Baška-Zarok - Vorganj - crkva Sv. Nikola - Bag - Baška

Subota, 30. siječnja 2021.
Otok Krk
, smješten je na sjevernom dijelu Jadranskog mora u Kvarnerskom zaljevu nedaleko od Rijeke, sa kopnom je povezan Krčkim mostom.  U središnjem i zapadnom dijelu otoka prevladavaju šume, te uzgojene kulture mediteranskog voća i povrća, vinograda i maslinika. Sjeverni i južni dio otoka čine kamenjar i pašnjaci. Brdovita ali pitoma unutrašnjost  ispresijecana je brojnim stazama pogodnim za šetnje, planinarenje i biciklističke ture.  Na otoku Krku je uređeno i obilježeno 300 kilometara pješačkih i biciklističkih staza.

Pješačke staze podijeljene su u tri kategorije: šetnice, pješačke lagane i planinarske teže staze. Šetnice su obalne staze (prate obalu otoka i namijenjene su najširem krugu šetača), lagane pješačke staze (presijecaju unutrašnjost otoka), te teže i zahtjevnije (uključuju strmije dijelove i namijenjene su više planinarima). Iako je staza mnogo i sve su zanimljive, spomenimo Krčku obilaznicu kao „stazu svih staza“ koja povezuje sve označene pješačke staze. Povezane u cjelinu, one vode iz jednog otočnog mjesta u drugo, te tako omogućuju zanimljivo istraživanje Krka pješice. Većinu pješačkih staza na otoku Krku moguće je koristiti i kao biciklističke. Koju god kategoriju staza izaberete  zajamčeno je upoznavanje novih krajeva, lijepe prirode i kulturnih znamenitosti, te vrhunski užitak.

Vrh Bag viđen sa staze pri silasku u Bašku

PRISTUP AUTOMOBILOM (auto kamp Bunculuka na otoku Krku)
Pristup automobilom je vrlo jednostavan. Iz Ike preko Rijeke na Krčki most i dalje cestom 102 preko cijelog Krka do Baške i auto kampa – „Baška Beach Camping Resort“ ili do Vele plaže- Zarok od kuda je i početna točka ovog planinarskog izleta. Dužina puta 85 km. Vrijeme vožnje 1 h i 30 minuta.
Ishodišna točka pohoda je Baška – Zarok- Vela plaža (3 m), vrh Vorganj (393 m), crkva Sv. Nikola (27 m), vrh Bag (185 m). Silazak do Baške – početne točke uspona. Dužina kružne rute 12,6 km. Vrijeme gpx traga 4 h i 55 minuta. Minimalna visina 3 m, maksimalna 399 m. Visinska razlika pri usponu 859 m, pri silasku853 m. Visina polazišta 3 m. Visina odredišta 393 m. Prosječan nagib 17%.

Ovog puta, mala četveročlana ekipa  u sastavu Dragica, Matija, Gojko i moja malenkost za izlet i planinarenje odabrali smo područje Baške i kružnu rutu koja obuhvaća kombinaciju nekoliko različitih šetnica i planinarskih staza. Kružna ruta obuhvatila je nekoliko prijevoja  sa vrhovima Vorganj (393 m), ruševna crkva Sv. Nikole (27 m) na istoimenom rtu te vrh Bag (185 m). Ova kružna ruta započinje i završava u Baški na predjelu Zarok. Staza je vrlo zanimljiva zbog velikog broja krških fenomena (kanjona, morskih uvala, litica, klisura, kamenjara...), mnoštvo stoljećima rađenih ograda - pastirskih suhozida, mrgara te mnogo lijepih panoramskih vidika, posebice na Bašku, otok Prvić.

Parkiralište na kraju asfaltne ceste – početna točka pohoda

Staza započinje na kraju asfltne ceste-Vele plaže na predjelu zvanom Zarok. Na samo početku markirana staza 1 vodi preko pješčare Zarok, blagim usponom dovodi nas do raskrižja ispod Velog Gradaca. Na tom dijelu staze otvara se lijepi pogled na Bašku.

Staza prolazi predjelom šljunčare predjela Zarok

Sa Sljunčare – pogled unazad na Bašku

Na polegnutom dijelu staze – predjel Zarok ispod Velog Gradaca

Dolazak na raskrižje – Ispod Velog Gradaca

Na ovom raskrižju lijevo nastavlja staza 1 (na karti označena crvena boja) za rt Škuljica i prijevoj Vratca, mi skrećemo desno na stazu 12 (označena zelenom bojom) koja vodi do slijedećeg raskrižja Ljubimer (220 m), gdje i završava ova kratka staza. Na ovom dijelu puta staza se nešto oštrije uspinje probijajaući se kroz kamenjar sve do spomenutog raskrižja Ljubimer. Od ove točke ulazimo na pješačku stazu 14 (na karti označena plavom bojom) - na Vaclavov grebenski put koji u prvom dijelu vodi po hrptu preko područja Gabar. Od ovog križanja staza prati ogradu suhozida u smjeru sjevera  sve do slijedećeg križanja planinarskih putova Bratinac (300 m). Ova dionica puta vrlo je lijepa zbog  nekoliko vrlo lijepih vidikovaca, slikovitih lokava – (kalića) pojilišta za stoku, a posebnu atraktivnost daje joj „Mrgar“, koji se nalazi neposredno prije raskrižja Bratinac.

