Prokletije - Maja Rosit od karaule Zastan

Utorak, 31. kolovoz 2021.
Maja Rosit ili Rasni vrh s nadmorskom visinom (2524 m) najviši je vrh planine Bjelić koji pripada crnogorskom dijelu Prokletija i treći najviši vrh u Crnoj Gori iza Dobre i Zla Kolate. Ostali dijelovi planinskog masiva Bjelić se ne penju zbog složenosti krša, suše i neistraženih područja. Ovaj vrh svojim centralnim položajem izborio se za jedan od najboljih panoramskih vidika na vrhove Prokletija, kao što su grupa vrhova Karanfila, Komova, Kolata i drugih vrhova. Posebno se ističe nevjerojatan pogled na golemi masiv grupe Majet e Zabores (Zabores e Krasnices) dug 13 km i na dolinu Valbone.

Sa raskrižja planinarskih staza – za Crnu Goru i Albaniju (Valbona)

PRISTUP VOZILOM (od Gusinja do Karaule - Zastana)
Kada se dođe do Gusinja vožnju treba nastaviti lokalnom cestom GU3 prema selu Vusanje (Vuthaj). Na ovom dijelu puta prolazi se pored najveće znamenitosti ovoga kraja, Ali-Pašinih izvora. Kada se dođe u Vusanje (Vuthaj),treba nastaviti voziti prema kraju sela, gdje se nalazi još jedna znamenitost ovog kraja, vodopad Grlja, gdje i završava asfaltna cesta. Ove dvije spomenute znamenitosti nikako ne treba propustiti pogledati. Tu se ulazi u dolinu Ropojana, od kuda dalje vodi makadamska cesta do nekadašnje vojne karaule u Zastanu.

Od tu započinje uspon na Maja Jezerce. Uspon se može skratiti sa dobrim terenskim vozilom kojim se može doći do karaule na Zastanu. U koliko nemate svoje terensko vozilo kojim se može doći do Zastana, može se kontaktirati mještane koji pružaju takvu uslugu. U ovom usponu, mi smo nastavili vožnju sa terenskim vozilom Daster sa kojim smo bez većih problema došli do karaule na Zastanu koja je bila početna točka uspona.

Ishodišna točka pohoda je karaula - Zastan (1.343 m), Cafa Forumit (2180 m), Maja Rosit (2524 m). Silazak istim putom uspona do karaule na Zastanu (1.343 m). Ukupna dužina gpx traga 10,8 km. Vrijeme gpx traga 7 h i 12 minuta. Minimalna visina 1342 m, maksimalna 2517 m. Visinska razlika pri usponu 1849 m, pri silasku 1849 m. Visina polazišta 1343 m. Visina odredišta 2524 m. Prosječan nagib 22%.

Uspon na Maja Rosit uobičajno se izvodi od karaule na Zastanu, pored koje ima i izvor vode koji u kasnim ljetnim mjesecima presušuje, stoga se sa sigurnošću ne smijemo pouzdati da možemo pronaći pitku vodu. Pohod započinjemo u 6 h i 40 minuta širokim kolnim putem kojim se dolazi do Katuna Zastan (novoizgrađena lijepa kuća), od kuda dalje vodi dobro markirana i ugažena staza. Od parkirališta, nakon 10-ak minuta laganog hoda dolazimo da raskrižja planinarskih putova: desno se odvaja staza koja vodi za Dolinu jezera i vrh Maja Jezerce, mi skrećemo lijevo na stazu koja vodi za vrh Maja Rosit. Na početku ulaza na stazu s njene desne strane na kamenoj stijeni ispisan je naziv vrha „Maja Rosit“.

Nakon skretanja, nakratko, staza vodi kroz šumu, nakon koje izlazi na kršku golet - kamenjar prošaran travom po kojoj nastavlja dalje. Nakon prijeđenih 1,2 km, dolazimo do (neoznačenog) križanja, na kamenu s lijeve strane , jedva je vidljiva blijeda markacija. Tu skrećemo na stazu koja dalje vodi ka našem zadanom cilju. Da bi ova točka bila uočljiva, potrudili smo se i napravili dva ćulka sa obje strane staze i na taj način skretanje učinili prepoznatljivim.

Karaula Zastan – pripreme za uspon na Maja Rosit

Katun Zastan

Na raskrižju planinarskih staza: lijevo staza vodi za dolinu jezera i Maja Jezerce, mi skrećemo lijevo u smjeru Maja Rosit. Ulazak na stazu označen je natpisom imena vrha.

