Prešernova koča – Stol – Srednji vrh – Ljubelj

Subota, 06. lipnja 2015.
Za drugi dan (06.06.2015.) našeg boravka u Sloveniji na Karavankama predviđen je povratak do Ljubelja kružnom turom:  Prešernova koča – Stol –  donjim putem - Srednji vrh – dom pri izvoru Završnice – dom na Zelenici – Ljubelj – Bornov tunel  - Ljubelj. Ova kružna tura odnosi se na Silvana i mene, Mirka, dok Nino i Ivan  rade svoju kružnu turu koja uključuje dio nemarkiranih staza i penjanje po stijenama. Stol je planina s najvišim vrhom Karavanki (2236 m). Nalazi se na zapadnom dijelu  grebena iznad Radovljice i Bleda. Tim grebenom ide državna granica između Slovenije i Austrije.

Stol od Srednjeg vrha

ISHODIŠTE POHODA - SMJER KRETANJA (s karakterističnim putnim točkama
Prešernova koča (2174 m ), Srednji vrh (1796 m), dom na izvoru Završnice (1425 m), dom na Zelenici (1536 m), Bornov tunel (1075 m), Ljubelj (1058 m). Dužina staze 12,3 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 23 minute. Minimalna visina 1060 m, maksimalna 2242 m. Visinska razlika pri usponu 665 m, pri silasku 1792 m. Visina polazišta 2193 m. Visina odredišta 2236 m. Prosječan nagib 19%.

Od Prešernove koče krenuli smo u 7 h i 15 minuta preko sedla između Malog i Velikog Stola, gdje je postavljeno raskrižje: ravno za vrh Velikog Stola 10 min. -  desno za Celovška koča ( Klagenfurter hutte ) 2 h, Vrtača, 3 h, dom pri izvoru Završnice 2 h i 30 min.  Uživajući u jutarnjim zrakama sunca i ugodnoj šetnji, na vrh Stola stižemo 7 h i 30 minuta, kako je i predviđeno vrijeme na smjerokazu.  Nekoliko fotografija:

Od doma – pogled na planinske vrhove koji izviru iz oblaka kao otoci iz mora

Od doma - pogled na Stol okupan u jutarnjem suncu

Prešernova koča iznad oblaka

Na vrhu Stola

S vrha Stola pruža se prekrasan pogled prema istoku na greben Karavanki  i na vrhove: Vrtaču, Begunjščicu i Košutu, prema jugoistoku na Kamniške Alpe i Gorenjsko, južno se vidi Radovljica i Bledsko jezero, prema jugozapadu - Julijske Alpe s najvišim vrhom Triglavom. Prema sjeveru pruža se širok pogled na strme Karavanke i bazen Klagenfurta.

Pogled na Triglav

Pogled od Velikog na Mali Stol

Spuštamo se s vrha do prijevoja Malog i Velikog Stola, dalje po travnatom grebenu do njegovog ruba od kuda staza skreće lijevo i započinje spust po siparu (Melišču) između Srednje peči (1920 m) s desne strane i grebena  Orlice sve do raskrižja, gdje se staza lijevo odvaja za Austriju – Kalgenfurte hutte (Celovška koča), mi nastavljamo ravno umjerenim spustom kroz dolinu V. Kožnah do slijedećeg križanja putova. Tu nam se pružaju dvije mogućnosti  - obje vode prema Zelenici: Gornji put (zgornja pot) vodi za Vrtaču i dom Zelenice i donji put (spodnja pot) vodi na  sedlo Šija, Srednji vrh, dom pri izvoru Završnice. Kako smo dan ranije prošli gornjim putom, odlučili smo krenuti donjim putom i na taj način napraviti kružnu turu do doma na Zelenici, gdje se staze ponovo spajaju., dalje istim putom do Ljubelja.

Na travnatom prijevoju prije spusta po siparu

Pogled na Vrtaču

Pogled unazad na sipar (melišče)

Od ovog raskrižja nastavljamo desno donjim putom prema sedlu Šija i Srednjem vrhu. Slijedimo dobro markirani i ugaženi put koji vodi kroz nisku klekovinu. Nakon nekoliko minuta hoda od križanja ulazimo u maglu, bolje reći oblak, zbog čega su vidici zatvoreni. Magla nas  prati sve do izlaska na sedlo Šija, gdje smo ponovo na suncu. Magla se i dalje zadržava u dolini. Na sedlu Šija je i raskrižje putova: desno odvaja se put za Srednji vrh, lijevo za Vrtaču, Stol (zgornja pot), pl. dom na Zelenici, te   ravno za dom pri izvoru Završnice. Od sedla, staza se u prvom dijelu nekoliko minuta umjereno uspinje, zatim vrlo strmo do samog vrha. Uspon do vrha trajao je svega 15 minuta – visinska razlika 103 m – dužina 330 m. Srednji vrh (1796 m) nalazi se između Stola i Begunjščice, a nasuprot Vrtače s južne strane. S njega je upravo najljepši pogled na spomenute vrhove.

