Brest pod Učkom-Veliki Planik-Mali Planik-Županj vrh-Brajkov Vrh-Korita-Brgudac

Subota, 24.travnja 2021.
Velika prostranstva i očuvana priroda brdovite Ćićarije nude brojne mogućnosti za planinarenje i uživanje u prirodi. Mnogobrojna sela smještene podno obronaka Ćićarije su oduvijek bila važni punktovi – ishodišta pohoda za brojne planinarske izlete i uspone po vrhovima Ćićarije. Ovog puta, Jure i ja, odlučili smo provesti lijepi i sunčani dan na svježem zraku u Istri na grebenu Ćićarije i popeti se na četri vrha slijedećom kružnom rutom: Brest pod Učkom-Veliki Planik-Mali Planik-Županj vrh-Brajkov Vrh-Korita-Brgudac.

Mali Planik snimljen sa dronom

PRISTUP AUTOMOBILOM (do sela Brest pod Učkom)
Za ovaj planinarski izlet trebala su dva automobila. Jedan automobil smo ostavili u Brgudcu, a sa drugim se odvezli do Bresta pod Učkom – ishodišne točke pohoda.
Ako se dolazi iz pravca Rijeke, treba uzeti cestu A8, voziti u smjeru  tunel Učka. Izlaskom iz tunela nastaviti vožnju cestom A8 do čvorišta na kojem treba izaći za Lupoglav i Buzet. Od naplatnih kućica (naplata 30 kn) slijedimo cestu prema Lupoglavu (600 m) do prvog raskrižja cestovnih pravaca na kojemu treba skrenuti desno na lokalnu cestu 5014 u smjeru Lanišća. U nastavku vožnje, kada se prođe selo Semići na prvom križanju prema putokazu treba skrenuti desno i nastaviti još 4 km do sela Brgudac.
Od Brgudca sa drugim automobilom treba se vratiti na lokalnu cestu 5014, skrenuti lijevo i nastaviti vožnju u smjeru Lanišće. Kada se prođe Lanišće, voziti do putokaza na kojemu treba skrenuti lijevo u pravcu Brest pod Učkom (4,3 m). Kada se dođe u selo, vožnju treba nastaviti kroz njega do kraja  velikog parkirališta sa desne strane, na kojem se može parkirati više automobila. To je ishodišna točka ovog planinarskog izleta. Najjednostavniji način je korištenje autonavigacije.

ISHODIŠTE POHODA – SMJER KRETANJA (kružna ruta s karakterističnim putnim točkama)
Ishodištna točka pohoda – selo Brest pod Učkom (575 m), Veliki Planik  (1272 m), Mali Planik (1259 m), Bončića kuća (992 m), Županj vrh (1138 m), Brajkov Vrh (1092 m), Korita (1000 m), Brgudac (722 m ). Dužina gpx traga 19,3 km. Vrijeme gpx traga 6 h i 02 minuta. Minimalna visina 574 m, maksimalna 1272 m. Visinska razlika pri usponu 1240 m, pri silasku 1087 m. Visina polazišta 584 m. Visina odredišta 1259 m. Prosječan nagib 13%.

Ovog puta za ishodišnu točku pohoda odabrali smo selo Brest pod Učkom (575 m). Na kraju sela od parkirališta vraćamo se asfaltnom cestom nazad kroz selo do prve kuće na ulasku u selo, 300 m. U toj točki s desne strane ceste na betonskom stupu istaknuta je markacija sa strijelicom koja nas usmjerava na skretanje desno. Nakon skretanja, nakratko, staza vodi asfaltnom cestom do zadnje kuće, a nakon toga uspon nastavljamo starom napuštenom makadamskom cestom, sada više vododerina nego cesta. Nakon prijeđenih 1,6 km od ishodišta, ova staza izlazi na dobru makadamsku cestu koja dolazi iz smjera Lupoglava, nastavljamo po njoj nekih tridesetak metara do raskrižja planinarskih putova na kojemu skrećemo lijevo. Smjer za Veliki Planik nije označen. Nastavljamo makadamskom cestom 600 metara do smjerokaza za Veliki Planik na kojemu skrećemo desno. U nastavku uspona, slijedimo ugaženu planinarsku stazu koja vodi preko travnatog proplanka do izlaska na makadamsku cestu, gdje skrećemo lijevo (dobro označeno skretanje).

