Popadija-Karaula od pl. doma Karanfil-dolina Grebaje

Srijeda, 22. rujan 2021.

Vrh Karaula s nadmorskom visinom (1915 m) nalazi se iznad doline Grebaja između vrha Popadije i vrha Vezirove Brade. Iako, ne spada u visoke vrhove Prokletija, s vrha Karaule pružaju se prekrasni vidici na vrhove Karanfila i njemu bližih vrhova, kao što su Popadija, Talijanka, Volušnica i Vezirova Brada, na dolinu Grebaje i niz drugih viših vrhova Prokletija.

Vrh Karaula viđen s vrha Popadije (28.08.2021.)

PRISTUP VOZILOM (od Gusinja do planinarskog doma Karanfi - dolina Grebaje)
Kada se dođe do grada Gusinja u njegovu centru na više mjesta, istaknuti su putokazi. Skretanje za dolinu Dolja i Grebaja je desno odmah poslije prelaza mosta na rijeci Grnčar. Treba slijediti te putokaze i na kraju naseljenog dijela doline nalazi se Eko katun Maja Karanfili. Neposredno iza katuna na rubu šume je planinarski dom Karanfil, o kojemu se skrbi PD iz Gusinja. Ispred doma je veliko prostrano parkiralište - to je ishodišna točka pohoda.

Ishodište pohoda je planinarski dom Karanfil u dolini Grebaje (1152 m), Križanje:lijevo Popadija, desno Karaula (1420 m), Izvor (1680 m), Popadija (2030 m), prijevoj – Ćafa: lijevo Karaula (1874 m), vrh Karaula (1915 m). Silazak sa vrha Karaula do ishodišta pohoda – pl. doma Karanfil (1152 m). Ukupna dužina staze 13,2 km. Vrijeme gpx traga 7 sati. Minimalna visina 1152 m, maksimalna 2034 m. Visinska razlika pri usponu 1423 m, pri silasku 1412 m. Visina polazišta 1152 m. Visina odredišta -Karaula-1915 m. Prosječan nagib 23%.

Uspon na ova dva vrha Popadiju i Karaulu, nije tehnički zahtjevan, jer su vrhovi pristupačni i planinarima sa slabijom kondicijom. Vrijeme nije idealno – oblačno je i nije za obilazak ovih lijepih vrhova, ali odlučili smo ih popeti radi održavanja kondicije, obzirom da nas u nekoliko idućih dana čekaju mnogo zahtjevnije ture – kao što su Maja e Harapit, Đeravica, Očnjak, Hridsko jezero, Hridski krš, Bogićevica krš, Maja Rops, Tromeđa.

Na parkiralištu ispred planinarskog doma uz rub šume postavljen je smjerokaz, koji nas upućuje na ulazak na planinarsku stazu. Uspon započinjemo u 8 h i 10 minuta, širokom planinarskom stazom - (neka vrsta zapuštenog kolnog puta), zatim nakratko podnožjem manjeg sipara. Nakon toga, slijedimo stazu koja vodi kroz šumu prateći korito potoka Valušnice sa njene lijeve strane.

U ljetnim mjesecima u donjem dijelu potok presuši. Nakon nekog vremana prelazimo suho korito Valušnice, skrećemo oštro desno uz nekoliko zavoja izlazimo na široku planinarsku stazu. U nastavku uspona, ova planinarska staza vodi u širokim serpentinama kroz visoku bukovu šumu i na taj način ublažava strminu. Izuzetno je dobra za pješačenje i u vrućim ljetnim mjesecima zbog dobre hladovine.

Nakon  1 h i 30 minuta laganog hoda i prijeđenih 2,7 km  iz šume izlazimo na široku travnatu zaravan okruženu visokim grebenom i vrhovima Popadije, Talijanke i Volušnice. Tu je i raskrižje planinarskih putova označeno na povećoj kamenoj stijeni. Desno odvaja se put uspona za Popadiju, a lijevo za Volušnicu. Mi smo odabrali smjer uspona koji vodi najprije na Popadiju, zatim na  Karaulu te spust s Karaule do ishodišta pohoda – planinarskog doma Karanfil u dolini Grebaje.

Ispred planinarskog doma „Karanfil“ – pripreme za pohod

Prelazak preko manjeg sipara

Na stazi kroz visoku bukovu šumu

Loše vrijeme i dalje nas prati, ali kiša ne pada

Križanje planinarskih staza: lijevo odvaja se staza za Volušnicu, desno za Popadiju

U ovom planinarskom izletu, cilj je bio uspon na vrh Popadija a sa njega preko katuna Popadija, uspon na vrh Karaula sa kojeg je uslijedio povratak na početnu točku planinarskog izleta.

