Staza za Velinac od sela Budaci

Nedjelja, 27. listopada 2019.
Velinac
  s nadmorskom visinom (965 m) u zaleđu Karlobaga je manji goli greben koji se proteže u smjeru sjeverozapad-jugoistok u dužini 50 m. S njegove južne i jugozapadne strane izdiže se strma kamena glavica iznad šumskog pojasa, dok su mu ostale strane blage i šumovite. Vrh je prepoznatljiv po svojemu neobičnom obliku i stijenama. Mnogo je ovakvih lijepih vrhova u zaleđu  Karlobaga i općenitu u velebitskom prigorju, koji se ne ističu svojom visinom, ali odlika im je što su pristupačni s dobrim vidicima jer su im vrhovi goli i neometani višim vrhovima.
Vrh je izdaleka prepoznatljiv po svojemu neobičnom stjenovitom i vršnom obliku s morske strane.

Pogled sa staze na Velinac s njegove južne strane

PRISTUP AUTOMOBILOM (do zaselka Budaci u zaleđu Karlobaga)
Od Karlobaga ulazi se na državnu cestu D25 koja vodi prema  Gospiću  do cestovnog raskrižja s označenim putokazom s lijeve strane za Dabarske kukove - Sušanj Cesarički (10,5 km od Karlobaga). Tu treba skrenuti lijevo na Dabarsku cestu i nastaviti vožnju dalje  asfaltnom cestom 1,1 km od slijedećeg cestovnog raskrižja. Desno nastavlja Dabarska cesta. Lijevo odvaja se uska asfaltna - pristupna cesta koja vodi preko Ledenika Cesarčkog i Kućišta Cesaračkih u dužini 4,3 km do zaselka Budaci, gdje asfaltna cesta i završava. To je ujedno i ishodišna točka pohoda za uspon na Velinac. Ukupna dužina pristupne ceste od Karlobaga do zaselka Budaci je 15,9 km. Vrijeme vožnje 30 minuta.

Gpx tragovi – pristupa automobilom od Karlobaga do zaselka Budaci

ISHODIŠTE POHODA - SMJER KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama)
Ishodišna točka pohoda je zaselak Budaci (630 m), vrh Velinac (965 m). Povratak istim putom uspona do zaselka Budaci (630 m). Ukupna dužina staze 3,9 km. Vrijeme gpx traga 2 h i 57 minuta. Minimalna visina 627 m, maksimalna 961 m. Visinska razlika pri usponu 393 m, pri silasku 388 m. Visina polazišta 630 m. Visina odredišta 965 m. Prosječan nagib 21%.

Za ovaj planinarski izlet početna točka je zaselak Budaci. Dobro markirana i ugažena staza za počinje s parkirališta pored kuće gospodina Mate Budaka, kojeg smo zatekli s prijateljem i susjedom Ivicom Vrbanom. Ljubazni  domaći počastio nas je dobrom domaćom rakijom, nakon toga nastavljamo prema zadanom cilju popeti se na vrh Velinac. Odmah iza kuće ulazimo na šumsku stazu koja blagim nagibom vodi kroz nisko šumsko raslinje.  Sve što se više dižemo pogledi su sve širi i ljepši, naročito prema moru.

Staza polukružno prolazi preko predjela Budačke strane i nakon 35 minuta laganog hoda pred nama se ukazao Velinac u svoj svojoj veličini – kamena glavica s okomitim stijenama koje se izdižu iz šumskog raslinja. Često pravimo kraće pauze kako bismo uživali u lijepom sunčanom danu i prekrasnim vidicima na Južni Velebit na more i otoke, među kojima se posebno ističe Pag.

U društvu Mate Budaka i Ivice Vrbana uz degustaciju domaće rakije

Na početku staze

Dobro ugažena i vidljiva staza sa koje nema zanimljivih vidika

Na stazi kroz nisko šumsko raslinje

Pogled unazad na zaselak Budaci i dio vrhova Južnog Velebita.

Pogled lete prema južnom Velebitu i zaselku Budaci

Češća zastajkivanja radi fotografiranja

Jugoistočna strana kamene glavice Velinca

U nastavku staza se nešto strmije uspinje, te nas dovodi do manjeg kuloara iz kojeg se izlazi na položeniji dio staze. Ovu dionicu puta do raskrižja brzo smo prošli. Na ovom desno vodi put do Premužićeve staze (1 h), lijevo Velinac (15 min.).

Raskriže planinarskih putova

Nakratko, u nastavku staza nas vodi kroz kamenjar obrastao u šumsko zelenilo, te nas ubrzo dovodi do vršnog grebena, na kojemu staza skreće lijevo i nastavlja po kamenim grotama sve do vrha Velinac.  Sa ovog vršnog grebena, kao i sa samog vrha.

Na stazi od raskrižja prema vršnom grebenu

Izlazak na vršni grebe

Po gebenu prema vrhu

Pogled prema vrhu

Dolaskom na vrh napravili smo dužu pauzu za marendu i osvježenje. Na kamenoj ploči ispisan je naziv vrha, pored kojeg se nalazi metalni tuljak s upisnom knjigom. Žig HPO-a zacementiran je na stijenu uz upisni tuljac, a 3 m prema  sjeveru je metalni žig PPV.

Predivno vrijeme, lijep i sunčan dan bez daška vjetra omogućio nam je da uživamo u prekrasnim panoramskim vidicima  na more i otoke. Pogled seže preko Raba, Silbe do Lošinja. Posebno se lijep pogled doima na Karlobag i njegova bliža naselja.

Vrh Velinac (965 m)

Pogled na more i otoke i primorska naselja

Pogled na masiv i vrhove a južnog Velebita

Na vrhu – što reći više

Nakon duže pauze nastavljamo silazak istim putom uspona do zaselka Budaci. Nakon silaska s Velinca nastavlja se vožnja do Baških Oštarija, do planinarskog doma Prpa od kuda je predviđen uspon na Badanj i Basaču te silazak na Kubus.

Na početku silaska s vrha Velinac

Po grebenu pri silasku

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.