Martinje u Kutjevu_2012

Drugi dan – nedjelja, 11. studeni 2012, našeg boravka u kutjevačkom kraju predviđen je posjet gradu Kutjevu, upoznavanje sa kulturno povijesnom baštinom, obilazak kutjevačkih podruma, kao i nazočnost ceremonijalu krštenja mošta u mlado vino. Kum pri krštenju mošta u mlado vino je naš gradonačelnik grada Opatije Ivo Dujmić.

Grad Kutjevo, TZ Kutjevo i HPD “Vidim” Kutjevo u subotu i nedjelju, 10. i 11. studenoga, u prigodi Sv. Martina organiziraju 15. tradicionalni izlet za planinare, izletnike i sve ljubitelje vrhunske kutjevačke vinske kapljice. Program je koncipiran tako, da planinari i izletnici imaju mogućnost biranja od 3 pješačke staze s lokalnim vodičima. Ovisno o mogućnostima i fizičkoj spremi bira se kružna staza uz pješačenje od 2 sata, 5 ili 7 sati hoda po gorju Krndije i vinskim cestama kutjevačkog vinogorja. Nakon toga svi dolaze na Trg Graševine gdje se nastavlja obred krštenja mošta. Oni koji ne žele pješačiti, ostaju u Kutjevu uz zabavni program sa nekoliko tamburaških grupa i solista koji izvode tradicionalne vinske pjesme, degustacije mladih vina kutjevačkog vinogorja, a uz sve to nudi se bogata gastro ponuda Slavonije.

Iz Velike gdje smo odsjeli, dolazimo u Kutjevo na centralni trg Graševine gdje se odvija cjelodnevna manifestacija dolazimo u 8 h i 30 minuta. Na izlasku iz autobusa dočekao nas je predsjednik HPD Vidim, gospodin Antun Koren i zaželio nam je dobrodošlicu. Na gradskom trgu susrećemo naše drage prijatelje iz PD Cincar iz Livna.

Na gradskom trgu Graševine u Kutjevu sa prijateljima iz Livna

Naši prijatelji iz Livna u jutarnjim satima na gradskom trgu Graševine

Od 40 članova našeg planinarskog društva na pohod se odlučilo samo 2 člana i to: Zoran i Zdrave. Ostatak grupe razdvojio se u više malih cjelina kojima je prepušteno da se same organiziraju po vlastitim potrebama. Našoj grupi pridružio se ženski dio ekipe iz PD Cincar. Zajedničkim dogovorom napravljen je plan obilaska kutjevačkih podruma i kulturno-povijesnih znamenitosti grada. Kao prvo, odlučili smo posjetiti najstariji podrum tvrtke Kutjevo d.d, Muzej planinara koji je dan ranije otvoren u prostorijama vinarije Kutjevo u organizaciji HPD Vidim i Slavonskog pl. saveza, zatim dvorac i crkvu Blažene Djevice Marije.  Na putu prema dvorcu  i podrumu susrećemo našeg gradonačelnika Ivu Dujmića i O“ Brien Sclaunicha sa suprugama. Tu doznajemo da je Dujmić kum pri krštenju mošta u mlado vino.

Zajednička fotografija sa gradonačelnikom Opatije Ivom Dujmićem

Kutjevački podrum sagrađen je davne 1232 godine. Sagradili su ga redovnici, Cisterciti svećenički red nastao u francuskoj Burgundiji, od tada započinje vinogradarska proizvodnja.  Na ulazu u podrum plaćamo 20 kn i dobivamo čašu u trajno vlasništvo, a koja služi za degustaciju vina u podrumu. Podrum obilazimo uz stručnu voditeljicu i enologa, koja nas upoznaje sa povijesti, detaljima podruma i sortama vina.

U starom podrumu

Tako, šetnjom kroz podrum dolazimo do stola koji je ovjenčan legendom, a koja govori da su carica Marija Terezija i barun Franjo Trenk bili ljubavnici, i da su se zatvorili u ovaj podrum i iz njega nisu izlazili 7 dana. Poznato je, da su na volti iznad stola ostale 72 recke (reza).

Legendarni okrugli stol od carice Marije Terezije i baruna Franje Trenka

Također kruži legenda da kada stavite ruku na stol i zaželite neku  želju, da se to i ostvari.

