Lisina - kružna tura-Bivši pl. dom Stanko Jurdana – vrhovi - Lisina -Šija - Vodička griža - Crni vrh - pl. dom

Četvrtak, 13. veljače 2019.
Lisina s najvišim vrhom Šija 1241 m (u uporabi je i domaći naziv Gomila) je šire područje u sastavu Ćićarije i dio Kastavske šume. Vrh Lisina (1183 m) je drugi vrh po visini, po čemu je cijelo ovo područje dobilo ime. Naziv Lisina je arhaično - staro hrvatsko ime koje označava veći travnati proplanak. Na području Lisine nalazi se poznata planinarska obilaznica  pod nazivom „Lisinski put“ (LP), koju je trasiralo i markiralo PD Lisina iz Matulji. Trasa LP-a je dugačka 32,6 km (duža varijanta), odnosno 31,1 km (kraća varijanta). Na ukupnoj dužine trase nalazi se 11 KT-a. Na stazi LP-a postavljeno je ukupno 38 stupova i 103 tipska smjerokaza. Skraćena oznaka obilaznice je LP – (kombinacija slova L i okrugle planinarske markacije -

Vrh Lisina (1183 m)

Bivši pl. dom Stanko Jurdana (710 m), vrh Lisina (1138 m), vrh Šija/Gomila (1241 m), Vodička griža (1144 m), Crni vrh (1037 m), te bivši pl. dom Stanko Jurdana (712 m). Ukupna dužina staze 1308 km. Vrijeme gpx traga 4 h. Minimalna visina 712 m, maksimalna 1250 m. Visinska razlika pri usponu 1004 m, pri spustu 993 m. Visina polazišta 712 m. Visina odredišta 1185 m. Prosječan nagib 16%.

Bivši planinarski dom Stanko Jurdana – poznat kao dom Lisina, a sagrađen je 1915. godine za vrijeme Prvog svjetskog rata, a gradili su ga ruski zarobljenici. Danas  je dom devastiran i zapušten zbog neriješenog vlasničkih odnosa

Od bivšeg planinarskog doma Stanko Jurdana, pohod započinjemo šumskom cestom u 9 h i 50 minuta, stazom s oznakom 017. Nakon desetak minuta laganog hoda dolazimo do drugog raskrižja planinarskih putova na kojemu skrećemo lijevo u pravcu Lisine i Šije. Na tom puta staza presijeca makadamsku cestu na dva mjesta. Na cijeloj dionici Lisinskog puta postavljeni su novi tipizirani smjerokazi s natpisom odredišta, brojem staze i vremenom hoda – (za svaku pohvalu PD Lisina). Tako, na ovom raskrižju stoji: Lisina 1:30 h, Šija 2:12 h, te Vodička griža varijanta A-2 h, varijanta B-3 h. Na ovom raskrižju, naš odabir je krenuti u pravcu: vrh Lisina – Šija -Vodička griža - Crni vrh i dalje  do Pl. doma Stanko Jurdana i na taj način završiti kružnu turu.

Smjerokaz

U nastavku ova dionica planinarskog puta vodi preko područja Kastavske šume sve do vrha Šije i njenog grebena, a u kombinaciji vlaka, makadama i šumskih planinarskih staza. Isto tako, dade se primijetiti da ova dionica puta nema lijepih vidika. Staza vodi kroz visoku bukovu šumu, na kojoj se nalazi nekoliko značajnih križanja sa smjerokazima. Staza je dobro markirana i opskrbljena je na svim važnim mjestima sa smjerokazima. Dovoljno je pratiti zadani cilj i bez problema se stigne do njega.

Od drugog raskrižja staza skreće lijevo na šumski put, zatim izlazi na šumsku vlaku i po njoj do slijedećeg smjerokaza na kojemu skrećemo desno u pravcu Šije i Lisine.

Na šumskoj vlaki

Na šumskoj dobro markiranoj stazi koja vodi kroz visoku bukovu šumu

Nakon 1 h umjerenog uspona stižemo do ovog raskrižja, od kuda nam prema smjerokazu do vrha Lisine preostaje još 30 minuta. U nastavku staza vodo prozračnim grebenom do samog vrha.

Na stazi prema vrhu Lisina

Zajednička fotografija na vrhu Lisina (1185 m).

Vrh je označen geodetskim stupom na kojemu je naziv vrha s kraticom oznake LP. Na stupu je ugrađena kutija s natpisnom knjigom i žigom. To je ujedno i kontrolna točka Lisinskog puta KT8. Nakon kraće pauze nastavljamo planinarskom stazom 016 do vrha Šije. Od vrha Lisina nakratko staza slijedi hrbat na dijelovima pokriven snijegom, zatim počinje polukružni  silazak do polovice puta prema Šiji, od kuda dalje slijedi umjereni uspon prema vrhu Šija/Gomila. Na ovoj dionici puta 016 od vrha Lisina do vrha Šija na dužini 1,5 km stiže se za 30 minuta.

