Kružna tura – Parkiralište Zavižan-Mali Rajinac-Veliki Pivčevac-pl.dom Zavižan

Nedjelja, 23. kolovoza 2020.
Velebit
kao destinacija predstavlja mnogobrojne mogućnosti, a mogući motivi obilaska su:  šetnje, hodanje, planinarenje, alpinizam, speleologija, vožnja biciklom, sportska rekreacija, fotografiranje, edukacija,  znanstvena i stručna istraživanja... Naš cilj je bio Zavižan i planinarenje za koje je osmišljena slijedeća kružna tura:
Parkiralište Zavižan – Buljevac – Mali Rajinac – Generalski dolci - Crkva Sv. Ante – Buljevac - Zavižanski – Veliki Pivčevac – Vukušić snježnica - Pl. dom Zavižan.

Zavižan – planinarski dom  (1594 m)

KOLNI PRISTUP (do pl. doma Zavižan)
Prijevoz je organiziran osobnim automobilima. Iz Ike preko Rijeke, dalje Jadranskom magistralom do Sv. Jurja, gdje smo popili prvu jutarnju kavu,  Od Sv. Jurja napuštamo magistralu i nastavljamo po serpentinama do ulaska u Nacionalni park Sjeverni Velebit (Sića). Od ulaska u (NP) dalje slijedimo dobro održavani makadamski put do parkirališta podno planinarskog doma Zavižan. Dužina puta 125 km. Vrijeme vožnje 2 h i 30 minuta.

Parkiralište Zavižan (1531 m), Buljevac (1545 m), Mali Rajinac (1699 m), Generalski dolci (1493 m), Crkvina (crkva Sv. Ante 1471 m), Buljevac (1545 m), Veliki Pivčevac (1676 m), Vukušić snježnica (1455 m), Pl. dom Zavižan (1594 m). Ukupna dužina gpx traga 12,9 km. Vrijeme gpx traga 4 h i 51 minuta. Minimalna visina 1459 m, maksimalna 1704 m. Visinska razlika pri usponu 918 m, pri silasku 863 m. Visina polazišta 1531 m. Visina odredišta (1699 m). Prosječan nagib 15%.

Dolaskom na Zavižan, zatekla nas je gusta magla, vrijeme nije obećavajuće. Temperatura zraka  14 stupnjeva poželjna za hodanje  S parkirališta podno  pl. doma Zavižan krenuli smo makadamskom cestom prema sjeverozapadu do raskrižja planinarskih putova na kojemu skrećemo desno, od kuda dalje staza vodi kroz visoku bukovu šumu. Kada se prođe  ova kraća dionica kroz šumu, staza izlazi na manji travnati proplanak, kojim ubrzo dolazimo do raskrižja „Buljevac“ (od parkirališta do Buljevca 30 minuta).

Parkiralište podno doma Zavižan - Pripreme za polazak

Po makadamu 10-ak minuta do raskrižja

Kroz bukovu šumu

Raskrižje Buljevac: lijevo Krasno i Crkvina, desno Pivčevac, mi nastavljamo ravno za Mali Rajinac.

Od ovog raskrižja staza ulazi u bukovu šunu pri blagom silasku, zatim izlazi na travnati proplanak i raskrižje putova, na kojemu skrećemo lijevo u smjeru Rajinca, a desno odvaja se staza za Lubenovac. Nedugo od ovog raskrižja – nakon prijeđenih 250 m dolazimo do slijedećeg križanja na kojemu skrećemo desno, a lijevo staza vodi za Jezera.
U nastavku staza vodi kroz visoku bukovu šumu, zatim dalje kroz niže šumsko raslinje i kamenjar sve do izlaska na vrh Veliki Rajinac.

Od raskrižja Buljevac, na stazi pri blagom silasku

Raskrižje

Nastavak kroz visoku bukovu šumu

Pred samim vrhom

Vrh Mali Rajinac (1699 m)

Sam vrh sastoji se od velikih kamenih blokova, koji se uzdižu iznad bukove i smrekine šume. Vrh je označen i natpisom imena i nadmorske visine. Na kamenoj groti ispred vršne stijene ugrađen je žig. Mali Rajinac najviši je vrh sjevernog Velebita, a deseti po veličini u Hrvatskoj, dok je Veliki Rajinac malo niži. Vidik s Malog Rajinca, zahvaljujući visini, jedan je od najpreglednijih na Velebitu. Vidik se pruža duž Velebita na Rožanske i Hajdučke kukove, Vratarski kuk, te na Mali i Veliki Pivčevac.
Kako je vrijeme odmicalo oblaci se razilaze pa je vidljivost puno bolja nego što smo očekivali.

