Štirovača - Šatorina - Laktin vrh - Kugina kuća

Šatorina s nadmorskom visinom (1624 m) najviši je vrhu na Srednjem Velebitu i nalazi se u njegovom središnjem dijel. Obronci Šatorine spuštaju se u duboke šume bukve i smreke. Gornji dio stošca je travnat sa svih strana osim sjeverne strane koji je obrastao gustim patuljastim borovima i klekovinom. Vrh se sastoji od dvije male glave jednake visine. Iz više smjerova Šatorina podsjeća na šator po čemu je i dobila ime.

Šatorina s Matijevića brijega

KOLNI PRISTUP AUTOMOBILOM (do Velikog Lubenovca)
Osobnim automobilom krenuli smo u 6 h i 30 minuta iz Ike preko Rijeke, dalje Jadranskom magistralom do Sv. Jurja. Tu napuštamo Jadransku magistralu nastavljamo po serpentinama preko Krasnog  do Careve kuće gdje skrećemo desno i vožnju dalje nastavljamo preko Velikog Lubenovca, Mrkvišta do Štirovače. Tu je ishodišna točka pohoda za Šatorinu.

ISHODIŠTE POHODA (s karakterističnim putnim točkama)
Ishodište pohoda kod šumske rampe na Štirovači (1100 m), Dokozina plan, Šatorina (1624 m). Od vrha Šatorine spust do Kugine kuće (1180 m), zatim uspon na Laktin vrh (1504 m) i povratak na Kuginu kuću(1180 m), gdje smo i odsjeli. Dužina traga (staze) 19 km. Visinska razlika pri usponu 849 m, pri silasku 745 m. Minimalna visina 1100 m, maksimalna 1621 m. Vrijeme traga 6 h. Visina odredišta (1624 m).

Štirovača je poznati fenomen Velebita sa svojim padežima, krasnim smrekovim šumama i naročito poznatim jakim izvorom izvrsne vode

Ishodišna točka pohoda – makadamska cesta. Prije pohoda koristi se prilika da se nešto pojede (1100 m)

Ovaj planinarski izlet i uspon na Šatorinu započinjemo od rampe na makadamskoj cesti, nedaleko od Štirovače točno u 9 h. Staza započinje po makadamskom putu okvirno 200 metara, a potom skreće desno po dobro uređenoj i markiranoj stazi koja nas dalje vodi kroz gustu šumu. Staza se lagano uzdiže preko „Potoci“. Zbog velike suše potočići su suhi, samo na pojedinim mjestima vidi se vlažnost  sa malo vode u lokvicama. Na Dokozina Plan dolazimo u 9 h i 55 minuta. Ispred nas stoje raskrižje putova - Šatorina 1 h i 30 minuta i Ograđenica 50 minuta, putokaz u istom smjeru.

Na početku puta kroz šumu

Od Dokozina plana uključujemo se na Premužićevu stazu i nakon 15 minuta dolazimo do raskrižja putova: desno 35 minuta do Ograđenice i ravno za Šatorinu 1 h i 15 minuta.

Na raskrižju za Šatorinu

Pogled sa staze na okolne vrhove

Po lijepom jutarnjem i sunčanu danu, po još ljepšoj uređenoj  Premužićevoj stazi uspinjemo se prema Šatorini.

Kratka stanka ispod vrha Šatorine. Sam vrh Šatorine obrastao  je u travu sa puno cvijeća

Na Premužićevoj stazi prema vrhu Šatorine

Na putu prema vrhu

Na vrh Šatorine stižemo u 11 h i 50 minuta. Tu pravimo dužu stanku, vadimo hranu iz ruksaka i nadoknađujemo izgubljene kalorije, osvježavamo se sa pivom koju je Zoran donio sa sobom. Slijedi razgled, fotografiranje i uživanje u lijepom pogledu na sve strane Velebita.

Dolazak na vrh

Zajednička fotografija na vrhu Šatorine (1624 m)

Obronci Šatorine spuštaju se duboko do šume bukve i smreke. Gornji dio stošca je travnat sa svih strana osim sjeverne, koji je pod gustim patuljastim borovim kolonijama. Vrh se sastoji od dvije male glave jednake visine. Iz više smjerova Satorina podsjeća na šator po čemu je i dobio ime. Vidici sa Šatorine su fenomenalni: prema sjeveru proteže se šumovito područje dijelom Sjevernog i Srednjeg Velebita. Prekrasni vidici na Hajdučke i Ražanske kukove i Veliki Kozjak. Prema istoku prostire se Lička regija s Plješivicom. Prema jugu otvoreni su vidici na more i otoke.

