DOBRAČ, Austrija - od Rosstratte do vrha Dobratscha – kružno

Subota, 24. kolovoz 2024.
Dobratsch
je mali planinski masiv s najvišim vrhom (2166 m). Proteže se u smjeru istok-zapad. Dug je 17 km i širok 6 km. Smješten je u najistočnijem dijelu Ziljskih Alpa (Gailtalskih Alpa), zapadno od Beljaka / Villacha. To je ujedno i najstariji prirodni rezervat u Koruškoj. Impresivna južna stjenovita padina strmoglavo, gotovo okomito se obrušava u dolinu prema rijeci Gail/Zilji, najvećeg pritoka Drave.  Sjeverna granica je dolina u kojoj se nalazi Bad Bleiberg. Nekada je to bilo rudarsko naselje (olovo i cink), dok su ostale padine mnogo blaže i predstavljaju pravu alpsku visoravan, područje pašnjaka na kojima susrećemo mnogo domaćih životinja: krava, konja i magaraca. S južne strane ovaj planinski masiv ima najveća klizišta u Alpama.
Ova klizišta nastala su u 14 stoljeću (1348. godine) kada je na ovom prostoru bio veliki potres (procijenjen oko 6,5 stupnjeva po Richteru, s epicentrom u Furlaniji) pri čemu se odlomio dio planine zatrpavši 17 planinskih sela u u dolini Gail/Zilja.
Planina je pogodna za planinarenje u svim godišnjim dobima. Osobito je pogodna za obiteljsko planinarenje - za sve uzraste. Također je pogodna za zimsko alpsko trčanje i turno skijanje. Tu su i dva ugostiteljska objekta, prvi je na ishodištu pohoda-Rosstratte, a drugi na vrhu Dobratscha.

Pogled na južni greben Dobrača / Dobratscha s autoceste iz autobusa koji se izdiže iznad Ziljske/Gailske doline

PRISTUP VOZILOM (autobus do parkirališta Rosstratte)
Za ovaj planinarski izlet koristili smo dvije rute od Matulja (zbog ljetnih gužvi). Jedan praavc za dolazak, a drugi pravac za povratak. Koristili smo slijedeću rutu za pristup parkiralištu Rosstratte: Put vodi preko graničnog prijelaza Pasjak (HR-SLO), Kozina (SLO-IT) te nastavak puta: Bazovica, Palmanova, Udine, granični prijelaz Tarvisio (IT-AUST). Nastavak vožnje do Villacha do putokaza, gdje treba skrenuti na alpsku cestu „Villacher Alpenstraße“ koja vodi do parkirališta na visoravni Rosstratte. Povratak slijedećom rutom: Rosstratte, Villach, St Nicholas, Karawanke tunel. Nastavak vožnje: Ljubljana, Postojna, granični prijelaz Rupa-Matulji.

KOORDINATE PRISTUPA:   N46 35.596 E13 42.640

Ishodište pohoda, parkiralište Rosstratte (1732 m) do kojeg se dolazi aplskom cestom - Villacher Alpenstraße, jednom od najljepših slikovitih cesta u Austriji dugoj 16,5 km na kojoj je izgrađeno 11 parkirališta, a koja su ujedno impresivni vidikovci. Izgrađeni vidikovac Jägersteig (1800 m),  vrh Dobrača / Dobratscha (2166 m). Silazak kružnom rutom preko vrhova - Zwölfernock (2049 m) i Zehnernock je (1956 m) do parkirališta Rosstratte (1732 m). Ukupna dužina staze 10,4 km. Vrijeme gpx traga 4 h i 54 minuta. Minimalna visina 1731, maksimalna 2166 m. Ukupna visinska razlika pri usponu 710 m, pri silasku 695 m. Visina polazišta 1732 m. Visina odredišta (Dobratsch) 2166 m. Prosječan nagib 10%.

