Zapadni Babin vrh od Stajina-Južni Velebit

Ponedjeljak, 09. studenog 2020.
Za ovaj planinarski izlet na Južnom Velebitu osmišljena je slijedeća kružna tura: Stajine – Marasovac – Babin vrh – Vaganski vrh – vrh Malovan. Od prijevoja Malovan kružno preko  visoravni Bunovac – izvora Vagan do Stajina. Cilj je bio popeti se na spomenuta tri vrha.

Babin Vrh u naravi je izduženi greban u dužini  1 km s tri vrha - zapadni najviši vrh s nadmorskom visinom 1738 m, srednji 1725 m te istočni s 1626 m. Nalazi se na uzdužnom  glavnom grebenskom lancu koji se pruža u smjeru od jugoistoka prema sjeverozapadu – od Vaganskog vrha prema Visočici. Ovi vrhovi nisu posebno označeni imenima, već samo nadmorskim visinama na topografskim kartama. Stoga, često dolazi do zablude u visinama. Gore navedene visine nalaze se na službenim kartama Hrvatske geodetske uprave RH - na TK25 i na HOK karti.
Babin vrh je dugi niz godina smatran najvećim vrhom Velebita (1798 m) i kao takav se pojavljuje u nizu starih topografskih karata a niži je od susjednog Vaganskog vrha za 19 m.
Mi smo se popeli na srednji Babin Vrh. Stoga, u ovom putopisu koristit ću visinu Srednjeg vrha  kao Babin Vrh s nadmorskom visinom (1725 m). Sam vrh je zaobljena travnata glavica prošarana kamenjarom, a vidici s vrha su neometani u svim smjerovima.

Babin Vrh sa staze prema Vaganskom vrhu

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Raduča- odnosno do Stajina)
Pristup automobilom vrlo je jednostavan. Sa ceste Gospić – Gračac voziti do sela Raduč do putokaza na kojem treba skrenuti za Bunovac od kuda dalje do Stajina vodi makadamska cesta u dužini 13,5  km. Cesta je relativno dobro građena, na mjestima postoje nekoliko manjih oštećenja pa treba biti oprezan. Nije preporučljivo za vozila s niskim podvozjem, već za terenska vozila.
Na tom makadamskom putu nakon prijeđenih 8,4 km kod spomenika - manja drvena skulptura - na križanju s drugom cestom, treba skrenuti desno i nastaviti vožnju 5,1 km do Stajina – do kraja makadamske ceste i okretišta za kamione, gdje postoji mogućnost za parkiranje više automobila. Na spomenutom križanju, lijevo nastavlja cesta do visoravni Bunovac.  Ukupna dužina kolnog pristupa od naplatnih kućica do Stajina je 18 km.
Ukoliko se dolazi autocestom Zagreb-Split, treba izaći na čvoru za Sveti Rok. Od naplatnih kućica nastaviti starom cestom Gospić-Gračac  u smjeru Gospića – skretanje desno i voziti 4,5 km do sela Raduč u kojem se nalazi smjerokaz za skretanje prema visoravni Bunovac. Ostatak vožnje prethodno opisan.

Ishodišna točka ovog planinarskog izleta je Stajine (1136 m), izvor Marasovac (1430 m), Babin vrh (1725 m), Vaganski vrh (1757 m), Malovan (1709 m), Bunovac (1233 m), izvor Vaganac (1270 m), Stajine (1136 m). Ukupna dužina kružne staze 17,4 km. Vrijeme gpx traga 7 h i 54 minute. Minimalna visina 1133 m, maksimalna 1758 m. Visinska razlika pri usponu 1590 m, pri silasku 1598 m. Visina polazišta 1145 m. Visina odredišta 1725 m. Prosječan nagib 19%.

Stajine su polazna točka ovog planinarskog izleta. Od parkirališta na okretištu kamiona, Jure i ja krenuli smo u 8 h i 50 minuta. Dobro markirana planinarska staza vodi oštro uzbrdo kroz visoku bukovu šumu sjeverozapadnim obroncima Vaganske kose do izlaska na njen  prijevoj.  Od ovog prijevoja nastavlja se strmi silazak na livadu Vagan. Nastavljamo ugaženom planinarskom stazom koja vodi po sredini livade do kraja – njenog južnog dijela na kojem se nalazi raskrižje planinarskih putova, na kojemu skrećemo desno. Neposredno prije dolaska na raskrižje  uz samu stazu nalazi se mali pokriveni izvor vode.

Od raskrižja nastavljamo dobro markiranom planinarskom stazom koja vodi umjerenim usponom kroz prozračnu bukovu šumu, koja nas ubrzo dovodi do razrušenog planinarskog doma „Štirovac“ iza kojeg je postavljen smjerokaz, koji nam određuje smjer kretanja prema Marasovcu, Strugama i Paklenici. Neposredno prije razrušenog doma nalazi se građeni kaptirani izvor vode.

