Badanj od Medaka - Južni Velebit

Subota, 07. studenog 2020.
Vrh Badanj s nadmorskom visinom (1.638 m)
nalazi se na južnom dijelu Velebita, između njemu najbližih vrhova - Štirovca sa istočne te vrhova prema sjeverozapadu  Visibabe, Golubnjače i Velike Čelakuše iznad grebena Javornik. Sa Ličke strane iznad Medaka te sa primorske strane iznad Velikog Rujna. Gledano s udaljenosti i s različitih pozicija, vrh mijenja svoj izgled, od  stožastog oblika gledano s istočne strane, oblik posude badnja (kace) sa sjeverne strane, po čemu je (pretpostavka) i dobio ime te izduženi greben s jugozapadne strane, što u naravi i jeste greben dugačak 300-tinjak metara na kraju kojega prema sjeveru s jednom istaknutom točkom koja predstavlja vrh Badanj.

Vrh Badanj viđen sa staze iznad Marasovca prema Vaganskom vrhu. S ove strane vrh ima piramidalni oblik

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Medak i stočne farme)
Pristup automobilom vrlo je jednostavan. Sa ceste Gospić – Gračac voziti državnom cestom D50 do sela Medak, od njegova centra kada se pođe preko mosta rječice Glamočnica, dalje treba nastaviti 2 km do smjerokaza kojeg je postavio NP „Južni Velebit“ , na kojemu treba skrenuti desno u smjeru Struga i Paklenice. Nakon skretanja vožnju treba nastaviti makadamskom cestom u dužini 2,3 km do stočne farme, gdje postoji mogućnost za parkiranje više automobila.

Ukoliko se dolazi autocestom Zagreb-Split, treba izaći na čvoru za Sveti Rok. Od naplatnih kućica nastaviti starom cestom Gospić-Gračac  u smjeru Gospića – skretanje desno i voziti 11,9 km, neposredno prije ulaska u selo Medak do smjerokaza na kojemu treba skrenuti lijevo u smjeru Struge i Paklenica i nastaviti vožnju makadamskom cestom kako je prethodno opisano.

Ishodište pohoda Medak – stočna farma (600 m), Jama Puhaljka (1000 m), Medačka vrata (1090 m), Dusina poljana (1129 m), Grubišin dolac (1148 m), Badanj  (1638 m), te silazak istim putom uspona do ishodišta pohoda – stočna farma – Medak (60 m). Dužina staze – gpx traga 14,7 km. Vrijeme gpx traga 7 h i 38 minuta. Minimalna visina 600 m, maksimalna 1643 m. Visinska razlika pri usponu 1227 m, pri silasku 1202 m. Visina polazišta 600 m. Visina odredišta 1638 m. Prosječan nagib 18%.

Mala četveročlana ekipa u sastavu Renata, Desa, Jure i Ja, ovaj lijep i sunčan dan odlučili smo provesti na Južnom Velebitu. Pohod započinjemo iz ovog Ličkog kraškog polja zvanog Kukljić Vedrine, od kuda se lijepo vide velebitske strme padine obrasle u gustu bukovu šumu i travnjake, iznad kojih se izdižu ogoljeli krševiti vrhovi Velebita. Za naš današnji izlet odabrali smo jedan od bisera Južnog Velebita - vrh Badanj.

Uspon započinjemo u 8 h i 50 minuta sa parkirališta na spomenutom polju od stočne farme. Staza bez vidljivih planinarskih oznaka vodi makadamskom cestom uz ograđenu stočnu farmu. Nakon prijeđenih 800 m, staza se odvaja desno od makadamske ceste i nastavlja nešto slabijim makadamom 400 m do većeg proširenja, gdje i završava makadamska cesta. Na tom proširenju postavljen je smjerokaz koji nas upućuje na skretanje lijevo na građenu pješačku stazu u smjeru Struge i Paklenica - kod žitelja ovog kraja poznata kao „Medačka staza“. Staza najprije vodi kroz nisko šumsko raslinje, zatim nastavlja blagim usponom uzbrdo kroz bukovu šumu koja nas ubrzo dovodi do jame Puhaljka, a koja se nalazi podno Mijajičina kuka.

Na parkiralištu pored farme spremni za uspon na Badanj

Na makadamskoj cesti koja vodi uz ogradu farme

Na kraju makadamske ceste postavljen je smjerokaz koji određuje smjer prema Strugama i Paklenici. Od ove točke staza je vrlo dobro markirana.