Prostrano parkiralište na kraju sela

Od parkirališta vraćamo se kroz selo do zadnje kuće na ulasku u selo i prve markacije na betonskom stupu, gdje skrećemo desno

Stara napuštena makadamska cesta, sada na mjestima pretvorena u vododerinu

Križanje planinarskih putova – za Veliki Planik treba skrenuti lijevo (nije označeno) i nastaviti 600 m do smjerokaza za Veliki Planik na kojemu treba skrenuti desno

S makadamske ceste prema smjerokazu skrećemo desno za Veliki Planik i nastavljamo po ugaženoj planinarskoj stazi preko travnatog proplanka do izlaska na makadamsku cestu. S ovog dijela staze pruža se lijepi vidik na Veliki i Mali Planik.

U daljini vidi se Veliki i Mali Planik

Izlazak sa planinarske staze na makadamsku cestu – dobro označeno skretanje za Veliki Planik

Od ovog skretanja na makadamsku cestu uspon nastavljamo po njoj 3,6 km do označenog skretanja lijevo na šumsku vlaku i po njoj nekih stotinjak metara do skretanja desno na planinarski put, po kojem se uspon nastavlja nešto oštrije uzbrdo sve do izlaska na križanje s makadamskom cestom koja dolazi iz smjera Poklona. Uspon dalje nastavljamo šumarijskom cestom-šumskom vlakom 800 m sve do izlaska na križanje i prijevoj između Velikog i Malog Planika. S ovog prijevoja skrećemo lijevo i uz nešto oštriji uspon za 15-ak minuta stižemo na vrh Veliki Planik.

Raskrižje planinarskih putova na prijevoju između Velikog i Malog Planika

Na stazi prema Velikom Planiku

Veliki Planik (1272 m)

Veliki Planik s nadmorskom visinom (1272 m) najviši je vrh Ćićarije. Vrh je s istočne strane travnat i kamenit, dok su ostale strane šumovite. Vrh se nalazi na središnjem dijelu Ćićarije, daleko od svih naselja, zbog čega su svi pristupi Planiku dugi. Najpogodniji i najlakši je prilaz s Poklona, zbog činjenice da je Poklon lako dostupan i nije težak – nema strmi uspon. Na vrhu se nalazi metalni tuljac s upisnom knjigom te metalni žig zacementiran na vršnoj stijeni pored tuljca.

S vrha se pruža vidik na Učku, Hrvatsko primorje i na vrhove Gorskog kotara te dijela središnje Istre. Vidik je još ljepši i širi s obližnjega Malog Planika.

Zajednička fotografija na vrhu Velikog Planika

S vrha Veliki planika – panorama: Mali Planik,Učka, vrh Vojak

VIDEO -  PANORAMA S VRHA VELIKIKOG PLANIKA

S Velikog Planika spuštamo se  na prijevoj i nešto oštrijim usponom nastavljamo prema vrhu Mali Planik do izlaska na vršni greben te po njemu do označene vršne točke, smještene na jugoistočnoj strani s nadmorskom visinom (1259 m). Mali Planik je u naravi manji izduženi greben koji se pruža u smjeru sjeverozapad – jugoistok u dužini 200 m.

Izlazak na vršni greben Malog Planika

Vrh Mali Planik (1259 m)

Pogled s grebena Malog Planika na vrh Veliki Planik

Zajednička fotografija na Malom Planiku

VIDEO - PANORAMA S MALOG PLANIKA

Nakon pauze za odmor i marendu, s vrha nastavljamo silazak do prijevoja između Velikog i Malog Planika i križanja planinarskih staza. S ovog prijevoja prema smjerokazu skrećemo desno na dobru makadamsku cestu i po njoj nakon prijeđenih 2,5 km dolazimo do Bončićeve kuće. Na ovom dijelu staze prolazimo pored dva križanja planinarskih putova, na kojima treba pratiti smjer Vodička Griža.