Stajine – parkiralište na okretištu za kamione

Ulazak na stazu označen je strelicom i s desne strane markacijom

Na usponu prema prijevoju Vaganske kose

Izlazak na prijevoj, od kuda dalje slijedi silazak na Vagan livadu

Prelazak prko livade Vagan

Kada se prođe Vagan dolina, na njenom južnom dijelu nalazi se raskrižje planinarskih putova na kojemu skrećemo desno prema Marasovcu i Strugama. Lijevo odvaja se put za Bunovac.

Na prozračnoj stazi kroz bukovu šumu prema Marasovcu

Ostaci razrušenog planinarskog doma Štirovac, pored kojeg je i raskrižje planinarskih staza

Od raskrižja pored razrušenog doma Štirovac skrećemo lijevo na planinarsku stazu, koja nas za nekoliko minuta dovodi do prostrane livade – Ćorina prosina, prolazimo livadu i nastavljamo oštro uzbrdo po serpentinama kružno sjeverozapadnim obroncima planine Štirovac, sve do izlaska na prostranu Marasovačku visoravan. Staza preko visoravni prelazi njenom položenom sjevernom stranom u smjeru juga do izvora Marasovac i raskrižja planinarskih staza. Kada smo prošli spomenutu visoravan, od raskrižja nastavljamo lijevo u smjeru Vaganskog vrha. Umjerenim usponom po lijepoj i razglednoj stazi koja nas dovodi do prijevoja između Babina Vrha i Zoranićeva vrha na kojem se iz smjera kretanja s desne strane puta ubada „Lipa staza“ koja vodi od Paklenice. Od ove točke najkraćim putem može se popeti na srednji Babin Vrh (1725 m), što smo mi i učinili.

Planinarska staza nije markirana, ali je jednostavna za snalaženje. Kao orijentir mogu poslužiti na nekoliko mjesta podignute kamene ploče. Uspon se odvija južnom travnatom padinom prošaranom pokretnim kamenjem, koje može biti opasno naročito pri silasku, zbog otklizavanja.

Vrh nema nikakvog obilježja - nije označen imenom ni nadmorskom visinom. Babin Vrh je prekrasan vidikovac, s kojeg se pruža fantastičan pogled u svim smjerovima, kako prema sjeverozapadu, tako isto prema jugoistoku. Silazak s vrha nastavljamo istom rutom uspona do izlaska na spomenutom raskrižju, od kojeg dalje nastavljamo u smjeru Vaganskog vrha, na kojeg stižemo za tridesetak minuta.

Iz šumske planinarske staze izlazimo na Marasovac visoravan, preko koje prolazimo do kraja na južnoj strani - do izvora Marasovac i križanja planinarskih staza, na kojemu skrećemo lijevo u pravcu Vaganskog vrha.

Kaptirani izvor vode Marasovac

Sa staze prema Vaganskom vrhu fantastičan pogled se otvara na vrh Badanj

Na položenom dijelu staze prema Babinom vrhu

Sa staze lijepo se vidi Babino jezero uz koje prolazi Bukova staza

Na početku uspona prema srednjem – Babinom  Vrhu

Srednji Babin Vrh 1725 m – je mala zaobljena kamenita glava prošarana busenjima trave

Pogled sa Srednjeg na zapadni najviši Babin Vrh (1738 m)

Babin Vrh sa staze prema Vaganskom vrhu

Vaganski vrh  je najviši vrh Velebita s nadmorskom visinom od 1757 m. Nalazi se na jugoistočnom dijelu južnog Velebita. Poznati greben u dužini 10 km koji se proteže od Vaganskog vrha do Svetog brda na kojemu se nalaze 10 najviših vrhova koji prelaze visinu iznad 1700 m. Njegova istočna, kontinentalna  strana vrlo je strma a izdiže se nekoliko stotina metara iznad visoravni Like, dok su jugoistočne i sjeverozapadne strane blaže. Sam vrh je manji travnati greben s nekoliko vrhova slične visine, pa se ne doima najvišim vrhom Velebita. Vrh je označen gomilom kamenja u koju je ugrađen drveni križ, na kojem je istaknuto ime vrha i nadmorska visina a sa stražnje strane se nalazi raspelo. Planinarski metalni žig se nalazi pored oznake vrha. U neposrednoj blizini žiga je i metalni tuljac s upisnom knjigom.

Pogled s Vaganskog vrha prekrasan je širok i sveobuhvatan, jednom riječju fantastičan. Pogled prema moru malo je zaklonjen morskim nizom vrhova iznad doline Paklenice, ali je dovoljno širok da se ionako može smatrati vrlo lijepim. Vaganski Vrh ima najljepši i najširi kontinentalni pogled na cijeli Velebit, kako prema sjeverozapadu, isto tako prema jugoistoku.

Pogled prema sjeverozapadu pruža se preko Babina vrha (1738 m) koji zauzima velik dio panorame u ovom smjeru. Iza Babinog vrha je ostatak Velebita, viđen sve do početka na sjeverozapadu. Između su vidljivi vrhovi Badanj (1638 m), Visočica (1619 m),Šatorina (1624 m), najviši vrh Srednjeg Velebita….

