pauze koju smo iskoristili za odmor i marendu, nastavljamo spust  grebenskom stazom s vrlo malo snijega do prijevoja između Vele i Male Pliši. Kako smo imali dovoljno vremena, odlučili smo se popeti nemarkiranim putom na vrh Mala Pliš (n/v 959 m), na Glog (n/v 900 m), te spust do Škrebutnjaka na staru cestu Rijeka – Zagreb.

Grebenski dio puta na prema Maloj Pliši i vrhu Glogu (2 prva vrha)

Pogled od vrha Mala Pliš na greben i vrh Vela Pliš

Nastavak puta prema vrhu Glog

Dolazak na greben vrha Glog

Blagim usponom do vrha Glog (900 m)

Na vrhu Glog, s kojeg su jednako lijepi pogledi, kao i sa cijelog grebena Vele Pliši. U pozadini vrhovi Mala i Vela Pliš.

Nakon kraće pauze s vrha Glog spuštamo se njegovom jugozapadnom stranom po dubokom i vlažnom snijegu. Kako nema markirane staze, spuštamo se nasumice birajući najlakši put, izbjegavajući gustu šunu. Prvi dio je bez raslinja, dok u zadnjoj trećini puta mora se proći kroz šumu. Od vrha Glog do Škrebutnjaka na dužini od 700 m, trebalo nam je svega 25 minuta.

Na početku spusta bez snijega

Prije ulaska u šumu – dubina snijega sve veća

Konačno dolazak na odredište na Škrebutnjak, gdje i završava naša današnja avantura. U nastavku slijedi gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te link na galeriju fotografija koje nisu obuhvaćene ovim blogom.