Mrgari su više prostorne građevine  u obliku cvijeta - rožice. Služe za prikupljanje i razvrstavanje ovaca. Pastiri ih par puta godišnje utjeruju kroz središnji prostor koji se naziva "sala"  nakon toga se odvajaju u "mrgare" - svaki vlasnik ima svoj. Tamo ih obilježavaju, prebrojavaju, strižu vunu, pregledavaju i slično, a nakon toga opet ih ispuštaju kroz salu na zajedničke pašnjake. Ti ogromni suhozidni cvjetovi, desecima metara u promjeru, ukrašavaju općinska pasišta (komunade) svega triju mjesta (Baška, Jurandvor i Batomalj) na najjužnijem dijelu otoka Krka, u kojima se još zadržao tradicijski običaj kolektivnog čuvanja i spravljanja ovaca. Na Krku se nalazi deset mrgara, od čega su mnogi napušteni, a nekoliko se djelomično koriste, kao što je ovaj manji mrgar. Najveći od njih mogu primiti i do 1500 ovaca.

Nakon razgledavanja Mrgara - za par minuta stižemo do raskrižja Bratinac, na kojemu skrećemo desno. Ovaj dio grebenske staze nastavlja predjelom zvanim Organ do našeg odredišta vrha Vorganj s nadmorskom visinom 393 m.

Staza nastavlja uz ogradu suhozida

Pogled unazad na stazu koja vodi uz ogradu suhozida, na lokvu – (kalić) pojilište za ovce te na otok Prvić

Na vidikovcu, od kuda se lijepo vidi Baška

Mrgar – jedan od manjih, ali u upotrebi

Ulaz u centralnu prostoriju oko koje su manji mrgari za pojedine vlasnike ovaca

Nakratko, na stazi kroz klekovinu

Vrh Vorganj označen natpisom imena i nadmorskom visinom, na službenoj karti TK25  visina je 393 m, koju i koristim u ovom putopisu. Pored naziva vrha nalazi se planinarski žig. Sam vrh, kao i veći dio grebena predstavlja prekrasan vidikovac na naselje Jurandvor, Bašku, na otok Prvić te na greben prema sjeveru.

Pogled na Bašćansku dolinu i na Jurandvor

Greben prema sjeveru

Zajednička fotografija na vrhu Vorganj

Dužu pauzu na vrhu iskoristili smo za odmor i marendu, a nakon toga nastavljamo silazak istim putom do raskrižja Bratinac, na kojemu skrećemo desno na stazu 2 (označena žutom bojom) prema našem slijedećem odredištu- ruševna crkva Sv. Nikola. Ova dionica puta blagim spustom vodi krševitom zaravni preko predjela Stanikovica do istoimenog raskrižja na kojemu skrećemo polu desno prema crkvi Sv. Nikola. Dužina ove dionice puta 2,6 km. Potrebno vrijeme 45 minuta.

Na stazi pri blagom nagibu po krševitoj zaravni

Uz stazu nalazi se dobro očuvana pastirska koliba, koja danas služi kao mošun

I na ovom dijelu puta neprekidno se izmjenjuju suhozidi i pašnjaci

Raskrižje Stanikovica (115 m), od kojeg nastavljamo spust do ruševne crkve Sv. Nikola smještena na istoimenom rtu s nadmorskom visinom 27 m.

Ruševna crkva Sv. Nikola (27 m)

Od crkve vraćamo se istim putom do raskrižja Stanikovica, na kojemu skrećemo desno i ulazimo na stazu 13 (označena žutom bojom) koja vodi od uvale Bracol i završava na prijevoju Vraca. Od ovog raskrižja nastavljamo put po vrlo lijepoj građenoj stazi, koja nas po višestrukim zavojima dovodi do prijevoja Vraca. Od ove točke slijedi oštriji uspon na vrh Bag s nadmorskom visinom 185 m.

Pogled unazad na crkvu i otok Prvić

Pogled na lijepo građenu stazu na mjestima podzidana, na mjestima uklesana u stijene

Značajno je napomenuti jednu zanimljivost i posebnost krčkog krajolika a to su terasasti suhozidi što otok Krk svrstava u sami vrh građenja – tehnikom suhozida-(gromača). Gromače su prastara građevinska tehnika suhozida - slaganje kamena bez ikakvog vezivnog materijala, još uvijek očuvana u pučkoj tradicijskoj arhitekturi otoka Krka. Njen najdojmljiviji -  jedinstveni i najrjeđi primjer su „Mrgari, mošuni i bunari“.

Na stazi kroz kamenjar prema prijevoju Vraca

Vrh Bag (185 m) je označen natpisom imena i nadmorskom visinom. Na stijeni pored nalazi se i planinarski žig. S ovog vrha smatra se da je najljepši pogled na Bašku.

Vrijeme žigosanja planinarskih dnevnika

Baška - viđeno s vrha Bag

Zajednička fotografija na vrhu Bag

Pogled južno na greben i na otok Prvić

Nakon kraće pauze nastavljamo silazak istim putom uspona do raskrižja Vraca, otkuda dalje započinje strmi spust kroz kamenjar i sipar do izlaska na  blaže polegnuti dio staze koja na  dovodi do križanja Ljubimer na kojemu završavamo kružnu rutu. U nastavku slijedi silazak istim putom do ishodišne točke pohoda Zarok na kraju Vele plaže, gdje i završava ova naša avantura planinarenja na otoku Krku.

Pogled sa staze na vrh Bag

Pri silasku još jedan pogled na Bašku

Dolazak na ishodišnu točku pohoda – Zarok

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.