Sviščaki – Snežnik – Sviščaki 2012.

Nedjelja 22. svibnja 2012.
Veliki Snežnik
 je najviši vrh Notranjske. Izdiže se iznad prostranih šuma na južnom rubu Slovenije, to je ujedno i najviši izvan alpski vrh. Snežnik je izduženi greben s 2 vrha. Veliki Snežnik s nadmorskom visinom 1796 m i Mali Snežnik s visinom 1694 m. Međusobno su udaljeni 800 m, dijeli ih manji prijevoj.  Snežnik s nadmorskom visinom gotovo 1800 m predstavlja granicu između Jadranskog mora i kontinenta, zato je cijelo područje kako što i samo ime govori, bogato snijegom koji se zadržava sve do svibnja.

Veliki Snežnik  - sa  staze prema Malom Snežniku

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Sviščaki)
Put iz smjera Lovran - Opatija vodi preko graničnog prijelaza Rupa do Ilirske Bistrice. U centru Ilirske Bistrice treba skrenuti desno prateći putokaz za Sviščaki, od kuda nam preostaje još 19 km od toga 11 km po asfaltu i 8 km podobro uređenoj makadamskoj cesti do planinarskog doma na Sviščaki

Ishodišna točka pohoda za ovaj planinarski izlet je parkiralište ispred planinarskog doma na Sviščaki (1242 m), Veliki Snežnik (1796 m). povratak kružnom stazom  preko - Mali Snežnik (1694 m), planinarski dom Sviščaki (1242 m). Ukupna dužina staze 10,1 km. Vrijeme gpx traga 4 h i 44 minuta. Minimalna visina 1225 m, maksimalna 1797 m..Visinska razlika pri usponu 933 m, pri silasku 926 m. Visina polazišta 1282 m. Visina odredišta 1796 m. Prosječan nagib 17%.

Ispred planinarskog doma na Sviščaki

Pohod započinjemo u 9 h i 30 minuta s parkirališta ispred planinarskog doma na Sviščaki. Dan je prekrasan i sunčan, moglo bi se reći stvoren za planinarenje, i ako je u popodnevnim satima predviđena naoblaka i mogući pljuskovi. Od doma prelazimo travnatu ravnicu i odmah zatim ulazimo u gustu miješanu  jelovu i bukovu šumu, od kuda nas dobro markirani planinarski put vodi ka cilju. Sam početak puta je vrlo blag i postupno se uzdiže što nam omogućava dobru pripremu i zagrijavanje.

Na samom početku puta

Nakon jednog sata hoda po ugodnom šumskom putu dolazimo do smjerokaza sa kojeg je vidljivo da je do Snežnika ostalo samo 1 sat  hoda.

Lijepo uređeni smjerokazi

Nastavljamo put dalje u pravcu našeg odredišta. Staza i dalje nije zahtjevna, što meni osobno odgovara. Izlazimo iz pojasa miješane jelove i bukove šume i ulazimo u pojas smrekove šume, da bi ponovo ušli u pojas gdje raste bukva i jela, te pri samom vrhu gusta klekovina, a sam vrh Snežnika je kamenit.

Iz tog razloga, ovo područje zbog posebnog mješovitog raslinja po pojasevima, ovisno o nadmorskoj visini i bogatstvu prirode je zaštićeni kao botanički rezervat. Put se nastavlja makadamskom cestom koja nas dovodi do većeg proširenja – okretišta gdje i završava makadamska cesta. Tu smo odlučili napraviti kraću pauzu za okrijepu i odmor. S ove točke  otkriva se lijep pogled na vrh Snežnika i na planinarski dom smješten podno samog vrha. Dan je lijep i sunčan, ugodan za planinarenje i ako se na nebu počinju skupljati svijetli oblaci.

Vrijeme odmora

Tako odmoreni krećemo na vrh. Staza je i dalje za naše pojmove  lagana, nije zahtjevna. Moglo bi se reći srednje lagana staza. Prije nego smo krenuli na put pomislio sam da će nas dočekati dosta snijega, a ono ni „S“ od snijega, tek negdje pokoja snježna fleka, obzirom da na našem Snježniku ima snijega. Ovog puta uspon na Snežnik bio je toliko lagan i usporen da se nisam niti oznojio. Pred sam vrh, ispred doma nailazimo na prvu fleku snijega

Na stazi prema vrhu - kroz klekovinu

Malo snijega na vrhu ispred doma

Na vrh Snežnika stigli smo točno u 11 h i 50 minuta (1796 m). To je najveći planinski vrh Slovenije izvan alpskog područja.

Zajednička fotografija na vrhu Snežnika

Vrh je označen betonskim stupom na čijem se temelju nalazi metalna kutija s upisnom knjigom. Desetak metara prema zapadu nalazi se manji stupić na kojemu je postavljena ploča – ruža smjerova koja na sve četiri strane svijeta pokazuje smjer na planine i njene visine.

Po ljepoti vidika Snežnik se može usporediti sa najvišim alpskim vrhovima. S njega seže pogled od Kvarnerskih otoka i Velebita do Kamniških i Julijskih Alpi, pa čak i Dolomita. Ispod samog vrha nalazi se planinarska kuća Draga Karolina, koja je opskrbljena jelom i pićem, gdje ćemo napraviti dužu pauzu za odmor i okrijepu uz tople napitke.

Ruža smjerova na planine i njihove visine

Pogled na Kvarnerski zaljev, Cres i Učku

Nakon dužeg zadržavanja na vrhu, razgledavanja i fotografiranja, spuštamo se u dom Draga Karolina gdje radimo pauzu za ručak.

Vrijeme ručka

U domu smo zatekli manju grupu ljubitelja prirode i budućih planinara kako su sami rekli iz Rijeke, a koju su nam se pridružili pri spustu. Dom napuštamo u 13 h i 24 minuta. Odlučili smo se na silazak s kružnom turom - stazom preko Malog Snežnika prema Grdom Dolu do planinarskog  doma Sviščaki. Nakon 10 minuta hoda zaustavljamo se na vidikovcu, gdje smo zatekli grupu planinara iz Rijeke koja nam se pridružila pri silasku do Sviščaki.

Budući planinari!

Od vrha do ovog mjesta staza je kamenita, a dalje nastavlja kroz gustu klekovinu.

Pogled na Snežnik

Do Malog Snežnika dolazimo nakon pola sata hoda i tu pravimo još jednu manju pauzu. Nigdje nam se ne žuri.

Mali Snežnik (1694 m)

Spust po ovoj stazi nešto je teži od one kojom smo se uspinjali. Na putu prema domu Sviščaki sustiže nas naša planinarka Jadranka sa sinom i njegovom djevojkom. Uz kratku razmjenu informacija napušta našu grupu i žuri doma.

Susret sa Jadrankom. Prije dolaska do auta odlazimo na vidikovac od kuda se u daljini vidi Snežnik.

Na vidikovcu

Na dom Sviščaki dolazimo točno u 15 h i 45 minuta. Vrijeme spusta 2 h i 21 minut.

Ispred doma na osvježenju. Ni ovog puta, nismo smjeli narušiti tradiciju PD Knezgrad, a da se nešto dobro ne pojede i popije.

Dolazak u planinarski dom na Sviščaki

Vrijeme večere u restoranu PEK Jelšane

U nastavku slijedi: Gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te link albuma fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Gpx tragovi na topografskoj karti