Uspon na Slavnik od sela Markovščine

Nedjelja, 26. siječnja 2014.
Slavnik
je najviši vrh na sjevernom dijelu slovenske Ćićarije. To je kraško područje koje graniči na sjeveru sa  Motarskim  podoljem, na jugu sa Crvenom Istrom, na zapadu sve do Kozine, a prema istoku do Brgudskog podolja. Stoga, staro goropisno ime nije samo vrh Slavnik, već se odnosi i na gorsko područje slovenske Ćićarije, koje se naziva Slavniško Podgorje – skraćeno Slavnik. Hrbat je građen od vapnenca i dolomita, do 850 m visine Slavnik je obrastao grmljem i šumom, a iznad toga vrh je obrastao travom. Na Slavnik se može doći iz više pravaca, najkraći i najlakši prilaz je iz Podgorja. Mi smo odabrali uspon iz Markovščine.

Vrh Slavnik 1028 m

Na startu u Markovščini - spremni za uspon

ISHODIŠTE POHODA - SMJER KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama)
Selo Markovščina (566 m), Skadanščina (575 m), vrh Slavnik (1028 m),  planinarski dom Tumova koča (1018 m). Povratak istim putom do Markovščine (566 m). Dužina staze 13,5 km. Vrijeme gpx traga 4 h i 14 minuta. Minimalna visina 522 m, maksimalna 1039 m. Visinska razlika pri usponu 1306, pri silasku 1313 m. Visina polazišta 568 m. Visina odredišta 1028 m. Prosječan nagib 24%.

Nakon duže zimske pauze okupila se mala ekipa od 11 članova PD Knezgrad iz Lovrana i uputila se u Sloveniju na uspon - Slavnik. Ovo moram naglasiti, najmlađi član naše ekipe je Anton Valentin koji ima samo 7 mjeseci. Prijevoz je organiziran osobnim automobilima, a okupljalište je Matulji (Hangar), od kuda smo krenuli u 9 h i 10 minuta, prema graničnom prijelazu Šapjane. Vožnju dalje nastavljamo lokalnom cestom koja vodi prema Kozini do naselja Markovščina od kuda je naša polazna točka prema vrhu Slavnik.

Sa parkirališta iz Markovščine krenuli smo u 9 h i 30 minuta po kolnom putu - šumskoj cesti. Staza je gotovo polegnuta, a u nastavku pravi lagani spust sve do najniže točke nadmorske visine 530 m.

Na početku staze

Na ovom putu najveću pažnju posvetili smo našem najmlađem članu društva Antonu. Čim smo krenuli ubrzo je zaspao u naprtnjači svoga tate.

Na samom početku staze mali Anton je zaspao

Na stazi

Nakon 25 minuta laganog hoda po makadamskoj cesti, izlazimo na asfaltnu cestu koja vodi do sela Skadanščine. Nastavljamo asfaltnom cestom okvirno još  500 m, a potom staza skreće desno i vodi kroz  šumu do sela Skadanščine.

Na šumskoj planinarskoj stazi prema Skadanščini

Na ovom dijelu staza se lagano uzdiže do brežuljka iznad sela, gdje je smještena  crkva Sv. Rok.

Crkva Sv. Rok – Skadanščina

U centru sela nalazi se smjerokaza koji nas upućuje lijevo na šumsku cestu koja dalje vodi kroz polje. Izlaskom iz sela, nakon stotinjak metara dolazimo do raskrižja putova: Lijevo -  Mala vrata 1 h i 15 minuta, Velika Plešivica 1 h i 45 minuta, te Slavnik 3 h i 30 minuta. Ravno ili polu desno Slavnik 1 h i 30 minuta.

Kako na ovom raskrižju imamo izbor uspona na Slavnik – duža varijanta 3 h i 30 minuta i kraća 1 h i 30 minuta. Mi, naravno, (zbog malog Antona) biramo kraću varijantu. Nastavljamo dalje šumskom cestom, okvirno desetak minuta, a potom ulazimo na planinarsku stazu koja dalje vodi kroz šumu, do pred sam vrh, gdje staza izlazi na travnati dio grebena.