Naše žene su to i učinile i očekuju ostvarenje želja

Šetnjom kroz podrum dolazimo do jednog većeg broja bačava koje su ukrašene duborezom. Odabrao sam jedan zanimljiv duborez koji prikazuje Dionisa Boga plodnosti zemlje, vegetacije, vina i žena.

Dionis Bog vina i Desa Božica vina i plodnosti

Tu su smještena i arhivska vina, koja se mogu vidjet samo kroz staklo.

Arhivska vina

U drugom dijelu podruma dolazimo da najveće bačve koja sadrži 53. 520 litara. Prednja strana je ukrašena duborezom, a ispred bačve postavljen je stol gdje se  obavlja degustacija vina.

Bačva sa volumenom od 53.520 litara

Kutjevački dvorac
Kutjevački kraj poznat je i po svojem dvorcu, parku-perivoju i crkvi. Današnji dvorac dio je nekadašnjeg isusovačkog sklopa koji se sastojao od samostanske crkve, rezidencije (kasnije dvorca) te gospodarskih zgrada i vrtova, a nastao je na ostatcima cistercitske opatije. Izgrađen je u prvoj polovini 18.st. Tijekom vremena mijenjao je i vlasnike i izgled, a prilikom obnove 90-ih godina prošloga stoljeća uspjela se sačuvati njegova povijesna originalnost

Napuštamo podrum Kutjevo d.d. i dvorac , te odlazimo do slijedećeg podruma obiteljskog gospodarstva „TANDARA“.

Reklamni pano prije ulaska u dvorište

U 11 h i 26 minuta dolazimo do podruma Tandara. Po dogovoru, ispred podruma, tu nas dočekuje PD INA iz Rijeke sa našim svima poznatim „Meštrom Riječkog Karnevala“  Tonijem, kako bi svi  nastavili podrumariti  zajedno, obzirom da smo najavljeni u nekoliko podruma.

PD INA iz Rijeke

Na ulazu u degustacijsku salu dočekala nas je vlasnica Zorica Tandara.

Vlasnica Zorica Tandara

Uz degustaciju više vrsta vina, na stolu su bile ponuđeno slavonske delicije kao što su: kulen, domaće kobasice, panceta i razne vrste kolača.

Za punim stolom slavonskih delicija

Degustacijski stol

Vinska ponuda i degustacija

Napuštamo obiteljsko gospodarstvo Tandara, te nastavljamo do slijedećeg podruma  KRAUTHAKERA. Na putu prema Krauthakeru susrećem gradonačelnika Ivu Dujmića  i O“Briena sa suprugama u šetnji gradom.

Gradonačelnik Dujmić sa svojom svitom u šetnji gradom

Stotinjak metara dalje našem pohodu na podrume  pridružuje  se i naš prijatelj Čeko iz Livna.

Na putu prema Krauthakeru

Laganim hodom ne dugo od centralnog trga nailazimo na tablu koja nas upućuje do podruma.

Smjerokaz

Slijedi prvo obilazak podruma, a potom degustacija vina, koja se odvija u podrumu i vani na terasi. Nekoliko slika iz podruma.

Vrhunski uređen podrum

Na kraju degustacije vina odlučili smo napraviti jednu zajedničku fotografiju sastavljenu od tri planinarska društva: PD Cincar Livno, PD INA Rijeka i PD Knezgrad Lovran. Ovo je skupina planinara i planinarki koja jamči dobar provod i zabavu.

Zajednička fotografija ispred podruma Krauthakera, nakon toga odlazimo do slijedećeg podruma  - Bodegrajac.

Natpisna tabla da smo na ulazu u podrum Bodegrajac

Ispred podruma

U podrumu

Žena od Tonija, očito, skreće pozornost  da je malko pretjerao u degustaciji vina, što on negira.

Za većinu planinara iz ove grupe ovdje završava podrumarenje. Glad je zavladala i odlazi se na ručak. Uz dobra vina ide i dobra hrana. Od gastro ponude nudi se čuveni vol sa ražnja, lovački paprikaš, kuhana koljenica, roštilj i drugo, a na štandovima se mogu  kupiti odlična kutjevačka vina i slavonski specijaliteti i delicije kao što su: kulen, kobasice, šunku, slaninu, čvarke i druge poznate slavonske delicije.

