Trupejevo poldne od Srednjeg vrha (čez železnico)

Ponedjeljak, 03. siječanj 2022.
Trupejevo poldne  (austrijski: Techantinger Mittagskogel)
s nadmorskom visinom (1931 m) je vrh u zapadnim Karavankama na granici između Austrije i Slovenije. Nalazi se sjeverozapadno iznad Gozd Martuljka. Trupejevo poldne ime je dobilo po farmi Trupej, koja se nalazi u sjevernom dijelu ispod vrha na austrijskoj strani, a poldne bi trebalo značiti da je u 12 sati vrh na suncu.

Južne padine Trupejeva sa slovenske strane blago se spuštaju do šumskog predjela, dok  se sa austrijske-sjeverne strane strmo obrušavaju stjenovite litice.  Vrh je označen velikim drvenim križem na kojem je ispisan naziv vrha na slovenskom i austrijskom jeziku. Pored križa nalazi se kutija sa upisnom knjigom i zvoncem (želja). Ovaj vrh nudi jedan od najljepših panoramskih pogleda u grupi Karavanke. Posebno lijep pogled pruža se prema Austriji i Julijskim Alpama.

Vrh Trupejevo poldne (1931 m)

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Srednjeg vrha)
Od Lovrana preko graničnog prijelaza Rupe, Ilirske Bistrice, Pivke do Postojne. Nastaviti autocestom Ljubljana – Jesenice, gdje treba skrenuti prema izlazu Jesenice - zapad (Hrušica) i nastavite vožnju u smjeru Kranjske Gore. Krenite prema izlazu Jesenice - zapad (Hrušica) i nastavite vožnju u smjeru Kranjske Gore. Kada dođete do Gozda-Martuljeka nastaviti vožnju do cestovnog križanja i  označenog putokaza za Srednji vrh, na kojem treba skrenuti desno i nastaviti uskom i strmom cestom do spomenutog mjesta, od kuda je početna točka ovog planinarskog izleta.
Jednostavniji opis
Pristup Srednjem vrhu vrlo je jednostavan. Osnovni orijentir je most preko Save Dolinke. Ovisno da li idete u Kranjsku Goru ili iz nje izlazite - u  Gozd Martuljku prije ili poslije mosta treba skrenuti na cestu koja vodi na Srednji vrh (dobro označeno putokazom) i nastaviti do spomenutog mjesta.

Ishodišna točka pohoda je Srednji vrh (960 m), Lovačka kuća na predjelu Željeznica (1554 m), prijevoj Trupejevo između vrha Trupejevog poldnog i Lepog vrha, vrh Trupejevo poldne (1931 m). Ukupna dužina staze 10,8 km. Vrijeme hoda neto 3 h i 34 minute, bruto 4 h. Minimalna visina 960 m, maksimalna visina 1911 m. Visinska razlika pri usponu 930 m, pri silasku 945 m. Visina polazišta 960 m. Visina Odredišta 1931 m. Prosječan nagib 17%.

Opis puta – ( staza nije markirana)

Stazu za uspon na Trupejevo poldne može se podijeliti u tri dionice puta:

1. - prva dionica  odnosi se na -  uspon od Srednjeg vrha do lovačke kuće na Železnice. Dužina puta 3,6 km , vrijeme hoda 1 h i 30 minuta

2. - druga dionica od lovačke kuće do prijevoja zvanog „Trupejevo“ između Trupejevog poldnog i Lepog vrha. Dužina puta 1,4 km, vrijeme hoda 50 minuta.

3. - treća dionica puta odnosi se od prijevoja "Trupejevo" do vrha Trupejevo poldne. Dužina puta 300 m, vrijeme hoda 10 minuta.  Ukupno vrijeme uspona 2 h i 30 minuta.

Opis puta - Prva dionica
Planinarska staza započinje sa manjeg parkirališta na Srednjom vrhu. Neposredno iznad parkirališta je cestovno križanje na kojemu treba skrenuti lijevo. Tu je oznaka s natpisom Trupejevo poldne. Od polazne točke staza vodi asfaltnom cestom u dužini 260 m, nakon toga staza napušta asfaltnu cestu i ulazi na makadamski put, koji u prvom dijelu vodi između ograđenih pašnjaka te nas ubrzo dovodi do neoznačenog križanja makadamskih putova na kojemu treba skrenuti desnim donjim putom.

Na ovom križanju sustiže me mladi par Katja i Primož. U neformalnom razgovoru doznajem da imaju isti cilj kao i ja – popeti se na vrh Trupejevo poldne. Od tog trenutka uspon nastavljamo zajedno. Staza najprije vodi kroz visoko šumsko raslinje i nedugo zatim približava se potoku Jerman. U nastavku staza prati potok Jerman umjerenim usponom. Na tom putu prelazimo nekoliko mostića spomenutog potoka. Uz stazu prolazimo pored nekoliko napuštenih nastambi. Nakon 1 h i 30 minuta laganog hoda i prijeđenih 3,6 km dolazimo do lovačke kuće (1554 m) na predjelu Željeznica.

Martulješka skupina vrhova viđena sa Srednjeg vrha

Na počočetnom dijelu staze

Na stazi uz potok Jerman

Hranilica za životinje

Lovačka kuća na predjelu zvanom Železnica

Druga dionica
Proteže se od lovačke kuće do prijevoja zvanog „Trupejevo“ između vrhova:Trupejevog poldnog i Lepog vrha. Dužina puta 1,4 km, vrijeme hoda 50 minuta. Staza nastavlje blagim usponom uz potok Jerman preko predjela Železnice, zatim nastavlja oštrijim usponom predjelom između Ožganja i Za turnom sve do izlaska na prijevoj Trupejevo.  Sa ovog prijevoja otvara se prekrasan pogled na Mangart, Viš i Montaž.

Na položenoj travnatoj zaravni – trenutno pod snijegom

Izlazak na prijevoj između vrhova:Trupejevog poldnog i Lepog vrha

Pogled na Mangart, Viš i Montaž i ostale vrhove

Lepi vrh (1926 m)

Treća dionica
puta odnosi se od prijevoja "Trupejevo" do vrha Trupejevo poldne. Duga je svega 300 m, pa se do vrha stiže za desetak minuta.  Od ove točke skrećemo lijevo i nastavljamo penjanje nešto oštrijim usponom po slikovitom i razglednom grebenu preko rušja (klekovine), u najvećem dijelu prekrivena snijegom. Zadnji dio staze ispod vrha je blago izložen i opasan za proklizavanje u snježnim uvjetima, a bez snijega nezahtjevno.

Vrh Tupejevo s nadmorskom visinom (1931 m) nalazi se na granici između Slovenije i Austrije. Vrh je označen velikim drvenim križem pored kojeg se nalazi kutija sa upisnom knjigom i zvoncem (želja). Iako se ovaj vrh ne ističe svojom visinom, on nudi jedan od najljepših panoramskih pogleda u grupi Karavanke. Posebno lijep pogled pruža se prema Austriji i Julijskim Alpama.

Na stazi preko slikovitog i razglednog grebena prema vrhu

Prečenje prema vrhu

Na vrhu Trupejevo poldne – (austrijski naziv: Techantinger Mittagskogel)

Pogled na greben Karavanki prema sjeveru

Pogled prema Austriji

Na vrhu sa Katjom

Zvono želja

Fenomenalan pogled na vrhove Julijskih Alpi

Na vrhu smo napravili dužu pauzu za okrijepu i osvježenje, a nakon toga nastavili smo silazak istim putom uspona.
U nastavku slijedi gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, 3D profil te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.