Pogled na visoravan Jezera

Na vrhu

Pogled na Rožanske i Hajdučke kukove

Zajednička fotografija na vrhu Mali Rajinac

Nakon duže pauze za odmor i marendu, nastavljamo silazak istim putom uspona do raskrižja putova, na kojem skrećemo desno za Jezera i Krasno. Od ove točke blago polegnuta staza vodi preko Generalskih dolci kroz šumu iz koje nakon 20 minuta laganog hoda izlazi na visoravan Jezera i dalje po njoj na Crkvinu (crkva Sv. Ante).

Visoravan Jezera, ime je dobila po brojnim lokvama vode koje se na dnu ponikava održe sve do kasnog ljeta, zbog čega je cijela visoravan bila vrlo pogodna za stočarstvo. Tu smo malo zastali, nije bilo vidljive markacije, dok nismo ugledali kolac na kome je postavljena markacija.  Ovakvo  označavanja visokim kolcima na travnatim zaravnima, najprikladniji je način za praćenje markacija, a posebice u zimskim uvjetima kada je staza pokrivena snijegom.

Pri silasku s vrha

Izlazak na visoravan Jezera, nazivaju se i Krasanska jezera

Ostaci crkva Sv. Ante na Jezerima

U nastavku staza prolazi preko travnate visoravni zvane Šarganovac kojom se dolazi do raskrižja Buljevac, na kojem skrećemo lijevo za Veliki Pivčevac.

Na dijelu staze preko Šarganovca

Raskrižje na kojemu skrećemo lijevo za Veliki Pivčevac

U nastavku staza ulazi u visoku bukovu šumu u početku blago položena, da bi kasnije nastavila oštrijim usponom kroz rasuti kamenjar sve do izlaska na sam vrh.

Na vrhu Veliki Pivčevac (1676 m)

Veliki Pivčevac ili kako ga još nazivaju Zavižanski Pivčevac  je šumovit stožac između Jezera i Zavižanske kotline. Vrh je dobio ime po tetrijebu ili "pivcu" kako ga zove lokalno stanovništvo, a koji obitava na ovom prostoru. S vrha se pružaju prelijepi široki vidici na čitav sjeverni Velebit, travnjake Krasnarska jezera, Hajdučke i Rožanske kukove, te na Mali Rajinac. Na vrhu se kratko zadržavamo i nastavljamo kružno – silazak preko Vukušića snježnice do pl. doma Zavižan. Dobro uređena i markirana staza u prvom dijelu spušta se strmo  kroz kamenjar, zatim nastavlja kroz šumu , te nas ubrzo dovodi do Vukušića snježnice iznad koje se izlazi na makadamsku cestu koja dalje – desno vodi do podno pl. doma Zavižan.

Od vrha - na početku silaska

Pri silasku kroz kamenjar

Ispred Vukušića snježnice

Slijedi nastavak puta po makadamskoj cesti 1,5 km do raskrižja i odvojka za planinarski dom Zavižan. Od ove točke napuštamo makadamsku cestu i ulazimo na planinarsku stazu koja dalje vodi do pl. doma Zavižan.

Raskrižje

Pogled prema pl. domu Zavižan (1594 m)

Planinarski dom Zavižan smješten je na južnoj padini vrha Vučjak, na vrlo vidljivom i istaknutom mjestu. To je zidana jednokatnica s dvije blagovaonice, kuhinjom i sanitarijama. Ima struju, vodu i telefon, a posjetitelji mogu koristiti kuhinju.  U domu se nude usluge smještaja i ugostiteljske usluge manjeg opsega. Nažalost, ovog puta zbog „Coronavirusa“ usluge prehrane se ne nude, samo piće. Kapacitet mu je 30 ležajeva u sobama, 40 sjedala u blagovaonici, te 20 sjedala na terasi.  Pokraj zgrade na ograđenom prostoru stoje meteorološki instrumenti, a domari su ujedno i meteorološki motritelji (obitelj Vukušić). To je i najviša planinska meteorološka postaja u Hrvatskoj. Od doma i njegove bliže okolice najljepši je pogled prema moru i Kvarnerskim otocima. Lijepo se vide vrhovi:  Velika Kosa, Veliki Zavižan i Zavižanski ili Veliki Pivčevac.

Pogled na Veliki Zavižan

Vrijeme odmora i osvježenja

Zajednička fotografija ispred doma

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.