VRHOVI OLIMPA MITIKAS - SKALA - SKOLIO

Četvrtak, 01. rujna 2022.
Planinarski dom Giosos Apostolidis na platou Muza, bio je naša dvodnevna baza za uspon na 6 vrhova Olimpa. Prethodni dan (31.08.2022.), popeli smo se na vrhove: Profitis Ilias, Mala Toumba i Toumba. Danas (01.09.2022.) nam preostaju još tri vrha: Mitikas, Skala i Skolio. Po vremenskoj prognozi prvi dio dana je obećavajući – sunčan i bez vjetra, u poslijepodnevnim satima povremeni oblaci i magla. Plan izleta i planinarenja osmišljen je na slijedeći način:
Kružna ruta_Dom Giosos Apostolidis - MITIKAS - SKALA - SKOLIO - dom Giosos Apostolidis.
Ova tri najviša vrha međusobno povezana uzdižu se gotovo okomito, tvoreći između sebe veliko grotlo u obliku lijevka. Pojedine vrhove predstavljani su kao Bogovi, tako je vrh Mitikas predstavljao Panteon, gdje su se sastajali bogovi i donosile važne odluke. Planinu Stefani predstavljao je Zeus, vladar neba, s koje je bacao munje i slao oblake. Planina je bila dostupna samo vođi bogova.

Stoga, veliku opasnost pri usponu na ove vrhove predstavlja promjenjivo vrijeme, kao i njegove brze promjene, karakteristične za ljetne dane – jaki vjetrovi, olujne kiše sa snijegom ili grašicom, slaba vidljivost, sklisko kamenje i ostale skrivene opasnosti. Sve to ovu planinu čini divljom, nepredvidljivom i zanimljivom. Mi smo imali sreće – Zeus nam je bio naklonjen i poklonio lijepo vrijeme, gdje smo mogli uživati u punom smislu te riječi, u toj, mitskoj planini.

Fotografija snimljena s vrha Skolio - s lijeva na desno vide se vrhovi Toumba, Stefani, Mitikas i Skala

Ustajem se ranije, u svitanje zore, kako bi na Platou Muza fotografijom zabilježio spektakularni izlazak sunca iz Egejskog mora i prve zlatne zrake sunca koje obasjavaju visoravan Muza i istočnu stranu vrha Stefani – Prijestolje Zeusa.

Vrh Profitis Ilias u svitanje zore

Izlazak sunca iz Egejskog mora

Zlatne zrake sunca – obasjavaju istočnu stranu vrha Stefani – Prijestolje Zeusa i vrh Skolio

Ishodišna točka pohoda za ovaj planinarski izlet je dom Giosos Apostolidis (2697 m), Mitikas (2918 m), Skala (2882 m), Skolio (2914 m).Povratak kružno do doma Giosos Apostolidis (2697 m). Ukupna dužina staze – gpx traga 8,3 km. Vrijeme gpx traga 6 sati. Minimalna visina 2480 m, maksimalna 2918 m. Visinska razlika pri usponu 795 m, pri silasku 852 m. Visina polazišta 2969 m. Visina odredišta 2918 m – Mitikas. Prosječan nagib 23%.

Izvod iz analize px traga

Dom Giosos Apostolidis je ishodišna točka pohoda. Krenuli smo u 7 h i 15 minuta, stazom koja vodi po predjelu zvanom Portes, po izohipsi podnožja planine Stefani. Nakon prijeđenih 1 km dolazimo do prijevoja podno vrha Stefani, od kuda dalje nastavljamo nakratkom stazom Zonaria do označenog križanja naziva „Kakoskala“ – (što u prijevodu znači - loše stepenice). U toj točki napuštamo stazu Zonaria, skrećemo desno  i nastavljamo uspon prema vrhu Mitikas. Ovaj dio staze nešto je tehnički zahtjevniji, treba se penjati po stijenama i pridržavati rukama, i na nekoliko mjesta je eksponirana, pa se treba kretati polako i pažljivo.

Na početku staze od doma Giosos Apostolidis koja vodi predjelom  Portes. Stefani i Skolio obasjani prvim jutarnjim zlatnim zrakama sunca.

Pogled unazad na Toumu, planinarski dom Giosos i Profitis Ilias

Dolazak na prijevoj podno planine Stefani

U ovoj točki ulazimo na stazu Zonarija. Neposredno iza ovog prijevoja odvaja se staza za uspon na Stefani, sličnim kuloarom kao i na Mitikas, samo što je uspon pri vrhu ispostavljen, a posebno pri silasku, pa se preporučava na tom dijelu absajl. Od ovog križanja 100 m niže odvaja se uspon na Mitikas po stazi zvanoj Lukoi Mitika. Ova dva odvojka nisu posebno označena putokazima. Mi nastavljamo dalje i nakon prijeđenih (od doma 1,4 km i 35 minuta laganog hoda) dolazimo do označenog križanja  Kakoskala (loše stepenice) od kojeg se dalje uspon odvija u smjeru vrha Mitikas.
Ovaj dio staze nešto je tehnički zahtjevniji, treba se penjati po stijenama i pridržavati rukama, i na nekoliko je mjesta eksponirana, pa se treba kretati polako i pažljivo. Od ovog križanja do slijedećeg, na kojemu se lijevo odvaja staza za Skalu, desno za Mitikas. Ova dionica je duga 350 m, na kojoj treba savladati visinsku razliku od 150 m. U nastavku slijedi duža prečnica do ulaska u kuloar.

Od prijevoja se spuštamo po stazi Zonaria (pojas) do odvojka (Kakoskala) za uspon na Mitikas

Raskrižje planinarskih putova: ravno nastavlja Zonaria, mi skrećemo desno i nastavljamo uspon po nešto zahtjevnijem dijelu staze

Na zahtjevnijem dijelu staze – prolaz kroz uski manji žlijeb

Pogled unazad dok se čeka da prvi dio ekipe prođe kroz žlijeb

Nakon što se prođe spomenuti žlijeb, slijedi nešto oštrija uzbrdica do križanja na kojemu skrećemo desno i nastavljamo prečenje do ulaska u kuloar

Konačno, dolazimo u podnožje kuloara

Obzirom da je grupa mnogobrojna, 25 sudionika različitih psiho-fizičkih i kondicionih sposobnosti, a vlažne stijene od jutarnje rose predstavljaju potencijalnu opasnost, vodiči (Paris i Igor), su odlučili postaviti osiguranje na dijelu koji bi mogao predstavljati opasnost, više radi silaska nego radi uspona. Od kuloara u podnožju Mitikasa  počinje završni uspon ka vrhu, staza je strma i povremeno na mjestima tehnički zahtijevnija.

Dok vodiči postavljaju osiguranje, grupa jedva čeka da krene na završni uspon

Tornjevi, s desne strane na ulasku u kuloar

Penjemo se uz pomoć postavljenog užeta

Kada se prođe strmiji dio puta na kojem je postavljeno osiguranje, uspon se odvija kroz kuloar lakšim dijelom po nekoj vrsti stepenica (stepenasto građeni kameni slojevi), po kojima se izlazi na vrh kuloara. Nakon toga, staza prelazi na drugu stranu  kuloara, od kuda se vidi vrh Mitikas. Od ove točke započinje strmi spust po ispostavljenom uskom grebenu, na manjem dijelu osigurana sajlom. Kada se prođe ovaj dio staze, slijedi strma uzbrdica do samog vrha.

S druge strane kuloara pri strmijem silasku

Završni uspon prema vrhu Mitikas

Na vrh Mitikas (2918 m) stigli smo točno u 10 h (po našem vremenu). Dužina puta 2,2 km, vrijeme hoda 2 h i 45 minuta. Vremenski uvjeti se mijenjaju, povremeno oblaci prekrivaju vrhove, iz tog razloga iskoristili smo sunčani dio dana da uživamo u zasluženom pogledu u svim smjerovima s „planine Bogova“. Posebno se lijepo vide vrhovi -Skala i Skolio, naš slijedeći cilj.

Po starom planinarskom običaju jedna zajednička fotografija na vrhu Mitikasa

Zastava sponzora Općina Lovran

Zastave sponzora PD Knezgrad Lovran i PD Opatija

Pogled na vrh Skolio i njegovu istočnu, gotovo okomitu stranu, na kojoj se nalazi više alpinističkih smjerova različitih težina

Nakon duže pauze, nastavljamo silazak istim putom uspona do podnožja kuloara, od kuda dalje vodi markirana i ugažena na mjestima eksponirana grebenska staza – Kakoskala (loše stepenice), kojom dolazimo do vrha Skala s nadmorskom visinom (2882 m), na nekim kartama visina je označena (2866 m). S ovog vrha otvara se lijepi pogled na kuloar vrha Mitikas i prema sjeveru na vrh Skolio.

Pri spustu od vrha Mitikas -kratak izloženiji dio prema vrhu kuloara

Na početku silaska kroz kuloar – u bližem vidokrugu, dominira vrh Skolio

Pri kraj kuloara

Spust uz pomoć užeta

Izlazak na greben Kakoskala i po njemu na vrh Skale (2882 m)

Kuloar Mitikasa s vrha Skale

Kako dan odmiče, vrijeme se pogoršava, neprekidna izmjena magle, oblaka i sunca. Iz tog razloga, radimo kraću pauzu za odmor i marendu, a nako toga nastavak grebenskom dobro ugaženom stazom do vrha Skolio. Udaljenost između ova dva vrha je 750 m – vrijeme hoda 20 minuta. Vrh Skolio s nadmorskom visinom (2914 m) po novim satelitskim izmjerama, drugi je vrh po visini.

Grebenskom stazom prema vrhu Skolio

Pogled s vrha Skolio na vrhove – s lijeva na desno: Toumba,  Stefani, Mitikas i Skala

Zajednička fotografija na vrhu Skolio

Silazak od ovog vrha započinjemo kružnom stazom koja vodi desno u smjeru sjeverozapada i nakon prijeđenih 550 m staza skreće oštro lijevo po kojoj nastavljamo silazak podno obronaka vrhova Skolio i Skala, sve do raskrižja planinarskih putova, na kojemu se lijevo odvaja staza za uspon na Skalu. Mi nastavljamo ravno 250 m do slijedećeg križanja na kojemo skrećemo lijevo – desno vodi staza za dom Spilios Agapitos. U ovoj točk ulazimo na stazu zvanu „Zonaria“ (u prijevodu pojas), po kojoj se treba savladati visinska razlika od 350 do prijevoja podno Stefani, gdje i završava staza Zonaria. Od ovog prijevoja slijedimo stazu koja vodi po predjelu zvanom Portes, po izohipsi podnožja planine Stefani do doma Giosos Apostolidis, gdje dolazimo u 14 h i 25 minuta. Tu i završava ova naša avantura planinarenja po vrhovima Olimpa.

Silazak kroz usjek podmo obronaka Skolia i Skale

Dolazak u dom Giosos Apostolidis

U nastavku slijedi: gpx tragovi na topo karti, vertikalni profil staze, 3D profi te link albuma fotografija, koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.