Planinarska staza Buzet- Raspadalica - Buzet

Četvrtak, 23. srpnja 2020.
Raspadalica
je naziv za greben smješten iznad grada Buzeta, na kojem se nalazi istoimeni vrh s nadmorskom visinom 556 m. Staza započinje sa parkirališta trgovačkog centra Plodine s nadmorskom visinom (64 m) a završava s najvišom visinom (556 m), nedaleko od uzletišta Raspadalice, mjesta gdje se okupljaju ljubitelji ekstremnih sportova. Sa Raspadalice prostire se prekrasan pogled na grad Buzet, južni dio Buzeštine i središnje Istre.

Greben Raspadalice iznad grada Buzeta

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Buzeta – parkirališta Plodine)
Iz Lovrana krenuli smo u 8 sati osobnim automobilima preko Dobreća do tunela Učka. Na parkiralištu ispred tunela dočekao nas je drugi automobil. Zajedno s oba automobila nastavljamo kroz tunel Učka do ulaza u Buzet, do benzinske postaje, odnosno da parkirališta Plodine iznad benzinske postaje, od kuda započinje ova planinarska staza.

Parkiralište Plodine – Buzet (64 m), zaselak Strana (250 m), vrh Raspadalica (556 m). Kružni povratak preko grebena -  željeznička postaja Buzet (375 m), selo Finderle (366 m), parkiralište Plodine (64 m). Ukupna dužina staze 9,3 km. Vrijeme gpx traga 3 h i 24 minuta. Minimalna visina 64 m, maksimalna 556 m. Visinska razlika pri usponu 845 m, pri silasku 862 m. Visina polazišta 64 m. Visina odredišta 556 m. Prosječan nagib 24%.

Za ovaj planinarski izlet za ishodište pohoda odabrali smo plarkiralište Plodine – Buzet, a moguće je krenuti i od benzinske postaje Crodux koja se nalazi s desne strane ceste 44. No, tu je problem parkiranja, stoga je najidealnije mjesto parkiralište Plodine (nema vremenskog ograničenja parkiranja). Od parkirališta Plodine pohod započinjemo asfaltnom cestom koja vodi za naselje Korenika te nakon prijeđenih 120 m, tu smo skrenuli desno na cestu koja dalje vodi za zaselak Strana. Na ovom skretanju nema smjerokaza ni bilo koje planinarske oznake. Tek nakon stotinjak metara dalje dolazimo do prvih markacija. Nakon 20-ak minuta laganog hoda i prijeđenih 1,2 km, staza napušta cestu i ulazi na šumsku planinarsku stazu, koja nas vodi najprije kroz nisko šumsko raslinje, zatim nastavlja kroz rijeđu visoku borovu šumu sve do izlaska na makadamski put koji će nas dovesti do zaselka Strana.

Od parkiralište Plodina po cesti prema naselju Korenika

Na početku ceste koja vodi do zaselka Strana

Napuštamo asfaltnu cestu i nastavljamo planinarskom stazom koja vodi kroz šumu

Na dobro vidljivoj i ugaženoj stazi kroz visoku borovu šumu

Nakon prijeđenih 2 km od ishodišta dolazimo do raskrižja planinarskih putova, na kojemu možemo na Raspadalicu lijevo preko ŽP Buzet ili desno preko zaselka Strana. Mi smo odabrali uspon preko zaselka Strana. Od raskrižja put nastavljamo po makadamskoj cesti, koji nas nakon 740 m i 10 minuta hoda dovodi do zaselka Strana i crkve Sv. Marija.

Od raskrižja na početku makadamskog puta prema zaselku Strana postavljena je Kapelica s križem

Dolazak u zaselak Stranu

Ispred crkve Sv. Marija

Neposredno iza crkve postavljen je smjerokaz na kom je ispisan naziv „Raspadalica“. U nastavku puta prema vrhu staza vodi kroz nisko šumsko raslinje, prelazi prugu te ubrzo po nešto oštrijem usponu izlazimo na greben koji nas dovodi zapadno sve do vrha Raspadalice s nadmorskom visinom 556 m. S ovog vrha, kao i s cijelog grebena prostire se prekrasan pogled na grad Buzet, južni dio Buzeštine i Istre. Na vrhu smo napravili dužu pauzu za odmor i marendu i uživali u prekrasnim panoramskim pogledima.

