Popova Šapka-Ceripašina vrh-Sin vrh-Karabunar vrh-Bakardan vrh-TITOV VRH-Popova Šapka

Šar planina - Titov vrh
s nadmorskom visinom (2747 m)
najviši je vrh Šar planine, a nalazi se iznad Tetova u Sjevernoj Makedoniji, od kojeg 20 km vodi asfaltna cesta do poznatog skijališta Popova Šapka, polazne točke uspona na Titov vrh. Šar planina (drevni naziv Skardus) prostire se preko tri države:Sjeverne Makedonije, Kosova i Albanije.  Masiv Šare pruža se u smjeru sjever – jug u dužini 85 km, počevši od Kosova – od obronaka Ljubotena, pa sve do Mavrovskog jezera na jugu. S jugozapadne strane, nastavlja se masiv prema granici Albanije na Golem Korab i dalje kroz Albaniju.  Šar planina ima 17 vrhova viših od 2500 m i 30 vrhova iznad 2000 m.
Vjeruje se da je ime dobila zahvaljujući svojim šarenim krajolicima koji najviše dolaze do izražaja kada je prekriven snijegom. Strme litice i uzdignuta travnata područja ne dopuštaju snijegu da ravnomjerno pokrije planinu, pa njezine padine izdaleka izgledaju šareno.

Na teško dostupnim obroncima, Šar planina krije iznimnu ljepotu, a to su njena ledenjačka jezera, ima ih ukupno 17, a zbog nevjerojatne bistrine nazivaju ih „Planinskim ili Šarinim očima“.

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Popove Šapke)
Pristup je vrlo jednostavan. Autoputom do Tetova, a od Tetova nastaviti voziti nekih 20 km do Popove Šapke – ishodišne točke pohoda.

Ishodišna točka ovog uspona je Popova Šapka, najpoznatije skijalište u Sjevernoj Makedoniji. Naša polazna točka je Hotel Skardus (1763 m), Ceripašina vrh (2450 m), Anteni vrh (2531 m), Sin vrh (2550 m), Karabunar vrh (2600 m), Bakardan vrh (2700 m), Titov vrh (2747 m). Silazak istim putom do prijevoja između vrha Bakardan i Titova vrha, zatim se silazak nastavlja tvz. ljetnom stazom do Popove Šapke. Ukupna dužina gpx traga 22 km. Vrijeme gpx traga 8 h i 22 minuta. Minimalna visina 1743 m, maksimalna 2757 m. Visinska razlika pri usponu 1544 m, pri silasku 1530 m. Visina polazišta 1763 m. Visina odredišta 2747 m. Prosječan nagib 18%.

Od parkirališta, ispred hotela Skardus krenuli smo asfaltnom cestom 420 m do izlaska na travnatu livadu, gdje i završava asfaltna cesta. Od ove točke započinje naš uspon prema zadanom cilju – Titov vrh. Postoji nekoliko staza, koje se penju širokim grebenom do vrha skijališta. Mi smo odabrali stazu „Zimska patika“- (Winter path), koja vodi do gornje postaje žičare i dalje do Ceripašina vrha te krebenom do Titova vrha. Ova prva dionica puta vodi oštro uzbrdo po dobro vidljivom i utabanom putu do izlaska na greben i do Ceripašina vrha. Od početne točke do Ceripašina vrha na dužini 3,4 km treba savladati 700 m visinske razlike, a za to, bilo nam je potrebno 2 h hoda.

Na početku uspona-ispred hotela Skardus

Na ugaženom dijelu planinarske staze koja vodi pored betonskih nosača stare žičare. Kada se dođe do kraja ove stare žičare, put se nastavlja prema vrhu gornje stanice nove žičare. Na betonskom stupu ispisan je naziv rute „TITOV SKY race“. Sve što se više dižemo, vrijeme se kvari, a oblaci postupno skrivaju vrhove.

