Ferrata - Hanzova pot na Maloj Mojstrovki

Subota, 02. kolovoza 2014.
PD Knezgrad iz Lovrana, tradicionalno, svake godine, organizira jedan veći izlet, odnosno planinarenje u jednu od susjednih zemalja ili država. Tako, i ove godine,  organiziran je 4 dnevni izlet u Sloveniju – Julijske Alpe u razdoblju 02. do 05. kolovoza, 2014. godine. Plan pohoda bio je uspon na: Malu Mojstrovku, Jalovec i Ponce. U dogovoru sa organizatorom izleta u manjim skupinama napravljeno je još nekoliko uspona: Prisojnik, Špik i Slemenova špica. Na izletu i planinarenju sudjelovalo je 31 planinar i planinarka. Prijevoz je organiziran osobnim automobilima. Voditelj i organizator izleta je Silvano Zorzenon. Izlet je protekao u dobroj organizaciji bez problema i poteškoća, stoga, Silvano moje čestitke.

Mojstrovka je dugi greben i manji dio grebena Julijskih Alpi, koji se pruža između Jaloveca i Vršiča u smjeru jugozapad – sjeveroistok. Mojstrovka ima 3 vrha: Mala Mojstrovka (2332 m), Velika Mojstrovka (2366 m) i Zadnja Mojstrovka (2354 m). Mala Mojstrovka je ( radi lakog dostupa preko prijevoja Vršič i lakog uspona po južnoj strani) najposjećeniji vrh iznad 2000 m u Julijskim Alpama.  Do vrha s Vršiča vode 2 puta: „normalan“ po južnoj strani (2 h) i Hanzova pot (ferata) kroz sjevernu stijenu i traje pola sata duže, ali je zato atraktivnija.

Pogled na Malu Mojstrovku sa Kopiščarjeve poti.

PRISTUP AUTOMOBILOM (do parkirališta Erjavčeve koče na Vršiču)
Od Rijeke preko Postojne,  dalje autocestom Ljubljana – Jesenice, izlaz za Kranjsku Goru. Od Kranjske Gore  južno ( 12 km) do Erjavčeve koče na Vršiču, gdje je organizirano prenoćište.

Parking ispred Erjavčeve koče (1590 m), Prijevoj Vratca (1807 m), vrh Mala Mojstrovka (2332 m), spust po južnoj strani do Tičarjeve koče na Vršiču (1620 m). Dužina staze – gpx traga 5,3 km. Ukopno vrijeme hoda sa svi stajanjima 4 h i 14 minuta. Minimalna visina 1590 m, maksimalna 2332 m. Visinska razlika pri usponu 756 m, pri silasku 718 m. Visina polazišta 1590 m. Visina odredišta 2332 m.

Početna točka uspona na Malu Mojstrovku je parkiralište ispred Erjavčeve koče na Vršiču. Podijeljeni smo u 2 grupe. Grupa „A“ ide na feratu  sa sjeverne strane – po Hanzovoj poti, a grupa „B“ sa južne strane po lakšem putu. U Erjavčevoj koči, dobili smo informaciju da sjeverna strana ima snijega i da je potrebna zimska oprema (dereze, cepin, kaciga, rukavice i pojas i komplet za samo osiguranje). Na ovu stazu odučio je poći Renato i ja.  Na početku staze stoji smjerokaz s natpisom odredišta i potrebnim vremenom: Slemenova špica 1 h i 20 minuta, Mala Mojstrovka (Hanzova pot) 2 h i 45 minuta, te dom v Tamarju 2 h i 45 minuta. Obje grupe „A i B“ krenuli smo zajedno u 10 h i 50 minuta. Staza, od samog početka se strmo uspinje vijugajući kroz nisko raslinje patuljastog bora i klekovine. Nakon 10 minuta hoda dolazimo do prvog raskrižja putova: Lijevo se odvaja put za uspon po južnoj strani, a desno za Slemenovu špicu, Hanzovu pot i dom  v Tamarju.

Parkiralište ispred Erjavčeve koče – pripreme za uspon

Spremni za uspon

Na početku staze -  Renato i ja, spremni za M. Mojstrovku po Hanzovoj poti

Grupa „A i B“ na početku zajedničkog uspona

Nakon 10 minuta hoda dolazimo do prvog raskrižja putova: lijevo se odvaja put za uspon po južnoj strani. Tu se odvaja grupa „B“ i nastavlja uspon na vrh Male Mojstrovke, a desno Renato i ja, nastavljamo u smjeru koji vodi za Slemenovu špicu, dom  v Tamarju i Hanzovu pot. Staza nastavlja i dalje oštrim usponom sve do prijevoja Vratca (1807 m) i križanja putova. Iz smjera kretanja: lijevo M. Mojstrovka  Hanzova pot 2 h, desno Slemenova špica 45 minuta, te dom v Tamarju 2 h. Isto tako, sa lijeve strane puta, na kamenoj groti ispisan je naziv „Mojstrovka i strelica – smjer kretanja.