Prema jugoistoku - prvi susjed Vaganskom vrhu je Golić (1723 m). Desno od njega, s oštrim vršnim grebenom, nalazi se Segestin (1715 m), dalje Malovan (1709 m). Odmah iznad Malovana nalazi se još jedan- Babin Vrh (1744 m), dok je desno od njega Sveto Brdo (1757 m).

Prema sjeveru i sjeverozapadu lijepo se vidi Ličko Sredogorje i prostrano kraško Ličko polje na kojem dominira Zir.

Pogled na vrhove Velebita prema sjeverozapadu – najbliži susjed,Babin Vrh

Vrhovi prema jugoistoku

Sa Vaganskog vrha, nastavljamo dalje grebenskom stazom, na kojoj do prijevoja Malovan prolazimo pored tri  križanja planinarskih staza. Pri silasku podno vršnog grebena dolazimo do prvog križanja sa „Lipom stazom“ koja se odvaja desno, zatim slijedi križanje sa stazom na kojem se desno odvaja uspon na Liburniju i vrh Brundo. Grebenska staza nastavlja dalje obilazeći južnu stranu livade Cesara do raskrižja i prijevoja Malovan, na kojemu napuštamo grebensku stazu i skrećemo lijevo za Bunovac i uspon na Malovan.

Pri silasku s Vaganskog vrha, otvara se prekrasan pogled na vrh Brundo

Raskrižje planinarskih staza

Dolaskom na prijevoj Malovan i raskrižje staza, tu napuštamo grebensku stazu, skrećemo lijevo po blago položenoj stazi do oštrog zavoja na kojemu staza nastavlja lijevo za Bunovac. Na tom oštrom zavoju mi skrećemo desno i započinjemo uspon na vrh Malovan - nemarkiranim putom. Odmah na početku vidljiv je prosjek kroz klekovinu kojeg prolazimo, uspon se dalje odvija izravno po travnatoj goleti do izlaska na sami vrh Malovan s nadmorskom visinom (1709 m). Vrh je obilježen podignutim jednim manjim kamenim blokom na širokoj travnatoj glavici prošaranoj  kamenjarom.
Pogled je neometan u svim smjerovima: prema sjeverozapadu pruža se fenomenalan pogled na obližnje vrhove – Segestin, Liburniju, Brunda te na Vaganski vrh i dalje na vrhove  sve do Visočice. Prema jugoistoku na Bili  i Babin vrh te na Sveto brdo. Nakon kraće pauze nastavljamo silazak putom uspona.

Vrh Malovan viđen sa grebenske staze

Nakon silaska s vrha Malovan, spuštamo se stazom koja vodi kroz klekovinu do izlaska na livadu Cesara i zarušenih nekadašnjih Malovanskih stanova. Prelazimo po sredini livade do njene istočne strane od kuda dalje započinje nešto oštriji uspon do izlaska na manji prijevoj između vrha Segestina s lijeve i vrha Malovan s desne strane. Od ovog prijevoja započinjemo spust sve do Bunovca, najprije kroz klekovinu i kamenjar, zatim preko sipara s istočne strane padine Segestina, nakon kojega staza ulazi u visku bukovu šumu i nastavlja kroz nju vrlo strmim spustom do izlaska na visoravan Bunovac.

Prosječen prolaz kroz klekovinu, nakon kojeg se uspinje izravno po travnatoj padini do samog vrha

Staza uspona odvija po travnatoj padini s južne strane – prikaz staze prema vrhu

Pogled s vrha Malovan na Segestin, Brundo i Vaganski vrh.

S vrha Malovan pogled prema jugoistoku do Svetog brda

Na vrhu Malovan

Na stazi pri silasku prema visoravni Bunovac

Dolazak na visoravan Bunovac, od kuda se lijepo vide vrhovi Malovan i Segestin

Sa livada Bunovac uspon nastavljamo markiranom planinarskom stazom koja vodi makadamskom cestom 2,3 k do Medačkog dolca. U ovoj točki napuštamo makadamsku cestu i nastavljamo šumskom planinarskom stazom koja najprije vodi oštro uzbrdo do manjeg prijevoja sa kojega se blagim spustom dolazi do izvora Vaganac. U nastavku uspona staza vodi preko Vaganske kose do livade Vagan i križanja planinarskih staza, na kojem završava kružna staza. Od ovog križanja skrećemo desno i nastavljamo povratak istim putom uspona do parkirališta na okretištu makadamske ceste na Stajinama.

Planinarska staza vodi po makadamskoj cesti od livade Bunovac 2,3 km do Medačkog dolca

Na stazi prema livadi Vagan

Konačno dolazak na parkiralište i okretište makadamske ceste na Stajinama, gdje i završavao ova lijepa planinarska avantura planinarenja na južnom Velebitu

U nastavku sljedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Gpx tragovi staze na Google Earthu

Gpx tragovi staze na top karti