Od Bončićeve kuće nastavljamo makadamom još 600 m do križanja planinarskih putova: desno vodi staza u smjeru Korita, Šija, Vodičke griže, i Lisine, mi skrećemo lijevo u smjeru Županj vrha (nije označeno) i uspon nastavljamo najprije po šumskoj vlaki, zatim po planinarskoj stazi do izlaska u podnožje padina Županj vrha, gdje staza presijeca makadamsku cesti i nastavlja oštrijim usponom do samog vrha po travnatoj padini „Južnom stazom“.

Bončićeva kuća

Od Bončićeve kuće (600 m) dolazimo do ovog križanja, na kojemu skrećemo lijevo u smjeru Županj vrha (nije smjerokazom označeno) – desno Korita, Šija, Lisina, Vodička griža. Od ovog križanja 100 m dalje je drugo križanje planinarskih putova, na kojem je označen smjer ravno za Korita, desno Vodička griža.

Križanje: ravno Korita, desno Vodička griža

Dolazak na Županj vrh Južnom stazom

VIDEO - PANORAMA S ŽUPANJ VRHA

Županj vrh s nadmorskom visinom (1138 m) je manja stjenovita glavica.S južne strane podignut je suhozid. Tu je kutija s upisnom knjigom i planinarskim žigom. Sjeverna strana vrha obrasla je bukovom šumom, dok se travnate padine blago spuštaju prema istoku i jugozapadu. S vrha se pruža lijepi vidik na Planik i vrh Vojak.

Veliki i Mali Planik i Učka s vrhom Vojak

Sa Županj vrha nastavljamo silazak po „Sjevernoj stazi“ kroz visoku bukovu šumu do križanja neposredno prije pl. doma Korita. Na tom križanju treba skrenuti desno, nakratko, do smjerokaza na kojem skrećemo lijevo na uspon na Brajkov vrh, do kojeg se stiže za 15-ak minuta. Uspon se odvija vrlo strmo do izlaska na vršni greben i raskrižje na kojemu treba skrenuti lijevo i po njemu stotinjak metara do stijene i vidikovca na kojemu je kutija s upisnom knjigom i planinarskim žigom. Uspon na Brajkov vrh s bilo koje strane postaje zahtjevan kada se izvodi po mokrom terenu - kiši ili po zaleđenoj podlozi.

Sam Brajkov vrh s nadmorskom visinom  (1091 m) udaljen je oko 300 m sjevernije, šumovit je i bez vidika. Sa ovog vidikovca pruža se prekrasan pogled na Korita i lokvu, a posebno je lijep vidik na Županj vrh i greben Ćićarije i Učke.

Zajednička fotografija na Brajkovom vrhu

Panoramska snimka Brajkova vrha

Od lijeva na desno: Županj vrh, Planik i Vojak

Na vidikovcu neposredno ispod vrha

VIDEO - PANORAMA S BRAJKOVA VRHA

S Brajkova vrha nastavljamo strmi silazak južnom stranom do izvora Korita. Korita su smještena na livadi (1010 m) podno Brajkove stijene (1091 m), a ovaj izvor pitke vode prelijeva se u 10 masivnih drvenih korita u čijem je podnožju poveća lokva – malo jezerce bogato biljnim i životinjskim svijetom.
Pored izvora uređeno je lijepo odmorište s kojega se pruža prekrasan pogled na planinski masiv Učke. Nedaleko od izvorišta smješten je planinarski dom Korita u kojemu se preko vikenda nudi smještaj, hrana i piće (trenutno zatvoren zbog pandemije – virusa Covid 19).

Izvor Korita

Pogled unazad na vidikovac - Brajkov vrh i Korita

Od Korita nastavljamo spust „Kozjom stazom“. To je lijepo uređena i dobro markirana staza blago polegnuta, ugodna za pješačenje. Nakon 20-ak minuta laganog hoda izlazimo na makadamsku cestu i raskrižje putova, na kojemu skrećemo desno i nastavljamo po makadamu 10-ak minuta do Brgudca, gdje i završava ova lijepa planinarska avantura po vrhovima Ćićarije.

Pri silasku po Kozjoj stazi

Izlazak s Kozje staze na makadamsku cestu po kojoj nastavljamo do Brgudca

Dolazak u selo Brgudac – završna točka ovog planinarskog izleta

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni i 3D profil staze te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.