Otok Rab: staza - Uvala Mišnjak-Srednjak-Kamenjak-Mundanije

Srijeda, 18. studeni 2020.
OTOK RAB,

sa susjednim otočićima čini rapsku otočnu skupinu koja je smještena na sjevernom dijelu Jadranskog mora između otoka Krka i Paga. Pruža se u smjeru sjeverozapad - jugoistok, paralelno s kopnom Velebita i podvelebitskog primorja. Površina otoka iznosi 93,6 km². Najveća zračna dužina otoka Raba, proteže se od rta Gavranić do rta Sorinj, iznosi 22 km. Zahvaljujući svom nepravilnom obliku, širina je otoka različita. Tako se najuži dio otoka nalazi na južnom dijelu od rta Krkland do zaseoka Perčinić u Barbatu 3 km, dok se najširi dio od 10 km nalazi na sjevernom dijelu od rta Šilo u Loparu  do rta Kristofor na sjeverozapadu otoka.

Najviši vrh Kamenjak s nadmorskom visinom 408 m nalazi se na sjeveroistočnom rubu vršne ravne visoravni, na mjestu gdje se greben naglo spušta prema moru.  Ovaj sjeveroistočni dio Raba okrenut prema kopnu i Velebitu je krševit, surov, potpuno ogoljen i doima se poput pejsaža na mjesecu. Nasuprot tome jedan od najljepših i najšumovitijih predjela otoka je Suha Punta i rt Kalifront. Otok Rab, je nakon NP Mljet u Dalmaciji drugi najzeleniji otok na Jadranu.

Čini se da je otok svoje ime dobio zbog šumovitosti. Starinski nazivi: Arva, Arba, Arbia ili Arbitana, na talijanskom Arbe i hrvatskom Rab, potječu od ilirskog riječi Arb, što znači taman, zelen, šumovit. Na otoku se nalazi preko 200 km biciklističkih, pješačkih i planinarskih staza.

Otok Rab s najvišim vrhom Kamenjak

Vrh Kamenjak – najviši vrh na otoku Rabu

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Stinice – trajektnog pristaništa)
Pristup automobilom vrlo je jednostavan. S Jadranske magistrale na označenom putokazu treba skrenuti u smjeru Jablanca i Stinice i nastaviti vožnju do trajektnog pristaništa Stinica. Prijevoz na otok se dalje odvija trajektom. Kako je nama za ovaj planinarski izlet ishodišna točka pohoda  Mišnjak – trajektno pristanište na otoku Rabu iz to razloga ostavljamo automobile na parkiralištu Stinica i dalje se prebacujemo trajektom do početne točke uspona – uvala Mišnjak.

Ishodišna točka pohoda je trajektno pristanište  - uvala Mišnjak (2 m), vrh Srednjak (331 m), vrh Kamenjak (408 m), te spust do Mundanija (90 m). Ukupna dužina puta 15 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 27 minuta (neto vrijeme). Minimalna visina 2 m, maksimalna 412 m. Visinska razlika pri usponu 1037 m, pri silasku 943 m. Visina polazišta 2 m. Visina odredišta 408 m. Prosječan nagib 16%.

Već duže vrijeme,  Robert Matak  i ja dogovaramo se da organiziramo jedan zajednički izlet, iz kojekakvih opravdanih razloga stalno se odgađalo. Konačno, došao je i taj dan da odemo na izlet na otok Rab, slijedećom rutom: Uvala Mišnjak- trajektno pristanište-vrh Srednjak-najviši vrh na otoku Kamenjak, te spust u Rapsko polje i naselje Mundanije. Mali dio grupe od 12 članova iz raznih planinarskih društava, okupljena je u vrlo aktivnu planinarsku družinu pod nazivom „Vulpini“, koju vodi Robert Matak sa svojim suradnicima. Pohod započinjemo u 7 h i 45 minuta  markiranom planinarskom stazom 403 u smjeru sjeverozapada. Sam početak staze kada se izađe s trajekta nije posebno označen nikakvim vidljivim smjerokazom.  Staza se blagim nagibom uspinje te nas dovodi do bujičnog potoka - drage Mišnjak preko kojeg prolazimo, zatim se izdiže do kamenite zaravni i nedugo zatim stižemo do uvale Mag, obilazimo je uz sami rub mora, te nastavljamo dalje do slijedeće uvale Tunera. Od ove uvale staze se udaljava od mora nešto oštrijim usponom, da bi se ponovo  spustila do uvale Valdiškala i križanja putova na kojemu se lijevo odvaja staza 406 za Barbat (1:30 h) i Pantunja (30 min.), mi nastavljamo ravno u smjeru Srednjaka i Kamenjaka.