Uspon započinjemo s parkirališta Rosstratte od ugostiteljskog objekta „Almgasthaus“, planinarskom stazom 291  podnožjem obronaka vrh Zehnernocka. Prvi dio, pješačka staza u dužini 600 m vodi nas geopoučnom stazom po asfaltnoj cesti do rampe, od  kud je dalje zabrana za javni promet. Na tom dijelu s lijeve i desne strane postavljene su poučne table, ukupno sedam (7) te izložba  na otvorenom s detaljnim opisom o geološkoj strukturi, klimatskim promjenama, Dobratschu kao rezervoaru pitke vode u Villachu, flori i fauni, o lokalnom ptičjem svijetu, geološka staza s fosilima, vulkanskim i krškim stijenama, alpskim vapnencem, školjkama, koraljima,…

Podno vrha  Zehnernock je (1956 m) prostire se ova visoravan Rosstratte

Spremni za pohod

Na početku staze 291 po asfaltnoj cesti u susret geopoučnoj stazi

Prolazimo geopoučnom stazom s informativnim panoima (u prethodnom tekstu opisano)

U nastavku uspona staza vodi nakratko po makadamskoj cesti nekih 850 m do raskrižja, desno nastavak staze 291 koja vodi po makadamskoj cesti do Dobratscha. Mi skrećemo lijevo na stazu 294 „Jägersteig“,  koja prelazi na južnu stranu Zehnernocka te nas ubrzo dovodi do Vidikovac-Jägersteig (1800 m).

Napuštamo geopoučnu stazu, zatim se uspon nastavlja makadamskom cestom do raskrižja, gdje se staze razdvajaju

Pogled unazad

Vidikovac-Jagersteig (1800 m) - neizostavna točka gdje se treba zaustaviti i uživati u prekrasnom vidiku na greben Karavanki i Julijskih Alpa.

Na samom vidikovcu se nalazi i razgledna ploča s obrisima vrhova, smjerokazima, nazivima vrhova s pripadajućom visinom. To je bila prilika za prepoznavanje pojedinih vrhova, kao što su Mangart, Jalovec, Velika Ponca, Travnik, Velika Mojstrovka, Prijevoj Vršič, Prisojnik, Razor, Triglav, Škrlatica, Dovški križ, Kukova špica, kao što je vidljivo na fotografiji.

Vrijeme odmora nakon panoramskog izviđanja spomenutih vrhova

Nastavljamo dobro ugaženom Jagersteig stazom koja vodi po južnoj strani planine. Na ovoj dionici puta od vidikovca do vrha Dobratscha prolazimo najatraktivnijim dijelom ovog planinarskog izleta.
Staza vodi podno visokih tornjeva, okomitih litica (alpinistička penjališta) koje su nastale tijekom prije spomenutog potresa. Prelazi se preko dva manja sipara, gdje je potrebno malo više pažnje, kako nebi došlo do odklizavanja. Nakon 30-ak minuta laganog hoda od vidikovca, dolazimo do raskrižja planinarskih putova. Ravno staza nastavlja prema vrhu Dobratsch, lijevo odvaja se staza za vrh Zehnernock je (1956 m). U dogovoru s vodičima, Luka i ja odlučili smo se popeti na vrh Zehnernock.

Na polegnutom dijelu staze

Prelazak preko manjeg kamenog uzvišenja, gdje je potrebna upotreba ruku, a pri silasku za neke trebalo je otpenjavanje

Pogled unazad na grupu u dolasku

Dolaskom do označenog križanja, u dogovoru s vodičima, Luka i ja odlučili smo se popeti na vrh Zehnernock. Ova dionica puta je sastavni dio staze 291 Jägersteig. Od ove točke desno, uspon se odvija nešto strmije i nakon 5 minuta izlazimo na travnatu padinu, od kuda se po prvi puta vidi telekomunikacijski toranj i austrijska crkva te meteorološka postaja. U nastavku staza se lagano spušta do podnožja vrha, a zatim slijedi kratki uspon na vrh Zehnernocka.

Na vrhu Zehnernocka (1956 m). Vrh je obilježen manjom naslaganom gomilom kamenja. Desetak metara zapadnije nalazi se otvorena brvnara – Bivak Schulzhaus, više je raznih naziva, pa jedan od nih je i 10er Nock-Hűtte. S vrha se otvara lijep pogled na spomenuti planinski lanac, zapadne Karavanke, Julijske Alpe, a za lijepog vremena pogled seže sve do Visokih Tauerna.

S vrha 10er Nock-Hűtte vraćamo se istim putom uspona do raskrižja, od kuda dalje nastavljamo uspon prema zadanom odredištu

Pri silasku s 10er Nock-Hűtte, još jedan prelijep pogled prema vrhu Dobratscha

Dolaskom do navedenog križanja, skrećemo blago desno i nastavljamo markiranom pješačkom stazom koja se strmije počinje uspinjati kroz klekovinu. Nedugo, zatim dolazimo do razgledne točke od kuda se pruža fenomenalan pogled na strme litice podno vrha.

