Zimski uspon na Prisojnik

Prisojnik ili (alternativno ime Prisank) je visoka planina u Julijskim Alpama u Sloveniji s nadmorskom visinom 2547 m. Nalazi se iznad prijevoja Vršič odakle počinje većina uspona na vrh. Masiv planine Prisojnik ima nekoliko vrhova. Na zapadnoj strani nalazi se Vrh kraj sten (2314 m), čije se stijene okomito spuštaju prema prijevoju Vršič. Dalje greben se nastavlja preko prednjeg okna prema vrhu Prisojnik. Prema jugu spuštaju se strme stjenovite padine u dolinu Trente. Prema istoku pruža se dugački greben koji se sastoji od nekoliko vrhova: Zvonik (2438 m) i Zadnji Prisojnik (2380 m), u nastavku dalje preko sedla Škrbina masiv Prisojnika spaja se s Razorom.

Za Prisojnik već sam napisao ovaj tekst prilikom uspona Po Hanzovoj poti:

Što je uspon na vrh neke planine teži i zahtjevniji, to je izazov veći. Beskrajno, uživam u tom izazovnom penjanju i ozračju planine koje spaja jezu, napor, umor, strah, opasnost,  ljepotu divljine i poglede koje nikakve riječi ne mogu opisati niti ih fotografija može istinski dočarati. To jednostavno morate vidjeti i doživjeti – to je samo u vama duboko urezano u sjećanje. To vrijedi za ovaj zimski uspon na Prisojnik.

Pogled na vrh Vrh Prisojnika s grebenske staze

PRISTUP AUTOMOBILOM (do prijevoja Vršič)
Od Lovrana treba voziti preko graničnog prijelaza Rupa (Hrvatska-Slovenija) nastaviti preko Ilirske Bistrice do Postojne, od kuda treba nastaviti autocestom  prema Ljubljani i dalje u pravcu Kranja i Jesenica do izlaza s autoceste na čvoru za Kranjsku Goru i dalje lokalnom cestom 201 do Kranjske Gore. Od Kranjske Gore treba skrenuti prema Bovecu lokalnom cestom 206 do prijevoja Vršič (1611 m) početne točke ovog izleta. Dužina puta 210 km. Vrijeme vožnje 3 sata.

Ishodišna točka ovog zimskog uspona je prijevoj Vršič (1611 m), Sovna glava (1750 m), Prednje okno (2213 m), vrh Prisojnik (2547 m). Silazak istim putom uspona do prijevoja Vršič (1611 m). Ukupna dužina staze 8,2 km. Vrijeme gpx traga 6 h i 42 minute. Minimalna visina 1596 m, maksimalna 2556 m. Ukupna visinska razlika pri usponu 1301 m, pri silasku 1316 m. Visina polazišta 1611 m. Visina odredišta 2547 m. prosječan nagib 35%.

Zimski uspon na Prisojnik je veličanstvena tura u Julijskim Alpama. Staza je prozračna i vrlo raznolika, koja uključuje različite elemente penjanja: strmih grapa, duga prečenja ispostavljena strmih padina, hodanje po uskom grebenu u kombinaciji snijega, leda i kamenja na kojem se redovito susrećemo s jakim vjetrom. S grebena se pružaju veličanstveni panoramski vidici na sve strane. U svoj svojoj navedenoj različnosti, tura je vrlo zahtjevna i traži dobru psiho-fizičku pripremljenost.

Za ovaj zimski uspon na Prisojnik, ishodišna točka pohoda je prijevoj Vršič. Od parkirališta slijedimo markiranu planinarsku stazu koja prolazi mimo Tičarjeva doma, nastavlja makadamskom cestom prekrivene snijegom koja nas ubrzo dovodi do raskrižja: lijevo odvaja se put za Poštarski dom i Vrh Vršič. Mi nastavljamo desno u smjeru Prisojnika i Razora dobro uređenom stazom koja nakon nekoliko minuta započinje strmije uspon kroz nisko raslinje i klekovinu, te nas ubrzo dovodi ispod vrha Sovne glave (1750 m). Slijedi kratak silazak sa Sovne glave i već smo na sljedećem raskrižju gdje nastavljamo blago desno, lijevo vodi staza do Prisanka( kroz Prednji okno).

