Planinarski dom Babin Zub-MIDŽOR-DUPLJAK-planinarski dom Babin Zub

Srijeda, 13. srpnja 2022.
Stara planina
, proteže se od Vrške Čuke na zapadu do Crnog mora na istoku u dužini 530 km. Najvećim dijelom se nalazi u Bugarskoj, a znatno manje u jugoistočnoj Srbiji. Najviša točka Stare planine je vrh Botev (2376 m) koji se nalazi u Bugarskoj.
Midžor s nadmorskom visinom (2169 m) je najviši vrh u Srbiji, a ujedno i najviši vrh Stare planine. Nalazi se na granici Srbije i Bugarske. Među vrhovima Stare planine pored Midžora, po visini i atraktivnosti, najpoznatiji i najposjećeniji su Dupljak (2.033 m), Tri čuke (1.937 m), Srebrna glava (1.933 m), Babin zub (1.758 m), Orlov kamen (1.737 m). Zapadne, istočne i južne padine su travnate i ne tako strme, dok je sjeverna strana vrlo strma i kamenita. Masiv Midžora poznat je po bogatim izvorima vode i planinskim potocima i rijekama.

Vrh Midžor (2169 m), viđen sa staze pri usponu

PRISTUP AUTOMOBILOM (do planinarskog doma Babin zub na Staroj planini)
Pristup automobilom je vrlo jednostavan. Svaka autonavigacija će vas bez problema dovesti do odredišta-planinarskog doma Babin zub. Naš pristup kreće iz Niške Banje sljedećim karakterističnim putnim točkama: Niška Banja-Svrljug-Kalna-Crni vrh-pl. dom Babin zub. Dužina puta 85 km, vrijeme vožnje 1 h i 45 minuta.

Za ovaj planinarski izlet, ishodišna točka pohoda je  planinarski dom Babin zub (1566 m), Vojvodin venac (1671 m), Žarkova čuka (1898 m), Tupanar-(1959 m), Vrh Midžor (2169 m), silazak kružno preko vrha Dupljak (2023 m)do pl. Doma Babin zub (1566 m). Ukupna dužina gpx traga je 15 km. Vrijeme gpx traga 4 h 16 minuta. Minimalna visina 1546 m, maksimalna 2176 m. Visinska razlika pri usponu 877 m, pri silasku 866 m. Visina polazišta 1566 m. Visina odredišta 2169 m. Prosječan nagib 12%.

Izvod iz analize gox traga

Opis Puta
Ishodišna točka uspona na vrh Midžor je planinarski dom „Babin zub“, pored kojeg je izgrađen i hotel – resort istog imena. Babin zub je prirodni rezervat i istoimeni planinski vrh s nadmorskom visinom (1758 m), jedan je od najprepoznatljivijih odlika ovog dijela Stare planine i poznato je skijalište.

Uspon započinjemo u 9 h i 35 minuta, planinarskom stazom koja u svom prvom dijelu vodi makadamskom cestom, prolazi pored izvora vode i skijaške staze. Nakon prolaska žičare i skijaške staze nastavljamo i dalje makadamom pri blagom spustu do izlaska na otvorenu travnatu golet, gdje i završava makadamski put (950 m od pl. doma). Od ove točke slijedi ugodno pješačenje širokom planinarskom stazom s desne strane borove šume. U nastavku uspon se odvija preko područja Vojvodina venca te nedugo zatim stižemo do Žarkove čuke (1898 m), koju obilazimo s njene istočne strane.