Na trajektnom pristaništu Mišnjak – pripreme za pohod uz jutarnju kavicu

Na početku pohoda prelazak preko Drage Mišnjak iz koje se izlazi na krševitu zaravan

Pogled unazad na trajektno pristanište – uvala Mišnjak

Kraška - kamenita golet s izrazito oštrim i nazubljenim kamenjem

Na kraškoj zaravni prema uvali Mag

Pogled na uvalu Mag

Silazak u uvalu Mag

Plaža uvale Mag

Staza nastavlja uz sami rub - uzdužno s lijeve strane uvale

Na tom dijelu na stazi iznad uvale Mad su vidljivi razrušeni ostaci manjih starih ribarskih kućica

Sa ovog dijela staze pružaju se fantastični vidici prema Golom otoku i na sjeverni greben Velebita

Na stazi od uvale Mag prema uvali Tunera

Na nekoliko mjesta staza prelazi preko suhozida, na nekima višim zidovima su postavljene drvene stepenice

Na višim zidovima  prijelaz je omogućen postavljenim drvenim stepenicama

Silazak prema uvali Valdiškala

Dolazak u uvalu Valdiškala - 15 minutna pauza za odmor i okrijepu

Vrijeme odmora i okrijepe u uvali Valdiškala

Iznad uvale Valdiškala nalazi se raskrižje planinarskih putova: lijevo odvaja se staza 406 za Barbat (1:30 h) i Pantunja (30 min.) Od ovog križanja slijedimo kamenitu stazu iznad morske obale koja dalje vodi po izohipsi na prosječnoj visini s manjim oscilacijama između 25 do 40 metara. Nakon prijeđenih 6,5 km od početne točke, staza se odvaja od morske obale i nastavlja oštro uzbrdo sa sjeverne strane vrha Srednjaka praveći polukrug-  uz nekoliko širokih zavoja dovodi nas na istočnu stranu, po kojoj se dalje odvija uspon na vrh Srednjak s nadmorskom visinom (331 m). Na ovoj dionici od uvale Valdiškala na dužini od 3,4 km do vrha Srednjak potrebno je savladati nadmorsku visinu od 300 m po vrlo grubom, teškom i oštrom kamenjaru. Za ovu dionicu puta može se reći da je i najteža, isto tako možemo reći da prolazi najatraktivnijem njenim dijelom – uskim prolazom između visokih i okomitih stijena.

Raskrižje iznad uvale Valdiškala

Na mjestu gdje staza ulazi u uski procijep između vertikalnih stijena

Prolaz kroz najuži dio staze između okomitih stijena

Na stazi od uvale Valdiškala prema Srednjaku

Zajednička fotografija prije početka težeg dijela uspona prema vrhu Srednjak

Pogled unazad sa staze uspona prema vrhu Srednjak

Uski prolaz između suhozida na kojem  je s druge strane ispisano – uvuci trbuh

Pogled na istočnu stranu vrha Srednjak

Vrh Srednjak (331 m)

Vrijeme marende i odmora te uživanja u prekrasnom panoramskom krajobrazu

Vrh je obilježen naslaganom gomilom kamenja u koju je zabodena motika. Na manjem kamenu ispisan je naziv vrha. S vrha se pružaju fenomenalni vidici na sve strane, a posebno se ističe lijep i širok vidik prema masivu Velebita i na greben Osorčice na otoku Lošinju.

Fantastičan vidik s vrha Srednjak prema masivu Velebita

Prema istoku

Prema moru i otoku Lošinju

Zajednička fotografija na vrhu Srednjak

Nakon marende i odmora pohod nastavljamo prema zadanom cilju vrhu Kamenjak. Neposredno ispod vrha Srednjak prema Kamenjaku nalazi se raskrižje putova. S lijeve strane odvaja se staza 405 za Barbat-Banjol (1:00 h), Sv. Damjan (45 min.). Na ovom križanju mi nastavljamo ravno.

