Platak - Snježnik-Radeševo-Mirnjak-Guslica-Platak

Utorak, 28. srpnja 2020.
Mirnjak
s nadmorskom visinom 1426 m - (drugi naziv Lazačka glavica) nalazi se sjeverno od Snježnika. To je vrlo lijep i atraktivan vrh, planinarski nepravedno zapostavljen zbog dostupnijih i viših vrhova u njegovoj neposrednoj blizini: Risnjak, Snježnik i Guslica ... S njegova vrha pružaju se potpuno drugačiji pogledi nego od spomenutih vrhova. Pogled na Snježnik sa sjeverne strane je poseban, gotovo ne prepoznatljiv, obzirom da smo navikli na poglede s njegove istočne, zapadne i južne strane.

Mirnjak od Snježnika

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Platka - Mali dom Sušak)
Osobnim automobilom krenuli smo iz Ike. Na čvoru Matulji ulazimo na autocestu i vozimo se do naplatnih kućica na Kikovici. Izlazimo s autoputa i dalje nastavljamo starom cestom Rijeka – Zagreb D3 -  iznad zaselka Kamenjak do odvojka za Platak, i dalje 10 km do  parkirališta ispred malog doma Sušak, od kuda je polazna točka uspona na Mirnjak preko Snježnika.

ISHODIŠTE POHODA  - SMJER KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama)
Platak - Mali dom Sušak (1127 m), Radeševo (1363 m), Snježnik (1505 m), Mirnjak - (Lazačka glavica) (1426 m), Guslica (1490 m), Platak - Mali dom Sušak (1127 m). Ukupna dužina gpx traga 11,9 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 44 minute. Visinska razlika pri usponu 920 m, pri silasku 911 m. Visina polazišta (1127 m), visina odredišta (1426 m). Prosječan nagib 16 %.

Osnovni cilj ovog planinarskog izleta  bio je popeti se na vrh Mirnjak. Uspon na ovaj vrh moguć je iz tri smjera: 1. od Platka preko Snježnika i Srebrenih vrata, 2. od poljane Lazac preko Srebrenih vrata i 3. od Međuvrhi. Kako bi izbjegli standardne rute uspona na Snježnik, u ovom planinarskom izletu isplanirali smo slijedeću rutu u kombinaciji Šetnice Radeševo-vrh Radeševo-Snježnik-Srebrena vrata-Mirnjak-Međuvrhi-Guslica te silazak do ceste koja dalje vodi za Platak.

Od malog pl. doma Sušak ulazimo na markirani planinarski put koji vodi za Risnjak, to je ujedno i dio šetnice Radeševo. Staza započinje blagim usponom po širokom šumskim putom – lošijom šumskom cestom  kroz visoku bukovu šumu.

Nakon prijeđenih 1,7 km, staza izlazi na široku makadamsku cestu koja vodi od Platka do vrha Radeševo. Na toj točki je i raskrižje putova. Desno odvaja se staza za Risnjak, mi nastavljamo lijevo šetnicom (makadamom) za vrh Radeševo.

Mali dom Sušak (1127 m)

Na početku uspona po širokom kolovozu

Po makadamskoj cesti za vrh Radeševo

Dolazak na vrh skijališta Radeševo

Na vrhu Radeševo (1363 m)

S vrha Radeševo vraćamo se na makadamsku – nemarkiranu cestu u dužini 800 m kojom se izlazi na markirani put - Rimsku cestu, kojom ubrzo dolazimo do raskrižja putova: lijevo se odvaja staza za uspon na Snježnik kroz Grlo, mi nastavljamo desno preko grebena. U nastavku staza slijedi makadamsku cestu koja nas dovodi do prijevoja Rimska vrata (1340 m). Od ovog prijevoja staza ulazi u visoku bukovu šumu iz koje se izlazi na strmi travnati proplanak prošaran kamenjarom preko kojeg se izlazi na greben i po njemu do vrha Snježnik. S ovog stjenovitog vršnog grebana, kao i sa samog vrha Snježnik otvoreni su vidici na sve strane. Prema istoku lijepo se vidi obližnji Risnjak, prema jugu vide se more s otocima. Na obzorju prema jugoistoku vide se vrhovi Gorskog Kotara: Bjelolasica, Samarske stijene, Burni Bitoraj, Viševica, Kobiljak, Medviđak i Tuhobić a iza njih masiv Sjevernog Velebita. Prema sjeveru i sjeverozapadu vidi se Mirnjak, Guslica, Planina i Jelenc i slovenski Snežnik, Učka i Ćićarija, Grobničke Alpe…

Prijevoj Rimska vrata

S prijevoja staza nastavlja kroz bukovu šumu

Izlazak iz šume na travnati proplanak

Iz bukove šume staza izlazi  na strmi travnati proplanak prošaran kamenarom kojim se dolazi na vršni greben i po njemu do vrha Snježnik

Nastavak po vršnom grebenu

Na vrhu Snježnika (1505 m)

Pogled na Međuvrhi, Guslicu i slovenski Snežnik

Risnjak

Devastirani planinarski dom

Na vrhu smo napravili dužu pauzu za odmor i marendu, a nakon toga spuštamo se do doma. Tu smo zatekli četveročlanu mladu žensku ekipu - turističkih vodiča. U neformalnom razgovoru doznajemo da su se  zbog nedostatka posla u turističkoj djelatnosti odlučile okušati u  planinarenju, pa možda postanu i planinarski vodiči, ako se ova pandemija Coronavirus nastavi.

