Ferrata - Kranjska koča na Ledinah_Velika Baba_Kranjska koča 26.07.2013

Petak, 26. srpnja 2013.
PD Knezgrad Lovran organiziralo je trodnevni izlet u Kamniško-Savinjske Alpe u Sloveniju. Na izlet se prijavilo 18 planinara i planinarki. Na put se krenulo u dvije grupe: Prva (manja) grupa krenula je u ranim jutarnjim satima, dok je druga grupa, zbog radnih i drugih obveza krenula je u poslijepodnevnim satima. Cilj je bio naći se na Kranjskoj koči na Ledinah, kako bi slijedeći dan zajedno započeli uspon na Rinke. Zoran, Zdrave i ja, krenuli smo u 5 h i 45 minuta iz Lovrana, i krenuli prema zadanom cilju.
Kamniško-Savinjske Alpe predstavljaju visoko planinsko područje na sjeveru Slovenije. Prostiru se na 889 km². Središnji dio predstavljen je planinskim lancem s nešto više od 30 vrhova iznad 2000 metara. Najviši vrh je Grintovec (2558 m), a slijedi mu grebenski susjed Kočna (2540 m). Kamniško-Savinjske Alpe vrlo su geološki raznolike i veći dio površine čine karbonatne stijene (osobito vapnenac). Šume u Kamniško-Savinjskim Alpama pokrivaju gotovo dvije trećine područja, što regiju čini jednom od najšumovitijih u Sloveniji.

Velika Baba od Kranjske koče na Ledinah

PRISTUP AUTOMOBILOM (do parkirališta na kraju doline Ravenske Kočne)
Vrlo je jednostavan kolni pristup. Od Lovrana preko graničnog prijelaza Rupa, Ilirske Bistrice, Pivke do Postojne. Nastaviti autocestom preko Ljubljane u pravcu Kranja i Jesenica, fokusirati se na ( vzhod ) izlaz iz Kranja - dalje pratiti putokaz i cestu 210 do Zgornjeg Jezerskog. Od Zgornjeg Jezerskog skrenuti desno u pravcu jugozapada – makadamskom cestom kroz dolinu Ravenska Kočna do velikog parkirališta 3,2 km, od kuda je ishodišna točka pristupa ferrati na Velikoj Babi preko Češke i Kranjske koče. Dužina puta 165 km. Vrijeme vožnje 3 h.

Dolina Ravenska Kočna - s lijeve strane slike Velika Baba naš današnji cilj

Za ovaj planinarski izlet ishodišna točka pohoda je parkiralište na kraju doline – Ravenska Kočna (1000 m), Češka koča (1540 m), Kranjska koča na Ledinah (1700 m), Velika Baba (2127 m), Jezersko sedlo (2035 m), Kranjska koča na Ledinah (1700 m). Dužina staze 10,9 km. ukupno vrijeme hoda 11 h 07 minuta. Minimalna visina 1000 m, maksimalna 2030 m. Visinska razlika pri usponu 1029 m, pri silasku 560 m. Visina polazišta 1000 m. Visina odredišta 2127 m.

Na parkiralištu smjerokaz za Češku koču desno i lijevo za teretnu žičaru

Pod punom spremom (sigurnosni pojas, kaciga, dereze i cepin) sa parkirališta krećemo u 9 h i 15 minuta. Staza nas najprije vodi desno od parkirališta po šumskoj cesti, okvirno 5 minuta, a potom skreće naglo lijevo i uspinje se vrlo strmo.

Na početku staze po šumskoj cesti

Na stazi

Nakon 45 minuta prilično strmog uspona dolazimo na manju zaravan na Štularjevu planinu. Tu je postavljena šumarska zapuštena brvnara u stanju propadanja.

Šumarska brvnara (1270 m) obrasla u travu, bez vrata i prozora sa prednje strane. Pored kuće postoji maleni izvor vode. Nešto malo dalje, odlučili smo odmoriti u hladu i marendati.

Vrijeme odmora i marende

Po završetku marende nastavljamo uspon dalje kroz šumu i dolazimo do raskrižja putova. Sa lijeve strane je markirana pješačka staza koja vodi od podnožja teretnog lifta i spaja se na ovu stazu. Malo dalje dolazimo do još jednog raskrižja. Sa desne strane spaja se staza koja vodi od Zgornjeg Jezerskog preko Makekove  Kočne. Put zatim izlazi iz šume i vodi bočno po rubu, ali dobro osiguran, sajlama, klinovima, gredama i drvenim ljestvama.

