Liganj-Lužinski breg-Gorica-Grnjač-Knezgrad-Liganj

Subota, 11. travnja 2020.
Nakon desetodnevne pauze, lijep i sunčan dan izmamio je ovu malu ekipa od tri člana u sastavu: Silvano, Franko i moja malenkost da u zaleđu Lovrana popnemo nekoliko manjih vrhova i napravimo kružnu turu: Liganj-Lužinski breg-Gorica-Grnjač-Knezgrad-Liganj. Ovo su vrhovi koje se ne ističu po svojoj visini, ali imaju odliku lakog pristupa i lijepih vidikovaca, a posebno se to odnosi na Lužinski breg, kao i na Grnjač koji nudi sasvim jedan novi i drugačiji kut pogleda na greben Učke i vrh Vojak.

Vrh Grnjač (850 m) – u pozadini dio masiva Učke s vrhom Vojak

Ishodišna točka pohoda je Liganj – parkiralište ispred  ustanove Parka prirode Učka (293 m), Lužinski breg (624 m), Gorica (710 m), Grnjač (850 m), Knezgrad (612 m), povratak do Lignja (293 m). Ukupna dužina gpx traga 10 km. Vrijeme gpx traga 03 h i 35 minuta. Minimalna visina 292 m, maksimalna 852 m. Visinska razlika pri usponu 831 m, pri silasku 814 m. Visina polazišta 293 m. Visina odredišta 850 m. Prosječan nagib 18%.

Sa ove ishodišne točke pohoda pružaju nam se dvije mogućnosti krenuti prema našem danas prvom cilju uspon na Lužinski breg. Desno vodi poučna-planinarska staza  naziva „ Šetnica Maruna“ koja prolazi kroz dolce, dolčiće, uz lehe, vrtove i zaselak Ivulići, te se spaja se na glavni planinarski put Lovran - Vojak i druge vrhove. Na ovoj stazi postavljene su informativne ploče koje nas upoznavaju sa kulturno - povijesnim činjenicama iz života ovog kraja, o načinu življenja nekada i danas, kako je pripitomljen - pitomi kesten….

Mi smo odlučili krenuti planinarskom stazom koja započinje strmijom betonskom cestom do prvog smjerokaza, na kojem se: desno odvaja Šetnica Maruna, mi nastavljamo ravno planinarskom stazom za Vojak. U povratku spustit ćemo se Šetnicom Maruna. Nakratko, od ovog smjerokaza  staza napušta betonsku cestu i ulazi na šumski planinarski put, koji se započinje strmije uspinjati po lijepo građenoj stazi. Nakon 15 minuta laganog hoda dolazimo do raskrižja Kaluža, na kojem skrećemo desno za Lužinski breg i Goricu, lijevo staza nastavlja za Vojak.

Na parkiralištu ispred zgrade Park prirode Učaka – spremni za pohod

Na prvom raskrižju

Na početku planinarske staze  - (staza napušta  betonirani put (cestu)

Na početnom položenijem dijelu staze

Na lijepo građenoj stazi uz nešto strmiji uspon

Raskrižje Kaluža na kojem nastavljamo desno

Od ove točke staza nas vodi kroz šumu presijeca makadamsku cestu (Tuliševica – Tunel Učka) i nakon desetak minuta hoda  (550 m) dovodi nas do slijedećeg raskrižje na kojemu treba skrenuti desno. Od ove točke na vrh Lužinski breg stiže se za 10 minuta.

Staza presijeca makadamsku cestu

Na ovom raskrižju nastavljamo desno prema vrhu Lužinski breg

Na stazi prema vrhu Lužinski breg

Dolazak na Lužinski breg (624 m). Na službenoj topografskoj karti TK25 Državne geodetske uprave – visina ovog vrha je 626,8 m. Sa ovog vrha pruža se prekrasan pogled na Kvarnerski zaljev, more i otoke, na greben Učke s najvišim vrhom Vojak, na naselja Lovran, Ičići i Rijeku, te na Grobničke Alpe i dio Gorskog Kotara.

Pogled prema Ičićima, Rijeci i Grobničkim Alpama

Pogled na Učku i vrh Vojak

Na vrhu  - Lužinski breg

Nakon kraće pauze koju smo iskoristili za odmor, osvježenje te uživanje u lijepom - sunčanom danu i prelijepim panoramskim vidicima, krećemo put silaska i dalje nastavljamo prema vrhu Gorica, koji se nalazi u neposrednoj blizini udaljeno 1 km. Na ovom dijelu putu prema Gorici staza prolazi predjelom zvano Sinikoše prolazimo pored nekoliko raskrižja. Ovaj dio staze je relativno blag i ubrzo dolazimo do mjesta i raskrižja za uspon na Goricu. Na smjerokazu istaknut je natpis vrha i potrebnim vremenom hoda 15 minuta. Tu na raskrižju susreli smo Blečića - našeg poznatog trekera, planinara, alpinista i biciklista – svestranog mladića.

