Naselja u zaleđu Medveje-kružna ruta

Petak, 16. travnja 2021.
U planiranju ovog izleta predvidio sam (planinarski neopravdano) manji posjet selima i napuštenim zaselcima u zaleđu Medveje. Kružna tura osmišljena je na slijedeći način i obuhvaća posjet slijedećim naseljima: Medveja-Lovranska Draga-napušteni zaselak Visoče i napušteni zaselak Kalić-Marceli-Sv. Anton-Kraj-Medveja. Na kraju kad se sve sumira, u svim ovim selima i zaselcima osjeti se spoj čovjeka i planine, spoj prošlosti, tradicije i netaknute prirode.

Lovranska Draga  slikovito je naselje na istočnim padinama planine Učke unutar Parka prirode. Planinari i ostali ljubitelji prirode imaju mogućnost obilaska okoline  šetajući  starim putovima i stazicama, koje vode od mora do vrha Učke- Vojaka. Na prilazu u naselje nalazi se barokna crkvica Sv. Mihovila. Stanovnici Lovranske Drage 29. rujna slave zaštitnika svog mjesta, Sv. Mihovila, po kojem je i nazvana malena barokna crkvica.

Naselje je okruženo terasastim livadama i lehama na kojima se uzgaja voće, povrće i vinova loza. Lovranska Draga je poznata po svojim marunima i trešnjama. Kroz naselje teče potok koji mještani zovu jednostavno "Potok", a ulijeva se u more u Medveji. Najzanimljiviji dio potoka je slap, jedan od najljepših slapova unutar Parka prirode Učka, do kojega vodi uređena šetnica "Slap".

Najljepši pogled na Lovransku Dragu sa Šipičina vrha

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Medveje)
Pristup je vrlo jednostavan. Sa Jadranske magistrale – Državne ceste (D66) Rijeka-Opatija-Lovran-Labin-Pula, treba izaći u mjestu Medveja. U koliko se dolazi iz smjera Rijeke na početku autokampa „Medveja“ s desne strane ceste nalazi se manje proširenje na kojem se može parkirati više automobila. Na tom mjestu treba ostaviti automobil, to je ujedno i ishodišna točka pohoda.

Za ovaj planinarski izlet-ishodišna točka pohoda je parkiralište s desne strane autokampa Medveja (7 m), Lovranska Draga (360 m), Visoče (415 m), Sv. Anton (300 m), Kraj (69 m), Medveja (7 m). Ukupna dužina staze (gpx traga) 10,2 km. Vrijeme gpx traga 3  h i 14 minuta. Minimalna visina 2 m, maksimalna 477 m. Visinska razlika pri usponu 597 m, pri silasku 598 m. Visina polazišta 7 m. Visina odredišta 415 m. Prosječan nagib 15%

Ovaj planinarski izlet isplanirao sam slijedećom kružnom rutom, a koja obuhvaća slijedeća naselja:  Medveja-Lovranska Draga-Visoče-Kalić-Marceli-Sv. Anton-Kraj-Medveja. Ishodište pohoda je parkiralište s desne strane ceste, a koje se nalazi prije ulaska u autokamp, također, s njegove desne strane. S lijeve strane parkirališta postavljen je smjerokaz koji upućuje na ulaz na stazu. Blago polegnuta staza vodi uz ogradu autokampa, prolazi pored alpinističkog penjališta poznatim pod nazivom „Mala stijena“, natavlja dalje do kraja autokampa, skreće lijevo do bujičnog potoka, tu je postavljen smjerokaz (Vojak 5 h), Lovranska Draga (1 h), zatim desno stotinjak metara makadamom uz potok.

Nakon toga staza naglo skreće desno i prolazi između nekoliko vikend kućica. U nastavku uspona staza se u kontinuirano blago uspinje kroz serpentine  iznad kanjona potoka. Tako, nakon 30 minuta laganog hoda dolazim do vidikovca na kome su postavljene klupe za odmor. Sa ovog vidikovca lijepo se vidi potočni kanjon i Medveja.

Parkiralište sa kojeg se ulazi na stazu – sa lijeve strane vidljiv je smjerokaz

Uz desnu stranu ograde autokampa

Smjerokaz (Vojak 5 h), Lovranska Draga (1 h) – Medveja 10 min.

Skretanje s makadama na planinarski put

Na stazi uz suhozide (gromače)

Pogled sa vidikovca na Medveju

Kratka pauza na vidikovcu

Pet minuta dalje od vidikovca, prolazi se pored još jednog odmorišta. Put nastavljam dalje uspinjući se dugim serpentinama preko Kozača do zaravni Padova pod Križevicom. Put nastavlja dalje kroz makiju i nisko raslinje na gornji dio Padove. Put dalje nastavlja kroz vrtove, vinograde i voćnjake uz bujični potok, koji trenutno obiluje  vodom. Neposredno prije ulaska u Lovransku Dragu sa lijeve strane potoka na ostacima starog mlina izgrađen je objekt „Pul Mȁlina“

Na ostacima starog mlina - smjestio se objekt "Pul Mȁlina", objekt inspiriran tradicijskim poljskim skloništima. Njegova baza je izgrađena od kamenih ostataka starog mlina.