Od ove točke započinje prečenje sipara (melišča) zapadnom stranom podno vrha Kraj sten (2314 m). Na polovici sipara odlučili smo staviti dereze (do tada nije bilo potrebe). U nastavku staza se nešto strmije uspinje i vodi nas do mjesta zvanog „Na Robu“ gdje se grebenska staza za Prisojnik odvaja lijevo, a u smjeru ravno naprijed, staza vodi prema Razoru, Pogačnikovom domu i Prisanku (Južna ili Slovenska ruta i Jubilarna ruta).

Na početku staza prolazi mimo Tičarjeva doma, dalje nastavlja makadamskom cestom. U pozadini moćni Prisojnik

Greben Mojstrovke sa Sovne glave

Prelazak preko sipara sa zapadne strane podno vrha Kraj sten (2314 m)

Put naprijed započinje strmo penjanje 200 metarske grape s nagibom od 35 - 40%. Snijeg je tvrd, dereze dobro drže, a ima dosta stopinki koje su na dijelovima zasute napuhanim snijegom. Izlaskom iz grape put skreće oštro lijevo i nastavlja grebenskom južnom stranom preko Glatkog roba. Na ovoj južnoj strani nema snijega, pa smo odlučili skinuti dereze.  Nakon desetak minuta hoda

ponovo stavljamo dereze i nastavljamo desno prečenje ispostavljene strme padine do prednjeg okna, kojeg se zaobilazi sa desne strane, a staza iznad okna postaje tehnički zahtjevnija. Penjanje se nastavlja strmom grapom s prosječnim nagibom od 30 - 35%, iz koje izlazimo na greben na kojem je puhao neugodan i jak vjetar. Od tu je uslijedio najljepši dio uspona - uskog grebenskog prečenja do malog sedla, gdje se greben raširi.

Na početku grape

Izlazak iz grape

Po južnoj strani grebena bez snijega

Prečenje strme ispostavljene padine – prema prednjem oknu

Dolazak do prednjeg okna od kuda se priključuje Kopiščarjeva pot

Iznad prednjeg okna – prije ulaska u grapu

Izlazak iz grape iznad prednjeg okna na najljepši grebenski dio uspona

U nastavku staza prolazi grebenom na sigurnoj udaljenosti od seraka (strehe), tako da nema opasnosti. Ova dionica grebenske staze se višekratno i naizmjenično uspinje i spušta do dolaska podno vršnog grebena, na kojemu najprije imamo ispostavljeno strmo prečenje, a zatim direktni strmi uspon da samog vrha Prisojnik (2547 m).

Na širem dijelu grebena

Na grebenskom dijelu staze od kuda se staza oštrije uspinje, a potom lagano spušta

Pogled unazad

Pogled na grebensku stazu koja vodi do vrha Prisojnik

Sa završnog dijela uspona pogled sa staze na Razor i Triglav

Nakon strmog i ispostavljenog prečenja nastavlja se vršni dio uspona do vrha Prisojnik

Zajednička fotografija na vrhu Prisojnika

Zbog jakog i hladnog vjetra na vrhu se kratko zadržavamo, nekoliko panoramskih fotografija i nakon toga uslijedio se silazak istim putom uspona do prijevoja Vršič, gdje i završava ova naša avantura zimskog uspona na Prisojnik. Treba samo napomenuti – pri silasku snijeg je malo omekšao nekoliko centimetara ispod kojeg se držala tvrda podloga. Za to nam je trebalo više opreza, budući su se dereze punile mekim snijegom i postojala je veća opasnost od klizanja. Pri silasku na grapama nije trebalo otpenjavati, jedino na grapi iznad okna na jednom manjem dijelu.

Pogled s vrha na nekoliko značajnih vrhova – s lijeva na desno – vrhovi: Špik, Dovški križ, Veliki Oltar i Škrlatica

Vrhovi Razor i Triglav

Pogled na greben Mojstrovke i na vrhove Jalovec i Mangart

Pri silasku po južnoj stazi bez snijega

Dolazak na prijevoj Vršič

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.