Kugina kuća-Skorpovac-Radlovac-Ograđenica-Štirovača

Kugina kuća
U srcu srednjeg Velebita, između Štirovače i Dabarskih kukova nalazi se Kugina kuća.PD „Željezničar“ Gospić 1999. godine dobilo je na upravljanje šumarsku Kuginu kuću i 2000. godine osposobilo je za prihvat planinara. Nalazi se na uzdužnoj velebitskoj makadamskoj cesti koja vodi od Sušnja kroz područje Dabarskih kukova prema Štirovači i Mrkvištu. Kuća ima cisternu, a na putu prema Šatorini 15′ od kuće je nepresušan izvor Težakovac. U kući su tri spavaonice, a sa stražnje strane kuće je ulaz u zimsku sobu koja služi kao otvoreno sklonište kada je kuća zatvorena. Kugina kuća je zamjenska kontrolna točka za Radlovac otkako je napušteno nekadašnje radlovačko planinarsko sklonište. Kuća je otvorena prema najavi. Mjesta za noćenje: 18, u zimskoj sobi 6, na tavanu 50. (izvor PD Željezničar Gospić).

Kugina kuća (1180 m)

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)
Ishodišna točka ove planinarske ture je Kugina kuća (1180 m), pl. sklonište Skorpovac (960 m), Radlovac (970 m), pl. sklonište Ograđenica (1400 m), Dokozina plan i Štirovača (1100 m). Dužina gpx traga 23,7 km. Vrijeme traga 8 h i 40 minuta. Visinska razlika pri usponu 760 m, pri spustu 810 m. Minimalna visina 950m, maksimalna 1480 m. Visina odredišta 1100 m. Staza tehnički nije zahtjevna osim dužine.

Nakon jutarnje običajne higijene i pojačanog doručka u 7 h kojeg smo dogovorili dan ranije, sa domaćinima doma, pohod započinjemo u 8 h.

Vrijeme doručka

Poslije obilatog doručka pozdravljamo se sa ljubaznim domaćinima doma Ljubicom i Stankom te prije rastanka jedna zajednička fotografija i u 8 h put pod noge prema zadanom cilju.

Sa ljubaznim domaćinima doma Kugina kuća

Na samom početku staze

Jednim velikim i ravnim dijelom hodamo po dosta zapuštenoj stazi, ali uredno markirane.

Prepreke na zapuštenom dijelu staze

Nakon 1 h i 34 minuta laganog hoda po ugodnom jutarnjem vremenu dolazimo do planinarskog  skloništa „Skorpovac“ (958 m) te  istoimenog napuštenog sela. Tu smo zatekli grupu planinara HPD Sv. Šimun iz  Markuševeca, koji obnavljaju i proširuju skloniše. Za dobrodošlicu počašćeni smo sa pivom.

Evo te vrijedne ekipe na radnoj akciji obnove skloništa Skorpovac:
Neno, Dudo, Pepo, Robi, Željko, Stanko i Mršavi.

Na trenutak prekinuli smo im radnu akciju, evo kako je to izgledalo:

Na putu za Skorpovac

Domaćini objašnjavaju što se sve učinilo i što treba još napraviti, da se sklonište završi

Kratka stanka za odmor domaćina i osvježenje uz pivu

Trenutak prekida radnih aktivnosti

Pozdravljamo se sa grupom planinara HPD Sv. Šimun Markuševec te od Skorpovca u 10 h i 50 minuta nastavljamo pohod  Premužićevom stazom prema Radlovcu. Prije odlaska zajednička fotografija ispred skloništa.

Ispred skloništa Skorpovac

Na stazi prema Radlovcu

Od Skorpovca, nakon 1 h laganog hoda dolazimo do raskrižja putova, gdje napuštamo Premužićevu stazu i skrećemo lijevo prema Radlovcu i tu pravimo premosnicu preko Radlovca, da bi kasnije ponovo izašli na Premužićevu stazu.

Skretanje za Radlovac

Od ovog raskrižja lagano se uspinjemo, da bi se zatim spuštali sve do Radlovca. Nakon desetak minuta hoda dolazimo do prvog sela koje je potpuno napušteno.

Napušteni zaselak u Radlovcu

Put nastavljamo dalje po dolini do drugog zaselka Radlovac, koje nije u potpunosti napušteno. Kuće su očuvane i zatekli smo puno blaga - ovaca, krava i teladi u daljini se čuo lavež pasa.

Obnovljeni dio starih kuća

Vidljivi su ostaci nekadašnjih kuća

Krave odmaraju u debelom hladu. U blizini sela nalazi se dobro očuvana crkvica Sv. Roko.

Crkvica Sv. Roko - Radlovac

Tu smo odlučili u hladovini napraviti dužu pauzu za odmor i ručak, obzirom da je paklena vrućina.

Vrijeme ručka i odmora

Nakon ručka i odmora nastavljamo pohod prema Ograđenici. Staza se lagano uzdiže uz ograde obzidane kamenom, koje su nekada bile obrađivane, i nedugo zatim ponovo izlazimo na Premužićevu stazu, po kojoj dalje nastavljamo prema Ograđenici.

Na ponovnom ulasku na Premuževićevu stazu

Slijedimo dalje stazu i ubrzo dolazimo do izvora Donje korito i raskrižja putova: desno odvaja se staza koja vodi preko Matijevića brijega i Šatorine, na Dokozina plan i dalje do Štirovače. Ravno preko Mliništa  prema Ograđenici, dalje do Dokozina plana i Štirovače. Mi nastavljamo preko Mliništa prema Ograđenici. Na ovom dijelu staze otvara se prekrasan pogled na more i otoke.

Pogled na more i otoke

Pogled na dolinu Mliništa

U 15 h dolazimo do još jednog raskrižja putova: Ravno za Alan, lijevo za Ograđenicu.

Smjerokaz za Ograđenicu

Tu smo napravili malu stanku osvježili se te nastavili put dalje do skloništa Ograđenica, gdje dolazimo u 15 h i 40 minuta.

Planinarsko sklonište Ograđenica koje drži PD „ĐAKOVO“ iz Đakova. Sklonište posjeduje samo krevete bez madraca. Ima vodu kišnicu sakupljenu sa novo obnovljenog krova i plastične veće posude dobro zaštićene. Vodu smo koristili za piće i dopunili svoje zalihe.
Od ovog skloništa moguće je nastaviti put na Šatorinu i na Matijevića brijeg. Od skloništa Ograđenica nastavljamo put po gustoj bukovoj šumi do Dokozina plana.

Na stazi prema Dokozini

Dolaskom u Dokozina plan, napravili smo kratku pauzu uz nesskafe koju je priredio Zdrave.

Odmor uz kavu

Od Dokozina plana pola sata spusta dolazimo do auta, ulazimo i nastavljamo vožnju do izvora na Štirovači. Tu se peremo, presvlačimo, osvježavamo hladnom izvorskom vodom.

Pranje nogu na izvoru Štirovača

Spremni za povratak

Bez dužeg zadržavanja na Štirovači - pravac u konobu „JURE“ u Krasnom, gdje smo se po dobrom starom običaju nagradili  kao i uvijek poslije svakog uspješnog pohoda. I tako je završila naša avantura i planinarenje  po Velebitu.

Vrijeme večere u konobi Jure u Krasnom

U nastavku: Vertikalni profil staze, gpx tragovi na topo karti i na Google Earthu te link na album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.