Evo te ekipe turističkih vodiča. S lijeva na desno: Tanja, Sandra, Dubravka i Bianca

Tu se rastajemo u nadi da ćemo se ubrzo sresti u planinama. Mi nastavljamo prema zadanom cilju vrhu Mirnjak. Nakratko po stazi za Guslicu do odvojka s desne strane za Mirnjak. Staza započinje strmi silazak prema sjeveru kroz nisku klekovinu, zatim nastavlja prema sjeveroistoku. Zbog strmine puta koji vodi kroz niski kamenjar zarastao u visoku travu, potrebno je bilo uložiti mnogo više truda i pažnje, kako ne bi došlo upadanja u kamene škrape ili uske procijepe nevidljive od trave. Potrebno je čišćenje staze i postavljanje smjerokaza. S ovog dijela staze lijepo se vidi vrh Mirnjak, kao i pogled na Međuvrhi i Guslicu.

Nakon što smo izašli iz klekovine staza nastavlja kroz bukovu šumu i ubrzo nas dovodi do raskrižja Srebrenih vrata. Na ovom križanju desno vodi put za Lazac, mi nastavljamo lijevo po staroj cesti tristotinjak metara, gdje treba skrenuti desno (neoznačeno skretanje) za vrh Mirnjak. Od tu se staza nakratko spušta, nastavlja polukružno prema istoku, kojom ubrzo dolazimo  u podnožje zapadne padine Mirnjaka. Od ove točke započinje najatraktivniji uspon po stijenama gdje je potrebna uporaba ruku sve do samog vrha. Pored markacija za orijentaciju postavljeni su drveni kolci.

Na početku staze – kroz nisku i gustu klekovinu od Snježnika prema Mirnjaku

Rascvjetani čičak

Usko prosječena staza  - podloga sitni pokretni nepokretni kamenjar zarastao u visoku travu. Hodanje po takvom terenu iziskuje mnogo više opreza, što je pomalo usporavalo napredovanje.

Sa staze – Međuvrhi i Guslica

Sa staze  - vrh Mirnjak. Staza vodi kroz gustu klekovinu. Potrebno je čišćenje.

Na stazi susrećemo dosta runolista

Dolazak do raskrižja – Srebrena vrata

Od Srebrenih vrata po građenoj stazi

Na stazi od Srebrenih vrata  nakon prijeđenih 280 m dolazimo do neoznačenog križanja planinarskih putova. Ravno staza vodi za Snježnik, desno za Mirnjak.

U nastavku staza prolazi kroz bukovu šumu do podnožja strme padine Mirnjaka, od kuda započinje strmi uspon po kamenjaru do samog vrha

Na početku uspona kroz kamenjar

Smjer kretanja označen markacijama i drvenim kolcima

Dolazak na Vrh Mirnjak - Lazačka glavica (1426 m)

S vrha Mirnjak – Snježnik sa sjeverne strane

Na vrhu Mirnjak

Nakon kraće pauze za odmor i okrijepu, nastavljamo silazak prema Međuvrhi, od kojih dalje slijedi put grebenskom stazom do Guslice. Silazak s Mirnjaka jednako je zahtjevan kao i sam uspon, obzirom da se vraćamo istim putom do raskrižja na kojemu trebamo skrenuti desno za Međuvrhi. Od ovog raskrižja nastavljamo blagim usponom do Rudenjakova vidikovca. Nedugo iza vidikovca staza izlazi na travnati greben, po kojemu nastavlja sve do Guslice.

Na početku silaska s vrha Mirnjak

Rudenjakov vidikovac

Izlazak iz šumske staze na travnati greben prema Međuvrhi

Pogled na Guslicu -  naš slijedeći cilj

Vrh Guslica (1490 m)

Pogled na vrh Guslica iznad obnovljene zgrade

Na vrh Guslice pored novog telekomunikacijskog tornja

Pogled s vrha Guslice na obnovljenu kuću

Silazak s Guslice nastavljamo preko neimenovanog travnatog vrha s nešto manjom nadmorskom visinom (1478 m), 12 m niži od Guslice. S ovog vrha silazimo po grebenu do njegovog samog kraja, gdje staza izlazi na makadamsku cestu. Od ove točke nastavljamo kratki spust do raskrižja , na kojemu skrećemo desno za Platak, ravno staza vodi preko Međuvrhi na Snježnik. Nastavak puta strmo se spušta kroz bukovu šumu s kojim se izlazi na makadamsku cestu prema Platku.

Pogled s neimenovanog vrha unatrag na Guslicu

Raskrižje, koje usmjerava na Platak

Silazak kroz bukovu šumu

Dolazak na makadamsku cestu, kojom ćemo dalje nastaviti prema Platku do malog doma Sušak. Na ovoj točki završava ovaj naš planinarski izlet i uspon na Mirnjak.

Osvježenje u malom domu Sušak

U nastavku slijedi : gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link – album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.