Dolazak do raskrižje od kuda započinje uspon na Goricu. Tu smo zatekli Blečića. U neformalnom razgovoru razmijenili smo neka iskustva i razmišljanja o sportu općenito i da se vrlo mali broj omladine bavi nekim rekreacijskim sportom. Staza prema vrhu Gorica lijepo je uređena i sviježe markirana.

Na stazi prema vrhu Gorica

Franko ispod samog vrha

Zajednička fotografija na vrhu Gorica (710 m)

Na vrhu smo napravili pauzu za marendu i kraći odmor, a nakon toga vraćamo se istim putom do staze koja dalje vodi prema poklonu, Rečini i Grnjaču. Na stazi susrećemo krdo konja sa ranča Bubač. Nedugo, zatim staza presijeca makadamsku cestu i započinje blažim silaskom prema Poklonu i ranču Bubač do potoka Rečina. Od te točke staza skreće oštro lijevo prema Grnjaču i vodi nas gotovo po položenom dijelu staze, tek pri kraju nešto oštrijim usponom izlazimo na makadamsku cestu, sa koje se odvaja uspon na Grnjač.

Na tom dijelu sustižemo dvije mlade Lovranke - Ivonu i Laru sa psom. U neformalnom razgovoru doznajemo da idu na Vojak. Zajedno nastavljamo ovaj dio puta od ranča Bubač do odvojka za Grnjač.  Kako djevojke nemaju dovoljno planinarskog iskustva, dogovoreno je da ih Silvano doprati okvirno 500 m do staze koja dalje vodi za Vojak. Od te točke sa zapadne strane postoji markirana staza za kojom će se Silvano popeti na Grnjač. Franko i ja nastavili smo uspon sa sjeverne strane.

Krdo konja s ranča Bubač

Na položenom dijelu staze u potok Rečinu (Franko, Ivona i Lara)

Na stazi uz potok Rečinu

Franko, Ivona, Lara i Silvano

Na makadamskoj cesti gdje se s lijeve strane odvaja planinarska staza za Grnjač. Tu se Franko i ja rastajemo od Ivone i Lare i nastavljamo uspon na Grnjač sa sjeverne strane. Silvano sa Ivonom i Larom nastavlja po makadamu okvirno 500 m do staze koja dalje vodi za Vojak. Od te točke djevojke nastavljaju prema vrhu Vojak, a Silvano uspon na Grnjač sa zapadne strane.

Prema vrhu Grnjač

S ovog vrha posebno se pruža lijep vidik na Učku i vrh Vojak

Po ustaljenom običaju na svakom vrhu zajednička fotografija

Na vrhu smo napravili kraću pauzu za okrijepu, a nakon toga nastavili strmi silazak istočnom stranom do izlaska na stazu Lovran – Vojak. Od ove točke slijedimo stazu za Bojkov, od kuda dalje nastavljamo makadamskom cestom do odvojka za Knezgrad.

Pri silasku sa Grnjača

Na Malom Grnjaču

Silazak s Grnjača na stazu Lovran – Vojak

Po makadamskoj cesti od Bojkova do raskrižja i odvojka za Knezgrad treba nekih 15 minuta laganog hoda. Od tu do vrha prema smjerokazu preostaje nam svega 10 minuta do vrha.

Raskrižje – odvojak za vrh Knezgrad

Na vrhu Knezgrada

Vrh Knezgrad je šumovit mali proplanak iznad Lovrana i Lovranske Drage, s ostacima drvene razgledne piramide koja je bila visoka 12 metara, klupom i metalnim žigom. Razglednu piramidu sagradili su članovi PD a Knezgrad iz Lovrana. Nakon silaska s vrha nastavljamo makadamskom cestom do Oplovca, od kuda staza napušta cestu i skreće oštro desno. Slijedimo dobro markiranu i uređenu stazu do raskrižja putova, gdje se staze razdvajaju. Na ovom raskrižju odlučili smo se spustiti do Lignja stazom „Šetnica Maruna“ koja vodi kroz dolce, lehe , šumu maruna, prolazi kroz zaselak Ivuliće sve do Lignja.

Izlazak na Oplovac, od tu staza skreće lijevo na planinarski put za Lovran i Liganj

Na stazi – Šetnica Maruna

Na stazi kroz selo Ivulići

Kalac Ivulići

Kalci su kamenom ozidane lokve s pitkom vodom, a kalac u Ivulićima jedan je od najljepših primjera gradnje nekadašnjeg vodoopskrbnog objekta u krškom krajobrazu gornjeg dijela Lovranšćine. Kalac je smješten na prirodnoj zaravni, gdje se voda kišnica slijevala u spremnik niz malu jarugu.

Informativna tabla o Kalcu - Ivulići

Dolazak u Liganj, gdje i završava kružna tura planinarenja po obroncima Učke.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te link – album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.