Na putu za Veliko Rujno

Veliko Rujno

Iz Lovrana smo krenuli  sa dva osobna automobila i jednim terencem. Od Lovrana preko Rijeke ulazimo na Jadransku magistralu i nastavljamo vožnju do Starigrada Paklenica. Tu smo napravili dužu pauzu za odmor i osvježenje, nakon toga Iz Starigrada krenuli smo u 18 h i 25 minuta  osobnim vozilima makadamskom cestom do Velikog Rujna (12 km). Cesta je dobra i dovoljno široka da se mogu mimoići dva osobna automobila. Trebalo je samo pripaziti na poprečne odvodne kanale za oborinske vode. Na Veliko Rujno stižemo za 30 minuta do crkve Svete Bogorodice, ishodišne točka pohoda za Kamenu galeriju i Stap. Smještaj je organizirana kod „Peke“.

Na putu prema odredištu, iznad samog naselja zaustavljamo na lijepom vidikovcu od kuda se lijepo vidi Starigrad, more i otok Pag. Tu ispred je postavljena i edukativni panoa „Mirila“.

Pogled na Starigrad, more i otok Pag

Smjerokaz do Mirila

Mirila su posmrtno znamenje nalik na grobove. Naime, zbog oskudice zemljom u priobalju, mnogi su prigorci gore sadili krumpir, kupus, mahunarke itd, a ljeti su se znali i preseliti sa svojim obiteljima i blagom u tzv. "ljetne stanove". Ako bi sad nekoga od njih zadesila smrt u planini, preminulog je trebalo prenijeti u priobalje zbog sahrane na tamošnjim grobljima. Taj mukotrpan posao su u pravilu obavljali članovi rodbine ili susjedi, koji bi se putem smjenjivali. Kad bi se došlo do određenih mjesta koja su se za te svrhe koristile od davnina, preminulog bi se polagalo na zemlju, a kod nogu i glave bi se postavljala dva kamena, kojima mu se uzimalo kao mjera. Otud i potječe naziv mirila. Mjesto na kojem bi bilo položeno tijelo je kasnije popločano, dok bi se kamenja za mjeru zamijenila većim primitivno obrađenim kamenim pločama, na kojima bi se ispisivalo ime preminulog , te datum rođenja i smrti. Prije opismenjavanja bi se umjesto toga uklesavali simboli u vidu ornamenata. Mirila, kao posljednjim počivalištima duše se pridavalo mnogo veće značenje, nego samom grobu. A njihov kult se redovito održavao sve do 50-tih godina prošlog stoljeća, kad je nestankom nomadskog načina života tamošnjih stočara nestalo i potrebe za njim. Slijedeći izlet na Velebit moramo posjetiti Mirila. Dužina staze 3 km. Vrijeme hoda 1,30 minuta. Srednje zahtjevna staza.

Napuštamo Mirila - vozimo se po asfaltiranoj cesti još nekoliko kilometara, a zatim put nastavljamo po makadamskoj cesti. Na Veliko Rujno u Marasoviće stižemo točno 19 h.

Tu nas dočekuje ljubazni domaćin Peko. Za dobrodošlicu nudi nam domaću rakiju i slatkiše.

Domaća rakija za dobrodošlicu

Ostatak grupe koja je krenula u 18 h iz Lovrana na Veliko Rujno stiže u 21 h i 30 minuta. I njih čeka rakija dobrodošlice, uz piće koje smo i mi sa sobom donijeli  nazdravljamo i veselimo se sutrašnjem danu i pohodu na Kamenu galeriji i na Stap.

Serviranje večere

Vrijeme večere

Nakon večere u 23 h odlazimo na počinak, veseleći se sutrašnjem danu.