Pogled na Velebitski kanal i otok Pag

Vrijeme marende

Od starta do vrha Šatorine uz sva zastajkivanja, nama je trebalo 2 h i 45 minuta, gdje se savladana visinska razlika 520 m. Spust sa vrha Šatorine započinjemo u 13 h prema današnjem krajnjem odredištu skloništu Kugina kuća. Sam početak silaska po travnatom dijelu staze je prilično strm, zatim ubrzo dolazimo  na nešto više kamenitu i blažu stazu kroz koja vodi kroz šumu.

Na prijelazu sa travnate na šumsko stjenovitu stazu

Nakon 36 minuta dolazimo na šumsku cestu koja do kraja vodi do skloništa Kugina kuća.

Na šumskom putu

Petnaestak minuta prije doma putokaz nas usmjerava na Težakovačko vrelo. Spuštamo se sa  ceste prema vrelu. Tu se osvježavamo hladnom izvorskom vodom te dopunjujemo svoje zalihe.

Težakovačko vrelo

Ispred Kugine kuće (180 m)

Na prvi pogled kuća izgleda zatvorena, tako je i bilo, ali samo na kratko. Nešto kasnije dolazi auto pun prtljage, u prvom trenutku pomislili smo da su došli provesti godišnji odmor i planinariti. Prišli smo da se upoznamo, kad ono domari Ljubica Rudak i Stanko Fuđak došli su zamijeniti Branku Anu Mikšik i Tihomira Ivaneca. U međuvremenu mi smo se odmorili,  presvukli, nahranili i osvježili, te ruksake prenijeli u sobu, gdje ćemo i prenoćiti. Kako smo imali dovoljno vremena, odlučili smo se popeti na obližnji Laktin Vrh  1504 m.
U 16 h i 15 minuta krenuli smo stazom prema Laktinom vrhu. Od doma staza vodi kroz gustu bukovu šumu.

Na početku staze

Neopterećeni sa vremenom i ruksacima, laganim hodom dolazimo na Laktin Vrh u 17 h i 30 minuta (1504 m). Dakle, trebalo nam je 1 h i 25 minuta da savladamo 324 m visinske razlike.

Pred samim vrhom

Dolazak na vrh, kao najbolja nagrada za trud prekrasan pogled na sve strane svijeta. Poseban pogled prema moru i otocima i Bačić kuku, te ostalim vrhovima Velebita.

Zbog osamljenog položaja, travnatog vrha i visine odličan je vidikovac. Pogled posebno privlače Dabarski kukovi i Bijele stijene Bačić kuka .Laktin vrh je najistaknutiji vrh u ličkom nizu vrhova srednjeg Velebita. Na cijelom usponu do vrha nema vidika jer vodi šumom, pa je doživljaj iznenadnog vidika s vrha tim snažniji i dojmljiviji. Vrh je označen natpisom imena i visine. Kutija za planinarski žig je u stijeni malo prije vršne livade, a tu je i metalni žig

Pogled prema Lici

Zajednička fotografija na Laktinom vrhu u pozadini Bačića kuk

Sretni i zadovoljni vraćamo se s Laktina vrha, komentirajući kako bi bila velika greška da se nismo popeli na Laktin vrh. Pogled sa njega svih nas je oduševio, daleko više nego Šatorina.

Pogled na Bačića kuk

Na putu prema domu kroz paprat

Do doma Kugina kuća dolazimo u 19 h i 8 minuta. Ispred kuće zatičemo domare gdje se odmaraju. Obavili su primopredaju u miru bez nas.

S lijeva na desno Tihomir, Branka, Ljubica i Stanko

Iskoristili smo priliku da napravimo zajedničku fotografiju, kako bi ih bolje zapamtili, budući su bili vrlo ljubazni i susretljivi, a uz to i počastili nas sa hladnom pivom što je u tom trenutku bilo najbolja stvar koju su mogli učiniti ( mi žedni kao suha graja). To nije sve, dolazi još jedno iznenađenje Ljubica donosi tri vrste kolača koje su njene zlatne ruke pripremile.

Zajednička fotka sa domaćinima doma.

U nastavku: slijedi: vertikalni profil staze, gpx tragovi na topo karti i na Google Earthu te link fotografija koje nisu obuhvaćene ovim blogom.

Vertikalni profil staze_Štirovača_Šatorina_Kugina kuća_Laktin vrh