Plase-Tuhobić-Jelenčić-Zlobin

Četvrtak. 11. ožujka 2021.
Tuhobić
 je izdužena planina koja se pruža primorskim rubom goranske visoravni u smjeru sjeverozapad – jugoistok u dužini 8,5 km. Lokacija obuhvaća prostor od Gornjeg Jelenja do Benkovca Fužinskog s nekoliko karakterističnih vrhova razmještenih po hrptu: Straža (984 m), Tuhobić (1109 m), Strgarnica (1098 m), te Jelenčić (1106 m). Prosječna nadmorska visina grebena varira između 950 i 1100 metara. Glavno obilježje visokog dijela planine - na srednjem dijelu (hrbat) su blagi oblici obrasli niskom travom, dok su niži dijelovi na južnom i sjevernom dijelu  prekriveni šumom.  Posebno je izrazita travnata padina sa primorske strane koja se blago spušta do ruba šume. Sjeverna strana prema Lepenici  je strma i šumovita. Osobitost ove planine dobro je poznata po svojoj izrazitoj oštroj granici između goranske i primorske klime i vegetacije. Niti na jednoj planini granica između goranskih šuma i primorskih krških terena nije tako oštra i upadljiva kao na Tuhobiću. Na ovoj lokaciji sjeveroistočni vjetar – bura često dostiže orkanske razmjere. S vrha se pruža  lijep vidik na sve strane.

Greben Tuhobića sa svoji najvišim istoimenim vrhom

PRISTUP AUTOMOBILOM (do mjesta Plase)
Ulazak na autocestu A7 u Matuljima – izlazak na čvoru za Meju i Hreljin. Dalje nastaviti lokalnom cestom preko naselja Meja, Hreljin do parkirališta ispred željezničke postaje u mjestu Plase. Parkiralište je dosta veliko i omogućava parkiranje većeg broja automobila, a ima mjesta i za autobus. Dužina puta od ulaska na autocestu u Matuljima do Plase je 31 km, vrijeme vožnje 30 minuta.

IIshodišna točka ovog planinarskog izleta je parkiralište ispred željezničke postaje Plase (597 m), raskrižje: desno Zlobin - lijevo Tuhobić (656 m), Lovačka kuća (887 m), raskrižje: lijevo Tuhobić - Desno Benkovac Fužinski (963 m), Tuhobić (1109 m), Jelenčić (1106 m), Zlobin -Kapelice Majke Božie (794 m), ŽP- Zlobin. Dužina gpx traga 15,2 km. Vrijeme gpx traga 4 h i 31 minuta. Minimalna visina 597 m, maksimalna 1099 m. Visinska razlika pri usponu 1001 m, pri silasku 898 m. Visina polazišta 597 m. Visina odredišta 1109 m. Prosječan nagib 14%

iz analize gpx traga

Pohod započinjemo u 9 h i 35 minuta. Od parkirališta vraćamo se uz željezničku postaju do izlaska na asfaltnu cestu po kojoj nastavljamo nekih 450 m, do makadamske ceste koja se nalazi s lijeve strane asfaltne ceste. Na drvenom električnom stupu s desne strane ceste prečvršćen je smjerokaz, koji upućuje na skretanje na makadamsku cestu. Na ulasku na makadamsku cestu s desne strane nalazi se manji bunker. U nastavku planinarska staza vodi makadamskom cestom te nas ubrzo dovodi do Prosika, gdje staza prolazi ispod željezničke pruge, zatim nastavlja dalje preko predjela  Satničko. Ovaj lokalitet Satničko poznat je po tome što je u kolovozu 1941 godine osnovana prva partizanska jedinica „Božo Vidas – Vuk“. Na tom lokalitetu obilježava se Dan antifašističke borbe, u tu svrhu izgrađena je tribina sa govornicom, boćalište, mjesto za roštilj i cisterna.

U nastavku uspona, planinarska staza skreće desno polukružno, ulazi u visoku bukovu šumu te nas ubrzo dovodi do raskrižja planinarskih putova: desno odvaja se staza za Zlobin, lijevo za Tuhobić. Od ovog raskrižja za 10-ak minuta stižemo do lovačke kuće lovačkog društva “Srndać” Hreljin udaljena 100-tinjak matare s lijeve strane staze. Na ovoj dionici puta od Satničkog do lovačke kuće nalazi se nekoliko partizanskih spomenika i logora. Od naselja Plase do lovačke kuće može se stići terenskim vozilom.