Od vrha Srednjak do vrha Kamenjak preostaje nam nešto lakša dionica puta u dužini 2,5 km na kojoj treba savladati visinsku razliku okvirno 90 m. Na ovom dijelu dionice puta slijedimo grebensku stazu s malim oscilacijama u visini s desne strane ograde suhozida u dužini 1,5 km. Na tom dijelu prema vrhu Kamenjak staza najprije prolazi predjelom Lastavice, nastavlja između Pahljina i Roposta do vrha Kamenjaka (408 m).

Raskrižje

Od raskrižja putova staza vodi s desne strane ograde suhozida prema Kamenjaku u dužini 1,5 km

Nakon prijeđenih 1,5 km staza napušta ogradu suhozida. Na tom dijelu staza izlazi na manji prijevoj, od kuda se nakratko spušta do lokve Dolac.

Put vodi uz lokvu Dolac. Nakon lokve slijedi jedan dio zahtjevnijeg dijela staze koja se spušta kroz kuloar i preči strme padine grebena.

Prečenje strme i zahtjevne grebenske padine

Na izlasku iz zahtjevnijeg dijela uspona na greben, od kuda se pruža lijepi pogled na vrh Kamenjaka

Vrh Kamenjaka  na kojem dominira telekomunikacijski toranj s popratnim objektima

Vrh je zauzet telekomunikacijskim tornjem, ako ga izostavimo i zanemarimo, vrh je ipak zanimljiva široka visoravan na kojoj se nalazi bezbroj hrpica kamenja u obliku malih piramidica, koje su naslagali planinari i ostali posjetitelji. Na ogradi tornja, na jednom betonskom stupu, je natpis imena vrha i žig. Duža pauza za okrijepu i odmor i uživanje u prekrasnom sunčanom danu s fenomenalnim panoramskim vidicima.

S vrha se pruža fantastičan pogled na obližnje otoke i planine. Posebno lijep vidik je prema gradu Rabu i Kvarneru, Velebitskom kanalu i masivu Velebita, kao i na cijeli vršni greben.

Pogled prema Velebitu preko bezbroj hrpica kamenja u obliku malih piramidica

Na vrhu uz piramidu s Robertom Matakom

Ženska ekipa na vrhu piramide

Nakon pauze za odmor i uživanja u panoramskim vidicima. Silazak nastavljamo stazom 400 prostranim širokim grebenom po Premužićevoj stazi. Naime, ovaj lijepo građeni planinarski put projektirao je Ante Premužić, poznati graditelj uzdužne staze po sjevernom i srednjem Velebitu, kao i niz staza na ovom otoku. Od vrha, nakon 15 minuta laganog hoda pri blagom spustu dolazimo do Vidilice dr. Tomaševića, od kuda se posebno lijep vidik otvara na grad Rab i na greben Osorčice na Lošinju.

U nastavku silaska staza se spušta strmo po višestrukim zavojima do izvora „Živa voda“, od kuda dalje nastavlja lijevom stranom Vele drage djelomično šumom, zatim uz ograde suhozida, maslinike i vrtove, zatim između kuća do izlaska na asfaltnu cestu, po kojoj nastavljamo još 1 km gdje završava ovaj izlet na Rapskom polju u naselju Mundanije.

Na samom početku spusta prema naselju Mundanije

Vidilica dr. M. Tomašića

S vrha vidikovca otvara se lijepi pogled na Rab i greben Osorčice na otoku Lošinju

Silazak Premužićevom lijepo građenom stazom

Premužićeva staza iz pravca kretanja završava kod kućnog broja 94 Mundanije, nastavak slijedi uskom asfaltnom cestom do glavne ceste 105 koja povezuje Lopar – Mišnjak.

Odmor na trajektnom pristaništu Mišnjak dok se čeka trajekt za Stinicu

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Na kraju, po starom planinarskom običaju za uspješan pohod treba se nagraditi dobrom večerom, kako bi nadoknadili izgubljene kalorije.