Na prijevoju Vratca (1807 m) i raskrižju putova

Smjerokaz

Od ovog prijevoja staza gotovo polegnuto vodi po siparu ispod okomitih sjevernih stijena, ispod kojih se nalaze manja sniježišta. Nakon 10 minuta hoda dolazimo pod stijenu, od kuda započinje uspon po Hanzovoj poti.

Ulazak u stijenu i nastavak uspona po ferrati

Na žalost, dobili smo krivu informaciju, da pristup ferrati nije moguć bez dereza i cepina. Informacija nije bila točna. Snijeg je bio mekan i prošlo se lagano  bez dereza. Da smo imali pravu informaciju – vjerojatno bi bilo mnogo više planinara i planinarki koji bi se popeli po Hanzovoj poti. Ova staza otvorena je 1928 godine, čiju je gradnju izveo poznati graditelj planinarskih putova u Sloveniji Ivan Vertelj-Hanza. (1926. g. izveo „vrlo zahtjevnu stazu“ na Prisojnik).

Uspon sjevernom stranom po Hanzovoj poti na Malu Mojstrovku slovi za najposjećeniji osigurani penjački smjer u slovenskim Alpama. Staza posjeduje sve elemente što ferrata treba imati  – lak i brz pristup, strmu atraktivnu stijenu gdje se stalno izmjenjuju stijena, kamini, police i žljebovi, dobro je osiguranje, prekrasni vidici i jednostavan silazak južnom stranom. Na samom početku uspona postavljena je ploča sa upozorenjem (slobodan prijevod): „Upozoravamo planinare da je Hanzova pot radi sniježišta teško prohodna – preporuča se primjerena planinarska oprema“ (PD Jesenice).

Ploča sa upozorenjem

Na početku uspona po Hanzovoj poti

Penjanje započinje strmim usponom po stijeni, osiguranim klinovima, a onda sajlama, klanfama, ljestvama, slijede kamini, otvorene vodoravne neosigurane police, prečenje, stalno se izmjenjuju provalije, penjanje glatkom stijenom, klinovi, pa sajle, ulazak u procjepe, tako u neprekinutom nizu do pred vrh, tako da su kod penjanja ravnopravno zastupljene noge i ruke, ali i glava. Potrebna je psihofizička ravnoteža i kondicijska spremnost.

Prolazak pored sniježišta

Klinovi, sajle, hvataljke i klanfe

Pogled na zapadnu stijenu Mojstrovke

Prolaz kroz procjepe i kamine

Pogled na Slemenovu špicu i dolinu Tamar

Izlazimo pred sam vrh stijene, gdje se nalazi veće sniježište. Taj dio staze nešto je lakši. Slijedi uspon uz nešto malo klinova kroz široku krušljivu stijenu do vrha Male Mojstrovke (2332 m).

Veće sniježište ispod samog vrha

Pogled na istočni jedinstveni zid Mojstrovke, koji se okomito izdiže 1000 m iznad doline Tamar

Pogled prema vrhu, gdje je stigla prva grupa planinara sa južne strane od Vršiča

Na vrh Male Mojstrovke dolazimo u 13 h. (2332 m). Zbog guste magle i jakog vjetra, sa vrha je uskraćen  prelijepi vidik na vrhove Julijskih Alpi, stoga, na vrhu se malo zadržavamo. Zajednička fotografija i spust po južnoj strani po Grebencu.

Zajednička fotka na vrhu Male Mojstrovke

Spust započinjemo južnom stranom po rasutom kamenjaru i siparu,  nešto položenijem i lakšem smjeru. Potom nas staza  vodi po samom grebenu južne stijene zvanom „Grebenc“, potom zaobilazi greben sa istočne strane kroz klekovinu, spušta se do prijevoja „Luknje“, od kuda započinje strmoglavi spust kroz kuloar  i strmi sipar, sve do podnožja i izlaska na Vršič. Nekoliko fotografija:

Na vru Male Mojstrovke

Na početku spusta po rasutom kamenjaru

Pri silasku

Kombinacija sipara i većeg rasutog kamenja

Kratka stanka za Dina i kompaniju, koje čeka uspon do vrha

Pogled u nazad na greben – vrh u oblaku

ž

Spust po čvrstoj stijeni Grebenca

Sve što se više udaljavamo od vrha magle je manje, a vidici bolji.

Pogled na prijevoj Vršič, Tičarjev i Poštanski dom

Nakon spusta po grebenu dolazi strmi spust po siparu, sve do podnožja Mojstrovke, te izlazak na prijevoj Vršič.

Na spustu po siparu od luknje do Vršiča

Većina grupe spušta se po strmom siparu, dok manja grupa po stazi koja vodi kroz klekovinu. Konačno, u 15 h svi su se sretno spustili i okupili ispred Tičarjeva doma, gdje po starom i dobrom običaju slijedi osvježenje i okrijepa.

Odmor i osvježenje

Na terasi Tičarjeva doma – dobro raspoložena ekipa uživa u odmoru i nadoknadi izgubljene tekućine.

Ozbiljno komentiranje i analiza pohoda.

Na stazi prema parkiralištu ispred Erjavčeve koče

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu i na topo karti, vertikalni profil staze, link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.