Hum je najviši vrh otoka Visa (587 m)

Petak, 24. lipnja 2022.
Otok Vis razmjerno je malen i brdovit otok i jedan od najudaljenijih srednjedalmatinskih otoka. Dug je 18, a širok 9 km. Na zapadnoj strani otoka Visa iznad grada Komiže izdiže se polukružni stjenoviti greben s najvišim vrhom Hum s nadmorskom visinom (587 m). Nažalost, vrh nije dostupan jer se na njemu nalazi vojni objekt kojemu je pristup za civile zabranjen. U neposrednoj blizini istog brda je KT kapelica Sv. Duha (585 m).

Pristup vrhu Hum moguć je iz više pravaca: od Komiže, Visa i Podšpije - sela Žena Glava. Za ovaj planinarski izlet Inga i ja, za ishodišnu točku pohoda odabrali smo grad Komižu i slijedeću kružnu rutu:
Komiža – Mali Hum – Titove špilje – Hum - kapela Sv. Duha - Komiža.

Kapelica Sveti Duh (585 m)

Ishodišna točka pohoda je grad Komiža – riva (2 m), Mali Hum (515 m), Titova špilja gornja (440 m) i Titova špilja donja (426 m), Hum – kapelica Sv. Duha (585 m), silazak kružno do Komiže (2 m). Ukupna dužina staze - gpx traga 15,7 km. Vrijeme gpx traga 6 h i 3 minute. Minimalna visina 1 m, maksimalna 566 m. Visinska razlika pri usponu 1.103 m, pri silasku 997 m. Visina polazišta 2 m. Visina odredišta 587 m. Prosječan nagib 14%

Pored planinarskih pješačkih putova do Huma se može najlakše doći asfaltnom  cestom iz sela Žena Glava. Osim oznaka koje vode do kapelice sv. Duha iz Podašpilja, Visa i Komiže, po gotovo svim otočnim stazama provedene su planinarske oznake koje omogućuju bezbrojne pješačke mogućnosti i bezbrižno pješačenje bez traženja oznaka i lutanja.

Uspon na Hum - do kapelice Sv. Duh započinjemo na rivi u Komiži. Nakratko po rivi, zatim kroz naselje cestom Filozofa Petrića do izlaska na široku asfaltnu cestu Eugena Kvaternika, od kuda dalje staza skreće lijevo i po noj 150 m do predjela zvanog Narpina, od kuda staza skreće oštro desno na lijepo građenu planinarsku stazu zvanu „Put Oključine". U toj točki je križanje: lijevo odvaja se staza 703 za Dragodid (1 h), mi nastavljamo ravno stazom 702 prema smjerokazu Oključna – Vis (5 h).

U prvom dijelu staza se blago uspinje, a nakon toga započinje nešto strmiji uspon po višestrukim serpentinama. Sve što se više dižemo pogledi na Komižu su sve širi i ljepši. Nakon prijeđenih 3,2 km od početne točke  izlazimo na vršni greben.

Na početku pješačke ture kroz naselje

Iz naselje izlazimo na na lijepo građenu pješačku stazu – u pozadini Komiža iznad koje se prostire greben Huma

Nakon blago polegnutog uspona, nastavljamo nešto oštrijem usponu po višestrukim serpentinama, sve do izlaska na vršni greben

Sve što se više dižemo pogledi na Komižu su širi i ljepši

Nakon izlaska na vršni greben staza skreće desno na makadamsku cestu koja vodi 1,4 km po izohipsi preko predjela Zagrebanije do skretanja desno na lošiji makadamski put kojim se dolazi do vrha Mali Hum s nadmorskom visinom (515 m). Sam vrh nije ničim označen, nema naziva ni nadmorske visine, a nema ni lijepog vidika. Dobro je napomenuti da na putu prema ovom vrhu susrećemo dosta česte mreže pauka križara koje mogu biti postavljene na visini do 2 metra.

Skretanje desno na lošiju makadamsku cestu koja vodi do samog vrha Malog Huma

Pauk križar na niti svoje mreže

Na vrhu Malog Huma (515 m)

S vrha nastavljamo povratak istim putom do križanja makadamskih cesta na kojemu nastavljamo desno i po njoj 1 km do skretanja lijevo na zapušteni put bez markacija. Ova dionica puta odabrana je iz razloga što skraćuje put do izlaska na asfaltnu cestu 6212 (Komiža – Vis). Nakratko (150 m) nastavljamo po cesti, zatim skrećemo desno na lijepo građenu planinarsku stazu koja vodi uz suhozidane ograde.

