Vojna karaula Strezimir-GOLEM KORAB-Vojna karaula-Strezimir

GOLEM KORAB - Utorak, 12. srpnja 2022.
Golem Korab
(makedonski) ili Maja e Korabit (albanski) s nadmorskom visinom (2764 m) najviši je vrh plaine Korab. Smješten je na granici između dvije države - Sjeverne Makedonije i Albanije. Korab je ujedno i najviši vrh ovih država. Planina Korab je nastavak Šar planine i predstavlja najljepši reljef Sjeverne Makedonije, dio je Nacionalnog parka Mavrovo. Greben Koraba se pruža u smjeru sjever-jug u dužini 40 km s mnogobrojnim vrhovima iznad 2000 m. Sjeverne i sjeverozapadne su padine stjenovite i strmo se obrušavaju u dolinu, dok su južne i jugoistočne padine blaže i travnate. Svake godine početkom rujna, povodom Dana neovisnosti Republike Makedonije - planinarski klub Korab iz Skoplja organizira međunarodni uspon na vrh.

Golem Korab viđen sa staze pri usponu

PRISTUP AUTOMOBILOM (do vojne karaule Strezimir)
Ukoliko se dolazi od Gostivara, vožnju treba nastaviti u smjeru Mavrova preko sela Mavrovi Anovi, zatim dalje nastaviti prema Ohridu do mjesta Trnovica. Na ulazu u mjesto, nalazi se hotel Korab u kojem smo odsjeli i to je najbliža točka uspona na Golem Korab.Djelatnici hotela  nabavili su nam potrebne dozvole za kretanje u pograničnom području, te ulaznice za ulazak u Nacionalni park Mavrovo.
Od hotela Korab treba nastaviti vožnju asfaltnom cestom 2,2 km, nakon toga  skrenuti desno na makadamsku cestu i po njoj nastaviti 7,6 km do mjesta Strezim, gdje se nalazi granična policija, kojoj smo predočili dokumente i obavijestili ih o aktivnostima koje namjeravamo odvijati unutar pogranične zone.Od policijske  postaje, vožnju treba nastaviti  slijedećih 5,8 km do vojne karaule Strezimir - ishodište  pohoda  na Golem Korab. Ovaj dio puta u njegovom gornjem dijelu dosta je loš za osobna vozila s niskim podvozjem. Može se proći s malo više pažnje. Ja sam prošao sa Škodom Octavia - karavan. Dužina puta od hotela Korab u Trnici do vojne karaule Strezimir je 15,6 km. Vrijeme vožnje 45 minuta.

Početna točka ovog planinarskog izleta je na mostu  potoka Shtirovica 340 m niže od vojne karaule Strezimir (1450 m), vojna karaula (1470 m), napušteni pastirski stanovi (1769 m), Izvor vode (1875 m), prijevoj Korab i vidikovac (2370 m), Golem Korab- (Maja E Korabit) (2764 m). Ukupna dužina gpx traga 17,8 km. Vrijeme gpx traga 6 h i 36 minuta. Minimalna visina 1450 m, maksimalna 2751 m. Visinska razlika pri usponu 1421 m, pri silasku 1412 m. Visina polazišta 1450 m. Visina odredišta 1764 m. Prosječan nagib 22%.

Početna točka ovog planinarskog izleta je parkiralište pored mosta  potoka Shtirovica 340 m niže od vojne karaule Strezimir. Od parkirališta staza nas vodi po makadamskoj cesti do vojne karaule Strezimir, nako toga ulazimo na planinarsku stazu koja nastavlja kroz visoku bukovu šumu i tako u nekoliko segmenata izmjenju je se cesta i planinarska staza do izlaska do pastirskih stanova koji se nalaze na nadmorskoj visini (1769 m).

Početna točka pohoda - parkiralište pored mosta na potoku Shtirovica

Vojna karaula Strezimir

Od vojne karaule staza vodi kroz visoku bukovu šumu

S makadamske ceste – pogled na pastirske stanove

Dolazak do pastirskih stanova

U koliko se želi skratiti uspon za 2,3 km, do ovih pastirskih stanova može se doći terenskim vozilom. Od ove točke, započinje nešto oštriji uspon dobro ugaženom stazom, opskrbljenoj sa zimskim markacijama. U nastavku uspona staza vodi u kraćim višestrukim serpentinama, na nekoliko mjesta presjeca potok sve do izlaska na nadmorsku visinu od 1870 m, gdje se nalazi zadnji izvor vode i gdje se mogu dopuniti zalihe vode. S ovog dijela staze otvara se lijep pogled na Albansko gorje.

Od izvora nastavljamo kontinuiranim usponom na pojedinim mjestima i vrlo strmo sve do izlaska na prijevoj i vidikovac s nadmorskom visinom (2370 m). Ovaj segment staze od izvora do prijevoja na dužini 2,6 km, treba savladati 500 m visinske razlike, a za to nam je bilo potrebno 1 h i 20 minuta.

Na stazi pri usponu od pastirskih stanova

Na izohipsi neimenovanog vrha – položeni dio staze

Pogled unazad na pastirske stanove

Panorama s vidikovca

Lijepi panoramski pogled na Albansko gorje

Sa spomenutog prijevoja, skrećemo desno i nastavljamo uspon po izohipsi neimenovanog vrha, sve do dolaska na manju travnatu zaravan i križanje planinarskih putova. U ovoj točki, s desne strane ubada se staza koja dolazi iz Albanije. S ove travnate zaravni, na cijelom dijelu uspona, najljepši je pogled na vrh  Koraba. Od ovog raskrižja, preostaje nam 1,6 km i 230 m visinske razlike do vrha. U nastavku uspona nastavljamo planinarskom stazom, koja nas vodi sa sjeverne strane podno vrha Golem Korab, da bi na kraju s jugoistočne strane stigli na vrh Golem Korab (2764 m).

Na manjoj travnatoj zaravni ispred raskrižja planinarskih putova, od kuda se u daljini nazire vrh Golem Korab

Greben Koraba s Albanske strane

Golem Korab sa sjeverne strane

Završni dio grebenskog uspona

Dolazak na vrh Golem Korab, gdje smo zatekli planinare iz Švicarske

Dragica i Matija pri dolasku na vrh, u pozadini – greben Koraba

Golem Korab je travnato-kamena glavica na  čijem je vrhu istaknuta visoka čelična konstrukcija u obliku trokuta, na kojoj je pričvršćena ploča s natpisom vrha i nadmorskom visinom. S vrha se pruža fenomenalan pogled na sve strane, što se može vidjeti s „video snimke panorame“.

Video - panorama s vrha Golem Korab

Masiv Koraba s Albanske strane

Zajednička fotografija na vrhu – Golem Korab

Zastava sponzora Općine Lovran

Zastava sponzora PD Knezgrad – Lovran

U društvu s Milutinom Ilićem

Nakon duže pauze za odmor i marendu, nastavljamo silazak istim putom uspona do vojne karaule Strezimir.

Pri silasku – nailazimo na stado ovaca – Albanskog pastira

Pri silasku na više mjesta stazu presijeca mali potočić

Još jedan pogled unazad na vrh Golem Korab

Pri silasku na strmom dijelu grebenske staze

Dolazak na karaulu Strezimir

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, 3D profil te LINK albuma fotografija, koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.