Bočno po stazi

Na stazi su postavljene sajle, koje omogućavaju lakši i sigurniji uspon

Na više mjesta postavljene su drvene stepenice

Nakon 1 h 30 minuta ušli smo u nisko raslinje, a staza je blago polegnuta, tako dolazimo do Mrzle doline. Sa ovog mjesta otvara se prelijep vidik na dolinu Ravenske Kočne.

Na polegnutom dijelu staze

Pogled na dolinu Ravenske Kočne

U 11 h i 15 minuta stižemo do Češke koče. Ispred doma zatekli smo veću grupu mladih planinara (školska djeca) i mnogo drugih planinara, neobično mnogo, obzirom da je petak i radni dan.

Češka koča (1540 m)

Češka koča smještena je na Spodnje  Ravni pod sjevernom stijenom Grintovca iznad doline Ravenske Kočne. Izgradila ju je Češka podružnica iz Praga 1900 godine, zbog toga je zovu Češka koča. Otvorena je od sredine lipnja do kraja rujna. Zna biti otvorena i u listopadu samo subotom, nedjeljom i praznicima, u koliko to vrijeme dopušta. U prizemlju je 70 sjedećih mjesta, posjeduje kuhinju i šank.  U 6 soba smješteno je 40 ležaja, te u dvije sobe po 15 zajedničkih (skupnih) ležaja. Posjeduje teretnu žičaru, wc, umivaonik s hladnom vodom, peć u dnevnom prostoru, električnu struju, i tekuću vodu, te heliodrom.
Češka koča idealno je mjesto – početna točka za mnoge uspone i vrhove:  Moguće je kao što piše na ovom smjerokazu:  Grintovec 3 h, Kočna 3,15 h, Skuta 3,15 h, Okrešelj 4 h, Vratce 40 min, Kranjska koča na Livadah 1 h.

Smjerokaz sa upisanim vremenima hoda

Nakon jednog sata odmora, marende i uživanja u prekrasnom pogledu na okolne vrhove, nastavljamo put prema Kranjskoj koči na Ledinah. Krenuli smo u 12 h i 10 minuta.

Pogled na Češku koču sa druge strane

Bez napetosti i presinga nastavljamo put do Kranjske koče. U prvom dijelu staza se lagano uspinje po siparu i prolazi kroz nisko raslinje. Nakon pola sata hoda dolazimo do zahtjevnijeg dijela puta, ali ništa posebno što bi nas spriječilo da ne nastavimo dalje.

Na bočnoj izloženoj strani okomite stijene

Staza dalje nastavlja laganim spustom, da bi ponovo došli do stijena po kojima se uzdiže i vodi poprijeko. Staza je na cijeloj dionici dobro osigurana i ne predstavlja veliki problem za proći do Kranjske koče.

Na stazi pri usponu po sajlama

Slijedimo dalje markacije po dobro ugaženoj stazi, koja nas dalje dovodi do jednog manjeg  sniježišta, preko kojeg se mora proći. Skidamo cepine sa ruksaka i uz njihovu uporabu bez poteškoća prolazimo snijegom pokriven  dio staze.

Na putu ispred zasniježenog dijela staze. Iza nas u navezu nekoliko djece sa roditeljima

Na stazi sa djecom

Poslije ovog  snježnog dijela dolazimo (po mom mišljenju) na najteži dio staze koji je osiguran sa sajlama i klinovima, a koji se uzdiže  okomito kroz žlijeb (ždrijelo) između dvije stijene. Na ovom dijelu potrebno je biti pažljiv, obzirom da prolazimo po rahlom i rastresitom kamenju, gdje postoji mogućnost odronjavanja. Posebice treba biti pažljiv ako je netko iza nas.

Uspon osiguran sajlama

Na stazi pri usponu

Izlaskom iz žlijeba ili ždrijela kako ga neki planinari zovu odahnuli smo. Sa ovog mjesta pruža se savršen pogled na dolinu Ravenske Kočne i na okolne vrhove.

Pogled na dolinu Ravenske Kočne

Konačno, u 14 h i 15 minuta stižemo do Kranjske koče na Ledinah.

Kranjska koča na Ledinah (1700 m.)

Kranjska koča smještena je na platou Ledinah ispod Skute. Koča je otvorena od sredine juna do sredine rujna. Po svojoj arhitekturi ona se razlikuje od ostalih planinskih koča. Rađena je od armiranog betona i na krovu je napravljen heliodrom za slijetanje helikoptera.  Gostinski prostor sadrži 80 sjedećih mjesta uz kuhinju i šank. U 6 soba smješteno je 60 ležaja. Koča posjeduje wc i dvije umivaonice, centralno grijanje, tekuću vodu, elektriku i teretni lift (žičaru).

