Dom Planika_Triglav_Koča na Doliču_Zasavska koča _koča pri Triglavskih jezera

Petak, 27. srpnja 2012.
Za drugi dan boravka u Sloveniji u Julijskim Alpama (27.07.2012.) predviđen je uspon na TRIGLAV slijedećom rutom:

Planinarski dom Planika (2401 m), preko malog Triglava (2738 m) na Triglav (2864 m), zatim do koče na Doliču  (2120 m), preko prijevoja Hribarice, do Zasavske koče na Prehodavcih (2071 m), dalje na Malo Špičje (2312 m) i Veliko Špičje (2398 m) te do koče pri Triglavskih Jezera (1685 m). Dužina staze 17,7 km. Ukupno vrijeme gpx traga 13 h i 12 minuta. Aktivno vrijeme hoda 8 h i 30 minuta. Vrijeme stajanja i odmora 4 h i 42 minuta. Visinska razlika uspona 1200 m. Visinska razlika pri spustu 1828 m. Ova dionica puta vrlo je zahtjevna i traži dobru fizičku kondiciju i izdržljivost.

Triglav sa sjeverne strane

Nakon jutarnje higijene i doručka, po lijepom i sunčanom danu slijedi uspon na Triglav i nekoliko fotografija ispred doma Planika.

Vrijeme doručka u domu Planika

Ispred doma Planika u pozadini Triglav

Ispred doma Planika

Zajednička fotografija ispred doma Planika prije uspona

Od doma Planika krećemo u 7 h i 10 minuta po markiranoj stazi u smjeru Triglava.

strmiji uspon bez osiguranja uz visoki greben, a ispod staze provalija. Kada se prođe ova dionica puta, staza nastavlja po rastresitom kamenjaru na kraju kojega započinje oštri uspon po sajlama i klinovima. Neposredno prije izlaska na vrh Malog Triglava, ovoj stazi priključuje se s desne strane ona koja dolazi od planinarskog doma Kredarica, pa u nastavku obje staze zajedno vode na Mali i Veliki Triglav.

Na početku staze

Na stazi podno okomitih litica

Dok hodamo, ne možemo odoljeti pogledu na okolne vrhove ispod nas i na dom Planika

Dom Planika

Uspon nastavljamo po rasutim stijenama prema Malom Triglavu, gdje se vide sajle, po kojima se počinjemo penjati.

Uspon se nastavlja uz pomoć klinova i sajle

Na Mali Triglav stižemo približno za jedan sat hoda. Zaustavljamo se kako bi napravili pokoju fotografiju i uživali u pogledu okolnih Alpskih vrhova.

Na Malom Triglavu

Sa Malog Triglava spuštamo se po uskom hrptu, koji je osiguran sajlama, zatim po ravnom dijelu hrpta, da bi kasnije započeli uspon prema vrhu Triglava. Ovaj dio uskog grebena između Malog i Velikog Triglava osiguran je čeličnim sajlama, na taj način omogućen je sigurniji prelazak. Prelazak ovog grebana zna biti opasan kada puše jak vjetar.

Na grebenskoj stazi između Malog i Velikog Triglava – u pozadini vidi se Triglavski dom na Kredarici

Na putu prema vrhu zanimljiva stijena sa oknom

Pogled unazad na planinarsku stazi i Mali Triglav

Tako na vrh Triglava  (2864 m) stižemo u 9 h i 5 minuta.  Na vrhu smo zatekli veću grupu planinara. Odlažemo ruksake, presvlačenje, marenda i uživanje u pogledu ostalih vrhova Julijskih Alpa. Dobrom uživanju na vrhu pridonijelo je i idealno vrijeme, sunčano, bez kiše, vjetra i oblaka. Smatram, da nije potrebno opisivati Triglav, budući je on opisan u mnogim knjigama, web stranicama i blogovima. Na vrhu Triglava organizator i voditelj izleta Silvano Zorzenon, po starom običaju krstio je sve sudionike koji su se prvi puta popeli na vrh Triglava. Taj običaj manifestira se na način da svakog prvostupnika po guzi udari planinarskim užetom. Nekoliko fotografija koje o tom činu svjedoče:

Prvo krštenje na Triglavu
Silvano je imao dosta posla, obzirom, da od 15 sudionika, 13 ih je prvi puta stupilo na Triglav. Pošto je obavljeno prvo krštenje, ostalo vrijeme proveli smo u razgledavanju i fotografiranju. Tu je i obavezna zajednička fotografija na vrhu Triglava, a potom i pojedinačne fotografije. To se mora  zabilježiti i ovjekovječiti.