Nakon kraćeg prolaska kroz šumu izlazimo na kamenjar prošaran travom.

Neoznačeno račvanje planinarskih putova. Ravno vodi nemarkirani put kojim se može stići do vrha Maja Rosit. Na ovom raskrižju skrećemo lijevo na markiranu stazu (na mjestima loše označeno) i nastavljamo nešto oštrijom uzbrdicom po zatravljenom terenu uz višestruke serpentine do izlaska na manji prijevoj sa kojeg se prvi put otvara lijepi pogled na vrh Maja e Rosit. Kada smo dosegli nadmorsku visinu od (2000 m) podno obronaka vrha Brian i Romana stijena, slijedimo nakratko stazu blagim silaskom zatim, manje priječenje krupnijeg sipara, iz kojeg se izlazi na manji travnati greben.

Na travnatoj strmoj padini prema prijevoju uz pratnju psa

Pogled unazad na karaulu na Zastanu

Na stazi prema prvom prijevoju

Izlazak na manji prijevoj od kuda se prvi puta vidi vrh Maja Rosit

U nastavku staza je nešto ravnija i vodi po izohipsi vrha Pasat malo gore-malo dolje na prijevoj Ćafa e Forumit (2180 m). To je granica između Crne Gore i Albanije sa istaknutom piramidom od prirodnog kamema, koja se nalazi na prostranoj livadi. Prijevoj Ćafa Forumit je i raskrižje planinarskih putova, sa desne strane ubada se planinarska staza koja dolazi iz Valbone.

Za promjenu – malo i cvijeća

Na položenom dijelu staze, od kuda dalje nastavlja uspon prema prijevoju Ćafa e Forumit

Po kamenitoj - travnatoj stazi

Izlazak na prijevoj Ćafa e Forumit i raskrižje planinarskih putova (granica između Crne Gore i Albanije). U pozadini prema istoku lijepo se vidi greben i vrh Maja Rosit.

Od ovog raskrižja, mi nastavljamo ravno do kraja livade, od kuda se uspon dalje nastavlja po strmoj travnatoj padini do izlaska na prijevoj podno vrha, od kuda nam preostaje još nekih 300-tinjak metara do vrha, do kojeg se stiže za 15 minuta. Završni uspon po vršnom grebenu odvija se nešto oštrije u kombinaciji većeg kamenjara prošaran travnatim busenjem do izlaska na prostrani kamenito-travnati vrh Maja Rosit sa nadmorskom visinom 2524 m.

Na kraju travnate zaravni izlazimo na strmu travnatu stazu koja se strmije uspinje sve do prijevoja podno vrha

Pogled sa staze na Vusanje

Pogled unazad na prijevoj Ćafa e Forumit i vrh Rasat

Na vršnom grebenu kroz kamenjar do izlaska na prostrani travnato-kameniti vrh Maja Rosit (2424 m)

Lijep i sunčan dan bez vjetra, omogućio nam je da možemo uživati u fenomenalnim panoramskim vidicima u svim smjerovima na vrhove Prokletija. Kao što sam u uvodu istaknuo, ovaj vrh svojim centralnim položajem izborio se za jedan od najboljih i najširih panoramskih vidika na vrhove Prokletija, kao što su grupa vrhova Karanfila, Komova, Kolata i drugih vrhova. Posebno se ističe nevjerojatan pogled na golemi masiv grupe Majet e Zabores (Zabores e Krasnices) dug 13 km i na dolinu Valbone.

Vrh je označen manjom gomilom naslaganog kamenja u koje je zaboden drveni trokut s nerazumnim natpisom, 10-ak metara prema jugu na kamenoj stijeni ispisan je naziv vrha sa nadmorskom visinom.

Dolina Valbone

Pogled na Ali-Pašin izvor – zumirano

Sa Sergiom na vrhu Maja Rosit

Jure i Sergio na vrhu Maja Rosit

Sa vrha Maja Rosit lijepo se vidi Maja Jezerce

Vrhovi Prokletija

Nakon duže pauze za odmor i marendu, nastavljamo silazak istim putom uspona do karaule na Zastanu, gdje i završava ovaj prekrasni planinarski izlet u Prokletijama.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, link na video snimku panorame sa vrha i link na galeriju fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom