Mazinski prijevoj – Kremen

Četvrtak, 12. lipnja 2020.
Vrh Kremen
s nadmorskom visinom (1591 m), najviši je vrh istoimene planine. Kremen planina, po visini je peta planina u Hrvatskoj, iza Dinare, Biokova, Velebita i Ličke Plješivice. Smještena je između Gračaca i Knina, južno od Plješivice. Vrh je travnata glavica obilježena betonskim geodetskim stupom. Vrh ima obilježja kao i druge ličke planine, izdiže se iznad stijena i šumskog pojasa, a dodatnu mu draž i ljepotu daju široki vidici koji se pružaju na sve strane neometan u blizini višim vrhovima.

Vrh Kremen s betonskim geodetskim stupom (1591 m)

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Mazinskog prijevoja)
Ako se dolazi autocestom A1 Rijeka-Split, treba izaći na čvorištu Gornja Ploča i nastaviti vožnju cestom 522 u smjeru Udbine. Kada se dođe na križanje ove ceste 522 s nekadašnjom starom magistralnom cestom 1 (Karlovac-Plitvička jezera-Gračac-Knin), treba skrenuti desno na i po njoj nastaviti vožnju do mjesta Bruvno, u kojemu treba skrenuti lijevo na lokalnu cestu D218 (iza restorana Mesić) koja vodi za Donji Lapac. Križanje je obilježeno putokazom za Mazinski prijevoj, do kojeg treba voziti 5 km, i ako je na putokazu istaknuto 7 km.

Za ovaj planinarski izlet za ishodište pohoda odabrali smo – Prijevoj Mazin (815 m), izvor Kovačević Luka (1140 m), prijevoj – vidikovac ( 1520 m), vrh Kremen (1591 m). Silazak istim putom uspona do parkirališta – prijevoj Mazin (815 m). Ukupna dužina staze 15,5 km. Vrijeme gpx traga 4 h i 15 minute. Minimalna visina 813 m, maksimalna 1609 m. Ukupna visinska razlika pri usponu 837 m, pri silasku 832 m. Visina polazišta 816 m. Visina odredišta 1591 m. Prosječan nagib 15%.

Za ovaj planinarski izlet odlučili smo se popeti na vrh Kremen od prijevoja Mazin na početku Mazinskog polja. Na prijevoju je postavljen smjerokaz, na kojem je istaknut naziv vrha i vrijeme hoda (2 h i 30 min.). Na većem proširenju ostavljamo automobil i krećemo lijevo na markiranu planinarsku stazu koja vodi makadamskom cestom u dužini okvirno 5 km do skretanja na šumski planinarski put.

U koliko se želi skratiti ovaj uspon, automobilom se može nastaviti vožnja po makadamskoj cesti slijedećih 5 km i tu postoji mogućnost parkiranja automobila. Na ovoj makadamskoj cesti, postavljena je rampa Hrvatskih šuma, koja je otvorena i ne sprječava daljnje prometovanje po njoj za osobna i terenska vozila. Dio ceste nije u najboljem stanju, stoga se ne preporučuje  za mala osobna vozila (limuzine) s niskim podvozjem.

Smjerokaz na prijevoju Mazin – Kremen 2.30 h

Na prijevoju Mazin – pripreme gpx uređaja za snimanje tragova

Na položenom dijelu makadamske ceste

Pogled na greben Kremen

Od ishodišta, nakon 1 h laganog hoda i prijeđenih 5 km, napuštamo makadamsku cestu i skrećemo lijevo na šumski planinarski put. U toj točki s lijeve strane nalazi se izvor Kovačević Luka. Odmah nakon skretanja put nakratko vodi preko travnatog proplanka i nastavlja kroz visoku bukovu šumu. U ovo doba godine šuma je prekrivena poljima medvjeđeg luka  u cvatu - (lat. Allium ursinum), prekrasan prizor za oči. Uspon se nastavlja nešto oštrije kroz šumu do raskrižja putova, koje se nalazi na rubu Poljane. Na tom raskrižju s lijeve strane odvaja se staza koja vodi do livade Poljana i izdašnog izvora podno stijena (350 m od glavne staze).

U nastavku staza se vrlo oštro uspinje sve do izlaska iz šume na stjenoviti prijevoj – vidikovac, od kuda se po prvi puta otvaraju lijepi panoramski vidici. Na ovom završnom dijelu strmog uspona postavljena je tanka sajla za pridržavanje koja u svakom slučaju dobro dođe da se uspon i silazak lakše savlada, a posebice kada je podloga mokra i skliska ili pod snijegom.Zatim smo izašli iz šume na travnati i razgledni greben, po kojemu stiže na vrh za 20 do 30 minuta.

Točka, gdje napuštamo makadamsku cestu i ulazimo na planinarsku stazu

Na stazi kroz visoku bukovu šumu prepuna medvjeđeg luka

Nastavljaju se polja medvjeđeg luka

Na stazi kroz šumu prije izlaska na travnati greben

Nakon izlaska iz šumskog dijela staze, uspon se nastavlja po razglednom travnatom grebenu do samog vrha Kremena

Dolazak na vrh Kremen (1591 m).

Budući da se ovaj vrh izdiže gotovo 1000 m iznad Ličke visoravni – vidici su veličanstveni. Lijepo se vide vrhovi na Plješivici, Ličko sredogorje, Velebit i Bosanski vrhovi.

Pogled prema Velebitu

Prekrasni panoramski vidici

Zajednička fotografija na vrhu Kremen

Nakon kraće pauze za odmor i marendu, silazak nastavljamo istim putom do ishodišta – Mazinski prijevoj.

Mazinsko polje

Dolazak na prijevoj Mazin, gdje i završava ova naša avantura planinarenja.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te link – album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.