Otmarjeva ferrata - Gradiška Tura

Ponedjeljak, 18. travanj 2022.
Gradiška Tura je vrh s nadmorskom visinom (793 m)
, koji se nalazi na zapadnoj strani platoa Nanos, iznad naselja Vipave – Gradišča pri Vipavi. Gradiška Tura, kao planina idealno je mjesto-baza kako ljeti, tako i zimi za rekreativno planinarenje, šetnje, penjanje, biciklizam, ferrate i druge razne sportske aktivnosti u rekreacijskom centru „Kamp Tura“. Tu se mogu zadovoljiti sve adrenalinske potrebe svakog pojedinca prema svojim mogućnostima, pa se tu mogu sresti sve grupe planinara, alpinista i rekreativaca.

Početak uspona po Otmarjevoj ferrati – predstavlja najatraktivniji i najzahtjevniji dio ferrate s manjim prevjesom

PRISTUP AUTOMOBILOM (do kampa Tura iznad Gradišča pri Vipavi)
Od Ike, preko graničnog prijelaza Rupa na Postojnu. U Postojni usmjeriti se na Razdrto i dalje starom cestom u smjeru Nove Gorice. Put dalje slijediti prema Novoj Gorici i Vipavi i na samom ulasku u Vipavu – nastaviti dalje prema putokazu za Gradišče do parkinga i kampa Tura, od kuda je ujedno i polazna točka za penjanje i planinarenje.

Parkiralište iznad kampa Tura (251 m), ulaz u ferratu (470 m), kraj ferrate (710 m), prvi vrh Gradiška Tura s križem (761 m)-podno vrha Gradiške Ture (793 m). Silazak planinarskom stazom do ishodišta pohoda kamp Tura. Ukupna dužina kružne ture 3,3 km. Vrijeme gpx traga bez stajanja 2 h i 24 minuta, sa stajanjem 2 h i 55 minuta. Minimalna visina 251 m, maksimalna 758 m. Visinska razlika pri usponu 564 m, pri silasku 541 m. Visina polazišta 251 m. Visina odredišta 761 m. Prosječan nagib 44%.

Od parkirališta, pored kampa Tura pružaju se dvije mogućnosti uspona po ferrati: ferrata po Furlanovom putu i ferrata po Otmarjevom putu - (novoizgrađena duža i zahtjevnija ferrata).
Naš prvobitni dogovor bio je popeti se po Furlanovoj ferrati, spojnom stazom spustiti se do Otmarjeve ferrate i po njoj popeti se do prvog vrha Gradiške Ture s nadmorskom visinom (761 m) te s vrha spustiti se kružno planinarskom stazom do parkirališta - kamp Tura.
Kako je to Uskrsni ponedjeljak, stigao je veliki broj planinara (2 autobusa i mnogo osobnih automobila) koji su uglavnom odabrali uspon po Furlanovoj ferrati. Iz tog razloga, odlučili samo se popeti Otmarjevom ferratom. Uspon po Otmarjevoj ferrati može se podjeliti u 3 dionice:

1. dionica puta odnosi se na pristup ferrati
2. dionica odnosi se na uspon po ferrati
3. dionica odnosi se na silazak planinarskom stazom do parkirališta – kampa Tura.

Vrijeme uspona po dionicama

Od ishodišta kampa Tura do ulaza u ferratu 40 minuta laganog hoda.
Od ulaza u ferratu do izlaska iz nje 1,15 minuta  te 6 minuta do  vrha Gradiške.
Silazak s vrha planinarskom stazom do ishodišta kampa Tura 54 minute.
Sve ukupno bruto vrijeme 2 h i 55 minuta.

1. dionica - Pristup Otmarjevoj ferrati

Od parkirališta - kampa Tura ulazimo na planinarsku stazu koja vodi kroz šumu relativno blagim nagibom te nas ubrzo za nekoliko minuta dovodi do prvog raskrižja. Desno odvaja se staza prema Sv. Nikolaj, a mi skrećemo lijevo prema Gradiškoj Turi. Nakratko, od križanja, staza lagano skreće udesno, vodi preko manjeg sipara, nakon čega započinje nešto strmijim usponom kroz grmlje i nisko šumsko raslinje. Na ovom dijelu puta, povremeno se otvaraju lijepi pogledi na dolinu Vipave, a usput prolazimo pored odvojaka za alpinistička penjališta. Slijedimo markirani put koji nas ubrzo dovodi do drugog raskrižja.

