Podnanos - Furlanovo zavetišče pri Abramu

Ponedjeljak, 24. veljače 2014.
Zbog lošeg vremena i više mjesečne neaktivnosti, konačno, ukazao se jedan lijepi i sunčan dan pogodan za odlazak u planine. Nakon nekoliko telefonskih poziva  okupila se mala ekipa od 6 članova i uputila se u Sloveniju - uspon na Nanos. Ekipa u sastavu: Sandro Miljević, Mladen Klarin, Sanjin Ivanković, Zoran Šarin, Fedor Nalis i ja. Okupljalište u 7 h i 30 minuta u „Kafe baru Marija“ u  Iki na prvoj jutarnjoj kavi.  Iz Ike smo krenuli u 8 h sa dva osobna automobila prema graničnom prijelazu Rupa i dalje prema Postojni. Od Postojne vožnju nastavljamo preko Razdrtog do Podnanosa.  Prvobitni cilj pohoda bio je: Podnanos - preko Konja do Furlanovog zavetišča pri Abramu, dalje do Vojkove koče i vrha Pleša na Nanosu i povratak kružnom turom do Podnanosa.

Dolaskom u Podnanos odlazimo do informativnog panoa na kojem je izložena planinarska karta većeg formata. Nakon kraće analize i konsultacije ustanovili smo, da je prvobitni cilj puta prezahtjevan, kako zbog dužine puta i nedostatka vremena, tako i zbog neujednačenosti kondicijske i fizičke spremnosti sudionika pohoda. Stoga, smo odlučili, da je najprikladnije popeti se do Furlanovog zavetišča pri Abramu i povratak kružnom turom preko lovske koče do polazišne točke, pri čemu i ovu dionicu puta skraćujemo.

Od Podnanosa vožnju nastavljamo preko Hrušča, gdje se odvaja lokalna asfaltirana cesta koja vodi do lovačkog doma (lovska koča) na Strmecu (tu završava asfaltna cesta). Zaustavljamo se na četvrtom kilometru ove lokalne ceste pored izvora sa pitkom vodom i raskrižja putova i to je naša ishodišna točka pohoda.

Furlanovog zavetišča pri Abramu  (900 m)

Raskrižje putova – Desno: Vojkova koča, Sv. Hieronim i lovačka kuća. Lijevo: Vipava, Sv. Nikolaj, Gradiška tura i Podnanos.

Izvor vode i raskrižje putova (508 m)  - 4 km na lokalnoj cesti koja vodi do Lovske koče na Strmecu (825 m), preko prijevoj Konj (825 m), Furlanovo zavetišče pri Abramu (900 m). Povratak preko lovačke kućea na Strmecu (825 m) do polazne točke – izvora (508 m). Dužina staze 13,4 km. Ukupna visinska razlika pri usponu 694 m, pri spustu 698 m. Ukupno vrijeme hoda sa svim stajanjima je 6 h i 20 minuta.

Sa parkirališta na asfaltnoj cesti kod izvora vode krenuli smo u 10 h i 40 minuta, (stazom preko Konja). Neobično je da uspon započinjemo sa spustom. Markirana staza započinje šumskom cestom i nakon prijeđenih 150 m, staza skreće oštro lijevo i ulazi na šumsku planinarsku stazu. Staza je dobro ugažena i ugodna za hodanje.

Na početku staze

Na stazi

Do prvog križanja dolazimo nakon 20 minuta hoda i  prijeđenih 950 m pri čemu smo se  spustili na nadmorsku visinu od 410 m i napravili visinsku razliku pri spustu 98 m. Na ovom raskrižju – put ravno nastavlja u Podnanos, a desno za Abram. Od ove točke staza započinje umjerenom uzbrdicom, tehnički nije zahtjevna i označena je kao lagana, nije ni zanimljiva, od visoke šume vidici su zaklonjeni.

Na stazi pri usponu – kratka pauza

Nakon 35 minuta hoda ponovo smo se digli na nadmorsku visinu od 505 m kao i na polazišnoj točki pohoda. Na ovom dijelu staza presijeca šumsku cestu. Tu je još jedno raskrižje putova.

Raskrižje putova –Desno: Vojkova koča, lovačka kuća, lijevo: Gradiška tura i Vipava. Ravno Abram

Od ovog raskrižja staza nastavlja nešto strmijim usponom, te nas uskoro dovodi do manjeg sipara kojeg prečimo ispod prijevoja Konja. Tu se po prvi puta otvara pogled na dolinu Vipave i njena naselja.

