Poldov rovt (dolina Vrata) - bivak II – Dovški križ- Poldov rovt

Subota, 01. kolovoza 2015.
Nakon provedena 2 dana u Julijskim Alpama u Italiji, treći dan našeg izleta i planinarenja predviđen je u Slovenskim Julijskim Alpama u dolini Vrata i uspon na Dovški Križ preko bivka II – od Poldovog Rovta.
Dovški Križ s nadmorskom visinom od 2542 m, nalazi se u sredini Martuljške skupine vrhova. To je planina koja je skrivena među drugim vrhovima i nije ni otkuda posebno prepoznatljiva, kao ni posebno istaknuti vrh. S druge strane, nudi tolike mogućnosti izazovnog planinarenja neoznačenim putovima, stoga, je u posljednje vrijeme sve popularnija. To nije planina za tvrdo penjanje. Može se reći, da je to „Eldorado“ – raj za planinare koji uživaju u lakom penjanju (najviše do drugog stupnja). No, nipošto to nije planina za neiskusne planinare, zbog nekih kritičnih prolaza, usjeka, rasutog, oštrog i divljeg grebena. Između Dovškog Križa, Škrnatice i Široke Peči leži najveći usamljeni bazen u Julijskim Alpama. Penjači i planinari ga zovu Amfiteatar.  Penjanje na Dovški Križ  - ne označenim putem doživio sam kao pravi planinarski blagdan nagrađen prelijepim vidicima.

Pogled s grebena planine na njen vrh -  Dovški križ (2542 m

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Poldova rovta u dolini Vrata)
Od Rijeke preko Postojne,  dalje autocestom Ljubljana – Jesenice, izlaz za Kranjsku Goru. Dalje nastaviti vožnju u smjeru Kranjske Gore, neposredno prije sela Dovje, odvaja se sporedna cesta br. 908 za Mojstranu i dolinu Vrata. Tu, na putokazu za Vrata i Mojstranu treba skrenuti lijevo - prolazi se kroz naselje Mojstrana i dalje od centra nastaviti 8 km do Poldovog Rovta s desne strane ili 2 km prije velikog parkirališta ispred Aljažovog doma. Iz pravca dolaska ulaz s desne strane na šumsku cestu, od kuda je ishodište pohod za bivak II i na mnoge  obližnje planinske vrhove ( Šplevtu, Veliki Oltar i Dovški Križ…).

ISHODIŠTE POHODA - SMJER KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama)
Poldov Rovt  (962 m), Bivak II na jezerih (2118 m), Dovški križ (2542 m), te povratak do ishodišta Poldov Rovt (962 m).  Dužina puta 10,1 km. Vrijeme gpx traga 6 h i 42 minute. Minimalna visina 960 m, maksimalna 2544 m. Visinska razlika pri usponu 1711 m, pri silasku 1713 m. Visina polazišta 962 m. Visina odredišta 2542 m. Prosječan nagib 35%.

Od Poldova Rovta, krenuli smo u 7 h i 20 minuta ( 2 km od velikog parkinga ispred doma Aljaž ). S tog mjesta vodi planinarski neoznačeni put prilaznom šumskom cestom stotinjak metara do dvije  kuće (brvnare – bajte - jedna s lijeve strane ceste, druga nešto dalje s desne strane.), od kuda je ishodište pohod za bivak II i na mnoge  obližnje planinske vrhove ( Šplevta, Veliki Oltar i Dovški Križ…). Staza prolazi pored kuće uz ogradu s lijeve strane ceste i nastavlja krivudajući dalje po dobro vidljivoj i ugaženoj šumskoj stazi u dužini 1 km, gdje dolazimo do raskrižja putova. Tu nam se pružaju dvije mogućnosti uspona do bivka II. Lijevo odvaja se staza koja vodi uz korito Rdečeg potoka i velikim dijelom preko sipara (melišča). Druga varijanta vodi travnatim padinama preko Brinove glave na jezera gdje je smješten bivak II.

Mi smo odlučili krenuti lijevo preko suhog korita Rdečeg potoka. Nakon pola sata hoda nastavljamo put uz suho korito Rdečeg potoka s njegove desne strane. Uskoro zatim, prelazimo potok gdje put dalje nastavlja po siparu (melišču), da bi se ponovo vratili do korito, kojeg staza presijeca na više  mjesta. Cijelo to vrijeme neprekidno se uspinjemo po siparu (vrlo strmo), sve do dolaska do visokih stijena i vodopada koji se slijeva ispod njih ( s lijeve strane puta). Do njega se dolazi preko manjeg sipara.