Dolazak „Pul Mȁlina“

Istarsko tradicionalno poljsko sklonište do kojeg se dolazi preko potoka starim kamenim mostićem

Lijepo građeni kameni mostić, preko kojeg se dolazi Pul Mȁlina.

Kako potok nije moguće prijeći za vrijeme velikih kiša, stanovnici ovog prostora izgradili su više takvih mostova. Građeni su ručno, od kamena, suhozidnom tehnikom te predstavljaju svjedočanstva lokalne tradicijske gradnje u kamenu. Mostovi predstavljaju skladnost, funkcionalnost, trajnost, ali imaju i estetsku vrijednost.

Lovranska Draga

Od Lovranske Drage, od špine nastavljam stazom koja prolazi kroz naselje asfaltnom cestom u dužini 400 m, nakon toga staza skreće lijevo, ulazi na šumski planinarski put. Nastavak puta vodi po dobro markiranoj i ugaženoj stazi, koja je u prvom dijelu gotovo polegnuta, nakon toga nastavlja blagim usponom, te me nakon 40 minuta i prijeđenih 1,7 km dovodi do raskrižja Visoče, podno kojeg je smješteno i istoimeno selo Visoče. Na tom križanju skrećem lijevo u smjeru Medveje, desno nastavlja staza za Babino sklonište i Vojak.

Na stazi prema Visoče

Pogled prema Medveji

Raskrižje – Visoče

Ova dionica puta od raskrižja do napuštenog sela Visoče duga je 1,1 km, do kojeg se stiže za 30-ak minuta. Na toj dionici puta staza gubi na visini  okvirno 60-ak metara. Neposredno prije samog ulaska u selo, neoznačeno  je križanje planinarskih putova, na kojemo ravno nastavlja staza za Medveju, desno na Sv. Anton do naselja Kraj i dalje asfaltnom cestom do Medveje.

Jedna od napuštenih kuća u selu Visoče

Neoznačeno križanje planinarskih putova

U nastavku puta staza vodi u smjeru zapada prolazi uz ograde suhozida i nakon prijeđenih 400 m dolazim do zaselka Kalić, od kuda se lijepo pruža pogled na greben Učke i vrh Vojak. Od ovog zaselka put nastavlja prema zaselku Marceli, gdje staza izlazi na asfaltnu cestu, po kojoj se put nastavlja do Sv. Antona, smještenog na 300 m nadmorske visine. Ova dionica puta od Visoče do Sv. Antona duga je 1,3 km – vrijeme 25 minuta.

Na stazi između ograda od Visoče prema zaselku Kalić

Ulazak u napušteni zaselak Kalić

Od zaselka Kalić, staza vodi kroz nisko šumsko raslinje, prolazi preko nekoliko manjih zaravni – livada i nakon prijeđenih 730 m dolazi se do zaselka Marceli smješteno iznad Sv. Antona

Dolaskom u zaselak Marceli planinarska staza izlazi na asfaltnu cestu i po njoj 220 m do sela Sv. Anton.

Zaselak Marceli

Dolazak u Sv. Anton

Skulptura u Sv. Antonu

Kapelica – Sv. Anton

Do ovog sela može se doći asfaltnom cestom, koja vodi: Mošćenička Draga-Sv. Petar-Obrš-Sv. Anton. Spust od Sv. Antona vodi lijepo građenon i atraktivnom markiranom planinarskom stazom, koja oduševljava ljepotom vidika: na Kvarnerski zaljev, Rijeku, Grobničke Alpe, u pozadini na mnogobrojne vrhove Gorskog Kotara te u daljini sjeverni dio masiva Velebita, a u neposrednoj blizini impresivan pogled na Medveju. Kada se dođe u naselje Kraj, staza prolazi između kuća i izlazi na Jadransku magistralu – Državna cesta (D66) Rijeka-Pula. U ovoj točki završava markirana planinarska staza. U koliko niste došli s dva automobila, ne preostaje vam ništa drugo (kao meni) nego nastaviti 2,5 km magistralom do Medveje - ishodišne točke pohoda, gdje i završava ova lijepa kružna planinarska tura.

Od Sv. Antona nastavlja se silazak građenom stazom, koja u prvom dijelu prolazi između kamenih ograda (gromača)

Vidik: na Kvarnerski zaljev, Rijeku, Grobničke Alpe, u pozadini na mnogobrojne vrhove Gorskog Kotara

Na stazi kroz nisko šumsko raslinje

Staza prolazi kroz naselje Kraj – izlazi na Jadransku magistralu i po njoj 2,5 km do Medveje

Dolazak u Medveju do kapelice, od kuda sam se spustio na plažu Medveja i po njoj do autokampa i parkirališta – ishodišne točke pohoda

Sa ceste – pogled na veličanstvenu plažu, bez kupača

Preko plaže do ishodišta pohoda

U nastavku slijedi gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, 3D profil te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

gpx tragovi na topo karti