Na parkiralištu pored željezničke postaje Plase – pripreme za pohod

Ishodište pohoda - željeznička postaja Plase

Smjerokaz koji upućuje na skretanje lijevo s asfaltne ceste na planinarski put koji vodi makadamskom cestom

Mjesto gdje se sa asfaltne ceste ulazi na planinarsku stazu koja dalje vodi po makadmskoj cesti

Na početku makadamske ceste

Prolaz ispod željezničke pruge

Dolazak na Satničko, mjesto gdje se obilježava Dan antifašističke borbe, u tu svrhu izgrađena je tribina sa govornicom, boćalište, mjesto za roštilj i cisterna

Boćalište

Raskrižje planinarskih putova: desno odvaja se staza za Zlobin, lijevo za Tuhobić

Lovačke kuće lovačkog društva “Srndać”  Hreljin

Od lovačke kuće, nakratko, nastavljamo makadamskom cestom, nakon toga staza skreće oštro desno i ulazi na planinarsku stazu koja vodi kroz visoku bukovu šumu nešto oštrijim usponom sve do izlaska na prijevoj između vrha Jelenčić i vrha Tuhobić. Na tom prijevoju nalazi se križanje planinarskih putova koji dolaze iz smjera Zlobin preko vrha Jelenčića i druga dolazi od Benkovca Fužinskog. Mi nastavljamo lijevo u smjeru Tuhobića. Od ovog križanja uspon se nastavlja po grebenu, nakratko vodi kroz bukovu šumu, zatim nastavlja travnatim grebenom do vrha Tuhobić.

Ovaj je dio staze lijep i nezaboravan jer su cijelo vrijeme uspona otvoreni vidici kako s primorske, tako isto, s goranske strane.

S cijelog vršnog grebena, kao i sa samog vrha vidici su otvoreni u svim smjerovima. U neposrednoj blizini je dom Izviđača na Lepeni, jezero Bajer, te autocesta s obje strane tunela. Prema sjeverozapadu pruža se lijepi pogled na Risnjak, Snježnik i slovenski Snežnik. Prema jugoistoku lijepo se vide vrhovi Gorskog Kotara. Prema zapadu pogled se pruža na greben Učke i Čićarije, na Riječki zaljev, more i otoke.

Na ovom mjestu napuštamo makadamsku cestu i ulazimo na planinarsku stazu koja vodi kroz visoku bukovu šumu. Na tom mjestu s desne strane pričvršćen je smjerokaz na deblu bukve, koji nas usmjerava prema Tuhobiću

Na prijevoju između vrha Jelenčić i vrha Tuhobić – raskrižje planinarskih putova

Po vršnom grebenu prema vrhu Tuhobić

Vrh je označen geodetskim stupom na kojem je ispisan naziv vrha i nadmorskom visinom. Nekoliko metara niže nalazi se betonski stupić na kojem se nalazi planinarski žig. Tu je i metalna kutija s upisnom knjigom posjetitelja.

Pogled prema Riječkom zaljevu. Ovog puta izostali su lijepi pogledi zbog sumaglice

Nakon duže pauze s ovog vrha nastavljamo grebenskom stazom sve do vrha Tuhobić u dužini od 3,3 km. Visinska razlika između ova dva vrha je svega 3 m, stoga, ne predstavlja veliki napor, već ugodnu i ležernu šetnju po grebenu.
U prvom dijelu grebenska staza se spušta do prijevoja i raskrižja na kojem se, gledano iz pravca dolaska, s lijeve strane  odvaja planinarska staza za  Benkovca Fužinskog, desno za Jelenčić, Zlobin i Plase. Od ovog križanja 50 m dalje s lijeve strane puta odvaja se markirana staza koja vodi prema vrhu Jelenčić (nije označeno smjerokazom). U nastavku uspona staza vodi kroz šumu, izlazi na vršni greben i uz ograde suhozida dovodi nas do vrha Jelenčić s nadmorskom visinom 1106 m – 3 metra niži od vrha Tuhobić.

Pri silasku s vrha Tuhobić

Na početku staze prema vrhu Jelenčić

Po grebenu uz ograde suhozida prema vrhu Jelenčić

Grebenski dio staze ispred samog vrha

Vrh Jelenčić s nadmorskom visinom 1106 m je manja travnato-kamena glavica bez vidika, obrasla u nisko šumsko raslinje i visoku bukovu šumu. Sam vrh je označen manjom naslaganom gomilom kamenja iza koje se 2 m prema istoku nalazi kutija sa upisnom knjigom posjetitelja.

Sa ovog vrha nastavljamo spust koji vodi preko Pašinca manje-više po grebenu kroz bukovu šumu. Nakon 10-ak minuta spusta dolazimo do smjerokaza - mjesta gdje se staze razdvajaju:lijevo lakše, desno teže. Mi smo se odlučili težom varijantom. Od ove točke staza je vrlo loše markirana, nemoguće je slijediti markacije, bez gpx uređaja snalaženje i orijentacija bi bila vlo teška.  U drugom dijelu staza prolazi  preko predjela Skruta, izlazi na makadamski (dobro markirani) put koji vodi do Kapelice Majke Božie, zatim treba asfaltnom cestom nastaviti kroz naselje do ŽP Zlobin, gdje i završava ova kružna staza.

Od ove točke pruža se mogućnost spusta težom ili lakšom varijantom do Zlobina

Na stazi pri silasku nailazimo na povremene markacije

ŽP  - Zlobin

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu i topo karti, vertikalni profil staze, te link albuma fotografija, koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.