Prelazak preko sipara ispod prijevoja Konj

Od ishodišta - nakon 2 h hoda dolazimo na prijevoj i vidikovac Konj na nadmorskom visinom 825 m. Tu se nalazi malena kapelica, klupa za odmor i limena kutija sa žigom i upisnom knjigom.

Kapelica (825 m)

Pogled sa vidikovca na dolinu Vipave i njena naselja

Nakon odmora i osvježenja nastavljamo pohod prema našem krajnjem cilju, a to je Furlanovo zavetišče pri Abramu. U nastavku puta staza je polegnuta, a nakon nekog vremena počinje se lagano spuštati, pa ponovo lagani uspon sve do mjesta gdje staza presijeca šumsku cestu. Pedesetak metara hodamo po cesti, a potom ulazimo u šumu na planinarski put koji se spušta  preko livade do gospodarskih zgrada dobro očuvane – sada služe  kao vikendice.

Gospodarske zgrade

Put nastavljamo dalje koji nas uskoro dovodi do šumske ceste, te po njoj nastavljamo do smjerokaza na betonskom stupu koji nas upućuje desno preko manje livade, a zatim nastavljamo šumskim kolnim putom do jedne veće livade.

Naša prisutnost poremetila je mir dvjema srnicama - galopirajući žele se što prije sakriti od naših pogleda i pobjeći u šumu.

Na ovom dijelu puta nedostaju markacije što djeluje zbunjujuće. Po logici slijedimo put kako bi pronašli markaciju, ali od nje ni traga. Tu smo izgubili nešto vremena. Vraćamo se nazad do zadnje vidljive markacije i ponovo prolazimo put i konačno je pronalazimo – nelogično je postavljena tako da nije uočljiva ni vidljiva iz smjera iz kojeg mi dolazimo, a i izblijedila je od starosti -  postoji potreba za markiranjem i obnovom cijele staze. Konačno, izlazimo iz šume i niskog raslinja na proplanak  - livadu od kuda se vidi Furlanovo zavetišče.

Seosko gospodarstvo Abram i Furlanovo zavetišče

U 14 h i 25 minuta stižemo do Furlanovog zavetišča koje se nalazi na nadmorskoj visini 1010 m. Prvo što činimo odlazimo do kaveza u kojem je se nalazi „Medo“ (najveći kojeg sam do sada vidio).

Medo u svom ne prirodnom ambijentu – kavezu

Slijedi duža pauza i marenda. Sve je zatvoreno, kako Furlanovo zavetišče, tako i kmečki turizam pri Abramu. Ipak uspjeli smo dobiti pivu kako bi se osvježili i nagradili.

Vrijeme odmora i marende

Zajednička fotografija ispred Furlanovog zavetišča

Nakon 40 minutne pauze započinjemo spust istim putom do izlaska na šumsku cestu, gdje se odvajamo od staze za Podnanos kojom smo došli. Nastavljamo dalje šumskom cestom prema lovačkoj kući  na Strmecu. Na taj način pravimo kružnu turu do polazne točke. Na putu prema Strmecu dolazimo do crkve Sv. Florjan.

Crkva Sv. Florjan

Nadalje pješačenje nastavljamo dijelom šumskom cestom, dijelom staza prolazi kroz šumu i ponovo izlazi na cestu sve do lovačke kuće na Strmecu.

Na šumskoj cesti prema Strmecu

Lovačka kuća (lovska koča) na Strmecu

Ispred lovačke kuće je raskrižje putova sa smjerokazima i ispisanim vremenima hoda do odredišnih točaka.

Podnanos 1 h i 50 minuta, Lozice 1 h. Iz pravca iz kojeg smo mi došli Abram 1 h. Sv. Heronim 1 h i Vojkova koča 1 h i 30 minuta. Tu je nastala dilema kojim putom do naše ishodišne točke? -  dali povratak stazom do Podnanosa koja vodi kroz šumu i koja na nekoliko mjesta presijeca asfaltnu cestu  i na taj način skraćuje put do Podnanosa, ili asfaltnom cestom.  No, kako nismo bili u potpunosti sigurni da će nas ta staza dovesti do auta, odlučili smo se spustiti po asfaltnoj cesti do izvora gdje smo parkirali aute, gdje dolazimo točno u 17 h. Po starom planinarskom običaju poslije svakog lijepog provedenog dana u prirodi i uspješno završenog pohoda slijedi nagrada uz dobru klopu i druženje, a gdje drugdje nego kod „PEK_a“ u Dolenju na „Leskovački voz“ ili ti ga slijed.

Vrijeme večere u Peku

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu i na topo karti, vertikalni profil staze, link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Gpx tragovi na topo karti (plava boja tragova je kolni pristup)