Dolaskom na Ledine susrećemo domaćina, koji nas upoznaje sa detaljima smještaja, o ponudi hrane i pića koja se nudi u domu, te o mogućim izletima i usponima na obližnje vrhove. Poslije kraće pauze slijedi ručak.

Vrijeme ručka

Nakon ručka mali odmor, a zatim put pod noge i po ferrati na Veliku Babu. Uz ručak i odmor ispred doma proveli smo 1 h i 15 minuta. Ispraznili smo ruksak od suvišnih stvari i krenuli na veliku Babu u 15 h 45 minuta. Odlučili smo napraviti kružnu turu: popeti se po vrlo zahtjevnoj stazi (ferrati), na Veliku Babu, a spust po austrijskom putu, koji je označen kao lagani put.

Nekoliko minuta od doma stoji smjerokaz za Veliku Babu na kome je napisano (Zelo zahtevna pot)

Dobro obilježenom stazom nastavljamo put kroz nisko raslinje, da bi nakon desetak minuta izašli na stjenoviti dio staze.

Na stazi pri prečenju

Staza je dobro osigurana sa sajlama i vodi nas bočno i ravno, da bi se potom spuštala prema klancu i ponovo dizala, pa opet priječenje stijene.

Staza je osigurana sa klinovima

Staza se ponovo spušta, da bi nakon toga nastupio vertikalni uspon po okomitoj stijeni, bolje reći monolitnoj i čvrstoj litici, osiguranoj sa klinovima i sajlama. Od ove točke započinje uspon po ferrati. Ovaj dio staze je najviše izložen, potrebno je snage u rukama i nogama. Nekoliko slika kako bi pokazao uspon po sajlama.

Na početku staza je osigurana klinovima

Nastavak staze po sajlama

Ferrata djelomično prolazi između niske klekovine

Okomite i čvrste ploče izbrazdane uskim i oštrim žljebovima na kojima dobro drže gojzerice

Pogled sa staze na litice koje pokazuju nagib uspona

Nakon 1h i 30 minuta stižemo do sedla pod Babu i raskrižja putova.

Pri vrh ferrate - kada se gleda ova stijena dobiva se dojam da će svakog trenutka skliznuti niz padinu

Raskrižje i sedlo pod Babu (1940 m)

Lijevo Velika Baba 30 minuta, a desno po austrijskoj strani preko Jezerskog sedla. Uspon dalje nastavljamo po „Rudijevoj vertikali“.

Na stazi po Rudijevoj vertikali

Na putu prema vrhu iz gole stijene izranja prekrasno gorsko cvijeće

Na vrh Velike Babe stižemo u 18 h i 40 minuta. Za uspon do vrha nama je bilo potrebno 2 sata, a na natpisnoj tabli je pisalo -  1 sat.

Zajednička fotografija na vrhu Velike Babe (2127 m)

Pogled na Skutu i Kranjsku Rinku

Pogled na Mrzlu goru

Pogled prema dolini Zgornjeg Jezerskog

Nakon kraćeg zadržavanja s vrha nastavljamo spust stazom po austrijskoj strani, kako bi napravili kružnu turu do Kranjske koče na Ledinah.

Na početku spusta s Velike Babe

Ubrzo dolazimo do sedla pod Babu i skrećemo lijevo po lakšoj austrijskoj stazi, koja se dalje spušta u dolinu i ponovo diže do Jezerskog sedla s nadmorskom visinom 2035 m.

Na spustu po austrijskoj strani - u pozadini vidi se Velika i Mala Baba

Dižemo se dalje po siparu do prijevoja na kojem je postavljen  smjerokaz koji nas upućuje na Ledeni vrh. Odustajemo od pohoda na Ledinski vrh i nastavljamo dalje do raskrižja putova i Jezerskog sedla.

Raskrižje putova: iz pravca dolaska lijevo Okrešelj preko Savinskog sedla 1,45 h i desno za Kranjsku koču na Ledinah 30 minuta. U pozadini vidi se tabla sa natpisom „Pozor - državna meja“. Nastavljamo spust po stazi koja je lagano polegnuta, dok u donjem dijelu puta staza je mnogo strmija.

Na stazi pri spustu do Kranjske koče na Ledinah

Bivak -  prostor namijenjen Gorskoj rešavalnoj službi Slovenije

Do planinarske koče na Ledinah stižemo u 19 h i 50 minuta. Pomalo izmoreni i žedni nadoknađujemo izgubljenu tekućinu sa hladnom pivom (jednu za žeđ, a drugu za uživanje). Slijedi smještaj i priprema za sutrašnji dan, a zatim večera i odlazak na počinak.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu i na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Gpx tragovi na topografskoj karti