Pogled na austrijsku crkvu i telekomunikacijski toranj. U nastavku, staza vodi desno polukružno kroz nisku klekovinu i ubrzo nas dovodi u podnožje vrha.

Posebno se lijepo ističe austrijska crkva na istočnom vrhu. Ubrzo stižemo do planinarskog doma, uspinjemo se do austrijske crkve, zatin uskom grebenskom stazom prolazimo pored meteorološke postaje te dolazimo na njegov najviši vrh, 2166 m Kuhriegel, koji je poznatiji pod nazivom Dobrač ili njemački Dobratsch. Naime, to su dva podjednaka visoka vrha međusobno udaljena 220 m. Na zapadnom dijelu je vrh Dobrač / Dobratsch, ispod kojeg se nalazi slovenska zavjetna hodočasnička „Crkva Marijinog uznesenja“. Izgrađena na mjestu starije drvene kapele iz 1690. godine. Na istočnijem vrhu nalazi se austrijska crkva Knappenkirche „Maria am Stein“ izgrađena 1692. godine, crkva, na navišoj nadmorskoj visini u Evropi.

Austrijska crkva Maria am Stein

Na vrhu Dobratsch (2166 m) postavljen je veliki drveni križ, a pored njega na betonskom stupu ruža smjerokaza na sve strane. Nema upisne knjige ni žiga.

Nekoliko fotografija s vrha i oko njega

Pogled od austrijske crkve na planinarski dom, meteorološku postaju, vrh Dobratsch i slovensku crkvu. Samo nekoliko desetaka metara ispod dvaju vrhova nalazi se planinarski dom Ludvig - Walter Hütte u čijoj se blizini uzdiže 160 metara visok telekomunikacijski toranj koji se vidi nadaleko.

Iako se ne ističe svojom visinom, Dobratsch je jedan od najspektakularnijih i najljepših panoramskih pogleda na Karavanke, Julijske Alpe, Karnijske Alpe, Ziljske Alpe, Krške Alpe te Visoke i Niske Ture. Također, impresivan pogled se pruža na Koruške nizine i bazen Villacha te na jezera- Faaker See, Worthersee i Ossiacher See, nedvojbeno je vrhunac ovog pješačenja.

Kratka video snimka planinarenja na Dobraču / Dobratshi

Vrijeme odmora i okrijepe u planinarskom domu. Nakon dužeg odmora, nastavljamo silazak kružnom rutom preko vrhova - Zwölfernock i Zehnernock do parkirališta Rosstratte. Od pl. doma pješačenje započinje silaskom na makadamsku cestu, po kojoj nastavljamo 550 metara do nemarkiranog odvojka. U toj točki napuštamo cestu, slijedimo vidiljivu i dobro ugaženu stazu po kojoj se spuštamo do podnožja vrha Zwölfernock. Obilazimo ga s južne strane te se uspinjemo do samog vrha Zwölfernock (2049 m).

Od makadamske ceste pri silasku prema podnožju vrha Zwölfernock

Vrh Zwölfernock (2049 m) označen je u znaku ljestvi ili tri križa, na čijem se podnožju nalazi kutija s upisnom knjigom, jedan manji križ te pločica s nazivom vrha. U pozadini se vidi Villach i jezero - Ossiacher See. Od ovog vrha, kao i s cijelog grebena vidici su fenomenalni. Kratak predah na vrhu radi fotografiranja te nastavak puta preko vrha 10er Nock-Hűtte, do parkirališta Rosstratte. Također je važno napomenuti da se silazak odvija travnatim padinama-alpskim pašnjakom na kojem susrećemo mnogo konja, krava i magaraca.

Pri silasku s vrha 10er Nocka susrećemo mnogo konja, krava i magaraca

Pri silasku, otvara se lijepi pogled na Villach i jezero Ossiacher See

Pri kraju puta, pogled na parkiralište Rosstratte

Na parkiralištu-visoravni Rosstratte nalazi se ugostiteljski objekt „Almgasthof Rosstratten, ili također poznat kao "Rosstrattenstüberl", nudi savršen završetak dana planinarenja. Po starom planinarskom običaju, poslije završetka planinarenja uslijedila je nagrada za uloženi trud uz dobru ponudu hrane i pića. Tu i završava naša avantura planinarenja na Dobratschu te nastavak vožnje do doma.

Ugostiteljski objekt- Almgasthof Rosstratten, ili također poznat kao "Rosstrattenstüberl"

U nastavku slijedi: Gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, Vertikalni profil  staze, 3D profil staze te link – album fotografija koje nisu obuhvaćene blogom.