Zajednička fotografija

Na vrhu Triglava

U pozadini Škrlatica

S vrha Triglava započinjemo spust u 9 h i 55 minuta.

Na početku spusta
Spust je jednako zahtjevan kao i uspon, stoga, moramo biti oprezni. Voditelj izleta  prije uspona održao je predavanje o osnovama penjanja i upotrebe sigurnosnih planinarskih pojaseva, korištenje klinova i sajli, stoga, je rasporedio  planinare i planinarke po određenom redoslijedu i iskustvu, svi moramo  paziti jedan na drugoga. Nakon petnaestak minuta spusta dolazimo do dijela staze koja je zbog opasnosti osigurana sa klinovima i sajlama.

Spust po sajlama i klinovima

Spuštamo se još petnaestak minuta bez zaštite, a onda opet sajle i klinovi, tako nekoliko puta do kraja spusta.

Spust uz pomoć sajla

Pri samom kraju spusta staza skreće oštro desno ispod velike hribi.

Najmlađi planinari u navezu uz pratnju roditelja pri usponu na Triglav

Na ovom dijelu staza je najzahtjevnija, stoji se na klinovima i rukama držanje za sajle, ispod ogromna i okomita provalija. Na ovom mjestu upotrijebljeni su sigurnosni pojasevi. Uspješno savladavamo i ovu prepreku, te se po siparu spuštamo na ravni dio staze, gdje smo napravili malu stanku i bacili pogled na vrh Triglava.

Pogled prema Triglavu, sa ove pozicije ne izgleda zastrašujuće. Gledajući prema Triglavu pojavili su se prvi oblaci, ali to je uobičajeno da je vrh u oblacima, tumače oni koji su više puta bili na Triglavu. Staza nas dalje vodi po rasutom kamenju bez raslinja, najprije po ravnom dijelu, zatim laganim usponom, te dalje samo spust do doma na Doliču.

Na stazi prema planinarskom domu na Doliču

Ispred nas vidi se koča na Doliču

Našao se i pokoji cvijet uz stazu

Do koče na Doliču dolazimo u 12 h i 30 minuta. Duža stanka, uz odmor, okrepu i osvježenje. Prije odlaska popunjavamo zalihe vode.

Koča na Doliču

Pola sata odmora bilo je dovoljno, vrijeme je da se krene dalje. Tu se razdvajamo u dvije grupe. Fedor i Dino odlučili su spust preko riže (skozi rižo) do Zasavske koče na Prehodavcih. Ostala grupa pohod nastavlja preko Kanjevca i prijevoja Hribarice, gdje će se i ova grupa razdvojiti i pohod nastaviti u tri različita pravca do koče na 7 Triglavskih Jezera. Od doma na Doliču put nastavljamo laganim usponom prema prijevoju Hribarica.

Polazak od doma - na početku staze

Sve što se više udaljavamo od doma put je strmiji i teži. Na stazi nema ni raslinja, samo rasuto kamenje. I pokoji usamljeni cvijet izranja iz kamenja.

Usamljeni  cvijet

Još jedan pogled unazad na Triglav

Nakon jedan sat hoda našli smo se ispod vrha Kanjevec, gdje nas čeka strmi uspon na prijevoj Hribarice. Ovaj dio staze je zahtjevan, obzirom na strminu i rasuto kamenje koje nije čvrsto, i lako se oklizne, stoga, se pažljivo uspinjemo. Ostatak grupe već se popeo i čeka nas na prijevoju.

Uspon prema prijevoju Hribarice

Na prijevoju kratka pauza i dogovor za dalje. Moja želja, prije nego sam krenuo na pohod je bila preko Malog i Velikog Špičja do koče na 7 Triglavskih jezera. U grupi nitko nije zainteresiran tim putem poći. Ja sam odlučio poći sam. Silvano mi nije savjetovao da idem sam. Mateo i Silvano odlučili su poći na prijevoj Vrata preko Zelnarice i Male i Velike Tičarice do doma 7 triglavskih jezera. Ostatak grupe Ivan vodi po dolini do doma Triglavskih jezera.

Tog trenutka napuštam grupu i ubrzanim tempom jurim prema zacrtanom cilju., meni se pridružuje i Mateo samo da raskrižja  koje dalje vodi preko Zelnarice. Nema se vremena za zastajkivanja i fotografiranje, tako da na ovom dijelu staze nisam ništa snimio. Zbog ubrzanog  hoda, pomalo i trčanja, promašili smo raskrižje putova, gdje je Mateo trebao čekati Silvana. Mateu je ostala još jedna mogućnost da sačeka Ivana i da sa njegovom grupom  nastavi put. No, međutim, on se predomislio i odlučio da pođe sa mnom, što mi je olakšalo da nisam sam. Do doma na Prehodavci stižemo u 15 h i 35 minuta.