Neposredno Iza crkve  - smjerokaz koji nas upućuje na stazu koja vodi prema vrhu

Na stazi od Strane prema vrhu

Prelazak preko pruge

Izlazak na greben, koji nas nakratko dovodi do vrha Raspadace

Dolazak na vrh Raspadalice (556 m)

Pogled s vrha na grad Buzet

Pogled na Učku

Zajednička fotografija na vrhu Raspadalice

Greben Raspadalica popularan je za poklonike i ljubitelje prirode, kao i za  ekstremne sportove. Tu dolaze ljubitelji avantura, slobodnog penjanja, planinari,  vožnje mountain bikea, treking, no, brojčano prednjače letači kojima je Raspadalica idealno mjesto za polijetanje.

NAPOMENA
Potencijalni izletnici na Raspadalicu trebaju znati da se ovdje radi o privatnom terenu i da bez obzira što ulaz na posjed nije zatvoren vratima, nije dopušten prolazak preko grebena na kojem se nalazi uzletište, a malo dalje od uzletišta je i bazen. Prolaz ovim dijelom grebena mogao bi ugroziti privatnost gostiju koji tu borave u kampu. Prelazak ovog dijela grebena moguć je samo uz prethodnu suglasnost vlasnika posjeda, kao što je nama ovog puta dopušteno.

U protivnom mogli bite doživjeti neugodnosti, domaćin će vas doživjeti kao da ste nepozvani ušetali u njegov dnevni boravak. Stoga, ovim putem želimo se zahvaliti  gospodinu Neviu Ladrovcu, vrsnom speleologu, alpinistu i letaču.  Naime, Nevio Ladavac i Ana Popović vlasnici su 40.000 četvornih metara na Raspadalici - vode svoju životnu i poslovnu filozofiju u čijem je fokusu Robinzonski kamp Raspadalica, jedan od rijetkih kampova takve vrste u Hrvatskoj koji nude boravak i jamči odmor daleko od urbanih košnica i nudi doživljaj avanture u netaknutoj prirodi. Čak i kada je popunjen, kamp je naizgled prazan jer dnevni limit je 25 gostiju.

Kamp nema struje, mobiteli i računala mogu se puniti zahvaljujući solarnim panelima, a u pričuvi je i agregat. Jedini luksuz u kampu je bazen izgrađen na samom rubu litice s koje se pogled pruža na Buzet i okolicu. To su osnovni razlozi zašto nije dopušten prolaz ovim dijelom grebena Raspadalica.

Od najvišeg vrha Raspadalica s nadmorskom visinom (556 m), vodi označeni planinarski put koji obilazi spomenuti kamp i dalje nastavlja uz rub grebena do mjesta gdje     ova staza izlazi na IPP. Na tom mjestu je i raskrižje planinarskih putova. Desno odvaja se staza 105 za Žbevnicu (2:45 h) i planinarsku kuću (2:15 h), lijevo za Buzet (2 h) i ŽP Buzet (20 min).

Pogled na kamp i njegovu infrastrukturu

Uređeno uzletište za letače

Bazen izgrađen na rubu litice od kuda se prostire lijepi pogled na Buzet i njegovu okolicu

Bazen kao i kamp opskrbljeni su vodom iz sustava Istarskog vodovoda. Rezervoar se puni vodom, od kojeg se slobodnim padom opskrbljuje spomenuti kamp i bazen.

Pogled unazad na greben Raspadalice, a u daljini vidi se Učka

Od ovog križanja napuštamo greben i nastavljamo lijepo građenom stazom nizbrdo, najprije do ŽP Buzet, a potom do sela Finderle. Od ovog sela nastavljamo makadamskom cestom do skretanja na šumski put kojim dolazimo do raskrižja na kojem smo pri usponu krenuli desno. Na taj način zatvaramo ovaj gornji kružni dio staze. U nastavku vraćamo se istim putom do parkirališta Plodine, gdje i završava ovaj naš lijepi planinarski izlet.

Pri silasku od raskrižja

Lijepo građeni put uz nekoliko zavoja dovodi nas do ŽP Buzet

ŽP Buzet

Još jedno raskrižje – desno ŽP Buzet (4 min.), lijevo Buzet

Pri silasku – kratka pauza za odmor i osvježenje

Pri kraju puta kroz naselje Korenika do parkirališta Plodine

U nastavku slijedi gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link  - album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.