Na ovom raskrižju mi skrećemo desno u smjeru Popadije. Nastavljamo stazom po travnatom terenu koja u prvom dijelu vodi uz desni rub potoka, zatim kroz bukovu šumu, iz koje  izlazi na prijevoj Ćafa i raskrižje planinarskih putova. Na ovom križanju mi skrećemo lijevo i nastavljamo oštar uspon uzbrdo po strmom grebenu do vrha Popadije s nadmorskom visinom (2030 m). Za lijepa vremena sa ovog vrha prekrasni su vidici, nažalost, ovog puta oblak je prekrio sve vrhove oko nas. Na vrhu smo napravili nekoliko fotografija, kako bi se podsjetili da smo tu bili i po ovako lošem vremenu.

Staza vodi sa desne strane potoka prema prijevoju – Ćafa

Raskriže planinarskih putova na Prijevoje Ćafa: lijevo vrh Popadija, desno katun Popadija i vrh Karaula

Na travnatom grebenu prema vrhu Popadija

Renata i Jure na vrhu Popadije

Jure i ja na vrhu Popadije

Sa vrha Popadija kratko se spuštamo po strmom grebenu do prijevoja - Ćafa i križanja planinarskih putova, na kojemu skrećemo lijevo i nastavljamo po planinarskoj stazi sa rijetkim markacijama. U prvom dijelu staza se spušta u širokim serpentinima u smjeru  Katuna Popadija. Od prijevoja nakon prijeđenih 1,3 km dolazimo do neoznačenog križanja, na kojemu skrećemo desno u smjeru vrha Karaula, lijevo put nastavlja za Katun Popadija. Od ovog križanja, mi nastavljamo desno stazom koja ulazi u visoku bukovu šumu i nastavlja nešto oštrijim usponom po šumskoj vlaki. Ovaj dio staze nije markiran, ali cijelo vrijeme može se slijediti šumarijski put sve do izlaska na greben, gdje se ubada na dobro markiranu stazu koja vodi iz doline Grebaje. Ovaj dio staze ne preporučava se bez navigacije. Mi smo koristili mobilnu  aplikaciju „Locus Map“, koja nam je pomogla na nekoliko mjesta odrediti smjer kretanja.

Kada se iz šume izađe na greben, skrećemo lijevo na dobro markiranu i ugaženu stazu, koja nakratko vodi  po grebenu, zatim staza skreće oštro lijevo i nastavlja prečenjem strme travnate padine iz koje ulazi u šumu i nastavlja sve do podnožja vrha, od kuda dalje nastavlja polukružno do samog vrha Karaula s nadmorskom visinom (1915 m).

Vrh se nalazi u oblaku i bez vidika. Iz tog razloga vraćamo se istim putom do spomenutog križanja, na kojemu nastavljamo ravno grebenskom stazom, koja na početnom dijelu vodi kroz nisko šumsko raslinje. Nedugo zatim, staza ulazi u visoku bukovu šumu i nastavlja spust uz duge višestruke serpentine sve do križanja sa planinarskom stazom uspona. Ovaj dio staze vrlo je strm, ali staza je majstorski izvedena kako bi ublažila strminu. Na stazi ima na više mjesta prevnutih bukovih stabala, koje treba obilaziti, provlačiti se ili ih preskakati. Kada se dođe do križanja sa planinarskom stazom: desno Volušnica, Talijanka i Popadija, tu treba skrenuti lijevo i nastaviti spust istom stazom uspona do planinarskog doma Karanfil u dolini Grebaje, gdje i završava ova nesvakidašnja avantura planinarenja.

Od prijevoja Čafa spuštamo se po širokom kolnom putu označen povremenim markacijama.

Na polegnutom dijelu staze, koja vodi do neoznačenog raskrižja, na kojemu se lijevo odvaja put za Katun Karaula. Mi na tom križanju skrećemo polu desno. Nedugo zatim staza prelazi manju travnatu zaravan iz koje se ulazi na šumarijski put ili šumsku vlaku koja dalje vodi kroz visoku bukovu šumu, sve do izlaska na markiranu grebensku stazu, po kojoj se dolazi do vrha Karaule.

Izlazak iz šume – skretanje lijevo na markiranu planinarsku stazu

Sa grebenskog dijela staze nastavlja se prečenje travnate padine, iza koje se ulazi u visoku mješovitu bukovu i borovu šumu

U podnožju vrha Karaule

Na grebenskom dijelu puta pri silasku

Pri silasku po strmoj ali ugodnoj stazi prekrivenoj lišćem bukve, što pješačenje čini ugodnijem

Na nekoliko se mjesta nalaze prevrnuta stabla bukve

Silazak do križanja na kojemu nastavljamo lijevo stazom uspona do doline Grebaje i planinarskog doma Karanfil.

Nakon završetka ovog planinarskog izleta odlazimo na Ali Pašin izvor. Nekoliko fotografija:

Izdašni Ali Pašin izvor

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, 3D profil staze te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.