Zajednički pristupni put za obje ferrate završava na ovom križanju planinarskih putova. Lijevo je ulaz za uspon po Furlanovoj ferrati, mi skrećemo desno i nastavljamo pristupnim putom do ulaska na Otmarjevu ferratu. Od križanja, odmah, staza započinje strmi uspon podno okomitih stijena. Na takvim izloženim djelovima puta, radi sigurnijeg prelaza, staza je osigurana sajlom i klinovima. Takvim putem dolazimo do Oltara - prekrasnog vidikovca na dolinu Vipave i naselja oko nje.

Od Oltara nastavljamo stazom oštro uzbrdo, prelazimo preko nekih otvorenih dionica na kojima je potrebna upotreba ruku, a na mjestima postavljeni su klinovi i sajle. Nakon kraćeg priječenja, staza nas ubrzo dovodi podno visoke stijene i trećeg raskrižja neposredno prije ulaska na Otmarjevu ferratu. Na tom križanju s lijeve strane ubada se spojna staza koja dolazi s vrha Furlanove ferrate.

Na parkiralištu – iznad kampa Tura spremni za uspon po ferrati

Prelazak preko manjeg sipara od kuda se po prvi put pojavljuje lijepi pogled na dolinu Vipava

Prvo raskrižje na manjoj travnatoj zaravni na kojem je postavljena info tabla – desno odvaja se staza za Sv. Nikolaj, mi nastavljamo lijevo u smjeru Gradiške Ture

U smjeru Gradiške Ture na nešto kamenitijem i oštrijem usponu, gdje je potrebna  i upotreba ruku

Raskrižje-Zajednički pristupni put za obje ferrate završava na ovom križanju. Lijevo je ulaz za uspon po Furlanovoj ferrati, mi skrećemo desno i nastavljamo pristupnim putom do ulaska na Otmarjevu ferratu

Kolona planinara čeka na ulazak na uspon po Furlanovoj ferrati. To je jedan od razloga da smo izmijenili prvobitni plan i odustali od uspona po Furlanovoj ferrati.

Odmah, od raskrižja, staza započinje strmi uspon podno okomitih stijena

Pogled sa staze na dolinu Vipave

Na vrhu Oltara

Polazna točka uspona po Otmarjevoj ferrati. Ispred ulaza je postavljen info pano na kojem je prikazan put uspona po obje ferrate. Ovaj početni dio uspona je najteži i s najvišom ocjenom težine.

Prikaz težine pojedinog segmenta na obje ferrate - Skica posuđena sa interneta

2. dionica odnosi se na uspon po Otmarjevoj ferrati

Osnovne karakteristike i težina ferrate
Ferrata posjeduje sve elemente što treba imati dobra ferrata– lak i brz pristup, prozračni greben, strme vertikalne i atraktivne stijene koje se neprekidno izmjenjuju prečnice, police, manji kamini, a pogledi na dolinu Vipave su nezaboravni. Sa stajališta sigurnosti ferrata je dobro izvedena. Ukupna dužina ferate 450 m, a visinska razlika 240 m. Kategorizirana je kao vrlo zahtjevna ferrata s ocjenama težine:  A, B. B/C i C, iako bi se po mom mišljenju prvi prevjesni dio mogao ocjeniti C/D.

Otmarjeva ferrata  je vrlo zahtjevna i potrebna je dobra fizička kondicija i snaga u rukama u prevjesu. Za hodanje po takvim planinarskim putovima obavezna je upotreba kacige, rukavica, alpinističkog pojasa s kompletom za samoosiguranje. Na taj način lakše je i sigurnije kretanje po takvim zahtjevnim putevima.

Prvi segment od 50 visinskih metara Otmarjeve ferrate u tom početnom dijelu je najteži. Prvih desetak metara penjemo se izravno po vertikali uz pomoć klanfi- ljestvi – (težine B), nakon toga slijedi strmi izloženi dio (težine B/C). Čelična sajla s desne strane premještena je na lijevu stranu stijene i od te točke ferrata se uzdiže okomito preko kraćeg prevjesa (težine C).

Kada se savlada ova dionica puta, uspon se nastavlja po znatno manje zahtjevnom terenu, posebno je lijep uspon i prečenje izložene glatke i okomite stijene na kojoj su ispod sajle uklesane stopinke što ferrati daje posebanu ljepotu i doživljaj uzbuđenja.