Od vrha Lisina  - nakratko po hrptu do smjerokaza na kojemu skrećemo lijevo

Na vrhu – Šija/Gomila (1234 m)

Ovaj vrh nema izrazite vršne točke. Na dvije odvojene bukve ugrađen je žig i kutija s upisnom knjigom. Ovaj vrh značajan je po tome što je jedna strana obrasla bukovom šumom, a druga borovinom. Ovaj vrh je kontrolna točka lisinskog puta KT7.

Žig ugrađen na Bukvi

Od vrha Šija odlučili smo prošetati hrptom 900 m do odvojka staze koja dalje vodi za Oštri vrh. Vraćamo se istim putom po hrptu do smjerokaza koji nas upućuje za Vodičku grižu.

Po vršnom hrptu  - greben Šije

Od Šije nastavlja staza 015 koja vodi do vrha Vodičke griže. Za desetak minuta spusta dolazimo do mjesta gdje staza presijeca makadamski put. Tu je raskrižje putova i izvor pitke vode uz koji se nalaze i korita za pojilište za životinje.

Izvor - Vodice

Od ove točke, prema smjerokazu preostaje nama 20 minuta do Vodičke griže. Put nastavljamo stazom 015 blagim usponom po šumskoj vlaki, koja nas ubrzo dovodi do vrha Vodička griža s nadmorskom visinom (1144 m). Visina uzeta  - službena topo karta TK-25 DGU.

Na stazi prema Vodičkoj griži – na stazi nekoliko cm snijega

Na vrhu Vodičke griže

Vrh je označen Geodetskim stupom s nazivom Lisinskog puta. Na stupu je ugrađen žig planinarske obilaznice – Lisinski put, kontrolna točka KT6. Nakon otiska žigova u planinarski dnevnik, nastavljamo putem 013 koji vodi do Crnog vrha. Od vrha staza se umjereno spušta, potom izlazi na položeni dio puta prekriven snijegom - šumska vlaka. Nakon 1 h hoda i prijeđenih 1,6 km dolazimo do raskrižja putova. Tu nam se pružaju dvije varijante: B – duža varijanta LP 014 koja vodi preko Kadičkog vrha i A – kraća varijanta LP 13. Mi smo odlučili nastaviti istim putom LP 013 prema Crnom vrhu.

Na položenom dijelu staze prekrivena s nekoliko cm snijega

Na snježnoj stazi, bez tragova da je netko prije nas prošao

Na makadamskom putu

Izlaskom iz šumske vlake staza djelomično prati makadamski put, prolazi pored više planinarskih križanja i smjerokaza. Mi smo se koncentrirali na smjer koji vodi do Crnog vrha. Nakon višekratnih promjena po vlakama i šumskim cestama, dolazimo do raskrižja od kuda započinjemo uspon po atraktivnijem kamenitom putu prema Crnom vrhu.

Raskrižje

Početak uspona prema Crnom vrhu

Stijena podno vrha okovana u led

Crni vrh s nadmorskom visinom (1037 m), najljepši je vidikovac na ovom dijelu kružne staze. Za vrijeme vedrog vremena, vidljivi su mnogi vrhovi Kamniško-Savinjskih alpi. Posebno se lijepo vidi Slovenski Snežnik, Guslica, Snježnik, skijalište Platak i Risnjak. Na vrhu na kamenoj groti ugrađena je kutija s upisnom knjigom i žig obilaznice. Crni vrh je kontrolna točka KT5.

Slovenski Snežnik

Vrhovi Guslica, Snježnik, skijalište Platak, Risnjak…

Zajednička fotografija

Nakon kraće pauze i okrijepe, nastavljamo silazak stazom 027 prema bivšem planinarskom domu. Nakon 20-ak minuta spusta s vrha, planinarska staza izlazi na šumski – makadamski put koji vodi do planinarskog doma. Od vrha do doma trebalo nam je 40 minuta na dužini od 1,4 km. Na toj dionici puta nekoliko je raskrižja koja usmjeravaju na pojedine vrhove i odredišta. Dovoljno je pratiti stazu 027 s kojom se bez poteškoća stiže do doma.

Pri silasku s Crnog vrha

Na makadamskoj cesti

Bivši planinarski dom Stanko Jurdana

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, 3 D profil staze te link – album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.