Uspon na Kepu od Dovja (Erjavčev rovt)

Nedjelja, 17. travnja 2016.
Planinski lanac Karavanke se proteže u dužini 120 km u smjeru zapad – istok. Počinju od tromeđa Austria-Slovenija-Italija, točnije od Koruškog sedla Thorl-Maglern (Vrata Megvarje) na zapadu i završava istočno na padinama kod grada – Slovenj Gradec. Planinski lanac Karavanke, zajedno s Kamničko-Savinjskim Alpama čine prirodnu granicu između Koruške i Gorenjske. Isto tako, Karavanke su granični dio Slovenije i Austrije s najvišim vrhom –Stolom (2236 m), koji dominira i privlači poglede sa svih strana. Od Stola prema istoku ističe se vrh Vrtača (2180 m) čiji razdrt i strm greben plijeni svojom divljom ljepotom. Taj vrh je nezaobilazan cilj svakog planinara - zaljubljenika u planine koji pohode Karavanke. Prema zapadu od Stola ističu se vrhovi: Golica/Kahlkogel (1835 m.), Hruški vrh- Klek (1776 m.), Dovška Baba/Frauenkogel (1891 m.), te ljepotica Karavanki Kepa/Mittagskogel (2143 m.) i niz manjih  vrhova do tromeđe.

Od mog trodnevnog boravka u Sloveniji - Gozd Martuljku –  jedan dan odvojio sam za izlet i planinarenje - uspon na Kepu. Na Kepu vodi nekoliko markiranih putova, kako s Austrijske, tako i sa Slovenske strane. Ja sam  odabrao uspon na Kepu od Dovja  (Planina Mlinca – Erjavčev rovt), te povratak istim putom.

Pogled od istoka s vrha Gubno (2034) na greben i vrh Kepa

PRISTUP AUTOMOBILOM (planine Mlinca - Erjavčev rovt)
Iz Ike - Opatije vožnju usmjeriti preko graničnog prijelaza Rupa – Ilirske Bistrice  do Postojne, od kuda treba nastaviti autocestom  prema Ljubljani i dalje u pravcu Kranja i Jesenica do zapadnog izlaza s autoceste na čvoru za Kranjsku Goru. Nastaviti vožnju prema Kranjskoj Gori do Dovja, gdje treba nastaviti u naselje (Dovje) i nastaviti asfaltnom cestom 1 km. Nakon toga slijedi makadamski put - dobro uređenom šumskom cestom 4,6 km.

Nakon prestanka asfaltne ceste, nedugo zatim dolazim do raskrižja šumskih cesta: desno vodi cesta za Dovšku Babu, lijevo za Kepu. Slijedim smjerokaz cestom koja se zavojito uspinje, te dovodi do još jednog križanja: lijevo za (Brinje, Rovt Vrse i Požarnica – nema oznaka). Tu treba nastaviti desno prema Kepi nešto položenijom cestom prema potoku Žakelj, do planine Mlinca - Erjavčev rovt

gdje se nalazi manje umjetno jezero i gdje završava šumska cesta s većim proširenjem s mogućnosti parkiranja više automobila, od kuda je ishodišna točka pohoda.

Kraj šumske ceste – Erjavčev rovt (1068 m), Lovska koča Brlog (1425 m), vrh Gubno / Huehnerkogel (2034 m), Dovška Mala Kepa (2077 m), Kepa / Mittagskogel (2143/2145 m), te povratak istim putom do ishodišta - Erjavčev rovt (1068 m). Ukupna dužina staze 11,8 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 53 minute. Minimalna visina 1068 m, maksimalna 2159 m. Visinska razlika pri usponu 1913 m, pri silasku 1922 m. Visina polazišta 1077 m. Visina odredišta 2143/2145 m. Prosječan nagib 35%.

Kepa je slovensko ime za najzapadniji dvotisućnjak u masivu Karavanki, a nalazi se na samoj granici između Slovenije i Austrije. Nakon Stola i Vrtača, Kepa / Mittagskogel je treći najviši vrh u Karavankama. Zbog svoje ljepote ona je pravi biser i simbol Koruške / Kἄrnten (Austrija), odakle se vidi kao stjenovita piramida s malo odrezanim vrhom, koji po obliku podsjeća na grotlo vulkana.

Austrija – pogled na Kepu / Mittagskogel sa zapadne strane (posuđena fotografija s interneta)

Markirani planinarski put započinje od parkirališta prelaskom preko potoka Žakelj. Slijedim stazu uz desnu stranu potoka i nakon prijeđenih stotinjak metara dolazim do ograđenog pašnjaka i smjerokaza, koji upućuje desno za Kepu i Babu. Prelaskom ograde ulazi se u pašnjak Erjavčev rovt, dobro označena i vidno ugažena staza vodi kroz visoku bukovu šumu, te nakon nekoliko minuta dovodi iznad koče Erjavčev rovt. U nastavku staza prolazi lijevim rubom pašnjaka, te nedugo zatim iz njega izlazi  i dalje nastavlja zavojito kroz šumu bez vidika na okolne vrhove, te ubrzo dovodi do korita i izvora vode. Od tu staza skreće ulijevo i nakon stotinjak metara dovodi do Lovske koče Brlog (1452 m).