Na stazi kroz šumu

Sve što se više uspinjemo i snijega je više. No, ne stvara nam poteškoće. Vrijeme je ugodno za planinarenje, nije hladno, a nema ni daška vjetra, što posebno odgovara Antonu. Slijedimo dobro markiranu stazu koja se u kontinuitetu umjereno uspinje i nije teška – lako se savladava bez obzira što je prekrivena snijegom. Prikladna je i za planinare bez veće kondicije. Na putu prema vrhu pridružio nam se i nepoznati pas, koji nas je pratio sve do vrha.

Naš zaigrani pratitelj

Na stazi na kojoj je vjetar nanio više snijega

U 11 h i 30 minuta izlazimo iz šumske staze na travnati greben, od kuda se vidi antenski stup – odašiljač i vrh Slavnika. Ovdje je  snijega manje, najvjerojatnije da ga je vjetar otpuhao. Na ovom otvorenom dijelu staze susrećemo grupu „planinara“ – zaljubljenika u prirodu iz Rijeke, a među njima upoznajem gospodina Rajka Pavlicu (kolega sa posla od Kristine).

Ispred vrha Slavnik – sa Rajkom Pavlicom

Pogled prema Podgorju

Na sam vrh Slavnik (1028 m) dolazimo u 11 h i 45 minuta. Sa vrha se pruža prekrasan pogled prema sjeveru preko Matarskeg podolja, Vremešnice, Nanosa do Kamniških Alpi, prema istoku vidljivi su vrhovi Gorskog Kotara, prema jugu Konjik, Žbevnica i Učka, prema zapadu ispred nas vidi se Grmada ili Mali Slavnik (1001 m), pogled dalje seže prema Kozini, Piranskom i Tršćanskom zaljevu. Na žalost, zbog sumaglice pogled nije bio najjasniji.

Pogled na Koper

Pogled na Žbevnicu i Učku

Ma vrhu Slavnika – prvi uspon malog Antona. Po starom običaju jedna zajednička fotografija na vrhu

Zajednička fotografija na vrhu Slavnika

Nakon kraćeg zadržavanja na vrhu spuštamo se do doma „Tumova koča“ (1018 m). Koča je 10 m smještena tik ispod vrha Slavnik na nadmorskoj visini (1018 m). Koča je dobila ime po dr. Henriku Tumi poznatom slovenskom alpinistu, botaničaru, političaru i narodnom prosvjetitelju. Otvorena je  subotom, nedjeljom i blagdanom, po potrebi i dogovoru otvara se i po tjednu. Opskrbljena je sa hranom i pićem.  Kapacitet smještaja: 8 ležaja u sobama i 20 skupnih ležaja. Blagovaona 70 sjedećih mjesta. Koča je opskrbljena sa vodom i posjeduje sanitarne prostorije. Dostupnost je moguće terenskim vozilom i biciklom.

Najamnik: Angelac Ban – tel +386 41 893 517–GSM +038 50 621 791–E-pošta opd.koper@gmail.com

Planinarski dom Tumova koča (1018 m)

Vrijeme ručka

Vrijeme ručka i odmora u domu

Presvučen i nahranjen- Anton je bio raspoložen i veseo – samo se smijao i zabavljao cijelo društvo

U domu se zadržavamo 1 h i 30 minuta (vrijeme ručka i odmora), nakon toga u 13 h i 35 minuta nastavljamo spust istim putom do Markovščine.

Na početku spusta

Na spustu -pogled još jednom na Slavnik od crkve Sv. Rog iz Skadanščine

Do parkirališta u Markovščini dolazimo u 15 h i 30 minuta. Milan, za sve nas ima iznenađenje - iz prtljažnika vadi karton piva i nazdravljamo za prvi uspon na vrh Slavnik sedmomjesečnom Antonu. Ni to nije bilo dovoljno, mora se posjetiti i gostilnu i još nekoliko puta nazdraviti.

Ulazak u gostilnu „Baša“ u Markovščini

Nakon uspješno završenog pohoda, došlo je vrijeme da se krene doma. Svatko svojim automobilom neovisno jedan o drugom krenuli smo doma. U toku vožnje pala je ideja da se ovaj uspješan pohod nagradi sa jednom večerom. Desa je dala ideju za „Kantunić“ u Matuljima. Nije nas bilo teško nagovoriti i doista bili smo zadovoljni izborom.

Na večeri u Kantuniću – Matulji, gdje konačno i završava naša današnja avantura.

U nastavku slijedi gpx tragovi na Google Earthu, topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.

Vertikalni profil staze uspona i spusta staze Slavnik