Vol na ražnju

Vrijeme ručka u šatoru

Sa ručkom završavamo u 13 h i 20 minuta. Toni i ja odlazimo na još jednu kušaonicu vina u Kolijevku graševine.

Ispred kušaonice vina

Kolijevka graševine_kušaonica vina

U 14 h i 45 minuta napuštam kušaonicu vina, kako bi snimio ceremonijal krštenja mošta u mlado vino.

KUTJEVO – Na središnjem trgu Graševine ponovno je bio domaćin jednog od najvećih vinskih manifestacija Martinja, na kojem se već tradicionalno stoljećima krsti mošt u mlado vino, a od toga dana pije i uživa u mladom vinu.

Ovogodišnje Kutjevačko Martinje bilo je jedno od najposjećenijih, čemu su posebno, kao i već dugi niz godina, doprinijeli planinari. Oni već godinama masovno pohode i obilježavaju ovu vinsku manifestaciju, a ove godine je iz  67 planinarskih društava bilo preko 2000 planinara. Do sada najviše iz Hrvatske, a uz do sada velike posjete planinara iz BiH ove godine došlo je planinara iz Vojvodine i središnje Srbije.

Martinje je za Slavonce uvijek bio običaj gdje pokazuju svu širinu svog gostoprimstva. Legenda kaže kako je nekadašnji rimski legionar i biskup iz 4.st. Sv. Martin bio veliki ljubitelj vina – u toj mjeri da je uveo ceremoniju krštenja vina koja se čuva i njeguje u Slavoniji. Drevni običaj krštenja mošta u mlado vino ove godine na Trgu Graševine u Kutjevu, slavonskoj prijestolnici vrhunske kapljice, obavio je vinski kardinal Vlado Bauer uz pomoć kutjevačkog biskupa i ministranta  Igora Kovačevića i Željka Benkovića.   Krštenju vina kumovao je naš gradonačelnik grada Opatije Ivo Dujmić. Na Martinju se njeguje tradicija vožnje u kočiji baruna Franje Trenka i Austro-ugarske carice Marije Terezije, uzvanici iz Austrije.

Uz nekoliko fotografija pokušat ću prikazati ceremonijal krštenja mošta u mlado vino:

Parada konja

Kardinal, biskup i ministranti

Folklorne grupe

Carica Marija Terezija i barun Franjo Trenk

Gradonačelnici grada Kutjeva i grada Opatija sa dvorskom pratnjom

Gradonačelnicima su se pridružili barun i carica

Spremni za krštenje mošta u mlado vino

Skup naših planinara PD Knezgrada u prvim redovima

Čeka se početak krštenja mošta

Snimanje video zapisa ceremonijala

Početak krštenja mošta u vino

Vinski kum Ivo Dujmić ispija posljednju kapljicu

Posebno je zanimljivo za sve posjetitelje a najviše za planinare koji su po prvi puta pohodili u Kutjevo, bio je obred krštenja mošta. On se odvija po prastarim regulama i štatutima koji su napisani prije nekoliko stotina godina, ali i malo osuvremenjeni, prilagođeni kraju i vremenu u kojem se obred vrši. Tako, po prvi puta ove godine uvodi se nova titula „Šerifa“. Zadatak šerifa je da obilazi sve podrume, da promovira kulturu pijenja vina, i da svakog onog koga zatekne u podrumu a ne pije vino, da ga kazni i izbaci van iz podruma.

Vinski kum postao je i vinski šerif

Sudionici krštenja mošta u vino bez vinskog kuma

Po završetku ceremonijala, napuštamo centralni trg Graševine i dolazimo do mjesta gdje je parkiran autobus. Upravo pored autobusa sustižem gradonačelnika (vinskog kuma i šerifa), zaustavljam ga da mu čestitam na prestižnoj tituli.

U društvu sa vinskim kumom i vinskim šerifom

Tako, naš dvodnevni izlet u Kutjevu završava u 16  h i 35 minuta. Nastavak vožnje do Lovrana.

U nastavku pogledajte:

LINK - Album  fotografija     - (koje nisu obuhvaćene ovim putopisom)

Video snimka ceremonijala krštenja mošta u mlado vino.