Na ishodištu pohoda postavljena je informativna tabla ROVTI, na kojoj je ispisano objašnjenje – što su rovti? Pored table postavljen je drveni stup na kome je ispisano Triglav narodni park, ispod toga Zgornji Poldov Rovt i strelica usmjerena u pravcu Rovta.

S pristupne ceste skrenuti lijevo uz ogradu pored kuće - bajte, zatim desno na šumsku stazu

Stazom kroz šumu

Dobro ugažena i vidljiva šumska staza

Na raskrižju putova

S desne strane suhog korita Rdečeg potoka

Prvi prelazak korita i uspon po siparu

Kroz korito potoka

Uspon po siparu

Vodopad – s lijeve strane staze. Do njega se dođe prelaskom preko manjeg sipara

Pored slapa s lijeve strane je velika pećina

Sipar preko kojeg se dolazi do vodopada – slapa

Od vodopada staza kreće  desno u luku ispod stijena, nakratko, kroz šumu do izvora iznad vodopada. Tu smo se osvježili hladnom izvorskom vodom  i dopunili svoje zalihe. Nakratko staza prolazi kroz šumu uz usko korito sipara, zatim ga presijeca i ulazi u gustu šumu ariša, sve do prostranog sipara u podnožju  vrha zvanog Mali Matterhorn, koji svojim izgledom podsjeća na Matterhorn. U podnožju vrha nalazi se velika pećina.

Staza nastavlja dalje s desne strane Malog Matterhorna kroz sipar na kojemu se nalaze stabla - balvani bora srušeni od lavine – plaza, nakon toga preko velikih razlomljenih grota do travnatog platoa prošaranog kamenjem. Iznad tog platoa treba se držati desno – gotovo u blizini lijeve strane sipara, ili po siparu s lijeve strane gledano iz pravca dolaska. Do bivka II na jezerih dolazimo u 10 h i 30 minuta. ( Od ishodišta: vrijeme 3 h i 10 min. Dužina 4 km. Visinska razlika 1158 m).  Pauzu od 45 minuta  iskoristili smo za odmor i marendu, nakon toga krenuli smo preko grebena do prijevoja između Šplevte i Dovškog križa.

Učestale promjene vremena – igra svjetla -sunca, magle i oblaka neprekidno skrivaju i otkrivaju planinske vrhove. To je utjecalo da cijela grupa nije pošla na Dovški Križ. Ana, Renato, Fedor i ja, smo odlučili popeti se na Dovški Križ. Ostala 4 člana ostala su na prijevoju, dok se ne vratimo s vrha.

Izvor vode – vodopad ispod. Staza vodi djelomično kroz šumu, djelomično po siparu

Prelazak preko sipara nešto više iznad izvora i ulazak u gustu šuma ariša, sve do izlaska na prostrani sipar iznad koga se izdiže Mali Matterhorn

Kroz šumu ariša do podnožja Malog Matterhorna

Na prostranom siparu ispod vrha Mali Matterhorn

Kratka pauza u podnožju Malog Matterhorna

Velika pećina u podnožju vrha M. Matterhorn

Staza s desne strane obilazi vrh M. Matterhorna- razbacana stabla porušena lavinom – plazom

Po razlomljenom kamenjaru prema bivku

Na travnatoj manjoj zaravni- bivak se nalazi na zaobljenom vrhu na desnoj strani slike

Bivak II na jezerih (2118 m)

Izgled bivka iznutra

Bivak se nalazi visoko iznad doline Vrata na rubu visoravni jezera istočno od planinskih vrhova. Izgradili su ga planinari iz Jesenica već 1936 godine.  Bivak je stalno otvoren i namijenjen je za planinare i alpiniste. Opremljen je sa šest kreveta, uz to je i cisterna s kišnicom. Posjeduje i željeznu pećicu – drva treba donijeti. Bivak II je idealan za pristupe Velikom Oltaru, Dovškom križu i Šplevti.