Na stazi u magli

Pri usponu na Srednji vrh – kroz klekovinu

Gams na stijeni ispod vrha

Pogled na Vrtaču

Na Srednjem vrhu - u pozadini Stol

Pogled na vrhove koji izviru iz oblaka, kao otoci iz mora

Pauzu od 45 minuta iskoristili smo za marendu i odmor,  uživajući  u lijepom panoramskom pogledu. Nakon toga spuštamo se istim putom do sedla Šija od kuda dalje slijedimo marku u dužini od 1 km do planinarskog doma pri izvoru Završnice. Tu se također, opuštamo 30-tak minuta uz hladnu pivicu i kavu.

Na stazi kroz šumu ariša prema domu na Završnici

Dom pri izvoru Završnice (1425 m)

Od doma 5 minuta dalje u smjeru juga uz stazu nalazi se izvor vode „Mrzli studenac“, od kuda se dom opskrbljuje vodom. U nastavku staza prolazi preko nekoliko širokih livada prepunih proljetnog cvijeća. Iznad livada prostire se pojas šuma, a iznad njih strše  grebenski vrhovi Karavanki. Jedinstven i veličanstven prizor koji očarava. Izlazimo iz livada na šumsku opskrbnu cestu, koja nas nakon 15 minuta dovodi do doma na Zelenici. Ispred doma veličanstven prizor velikog broja planinara i izletnika. Glazba uživo, pjesma, ples i zabava.

Mali slap kojeg tvore više manjih izvora – (10 m iznad )

Na stazi preko livade

Livada prepuna gorskog cvijeća

Na šumskoj cesti prema domu Zelenice

Dom na Zelenici prepun planinara, izletnika i ljubitelja prirode – veselica je organizirana povodom Zlatorogove transverzale ponosa

Tom prilikom upoznali smo predsjednika PD Tržić gospodina Uroša Ahačiča, koji nas je upoznao o današnjem događanju u domu Zelenice. Naime, radi se o fešti Pivovare Laško, koja već šestu godinu po redu organizira pohod na 9 vrhova (pl. domova) pod nazivom „Zlatorogova transverzala ponosa“. Više o transverzali  i kalendaru aktivnosti Laške pivovare možete doznati na slijedećim linkovima:

ZLATOROGOVA TRANSVERZALA PONOSA
KALENDAR DOGAĐANJA
PD TRŽIČ

Predjednik PD Tržič - Uroš Ahačič  i Silvano Zorzenon

Nakon obavljenog razgovora pozdravljamo se s gosp. Urošom u nadi da ćemo se sresti još koji puta u planinama ili na nekom drugom mjestu. Nastavljamo spust istim putem do parkirališta na Ljubelju. Kako smo imali dovoljno vremena, odlučili smo neplanirano poći do Bornovog tunela u smjeru planine Preval  i u susret Ninu i Ivanu koji trebaju stići  tim putem do Ljubelja. Na kraju velikog parkirališta na stablu bukve stoji ploča s natpisom Planina Preval.

Tu započinje pješačka staza preko Bornovog tunela na planinu Preval. Staza se nakratko uspinje po oblutcima , skreće lijevo i nastavlja građenim putom zvana – Bornova pot, koja dalje vodi kroz šumu gotovo polegnuto u dužini 1 km do samog Bornovog tunela. Tunel je dao izgraditi  Born Julius 1891. god. -  vlasnik Šentanjskog rudnika. Bio je zaljubljenik u divlje životinje pa je ovdje naselio veći broj jelena i košuta. Tunel mu je dopuštao lakši pristup lovištima na južnoj strani Begunjščice. Tunel je dug svega 200 m. Na sredini  je prekinut otvorom koji služi za svjetlo i ventilaciju. Na izlazu iz tunela susrećemo se s Ninom i Ivanom, od kuda skupa nastavljamo povratak do parkirališta na Ljubelju.

Na spustu od gornje postaje žičare smještene iznad doma

Pri spustu - pogled s desne strane na obronke grebana Begunjščice

Ulaz u Bornov tunel

U tunelu

Pogled kroz otvor tunela na padine Košutnice

Na stazi pri povratku - poslije izlaska iz  tunela prema parkingu na Ljublelj

Na parkiralište Ljubelj dolazimo u 14 h i 5 minuta. Tu i završava naša dvodnevna avantura planinarenja na Karavankama. U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, te album fotografija koje nisu obuhvaćene putopisom.