Raspitujem se kod domaćih iskusnih planinara o putu preko Malog i Velikog Špičja. Odgovor je bio da je Špičje vrlo zahtjevno, obzirom da su znali od kuda smo došli, nisu nam savjetovali da idemo, ali mi smo ustrajni i ne odustajemo. Nakon osvježenja i zakuske, desetak minuta kasnije pojavio se Fedor i Dino, koji su spremni poći preko Špičja. I njima je trebalo nešto malo odmora da se osvježe i pojedu, kako bi mogli nastaviti pohod.
Zasavsku koču na Prehodavcih napuštamo u 16 h i krećemo put Malog i Velikog Špičja.

Na početku staze prema malom Špičju. Staza je dobro označena i vodi preko polegnutih kamenih ploča, da bi zatim počeo uspon.

Pogled na dolinu Triglavskih jezera. Sa lijeve strane hrpt  Zelnarice i Tičarice, a sa desne strane Malo i Veliko Špičje.

Pogled na strme padine s desne strane Malog Špičja (2312 m)

Nakon jedan sat hoda, iza Malog Špičja dolazimo na okomite kamene ploče na kojima je na dijelovima uklesana staza širine12 do 15 centimetara, bez ikakve zaštite.

Prečenje  ispostavljenog dijela staze

Tek što smo prošli jedan vrh pred nama se ukazuje drugi, čini se još veći, nema kraja. Noge su teške, ja osjećam umor, ali ne dam se, idemo dalje i ne žalim se.

Pa, zar i ovo moramo proći- tri vrha prije Velikog Špičja

Evo nas i na ovom vrhu. Opet spust pa opet uspon, ne znam do kada.

Pogled na dolinu Triglavskih jezera i na Hrpt Zelnarice i Tičarice i konačno ukazao nam se vrh Veliko Špičje.

Ispred nas vrh Veliko Špičje

Sa ravnog dijela staze prelazimo konačno na posljednji uspon na Veliko Špičje, gdje dolazimo u 18 h i 15 minuta, što znači da nam je trebalo 2 h i 15 minuta do Velikog Špičja (2398 m), na dužini 3,3 km i gdje je savladana 327 m nadmorska visina, što svakako govori koliko je bio težak uspon.

Desna strana Velikog Špičja, ogromna strma provalija, gdje se dalje nastavlja sipar ali fotoaparat nije mogao sve to obuhvatiti. Na vrhu se zadržavamo petnaestak minuta uz okrepu i osvježenje i prijeko potrebni odmor i zajednička fotografija, gdje smo do sada na nogama 11 h i 30 minuta.

Zajednička fotografija na vrhu Velikog Špičja

Spust prema Triglavskim jezerima nastavljamo u 18 h i 30 minuta. Spust je vrlo zahtjevan i traži planinarskog iskustva i vještine, a najviše opreza. Staza nije osigurana, osim na jednom dijelu gdje su postavljene sajle i klinovi. Spuštamo se po vrlo strmoj stazi između trave koja raste u busenju i kamenja. Najčešće nam je težište spušteno na stazu, gdje se pomažemo i rukama i nogama.

Na stazi pri silasku s Velikog Špičja

Na stazi
Nakon 45 minuta spusta dolazimo do onog dijela gdje su postavljene sajle.

Jedino mjesto osigurano sajlama

Nema se vremena ni slikati i ako smo dosta odmakli od vrha, ipak vadim fotić i slikam.

Pogled prema vrhu iza nas

Divokoza nas promatra

Još jedan pogled na vrh Velikog Špičja

Put dalje nastavljamo po dosta ugodnijem terenu, ali noge su sve teže, svako toliko zapne za kamen, a to je dobar znak da je prisutan umor. Ponovo divokoza ispred nas.

Divokoza na paši uznemirena našim prisustvom

Konačno spustili smo se na stazu u dolinu Triglavskih jezera, gdje stoji putokaz: Do vrha Velikog Špičja - dva sata.

Putokaz za uspon na Veliko Špičje

Od ovog smjerokaza do doma na 7 Triglavskih jezera trebalo nam je 20 minuta, tako da smo stigli ispred doma u 20 h i 40 minuta.

Dolazak u dom

Vidno iscrpljen (barem ja) odlažemo ruksake, pranje na vanjskoj špini, presvlačenje, smještaj u sobu i na kraju zaslužena večera i pijača, zatim došlo je vrijeme i za počinak, moramo se odmoriti i sutra nas čeka težak dan i povratak doma.

U nastavku Slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.