Klamaruša - Smjer Asparagus Direkt

Srijeda, 11. prosinca 2019.
Duže vrijeme Fedor Nalis i ja planiramo otići do Klamaruše i popeti smjer Asparagus Direkt. No vremenski uvjeti nisu nam naklonjeni, neprekidno kiša i kada bi se ukazao jedan lijep dan, jedan od nas bio bi spriječen drugim obavezama. Konačno, došao je i taj lijep i sunčan dan da ostvarimo dogovoreni plan - srijeda 11. prosinca 2019.

Klamaruša je naziv za kamenitu barijeru s prosječnom nadmorskom visinom 550 m koja se izdiže iznad sela Baretići i Grižana. Na tim okomitim stijenama ima nekoliko dugih osiguranih alpinističkih smjerova različitih težina. Isto tako, na tom grebenu ima nekoliko pješačkih i planinarskih staza, a jedna od njih  za planinare poznata i popularna je  „Staza Kamenih stupi“.

Klamaruša - Asparagus Direkt

Kamenita barijera Klamaruša iznad sela Baretići

PRISTUP AUTOMOBILOM (do sela Baretići)
Od Lovrana vozimo lokalnom cestom 66 do ulaska na autocestu A7 u Matuljima – izlazak na čvorištu za Križišće. Nastavak vožnje lokalnom cestom prema Drveniku, Triblju i Grižanama do sela Baretići. Na kraju sela je veliko okretište, na kojemu treba skrenuti na usku asfaltnu cestu u smjeru juga (oznaka Vila Baretić) i voziti do kraja asfaltne ceste - do zadnje kuće (Baretići br. 33). Tu smo parkirali automobil. Dalje vodi makadamski put  cca 0,5 km do vodospreme. Dužina puta 50 km. Vrijeme vožnje 1 h.

Ishodišna točka je selo Baretići (345 m), ulazak u smjer (356 m), kraj smjera (556 m). Silazak kružnom turom -  stazom Kameni stupi, na čijem smo putu posjetili Karlovu peć (480 m), parkiralište (345 m). Ukupna dužina staze 1,6 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 26 minuta. Minimalna visina 345 m, maksimalna 583 m. Visinska razlika pri usponu cjelokupnog gpx traga 311 m, pri silasku 309 m. Visina polazišta 345 m. Visina odredišta (556 m). Prosječan nagib 46%.

Pristup smjeru
Početna točka prilaznog puta do ulaska u južnu stijenu Klamaruše - smjer Asparagus Direkt je parkiralište pored kuće (Baretići 33). Od ove točke nastaviti markiranom planinarskom stazom po makadamu do točke gdje se planinarska staza odvaja lijevo (Staza Kamenih stupi). Nakratko, nastavljamo  po makadamskim do sipara i po njemu do podnožja stijene – polazne točke penjanja (4 min).

Karakteristike - dužina i težina smjera „Asparagus Direkt“ na Klamaruši (V, V+, III, -IV, -V 220 m)
Po mojem gpx tragu visina 200 m, dužina 260 m – (što je i vidljivo na Hrvatskoj osnovnoj karti (HOK)- Državne geodetske uprave sa detaljima visina po izohipsama.

Službena Hrvatska osnovna karta (HOK) - Hrvatske geodetske uprave

Ruta Asparagus nudi atraktivno penjanje u 5 dužina s tri izrazito zahtjevnija skoka. Smjer je u potpunosti opremljen spitovima i klinovima, djelomično i prusicima. Osiguranja su u pravilu na jednoj točki, ali ima mogućnosti pojačanja istih, što smo na nekoliko mjesta i koristili. Detalji koji su teški – stijene su čvrste i nema bojazni od odronjavanja ili lomljenja.

Od opreme koristili smo dvostruko uže (60 m), 10 kompleta, 4 duga kompleta, 6 traka/gurtni i 3 frenda, a mogu se koristiti i čokovi/zaglavci. Stijena je uglavnom kompaktna, na mjestima ima opasnih ljuski, kršljivog i pomičnog kamenja.

Detalji težine vidljivi su na skici smjera (Izvor: plezanje.net)

Opis: 1. dužina
Penjanje započinjemo u podnožju najnižeg dijela grebena po glatkoj stijeni sa izrazitom pukotinom do prve police. Dalje ravno gore, u blago prevjesni  skok  (spit i klin – detalj smera ocjenjem V+) preko kojeg dolazimo  na široki greben, gdje izrađujemo drugo sidrište (osiguravanje na spitu).

Dolazak preko sipara u podnožje grebena

Pripreme za penjanje

U podnožju stijene za vrijeme pripreme za penjanje

Na početku preko stijene sa izrazitom pukotinom

Preko skoka sa malim prevjesom do širkog grebena i drugog sidrišta (V+)

Na drugom sidrištu. Fedor kao partner i mentor u navezu vodi prvi.

Sa ovog dijela, kao i sa cijelog grebena otvaraju se veličanstveni pogledi na Tribaljsko jezero i naselja u dolini smještena podno grebena. Jednako tako lijepi pogledi pružaju se prema Crikvenici na more i otoke pa sve do Učke.