Ova dionica puta od asfaltne ceste koja vodi preko „Senova dolca“ do križanja na kojemu treba skrenuti desno za Hum, duga je 2 km. Od ovog do slijedećeg raskrižja treba nam svega 10-ak minuta hoda, od kuda se skreće lijevo za Titove špilje. Slijedi kratak strmi silazak do gornje Titove špilje koja se nalazi na 440 m nadmorske visine, zatim do donje špilje 426 m.

Silazak sa asfaltne ceste na planinarsku stazu koja vodi uz ograde suhozida. Na ovoj dionici puta susrećemo paukove mreže na nižim visinama.

Na polegnutom dijelu staze

Na ovom dijelu staze – započeta je obnova stare kuće.

Na stazi uz ograde suhozida

Raskrižje na kojemu skrećemo desno u smjeru vrha Hum

Na stazi pri silasku do gornje Titove špilje

Titove špilje skrivene na padinama Huma. To su dvije male špilje djelomično zazidanih ulaza, u kojima su Josip Broz i partizansko vodstvo tajno boravili nekoliko mjeseci tijekom Drugoga svjetskog rata (1944.).

Zajednička fotografija ispred gornje Titove špilje. Na ulazu na zazidanom dijelu postavljena je ploča na kojoj je ispisano: „Ovdje je boravio i radio drug Tito 1944. u vrijeme kada je Vis bio sjedište političkog-vojnog rukovodstva narodno oslobodilačkog rata“

Donja Titova špilja

Pogled iz unutrašnjosti špilje

Nakon razgledavanja špilja, vraćamo se istim putom do raskrižja na kojemu skrećemo lijevo, od kuda nam prema smjerokazu preostaje još 45 minuta do Huma – kapelice Sv. Duha.

Na stazi kroz nisko mediteransko raslinje do kapelice Sv. Duh

Ispred kapelice Sv. Duh u pozadini Komiža

Ova crkva Svetog Duha je jedna od najjednostavnijih i najmanjih crkvi na Visu. Smještena je u neposrednoj blizini najvišeg vrha Huma (587 m) na nadmorskoj visini 585 metara. Jednom godišnje u ovoj crkvi se održava misa i to na blagdan Duhova (50 dana nakon Kristova uskrsnuća).

Ako zavirite u unutrašnjosti kapelice pronaći ćete zahvale, ali i molbe, brojnih planinara ,izletnika ne samo na hrvatskom jeziku nego i na raznim drugim jezicima (njemačkom, engleskom, talijanskom, češkom i….

Na kamenom zidu pored kapelice ugrađen je planinarski žig. Kutiju s upisnom knjigom nisam primjetio.

Podno strmih padina Huma smjestio se grad Komiža u prekrasnoj zaštićenoj uvali

Nakon duže pauze za okrijepu i uživanje u prekrasnom panoramskom vidikovcu, nastavljamo silazak prema Komiži. Prije toga, prošetali smo asfaltnom cestom do obližnjeg najvišeg vrha Huma na kojem se nalazi vojni objekt.

Od vojnog objekta – pogled na kapelicu Sv. Duh

Staza pri silasku dobro je ugažena i markirana. U prvom dijelu strmo se spušta po nestabilnom kamenjaru, oblucima i pločama koje klize ispod nogu, stoga, je potreban dodatni oprez. U drugom dijelu slijedimo stazu s blažim nagibom koja prolazi pored ograda vinograda i maslinika i nakon 1 h hoda izbija se na asfaltnu cestu. Nakratko 150 m asfaltnom cestom do skretanja na planinarsku stazu koja vodi preko polja i nakon prijeđenih 0,5 km izlazi ponovo na asfaltnu cestu po kojoj dalje dolazimo do rive - početne točke ovog planinarskog izleta, gdje i završava ova kružna tura.

Na stazi pri silasku po kamenjaru i pokretnim kamenim i nestabilnim pločama

Na stazi pri silasku

Pogled unazad na Hum

Na kraju staza vodi kroz mirisno i ljekovito mediteransko bilje

Dolazak na asfaltnu cestu po kojoj stižemo do rive – ishodište pohoda

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, 3D profil te link albuma fotografija koje nisu prikazane ovim putopisom.