Rusija - Uspon na Cheget Peak od hotela Cheget Ozon

Petak, 16. srpanj 2021.
Planina Cheget sa istoimenim vrhom Cheget Peak, nalazi se na saveznom okrugu - Sjeverni Kavkaz. To je jedan od najsurovijih i najspektakularnijih planinskih lanaca na svijetu. Planina Cheget nalazi se nasuprot planine Elbrusa sa njene južne strane iznad doline Baksan. Na nižim predjelima planine napravljeno je skijalište.

Cheget na hrvatskom jeziku znači tamno ili crno. U regiji Elbrus postoje tri planine s takvim imenom; Cheget-Tau-Chana, Cheget-Kara i Donguzorun-Gitche-Cheget-Kara-Bashy ili Maliy (mali) Donguzorun, vrh koji je bio naše odredište. Uspon na ovaj vrh često se koristi za aklimatizaciju prije uspona na Elbrus. Uspon na vrh nije zahtjevan, unatoč tome isplati se popeti – pogledi su fenomenalni.

Vrh - Cheget Peak (3461 m) u pozadini vrh Mount Cheget (3769 m)

Ishodišna točka pohoda je selo - Cheget Village od hotela Čeget Ozon (2120 m), jezero Donguz-Orin-Kël (2599 m), zadnja postaja žičare (3000 m), vrh Cheget Peak (3461 m). Silazak istim putom uspona do zadnje postaje žičare (3000 m), zatim nastavak silaska djelomično kružno, djelomično istim putom uspona do hotela Čeget Ozon (2120 m). Ukupna dužina gpx traga 14,8 km. Vrijeme gpx traga 6 h i 53 minuta. Minimalna visina 2057 m, maksimalna 3460 m. Visinska razlika pri usponu 1430 m, pri silasku 1493 m. Visina polazišta 2120 m. Visina odredišta 3460 m. Prosječan nagib 17%.

Ishodište pohoda za ovaj planinarski izlet je hotel Cheget Ozon. Od hotela smo nastavili 100-tinjak metara kroz naselje do početne točke uspona pored stanice skijaške žičare, kod koje smo skrenuli lijevo na makadamsku cestu. U nastavku uspona slijedimo makadamsku cestu u dužini 2,2 km do  križanja na kojemu skrećemo lijevo. U toj točki napuštamo makadamsku cestu i nastavljamo ugaženom planinarskom stazom koja nas dovodi do jezera Donguz-Orin-Kël koje se nalazi na nadmorskoj visini (2599 m). Tu smo napravili kraću pauzu za odmor i obilazak jezera, nakon toga od ove točke staza skreće oštro desno, i nastavlja nešto oštrijim usponom do izlaska na državnu graničnu liniju između Rusije i Gruzije. Kao znak razgraničenja postavljena je tabla s natpisom upozorenja da se radi o granici između dvije spomenute države.
Od ove točke staza vodi gotovo položeno u pravcu srednje postaje skijaške žičare. Na toj dionici puta nalazi se karaula Gruzijske vojske.

Na početku uspona po makadamskoj cesti

Pogled unazad

Uz planinarsku stazu – obronci planine prekriveni rascvalim raznolikim planinskim cvijećem

Na stazi prema jezeru

Od jezera, povratak na planinarsku stazu

Granična linija između Rusije i Gruzije

Kratka pauza iznad jezera  - na državnoj granici između Rusije i Gruzije

Karaula na graničnoj liniji između Rusije i Gruzije koju kontrolira vojska Gruzije

Srednja postaja skijaške žičare

Kada se dođe do srednje postaje skijaške žičare, uspon se nastavlja po širokoj makadamskoj cesti kojom se dolazi do gornje postaje skijaške žičare na nadmorskoj visini 3000 m. Od ove točke nastavljamo uspon po dobro ugaženoj planinarskoj stazi i nakon prijeđenih 100-tinjak metara staza prolazi pored napuštenog vojnog graničnog objekta, od kojeg dalje nastavljamo južnom stranom vršnog grebena do table na kojoj je naznačeno da je dalje ograničeno kretanje te da se treba imati propusnica. Od ove table staza skreće desno po kojoj nešto oštrijim usponom nastavljamo do izlaska na vršni greben do metalne instalacije za koju neznamo što predstavlja. Od ove instalacije staza skreće desno,  pa nastavljamo uspon do vrha Cheget Peak do kojeg se dolazi za 10-ak minuta.

Gornja postaja skijaške žičare na nadmorskoj visini 3000 m

Od gornje postaje skijaške žičare preko kamenih blokova prema vršnom grebenu

Tabla - ograničeno kretanje od kuda se dalje treba imati propusnica

Neobična instalacija bez oznaka imena i toponima - završni dio uspona

Vrh Cheget Peak (3461 m) u pozadini Elbrus

Zajednička fotografija na vrhu Cheget Peak (3461 m)

POGLED
Sa vrha se pruža pogled u svim smjerovima na jedan od najspektakularnijih planinskih lanaca na svijetu – na sirovo veličanstvo okolnih planina, na  beskrajno more nevjerojatno nazubljenih vrhova, zastrašujućih i ogromnih planinskih strmih padina, ledenjaka i ledenih slapova. Najljepši pogled na Elbrus je upravo s ovog vrha. Većina fotografija Elbrusa koje vidite na internetu, kalendarima ili u knjigama upravo su napravljene  s vrha Cheget.
Većina planinara zaustavlja se na vrhu Cheget Peak, iskusni penjači mogu nastaviti od vrha Cheget Peak uz greben do vrha Mount Cheget. Ovo je tehnički vrlo zahtjevno mješovito penjanje po snijegu i stijenama, iz tog razloga treba ga respektirati.

Najljepši pogled na Elbrus je upravo s vrha Cheget

Mount Cheget (3769 m). Ovo je tehnički vrlo zahtjevno mješovito penjanje po snijegu i stijenama, iz tog razloga treba ga respektirati.

Donguz-orunbaši (4468 m) i Nakra (4277 m). Sjeverno lice Donguzoruna ogroman je i zastrašujući zid prekriven serakom od 1500 metara. Mnogi ga penjači iz Europe uspoređuju s Eiger Nordwandom (Sjeverno lice Eigera).

Pri silasku s vrha Cheget prema gornjoj postaji skijaške žičare

Nakon duže pauze s vrha nastavljamo silazak po grebenu do spomenute metalne instalacije i dalje ravno nizbrdo po kamenjaru do gornje postaje skijaške žičare, gdje smo napravili dužu pauzu za osvježenje i okrijepu. U nastavku silaska od gornje postaje žičare do hotela Cheget Ozon treba slijediti makadamsku cestu do početne stanice žičare, od koje se za kratko kroz mjesto stiže do spomenutog hotela, koji je završna točka ovog lijepog planinarskog izleta.

Na gornjoj postaji skijaške žičare, od kuda se ističe u pozadini vrh Elbrus

Pri silasku-pogled na Terskol

U koliko ne želite pješačiti ili ne želite koristiti  žičaru može jahati na konjima do gornje postaje skijaške žičare

Silazak u naselje i nastavak do hotela Cheget Ozon, gdje i završava ova lijepa planinarska avantura

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.