Spremni za uspon – ispred planinarskog doma Babin zub i istoimenog hotela

S desna strane planinarske staze postavljen je smjerokaz za uspon na Midžor

S makadamske ceste izlazi se na planinarsku stazu koja dalje vodi blagim usponom uz desni rub borove šume

Pogled sa staze unazad na skijalište i stijenu Babin zub

Ispred nas – grupa planinara

Krajobraz je prekrasan – kud god se okreneš

Kada se prođe Žarkova čuka ispred nas otvara se fascinantan pogled na vrh Midžor.
Uspon do Žarkove čuke nešto je strmiji, od ostatka staze. Kada se prođe Žarkova čuka, put je prilično lagan i nezahtjevan, a krajobraz je prekrasan, nema većih visinskih oscilacija, a Midžor je cijelo vrijeme ispred nas. U pogledu orijentacije i terena - Midžor spada u jednostavne planinarske vrhove. Do njega ne vodi samo utabana planinarska staza, već čitav jedan široki kolni put kojim se može doći trenskim vozilom do pod sam vrh.

Od Žarkove čuke nastavljamo pješačenje ugodno  planinarskom stazom 3 km do podnožja Tupanara kojeg obilazimo. Nedugo zatim stižemo do raskrižja planinarskih putova: lijevo Dupljak, desno Midžor. Od ove točke radimo kružnu turu preka Midžora i povratak preko Dupljaka, gdje će se završiti ova mala kružna tura, a dalje silazak istim putom uspona. Od ovog raskrižja 5 minuta dalje je još jedno križanje: lijevo (300 m) do vrha Tupanar, a desno Midžor (2 km).

U nastavku uspona staza obilazi južne padine obronaka vrha Midžor s kojom se stiže do vrha. Midžor je najviši vrh Srbije i Stare planine s nadmorskom visinom (2169 m).

Pogled unazad na greben kojim smo prošli, u pozadini skijalište i vrh Babin zub

Raskrižje

Završni dio uspona i dolazak na vrh Midžor

Vrh je obilježen betonskim stupom, na kojem je ispisan naziv imena i nadmorska visina, to je ujedno i granični stup između Srbije i Bugarske. S vrha Midžor pruža se širok i nezaboravan pogled na sve strane, na planine jugoistočne Srbije i Bugarske.

Zapadni greben Stare planine

Sjeveroistočni greben Stare planine

Na horizontu u pozadini Babina zuba u izmaglici nazire se greben Suve planine i njeni vrhovi Trem i Sokolov kamen, naš sutrašnji cilj

Zajednička fotografija na vrhu Miđžora

LINK-Video panorama s vrha Midžor

Zastava sponzora – Općine Lovran

Zastava sponzora  - PD Knezgrad Lovran

Nakon pauze za marendu, fotografiranje i uživanja u prekrasnom panoramskom pogledu, nastavljamo silazak grebenskom stazom preko vrha Dupljak, udaljen od Midžora 700 m. Dupljak s nadmorskom visinom (2033 m) je drugi najviši vrh Stare planine u Srbiji. Nalazi se na granici Srbije i Bugarske, sjeveroistočno od Midžora. Vrh je obilježen stupom i granični je kamen između ove dvije spomenute države.

Dupljak s nadmorskom visinom (2033 m) je drugi najviši vrh Stare planine u Srbiji. Nalazi se na granici Srbije i Bugarske, sjeveroistočno od Midžora, to je ujedno i granični kamen između spomenutih država. Vrh Dupljak po izgledu je izraženiji i atraktivniji od Midžora. Udaljenos imeđu ova dva vrha je samo (750 m).

Od Dupljaka, nastavljamo travnatom grebenskom stazom, koja se postupno spušta sve do izlaska na križanje  planinarskih putova, Na tom križanju završava ova mala kružna tura oko vrha Midžor. U nastavku slijedi silazak istim putom uspona do planinarskog doma Babin zub, gdje i završava ova fantastična planinarska avantura planinarenja na Staroj planini.

Na sjeveroistočnom  dijelu grebenske staze - pri silasku s vrha Dupljak

Pri silasku - besplatno uživanje u prirodnoj  aromaterapiji - livade prepune mirisnog cvijeća

Dolazak na Babin zub

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti,vertikalni profil staze, 3D profil te LINK albuma fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.