Dolazak na kraj ski lifta. Od ove točke nastavljamo put u smjeru vrha Ceripašine

Staza je pod rosom, što pokazuje i ovaj detalj rose

Ceripašina vrh (2450 m)

U nastavku, planinarska staza vodi po grebenu Šare od vrha do vrha. Od Ceripašina vrha nastavljamo polu kružno stazom do Anteni vrha s nadmorskom visinom (2531 m). Udaljenost između ova dva vrha je 1,3 km. Savladava se apsolutna visinska razlika uspona 80 m – vrijeme 25 minuta.

Anteni vrh (2531 m)

Od ovog vrha do Sin vrha, staza vodi po grebenu gotovo položena s visinskom razlikom dvadesetak metara. Dužina između ova dva vrha je 1 km – vrijeme 20-ak minuta.

Na grebenskom dijelu staze prema vrhu Karabunar

U nastavku, grebenska staza vodi do slijedećeg vrha - Karabunar (2600 m). Između Sin vrha do Karabunara, staza je duga 1,5 km. Vrijeme hoda 50 minuta. Zadnjih 200 m dužnih, staza se oštro uspinje do samog vrha. Na ovom vrhu zatekli smo grupu planinara iz Bitole. U dobrom raspoloženju, zapjevala se i pjesma „Bitola moj roden kraj“

Zajednička fotografija s grupom planinara iz Bitole

VIDEO-https://youtu.be/hZzUk3lA2Uo

Od Karabunara se spuštamo nekih 50-ak metara, da bi nakon toga nastavili vrlo oštar uspon do vrha Bakardan (2700 m). S ovog vrha otvara se lijepi pogled na Titov vrh. Nažalost, oblaci su prekrili vrhove, nema nikakvih vidika.

Na usponu prema vrhu Bakardan

Bakardan vrh (2700 m)

Nakon kraćeg odmora, uslijedio je kamenitiji strmi silazak po višestrukim serpentinama do prijevoja između Bakardan vrha i Titovog vrha, koji se nalazi na 2500 m. Na tom dijelu trebalo je savladati 200 metara visinske razlike na dužini 650  m. Taj podatak dovoljno pokazuje o nagibu silaska. Ova dio staze predstavlja kombinaciju sipara, oblutaka i pokretnih što većih, što manjih kamenih ploča, a što otežava strmi silazak i nije za podcijeniti.

Od prijevoja slijedi nam oštar uspon stazom popularnog naziva „Ljetna staza“ , koja se najčešće koristi za uspon do kule – odnosno obnovljenog  planinarskog skloništa, smještenog na vršnoj točki Titova vrha (2747 m).

Zajednočka fotografija na Titovom vrhu (2747 m)

U društvu sa Milutinom Ilićem

Zastava sponzora – Općine Lovran

Zastava – sponzora PD Knezgrad

Nakon duže pauze za odmor i okrijepu, nastavljamo silazak istim putom uspona do prijevoja podno Bakardana, na kojemu skrećemo desno. U nastavku, silazak se odvija ugaženom i jasno označenom - markiranom planinarskom stazom po izohipsi obronaka vrha Bakardan i tako nastavlja dalje 5 km sve do izlaska na makadamsku cestu. Nakon izlaska na makadamsku cestu, pješačenje nastavljamo po njoj 2,8 km, nakon toga skrećemo desno na slabo označenu pješačku stazu po kojoj dolazimo do Popove Šapke – ishodište pohoda hotela Skardus, gdje i završava ova naša  planinarska avantura na Šar planini.

Pri silasku vrijeme se popravlja, tako da smo imali lijepi pogled na vrhove i greben Šar planine.

Greben Šare

Nakratko staza vodi u potok

Pri silasku na polegnutom dijelu staze

Izlazak na makadamsku cestu i po njoj 2,8 km do skretanja desno na planinarsku strazu po kojoj dolazimo do Popove Šapke.

Pogled na Popovu Šapku

Dolazak do početne točke pohoda – hotel Skardus

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, 3D profil te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim blogom.