Hermanov put - od Škrebutnjaka do Krasica

Petak, 05. veljače 2016.
Nakon Dolomita i Julijskih Alpa, po treći puta ove godine - nastavljam obilazak manje poznatih vrhova i planinarskih putova u zaleđu Rijeke.  Mala , heterogena ekipa od 8 članova  - sastavljena iz 3 planinarska društva (Knezgrada, Učke i Viškova).  Ovog puta odabrali smo „Hermanov put“. Izvorno, staza započinje u Krasici, a završava na Škrebutnjaku.  Staza je dobila ime po poznatom riječkom planinaru, ljubitelju prirode i planina, zaslužnom za razvoj planinarstva  gosp. Hermanu Žudiću, članu PD Kamenjak iz Rijeke, kasnije i članom Seniora iz Rijeke –(sekcija HPD Platka). Staza je koncipirana na način da nema uspona niti na jedan vrh, već prolazi između njih. Stoga, s Hermanovog puta mogući su usponi na Velu Piš, Veliko Lukovište, Svib, Matusajnu i Trebestin.

Na današnjem izletu,  u  neformalnom  razgovoru  s predsjednikom HPD Učka  gosp. Matijom Perić, doznajem, nešto više o povijesti ovog Društva i markiranju ovih putova u Zaleđu Rijeke. Naime, u to doba PD Učka bilo je jedno od najaktivnijih društava. Svakog vikenda organizirali su izlete u zaleđe Rijeke i niti jedan izlet nije bio otkazan – išlo se bez obzira na vrijeme. Držali su se devize koju treba istaknuti –„ izlet se mora održati“.  Imali su najaktivniju sekciju markacista među riječkim planinarskim društvima i bili su nosioci markiranja planinarskih putova.  Najveći dio staza u bakarskom zaleđu su  trasirali i označili, te i sada  vode brigu o navedenom području  (koje obuhvaća i bliže riječko zaleđe kao i područje Tuhobića, Medviđaka i Kobiljaka).

Od osnivanja društva, 1957.g. najaktivniji članovi Učke bili su ujedno i voditelji sekcije markacista: Petar Pavešić (otac), Miljenko Pavešić (sin, bio je i tajnik OPS Rijeka), Frano Sobol,  Simon (Šime) Radić, Fadil Muranović i Matija Perić (trenutno). Poseban trag u trasiranju i uređivanju novih planinarskih ostavio je Miljenko Pavešić svojim aktivnim radom i kroz OPS Rijeke i sekciju Seniora Rijeke. Zaslužan je što je uspio svojim člancima u tisku ispraviti krivi naziv Mutna dolina u današnji naziv „Mudna dol“. Muditi u staroslavenskom jeziku označava teško i dugotrajno kretanje. Isto tako, pišući o prekrasnom gorju ponad Grobinštine prvi je upotrijebio naziv „Grobničke Alpe“.  Sada svi planinari to gorje nazivaju Grobničkim Alpama.

Škrebutnjak

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Škrebutnjaka)

Iz Ike osobnim automobilom krenuli smo u 8 h i 20 minuta. U Matuljima ulazimo na autocestu i vozimo se do čvora Bakar. Na ovom čvoru silazimo s autoceste i nastavljamo državnom cestom D40  u pravcu Kukuljanova, zatim skrećemo desno i nastavljamo lokalnom cestom za Škrljevo i dalje za Krasicu do parkinga kod Erste banke. Tu puštamo jedan automobil i s ostala dva automobila nastavljamo starom cestom  Crikvenica – Zagreb do Gornjeg Jelenja. Od Gornjeg Jelenja spuštamo se prema Rijeci starom cestom Rijeka – Zagreb  do Škrebutnjaka, od kuda je i naša polazna točka spusta po Hermanovom putu.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim točkama puta)

Škrebutnjak (735 m) – na staroj cesti Rijeka – Zagreb, lokva Lipovnik (660 m), vikendica – ranč  M.E.K. (485 m), te Krasica (290 m). Dužina staze 11,6 km. Vrijeme  gpx traga 3 h i 54 minute. Visinska razlika pri usponu 315, m, pri silasku 859 m. Minimalna visina 183 m, maksimalna 735 m. Visina odredišta (Krasica 190 m). Prosječan nagib 10%.

IIzvod iz analize gpx traga

Pravilo je, da planinarenje započinje od najniže do najviše točke. No, međutim,  ima i iznimke da planinarenje započinjemo od najviše do najniže točke, kao što je to naš primjer - spust od Škrebutnjaka s nadmorskom visinom 735 m do Krasice s nadmorskom visinom 290 m.  Škrebutnjak se nalazi na staroj cesti Rijeka – Zagreb podno Brkina Pasa i vrha Gloga. Na tom mjestu je stara ruševina (cestarska kuća).  Škrebutnjak je ujedno i polazna točka za uspon na Velu Pliš.

Naš pohod Hermanovim putom prema Krasici započinjemo  u 9 h i 30 minuta - građenim kolnim putom koji vodi kroz šumu i nisko raslinje. Za pješačenje staza je  udobna i dobro je označena markacijama. Kako je u uvodnom tekstu istaknuto, staza je koncipirana na način da nema uspona niti na jedan vrh, već prolazi između njih i po dolcima.  Prvim dijelom staza prolazi područjem zvanim Lozica, dalje nastavlja preko Sinjavskog dolca, zatim prolazi podno vrha Sinjavine (779 m). Tako,  nakon 1 h i 10 minuta laganog hoda i prijeđenih 3,2 km, dolazimo podno vrha Lipovnik (865 m) i istoimene lokve Lipovnik ( 660 m).