Uspon se nastavlja po razlomljenim pločama uz pomoć sajle. Ovaj dio terena pogodan je za penjanje, ima dosta oslonaca za ruke i noge, pa se lako savladava. Nedugo zatim ubrzo dolazimo do police koja je prepoznatljiva po većem stablu.  Tu smo napravili kraću pauzu i uživali u prekrasnom pogledu na dolinu Vipave.

Od police slijedi penjanje po blago polegnutim, ali i dalje kompaktnim stijenama. Nedugo zatim dolazimo do zahtjevnijeg dijela uspona osiguran sajlom i klanfama, a koji vodi kroz jednu vrstu žlijeba s manjim prevjesom.  Izlaskom iz žlijeba dolazimo do još jedne police, od kuda se uspon nastavlja po razbacanom i rasutom kamenjaru, zatim ulazi u uski kamin ugodan za penjanje te nas uskoro dovodi preko kraće vertikale do mjesta na kojoj se nalazi metalna kutija s upisnom knjigom.

Od ove točke nakon prijeđenih 50-ak metara staza skreće oštro lijevo, a uspon se odvija oštro uzbrdo potpomognut klanfama i sajlom B/C težine. Na tom putu staza prolazi pored spomen obilježja  „Otmaru Crnilogaru“ . Uspon se nastavlja preko nekoliko dobro osiguranih vertikalnih stijena te nas ubrzo dovode do raskrižja, gdje i ferrata i završava. Do vrha prema smjerokazu preostaje nam svega 10-ak minuta.

Na početku uspona po najzahtjevnijem segmentu ferrate

Kada se prođe najteži dio ferrate slijedi uspon po glatkoj i okomitoj stijeni, zatim prečenje iste. Ova dionica vrlo je atraktivna. Na njoj su ispod sajle uklesane stopinke, a nađe se i pokoji klin i klanfa.

Kada se izađe iz vertikale, nastavlja se priječenje – vidljive su stopinke

Izlazak na policu od kuda se otvara prekrasan pogled na dolinu Vipave i njena naselja

Od police slijedi penjanje po blago polegnutim, ali i dalje kompaktnim stijenama, preko kojeg se dolazi do zahtjevnijeg dijela uspona

Pogled unazad

Pred nama, gore, otvara se atraktivan prolaz kroz žlijeb s manjim prevjesom

Ulazak u žlijeb

Kada se prođe žlijeb, prije izlaska na drugu policu slijedi još jedna lijepa prečnica – pogled unazad

Izlazak na manju zaravan, gdje se nalazi metalna kutija s upisnom knjigom

Spomen obilježje posvećeno Otmaru Črnilogaru

Uspon se nastavlja preko nekoliko dobro osiguranih vertikalnih stijena te nas ubrzo dovode do raskrižja, gdje ferrata i završava

Dolazak na križanje planinarskih putova, gdje i završava Otmarjeva ferrata. Prema ovom smjerokazu do vrha nam preostaje svega 10 minuta.

Na vrhu Gradiška Tura (761 m). Vrh je označen natpisom imena i nadmorskom visinom, metalnim križem i metalnom kutijom u kojoj se nalazi upisna knjiga i planinarski žig.

S vrha se  pruža fenomenalan pogled na sve strane, a posebno na cijelu dolinu Vipave

Zajednička fotografija na vrhu Gradiške Ture

Dužu pauzu na vrhu iskoristili smo za okrijepu i uživanje u lijepom i sunčanom danu, nakon toga nastavljamo silazak planinarskom stazom do ishodišta pohoda – kampa Tura. Dobro markirana i ugažena staza strmo se spušta u višestrukim serpentinama. Na stazi je puno sitnog kamenja i oblutaka, što zahtijeva oprezan silazak. Kada se dođe u podnožje planine, staza skreće oštro desno i nastavlja blagim spustom sve do parkirališta – kampa Tura, gdje i završava ova prekrasna avantura planinarenja i penjanja po Otmarjevoj ferrati.

Na stazi pri silasku po višestrukim serpentinama

Na blago polegnutom dijelu staze prema ishodištu

Na ovom križanju zatvara se kružna tura. Od ove točke silazak nastavljamo istim putom uspona do parkirališta – kampa Tura

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim blogom.