Uspon na Nanos od Razdrtog

Nedjelja, 01. lipanj 2014.
Nanos
je visoki kraški greben smješten na zapadnom dijelu pokrajine Notranjske, koji dijeli sjeverni dio Slovenije od Primorja. To je 12 km dug i 6 km širok  kraški plato, sa odrezanim strmim rubom visokim 500 do 700 m imenovanim „Pleše“ koji pored Snežnika dominira na zapadnom djelu pokrajine Notranjske. Vršni dio platoa oblikuju vrtače, zaravni i obli vrhovi, od kojih se na jugozapadu uzdiže najviši šumovit Suhi vrh 1313 m – ( nezanimljiv za planinare ). Prosječna visina grebena, okvirno, kreće se oko 1100 m. Zapadna polovica je niža i kreće se od 800 do 950 m i manje kamenita.  Zbog svojih botaničkih zanimljivosti ( razni endemični biljni svijet) dio južnog i zapadnog obronka Nanosa, proglašen je 1987 godine Krajinskim parkom (Park prirode).  Nanosom prolazi Slovenski planinarski put, Evropski pješački put i  Slovenski geološki put.  Za planinare najzanimljiviji je južni vrh Pleša (1262 m), gdje je ispod samog vrha  smješten TV odašiljač, a nešto niže i planinarski dom „Vojkova koča“ nazvan po narodnom heroju Janku Premrlu - Vojku.

Pogled na Nanos.

PRISTUP AUTOMOBILOM (do naselja Razdrto)
Pristup automobilom vrlo je jednostavan. Sa stare ceste Postojna  - Gorica u naselju Razdrto, prema smjerokazu skrenuti desno i voziti do parkirališta pored nadvožnjaka ispod kojeg prolazi autocesta. Parkiralište je veliko - ima mogućnost za smještaj veći broj automobila.

Parkiralište– Razdrto (600 m), vrh Pleša (1262 m), Vojkova koča (1246 m), te povratak istim putom do parkirališta (600 m). Ukupna dužina staze 5,5 km. Vrijeme gpx traga 2 h i 45 minuta. Minimalna visina 600 m, maksimalna 1255 m. Visinska razlika pri usponu 705 m, pri silasku 703 m. Visina polazišta 601 m. Visina odredišta 1262 m. Prosječan nagib 28%.

Sa parkiališta Razdrto, krenuli smo u 11 h i 25 minuta asfaltom preko mosta iznad autoceste do špine – izvora vode i smjerokaza planinarskih putova. Uspon na vrh moguć je iz dva smjera. Prva staza je teža, (ferrata) kraća, ali strmija -  oficijelno vrijeme 1 h i 30 minuta. Druga staza je položenija – lakša, ali je duža i predviđeno vrijeme hoda 2 h i 30 minuta.

Planinarski smjerokaz

Od ovog smjerokaza nastavljamo put dalje položenom makadamskom cestom okvirno 900 m i dolazimo do slijedećeg raskrižja putova, gdje se staze razdvajaju. Ravno označena položena pot, a desno strma pot.  Budući da je Dean već bio na Nanosu, predložio je da idemo sa ovim strmim putom, obzirom, da je to najatraktivniji i najzanimljiviji uspon na Nanos, mala alpinistička avantura. Krećemo desno umjerenim usponom, staza najprije vodi po travnatom dijelu, a potom dalje kroz šumu. Nakon toga priječi jedno manje melišće – sipar, te nas uskoro dovodi do najzahtjevnijeg dijela, gdje staza ulazi u okomite, djelomično usječene stijene, osigurane sajlama i klinovima - ferrata.

Na početku uspona po travnatom dijelu staze

Nakon nekoliko minuta hoda, staza sa travnatog dijela ulazi u nisko raslinje, a nedugo zatim u visoku bukovu šumu.

Kratka stanka za osvježenje

Sve što se više uspinjemo, staza je sve strmija i traži više odmora i zastajkivanja. Pred sam ulazak u najzahtjevniji dio staze, susrećemo mladu planinarku Natašu Kocjančić  član PD Postojna iz Postojne, tako da smo nastavili zajednički put do vrha.

Zajednički uspon sa Natašom

Nastavak uspona za Natašu nije bio nikakav problem – skakutala je po kamenju kao prava divokoza – gams. Izlaskom iz šumske staze na kamenitu golet, pred nama se otvara prekrasan vidik na naselje Razdrto i autocestu Ljubljana  - Kopar.

Pogled na Razdrto

I konačno, došao je taj „najzahtjevniji“  dio ovog uspona po ferrati.

Uspon po ferrati

Postavljene sajle na obje strane stijena

Dean pri kraju uspona po sajlama

U 12 h i 45 minuta izlazimo na greben prekriven travom, gdje je postavljen smjerokaz – do vrha 15 minuta hoda.

Smjerokaz – iza njega se vidi u daljini vrh i TV repetitor. Od tu moguća su 2 smjera: Lijevo, direktno po  „strelovodu“(domaći naziv staze) ili desno kružno prema zapadu do vrha

Prekrasan pogled na široku panoramu na Razdrto i naselja uz autocestu

Pogled na zapadni greben Nanosa

Vrh Pleša (1262 m) i TV odašiljač

Tako korak po korak stižemo do planinarskog doma "Vojkova koča“  (1246 m) na Nanosu.

Vojkova koča (1246 m)

Nakon duže pauze za ručak i odmor nastavljamo spust istim putom do parkirališta na Razdrtom. Jedna fotografija sa Natašom ispred doma.

U društvu sa Natašom ispred doma

Sa vrha Pleša spuštamo se stazom zvanom „po strelovodu“ i na taj način napravili smo manju kružnu turu oko vrha.

Na stazi na početku spusta

Natašin pogled usmjeren prema vrhu

Ponovo na ferrati pri spustu

Pri spustu po ferrati

Pri kraju spusta

Pri samom kraju puta, zadovoljni i nasmiješeni Nataša i Dean. I još jedan pogled na Nanos

Dolazimo na parkiralište Razdrto, odlažemo opremu, potom odlazimo na osvježenje, nakon toga se pozdravljamo sa Natašom u nadi da ćemo se sresti još koji puta u planinama ili negdje drugdje. Dean i ja, dalje nastavljamo vožnju prema Pivki, budući nas čeka još jedan uspon na vrh Sv. Trojice.

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu i na topo karti, vertikalni profil staze, album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.