Na samom početku puta

Na stazi kroz nisko raslinje

Na stazi kroz šumu sa snijegom u tragovima

Lokva Lipovnik  ( 660 m), ponad koje se nalazi istoimeni vrh ( 865 m)

Od lokve, dvadesetak metara dalje staza napušta kolni put, skreće oštro udesno i nastavlja šumskom stazom preko Krasičke lozice sve do autoputa ispod kojeg prolazi. Od autoceste ponovo smo na širokom kolnom putu, koji je napravljen za odvodnju oborinskih  voda s autoceste do upojnog bunara. Nakon 10-tak minuta hoda staza skreće ulijevo na šumsku stazu, 5 minuta dalje izlazi na predio Bukovo na nekadašnju vojnu makadamsku cestu. Ova makadamska cesta je spojnica između stare ceste Crikvenice  - Zagreb i  stare ceste Rijeka – Zagreb. Tu je ujedno i raskrižje putova: desno odvaja se markirana staza za dvor na Stipanji,  lijevo nastavlja staza za Krasicu. Na ovom raskrižju  napravili smo  kratku pauzu za osvježenje i marendu.

Nastavak od lokve Lipovnik po šumskoj stazi

Markacija na stijeni s natpisom Društva – Seniori Rijeke i godina zadnje markacije (23. 04. 1986.)

Na šumskoj stazi od lokve prema autocesti

Prvi ovogodišnji jaglaci

Staza prolazi podno autoceste

Na makadamskoj cesti. U pozadini vidi se Veliko i Malo Lukovište

Vrijeme odmora i marende

Nakon odmora i marende slijedimo markacije po makadamskom putu i nakon 5 minuta hoda prolazimo  pored lijepe  vikendice  s natpisom na ulaznom portunu „ ranč -  M.E.K.“. U nastavku 5 minuta dalje staza napušta makadamsku cestu i nastavlja kroz bukovu šumu. Na tom putu dolazimo do još jedne lijepo uređene i dobro opremljene vikendice spremne za uživanje.  Od vikendice, nakon 5 minuta hoda izlazimo na makadamski put i raskrižje putova: desno odvaja se markirani put za Veliko Lukovište i Škrljevo, lijevo nastavlja Hermanov put - stotinjak metara  po makadamu, zatim staza skreće desno kroz šumu – izlazi na Gospodski dolac ispod Velokog Lukovišta.  Dalje nastavlja kroz gustu bukovu šumu i kamenjar, te izlazi na trasu plinovoda. Lijevo u smjeru istoka po trasi plinovoda pedesetak metara dalje staza skreće desno i ponovo ulazi na šumsku stazu, te nas uskoro dovodi do Sokolićeva dvora i nešto niže do raskrižja putova: desno odvaja se Panoramski put za vrh Trebestin i Matusajnu, ravno nastavlja  Hermanov put za Krasicu.

Ulaz na ranč M.E.K

Prve visibabe

U razgledavanju druge vikendice

Pogled na Veliko Lukovište

Na stazi kroz kamenjar

Na trasi plinovoda

Na stazi uz suhozide prema Sokolićevu dvoru

Raskrižje: desno odvaja se Panoramski put, ravno Hermanov put za Krasicu

Od ovog raskrižja spuštamo se po građenoj makadamskoj cesti, te nakon 10 minuta hoda i prijeđenih 450 metara dolazimo do slijedećeg križanja putova: lijevo odvaja se staza za Svib, desno za Krasicu. S ovog dijela staze pružaju se lijepi vidici prema Kvarnerskom zaljevu, otocima i Učki. Staza u nastavku prolazi pored bunkera, zatim prelazi željezničku prugu i dalje nastavlja obnovljenim širokim makadamskim putom do naselja Gornje Krasice. Dalje nastavlja asfaltnom cestom – ulicom Vlaka u dužini 1 km do izlaska na glavnu cestu. Tu, zapravo počinje, odnosna završava staza. Mi nastavljamo po glavnoj ulici do parkinga pored Erste banke u Krasici, gdje i završava naša današnja avantura planinarenja po Hermanovom putu. Po staroj užanci uslijedila je nagrada uz dobar ručak u taverni Vidikovac iznad Bakra.

Od raskrižja i staze Panoramski put - po građenoj makadamskoj cesti

Pogled na Učku

Na kamenitom dijelu puta

Raskrižje putova – gledano iz pravca dolaska: lijevo odvaja se staza za Svib, desno za Krasicu

Bunker iznad željezničke pruge

Prelazak preko željezničke pruge

Pogled na vrh Trebestin

Na obnovljenoj makadamskoj cesti

Pogled na Svib

Pri kraju makadamskog puta pred ulazak u naselje – Gornje Krasice

Po asfaltu ulicom Vlaka

Na izlasku iz ulice Vlaka na glavnu cestu.  Tu završava, odnosno,  počinje Hermanov put

Ispred Erste banke

Osvježenje u taverni Vidikovac  dok se čeka ručak

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te link - albuma fotografija, koje nisu obuhvaćene ovim blogom.