Uspon na Pliš i Grmadu od sela Laze – kružna tura

Srijeda, 18. listopada 2017.

Vrh Pliš s nadmorskom visinom 933 m nalazi se na manjem širokom grebenu koji se proteže u smjeru jugoistok – sjeverozapad u dužini 3 km -  od vrha Kukulj  pa sve do Malog Liščića. Greben se izdiže iznad naselja Laze i Lisca u blizine granice između Hrvatske i Slovenije. Na planinarskom putu koji prolazi ovim grebenom nalaze se 3 vrha - Kukulj (814 m), Pliš (933 m) i Grmada (940 m). Greben je uglavnom travnat - prošaran niskim raslinjem, a vrhovi su prekriveni kamenjarom, osobito Grmada.

Vrh Pliš (933 m)

PRISTUP AUTOMOBILOM (do sela Laze)
Pristup je vrlo jednostavan. Sa državne ceste D8 Matulji – Rupa, treba skrenuti za Klanu, proći naselje i nastaviti vožnju prema naselju Lisac i negdje na pola puta treba skrenuti desno prema putokazu za selo Laze, od kuda je polazna točka za ovaj planinarski izlet. U samom mjestu ima mogućnost parkirati više automobila.

Ishodišna točka pohoda je selo Laze (655 m), vrh Kukulj (814 m), vrh Pliš (933 m), vrh Grmada (940 m.). Silazak kružnom rutom do sela Laze (855 m). Dužina staze 9,1 km. Vrijeme gpx traga 2 h i 45 minuta. Minimalna visina 642 m, maksimalna 943 m. Visinska razlika pri usponu 400 m, pri silasku 405 m. Visina polazišta 655 m. Visina odredišta 933 m. Prosječan nagib 11%.

Početna točka ovog planinarskog izleta je na ulasku u selo Laze. Dobro obilježena i markirana staza najprije prolazi kroz selo, a nakon toga nastavlja  šumskom cestom 600 m, gdje skreće oštro lijevo. Šumska cesta dalje vodi prema drvnoj industriji Klana. Od ovog skretanja staza  se oštrije uspinje - vodi kroz šumski predjel zvan „Pod Pliž“ i nakon 30 minuta laganog hoda dovodi nas do neoznačenog vrha Kukulj (814 m).

Na početku pohoda – staza vodi kroz selo Laze

Nakon 1 km od početne točke staza skreće oštro lijevo

Na stazi se nalazi izvor sa koritima za pojilište blaga

Na stazi  preko predjela zvano „Pod Pliž“

Izlaskom na vrh Kukulj (814 m), otvara se lijepi pogled na greben Učke i Ćićarije

Od ovog neimenovanog vrha Kukulj preostaje nam još 1 km laganog hoda do najvišeg vrha na ovom grebenu Pliš. Dobro označena staza vodi širokim travnatim grebenom, na kojem se nazire rijetko nisko raslinje. U 10 h stižemo na vrh Pliš (933 m), za što nam je trebalo 1 h hoda.

Na travnatom dijelu staze prema vrhu Pliš

Vrh Pliš (933 m)

Pliš je lijepi razgledni vrh s kojeg se vidi cjelokupni Kvarnerski zaljev. Vrh je označen okruglim stupom na čijem je vrhu postavljena ruža smjerokaza. Uz podnožje stupa nalazi se limena kutija sa upisnom knjigom, te tabela sa natpisom imena vrha i visine, ispod koje se nalazi i smjerokaz (lijevo Klana – desno Lisac). Lijep panoramski vidik s ovog vrha pružaju se prema vrhovima Slovenije i naseljima prema Ilirskoj Bistrici. Dok s druge strane lijepo se vidi greben Ćićarije i greben Učke sve do Crne Punte.

Pogled na greben Učke sve do Crne Punte

Prema Slovenskom dijelu planina

Zajednička fotografija na vrhu Pliš

S vrha Pliš lijepo se vidi kamenita glavica vrha Grmada

Nakon kraće pauze i okrijepe, nastavljamo put prema vrhu Grmada, koji je od ovog vrha udaljen svega 900 m, a zašto je potrebno 30 minuta laganog hoda. Od vrha Pliš započinjemo umjerenim silaskom i nakon prijeđenih 500 m dolazimo do neoznačenog križanja. Lijevo staza vodi za vrh Grmada, ravno nastavlja prema Liscu (u koliko se želi izbjeći vrh Grmada). Mi nastavljamo lijevo prema vrhu Grmada.

Od ove točke započinje umjereni uspon prema vrhu. Staza prolazi kroz travnati dio terena prošaran kamenjarom i kroz nisko šumsko raslinje sve do vršne kamene glavice.

Prema vrhu Grmada

Ispred vrha Grmada

Dolazak na vrh Grmada (940 m)

Vrh Grmada je viši 7 m od Pliša. S ovog vrha kao i s Pliša jednako je lijep i razgledan panoramski vidik na sve strane, samo što je s ovog vrha bolji vidik na Ilirsku Bistricu i Snežnik. Sam vrh je kamenit i nije ničim posebno obilježen.

Ilirska Bistrica i Snežnik

Na vrhu Grmada

S vrha nastavljamo silazak istim putom do raskrižja, od kuda dalje staza nastavljamo polukružno do slijedećeg raskrižja putova podno Malog Liščića. Na toj dionici puta staza gubi na visini 130 m. Od ovog raskrižja dalje nastavljamo šumskom cestom polukružno po izohipsi između vrha Grmada i naselja Lisca, sve do izlaska na asfaltnu cestu na početku ulaska u naselje Lisac. Put dalje nastavljamo asfaltnom cestom sve do sela Laze, naše početne točke pohoda. Tu i završava ova naša kratka, ali lijepa tura pohoda na Lisac i Grmadu.

Na početku silaska s vrha

Pri silasku na šumskom kolovozu

Na raskrižju putova

Po makadamskoj cesti prema naselju Lisac

Dolazak na asfaltnu cestu, od kuda dalje slijedimo asfaltnu cestu sve do sela Laze.

Po asfaltnoj cesti do ishodišta pohoda

Dolazak u selo Laze

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.