Vrijeme odmora i marende

Na stazi prema prijevoju između Šplevte i Dovškog križa - u pozadini vrh Šplevta

Od sedla Šplevta staza vodi u prvom dijelu po siparu, na njegovoj (približno )  sredini ulazi na stjenoviti dio grebena u pravcu jugoistoka.  Na ulasku na greben postavljena su dva drvena štapa između koji put nastavlja u pravcu jugoistoka, zatim polukružno nastavlja travnatim strmim grebenom u pravcu juga. Put je djelomično označen malim kamenim piramidicama (možići – slovenski). Na kraju travnatog uspona staza vodi kroz usjek između dvije stijene.

Na tom prijevoju uspon  se nastavlja po strmom kuloaru, prvim dijelom po siparu, zatim s lijeve strane četveronoške do grebena koji vodi prema vrhu. Nakon prelaska manjeg grebena po siparu, ili po vrhu grebena (lakši put po siparu) započinje strmi spust do uskog ždrijela kojeg treba proći.  Zatim slijedi vrlo  strmi uspon po rahlom, oštrom i krušljivom kamenjaru. To je najispostavljeniji dio uspona (penjanje II stupnja). Od tog ispostavljenog dijela staza vodi po nešto širem grebenu, te pri samom vrhu preko oštrih kamenih stijena, iza toga već smo na vrhu Dovškog križa  s nadmorskom visinom 2542 m.

Prelazak sa sipara na kameniti dio grebena u pravcu juga, zatim okreće prema jugoistoku

Na travnatom dijelu staze, na čijem se kraju vidi prijevoj - prolaz koji vodi između dvije stijene

Prijevoj između velike dvije stijene. Dobar je orijentir za lakše snalaženje, vidi se iz daljine. U pozadini se vidi  Triglav iznad oblaka.

Pogled na vrh Dovškog križa

Prije vrha oštre stijene koje treba savladati

S vrha Dovški križ - vidik je otvoren prema Škrlatici, Velikom Oltaru, Špiku, prema sjeveru na Široku peč i Škrnatici između kojih vrhova je smješten jedinstven Amfiteatar, a posebice vidicima dominira sjeverna strana Triglava i dolina Vrata. Nekoliko fotografija s vrha:

Na vrhu Dovškog križa

Pogled na Veliki Oltar

Na vrhu križa – u pozadini Triglav

Pogled na Amfiteatar

Zajednička fotografija na vrhu. U pozadini Široka peč

Nakon kraće pauze i fotografiranja nastavljamo spust istim putom do velikog prijevoja Šplevte. Od ovog prijevoja svi skupa nastavljamo spust preko  Brinove glave po travnatim padinama kroz šumu do Poldovog Rovta. Na jednom dijelu staze nalazi se manji sipar. Nekoliko slovenskih planinara nam je reklo da je lakši uspon preko Brinove glave, a spust preko bivka II po siparu, koji omogućava brži spust.

Na stazi pri spustu

Pri spustu na travnatom dijelu puta

Od prijevoja Šplevte po kamenjaru, potom po travnatim padinama

Spuštanje po siparu

Na travnatom dijelu staze

Najveći dio staze vodi po travnjacima

Pogled na dolinu Vrata i sjevernu stranu Triglava

Na ishodište pohoda  - Poldov Rovt stižemo u 16 h i 15 minuta, gdje i završava naša današnja avantura planinarenja po neoznačenim putovima. Od Poldovog Rovta vožnju nastavljamo do doma Aljaž, gdje nas čeka ostatak ekipe koja je pohod imala od Aljaža do bivka IV ispod Škrlatice. Dolaskom u dom zatekli smo drage prijatelje planinare iz PD Obruča. Svoj jednodnevni izlet u Sloveniju obilježili su usponom od doma Aljaž preko Plemenica na vrh Triglava i spust čez prag do Aljaža.

Evo te moćne ekipe na odlasku doma

U nastavku nekoliko fotografija iz kojih se vidi kako se naša ekipa zabavljale cijelu večer do kasno u noć.

Vrijeme zdravice

Za drugim stolom nazdravlja se sa viljamovkom

Neprekidno se čuo uzvik „tko je rekao živjeli“ – Odmah su se čaše dizale u zrak i nazdravljalo

Malo mirnija atmosfera

Dean se izdvojio i uživa u društvu naše domaćice Petre

Za promjenu u nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija, koje nisu obuhvaćene putopisom.