Tribaljsko jezero s okolnim naseljima

Prema Crikvenici i moru

2. dužina:
Smjer nastavlja malo ulijevo, zatim prema desnoj strani po izloženom bridu grebena po glatkim i strmim pločama (spit i stari klin) do podnožja izrazito višeg vršnog grebena. Nema nekog izrazitog detalja – lakši prolaz. Ocjena ove dužine (II+, III, IV-)

Na početku penjanje 2. dužine

U podnožju zahtjevnijeg vršnog grebena, 3. sidrište od kuda započinje 3. dužina i  penjanje zahtjevnog grebena

3. dužina:
Pratimo strmi greben na prvom skoku preko okomitih ploča do  ulaska u uski procjep  podno samog vršnog grebena. Meni ovaj zadnji detalj na cijeloj ruti bio je najzahtjevniji. Prošao sam ga nakon trećeg pokušaja. Kada se taj detalj savlada izlazi se na položeni dio grebena koji je djelomično obrastao u šumsko raslinje. Osiguranje pješčani sat, a moguće je i stablo koje je na dohvat ruke. Tu smo napravili pauzu za odmor i uživanje u prekrasno sunčanom danu. Ocjena ovog smjera (IV, V+, II)

Ova fotografija prikazuje upravo ono opisano u prethodnom tekstu

Prolaz kroz uski i vrlo zahtijevan procijep (uski žljeb)

Izlaskom iz ovog zahtjevnijeg skoka, penjanje se nastavlja malo ulijevo po lijepim i ne pretjerano zahtjevnim pločama i dalje po položenom dijelu kroz samostojeće pomično i kršljivo kamenje do visokog šumskog raslinja, gdje se osiguranje može postaviti i na drveće.

Kraća pauza za odmor, okrijepu i uživanje u lijepom sunčanom danu uz veličanstveni panoramski krajobraz

Na 4 štandu na većoj polici i položenom dijelu grebena, obrastao šumskim raslinjem

4.dužina:
Nešto je kraća, naime, radi se o penjanju po pločama i razbacanim kamenim blokovima s dosta niskog šumskog raslinja i ne pretjerano teško (IV-)

Na 4. dužini – nešto kraća dionica

Peto sidrište – osiguranje pješčani sat uz pomoć traka/gurtni

5. dužina:
Nastavlja po lijepim kamenim pločama, malo krivuda do izrazite pukotine (žljeba) 10-ak metara podno samog vrha. Nakon prolaska žlijeba, penjanje se nastavlja malo udesno preko usjeka između kamenih čvrstih blokova do izlaska na vrh. (težina IV i IV+)

Na 5. dužini po lijepim i čvrstim kamenim pločama

Podno samog vrha

Na vrhu šesto završno sidrište – osiguranje pješčani sat

Po ustaljenom običaju na vrhu zajednička fotografija

Na vrhu smo napravili nešto dužu pauzu za odmor. Skidamo sa sebe okove, slažemo užad i nastavljamo put silaska, koji vodi prema sjeveru preko kamenih blokova do izlaska na markiranu planinarsku stazu. Dalje po blago polegnutoj stazi nastavljamo prema zapadu iznad samog grebena do smjerokaza, koji nas upućuje lijevo (- Klamaruša – Staza kamenih stupi). Desno krak planinarske staze vodi do vidikovca Pridva.

Od vrha prema sjeveru preko razbacanih kamenih blokova do planinarske staze

Izlazak na markiranu planinarsku stazu

Smjerokaz

STAZA KAMENIH STUPI – PUT KLAMARUŠA
Gotovo svako veće  naselje na obali ima od davnina uhodane staze i putove u svoje zaleđe, kojima su pastiri gonili svoja stada, seljaci obrađivali poneku njivu, a svi skupa razmjenjivali plodove svoga rada s ljudima s druge strane. Takvih staza ima i malo mjesto Grižane,  a jedna od njih je staza kamenih stupi. Naime, riječ je o kružnoj stazi koja počinje i završava u centru Grižana. To je oživljeni nekadašnji stari put koji je vodio preko brda Klamaruša iznad sela Baretići, a koji je u minulim vremenima bio jedna od poveznica naseljenih mjesta sa šumskim predjelima i Gorskim Kotarom. Kružna staza je duga okvirno, 10-ak km. Na njoj se osim 1300 isklesanih i izgrađenih stepenica, nalazi niz kulturno-povijesnih spomenika te veći broj stijena za alpinističke uspone.

Pri silasku na stazi kamenih stupi

Na ovoj stazi od smjerokaza do sela Baretići je 407 kamenih stepenica – stupi, kako se nazivaju lokalno u grižanskom kraju, koje su nastajale stoljećima, a dio ih je uklesan i u stijene. Isklesali su ih nekadašnji stanovnici sela Baretići i ugradili u stazu. Ova staza zanimljiva je i po tome što se sa nje može posjetiti i obići Gornja i Donja Karlova atraktivna peć.

Na putu prema Karlovoj peći. Put osiguran čeličnim sajlama.

Pogled u unutar peći

Pogled iz peći prema izlazu

Na stazi pri silasku

Izlazak sa staze i nastavak do parkirališta

Dolazak na parkiralište pored kuće Baretići br. 33. Tu i završava ova kružna tura penjanja i planinarenja.

U nastavku slijedi: gpx na Google Earthu, tragovi na topo karti, 3D profil staze, te link – album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.