Malo umjetno jezerce podno parkinga

Parking – prijelaz preko potoka Žakelj

Smjerokaz za Kepu i Babu – ulazak u ograđeni pašnjak Erjavčev rovt

Lijepo označena i dobro ugažena staza

Planina Mlinca - koča Erjavčev rovt

Izvor vode – korito

Lovska koča Brlog (1452 m)

Planina Mlinca (Erjavčev rovt 1068 m) - Lovska koča Brlog (1452 m) – dužina puta 1,8 km. Vrijeme hoda 1 h.  Visinska razlika  384 m. Kraća pauza zatim nastavak puta prema zadanom cilju. U nastavku staza i dalje vodi kroz šumu bez značajnih vidika. Na ovom dijelu staza se strmije uspinje i tu se susreću prvi tragovi snijega. Nakon pola sata hoda od Lovske koče dolazi se na raskrižje putova „Koritec“ (izvor vode). Desno odvaja se staza za sedlo Mlinca i Babu, lijevo za Kepu ( na smjerokazu ispisano vrijeme 2 h).

Lovska koča (1452 m) – Koritec (raskrižje 1601 m). Dužina puta 0,9 km. Vrijeme hoda  30 minuta. Visinska razlika 149 m.

Izvor vode Koritec

Na raskrižju Koritec staza kreće lijevo, prolazi uz sami izvor i nastavlja priječiti južne padine Plevelnice kroz klekovinu. Ovaj dio dionice je polegnut i zasniježen, potom se staza  strmije uspinje, prolazi nekoliko manjih sipara (melišča) od kuda se otvara lijep pogled na Dovšku Babu i na Julijske Alpe. U produžetku staza vodi prema zapadu i preči padine podno vrha Visoki Kurjek, te izlazi na greben od kuda  se otvara lijep pogled na austrijsku stranu i na vrh Gubno / Hűhnerkogel. U produžetku, kraće vrijeme staza slijedi razmjerno uski grebeni put prema vrhu Gubno. Tu se pružaju dvije mogućnosti: popeti se nemarkiranim putom na vrh Gubno ili markiranom stazom koja vodi bočnom južnom stranom podno vrha. Ovog puta odlučio sam poći markiranim putom, a u povratku preko grebena. Na pola puta mijenjam odluku krećem desno i penjem se nemarkirnim putem na vrh Gubno / Hűhnerkogel (2034 m).
Sam vrh označen je malom gomilom kamenja i graničnim kamenom. S vrha se pruža  lijepi pogled na Dovšku Malu Kepu i na Kepu, na Austriju i Julijske Alpe. Nažalost, ovog puta vidik nije idealan zbog niske naoblake i sumaglice.

Koritec (raskrižje 1601 m) – Gubno (2034 m). Dužina puta 2 km. Vrijeme hoda 1 h i 20 minuta. Visinska razlika 160 m.

Prelazak preko sipara – melišča

Pogled unazad na Dovšku Babu – vrh u oblaku

Priječenje na snježnom dijelu staze

Pogled na vrh Gubno

Pogled prema Austriji

Pogled unazad na Visoki Kurjek

Pogled na Dovšku Maku Kepu i na Kepu

Od vrha Gubno nemarkirana staza strmo se spušta po zapadnoj strani i ponovo dovodi do markiranog puta. U nastavku staza postaje zahtjevnija, mora se prijeći manji ali strmi i krušljivi prijevoj – škrbina. Ovaj dio staze osiguran je čeličnim sajlama i klinovima. Uz malo pažnje savladava se bez poteškoća. Nakon toga staza ponovo izlazi na greben i po njemu vodi podno vrha Dovške Male Kepe (2077m). Na njega se lako dođe po ne zahtjevnom bespuću za desetak minuta.

Gubno (2034 m) – Dovška Mala Kepa (2077 m). Dužina puta 0,5  km. Vrijeme hoda 0,30 minuta. Visinska razlika 43 m.

Ispostavljeni dio staze osiguran - klinovima i čeličnim sajlama

Strmo prečenje krušljive stijene uz pomoć sajle

Pogled na Kepu

Od Dovške Male Kepe staza ovaj vrh obilazi sa južne strane i nastavlja prečenjem strme i krušljive stijene, te uskoro dovodi do sedla između Dovške Male Kepe i Kepe. Od sedla nastaviti prema zapadu po austrijskoj strani grebena sve do samog vrha Kepa – Slovenija (2143 m). Pedesetak metara dalje prema zapadu nalazi se vrh Mittagskogel označen velikim križem i nadmorskom visinom 2147 m. S ovoga vrha, kao i sa cijelog grebena vidici su prekrasni. U bližoj okolici posebno se lijepo vidi Faaker See / Baško jezero  i Martuljška skupina vrhova.

Dovška Mala Kepa (2077 m) – Kepa (2143 m). Dužina puta 0,9  km. Vrijeme hoda 45 minuta. Visinska razlika 66 m.  Ukupna dužina uspona 6,1 km. Vrijeme uspona 3 h i 25 minuta.

Pogled na vrh Kepe

Visina snijega na vrhu doseže i do 2 m

Slovenski i Austrijski vrh Kepa - (2143/2145 m)

Na vrhu Kepa / Mittagkogel (2145 m) - Austrija

Pogled na jezero Faaker See / Baško jezero

Nakon duže pauze koju sam iskoristio za odmor i marendu, nastavljam povratak istim putom – uspona- kojim sam i došao. Kako je dan odmicao, sve se više oblaka nakuplja po planinskim vrhovima. Mogla bi pasti pokoja kap kiše, stoga sam ubrzao tempo spusta. Pri spustu susrećem austrijski simpatični par Suzanne i Markusa, koji idu prema Kepi. Razmijenili smo nekoliko riječi, te napravili nekoliko zajedničkih fotografija.

Pri povratku na stazi koja priječi krušljivu stijenu

Suzanne i Markus

Na snježnoj grebenskoj stazi

Pogled unazad prema vrhu Kepa pokriven oblakom

Pri povratku – pogled na pastirsku  kuću smještenu podno vrha Dovške Babe - na planini Dovška Rožica 1652 m nadmorske visine

Kukurijek u punom cvatu

U nastavku slijedi: gox tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te album fotografija, koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.