Na početku staza gotovo položena vodi kroz nisko šumska raslinje

Na lijepo građenoj stazi kroz bukovu šumu prema jami Puhaljka

Jama Puhaljka, nalazi se na 1000 m nadmorske visine.  Za one koji žele više saznati o ovoj jami mogu pročitati na stranici – Speleološki odsjek PDS Velebit.
Link: https://sovelebit.wordpress.com/povijest/

U nastavku uspona staza se nešto strmije uspinje te nedugo zatim dovodi nas do „Kamenih vrata“ – prolaz između dvije veće stijene. Na stijeni s desne strane puta ispisan je spomenuti naziv. Kada se prođu vrata, ulazimo na položeni dio staze kroz bukovu šumu, kojom dolazimo nakon prijeđenih 500 m do poljane zvana Grubišin dolac. Kada smo prešli dolac, uspon nastavljamo nešto oštrije uzbrdo do slijedećeg križanja planinarskih putova na kojem se desno odvaja put u smjeru PS Struge i izvora Marasovac a lijevo za Bunovac. Od ovog raskrižja slijedi kratak, ali oštar uspon do izlaska na prijevoj iznad Duboke dolina na kojem se nalazi raskrižje planinarskih staza. Lijevo odvaja se staza za Struge i Medak, mi skrećemo desno u smjeru Badnja. S ovog prijevoja po prvi puta lijepo se vidi vršni dio Badnja koji strši iznad šumskog pojasa. Nekoliko fotografija – opisanog puta

Prolaz kroz Medačka vrata

Grubišin dolac

Iz Grubišina dolca stiže se do travnate zaravni na kraju koje se nalazi raskrižje putova. Od ovog križanja slijedi oštar uspon do prijevoja na kojem se nalazi još jedno križanje.

Na oštrijem usponu prema prijevoju koji se nalazi iznad Duboke doline

Na prijevoju i raskrižju putova na kojemu skrećemo desno u smjeru Badnja

Od ovog skretanja planinarska staza nastavlja kroz visoku bukovu šumu umjerenim usponom polukružno sa sjeverozapadne strane padina Badnja i nakon prijeđenih 400 m dovodi nas do križanja staza na kojemu smjer ravno vodi prema Visočici, a mi skrećemo desno u smjeru Badnja. Od ove točke uspon se odvija sa južne strane, najprije kosim prečenjem velikih kamenih gromada između kojih je rasuto manje pomično i nestabilno kamenje. Nakon prelaska preko kamenjara uspon nastavljamo oštro uzbrdo po travnatoj izrazitoj strmini, koja može biti vrlo opasna kada je zasniježena i mokra. Kada se savlada ova strmina izlazi se na vršni greben po kojim se nakon 300 m dolazi do najviše vršne točke označena kao vrh Badanj s nadmorskom visinom (1638 m).

Kroz bukovu šumu prema Badnju

U podnožju padina Badnja -  prelazak preko kamenjara od izlaska na travnatu strmu padinu

Izlazak iz kamenjara na travnatu padinu

Po travnatoj padini prema vršnom grebenu

Izlazak na vršni greben

Sa gerbenske staze - pogled na vrh Badanj

Vrh je označen manjim drvenim križem zabetoniran uz manju kamenu stijenu na kom je ispisan naziv vrh s nadmorskom visinom. U podnožju križa na istoj kamenoj stijeni ispisan je također naziv vrha i visina. Na vrhu nema upisne knjige niti planinarskog žiga.

Sa vrha pružaju se panoramski vidici na sve strane. Tako lijepo se vide vrhovi na grebenu prema sjeverozapadu,  isto tako prema sjeveroistoku. Prema sjeveru vidik se otvara na Liku, Ličko polje i Ličko sredogorje. Jednako tako lijepi su vidici prema morskoj strani.

Pogled s vrha na greben prema Visočici

Prema moru i dolcima podno Badnja

Ličko polje na kome dominira Zir

Pogled prema moru i na sklonište Struge

Na vrhu Badanj

Zajednička fotografija na vrhu Badnja

Duža pauza za odmor i marendu te uživanje u prekrasnim panoramskim vidicima u ovom lijepom i sunčanom danu. Izmišljen za planinarenje. Silazak nastavljamo istim putom uspona do ishodišta pohoda.

Pri silasku sa vrha Badanj

Dolazak na odredište i kraj planinarskog izleta

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Gpx tragovi staze na Google Earthu

Gpx tragovi staze na topo karti