Uspon na Košuticu (Loibler babu)

Nedjelja, 17. srpnja 2016.
Drugi dan (17.07.2016.) izleta i planinarenja u Karavankama predviđen je za uspon na Košuticu od doma na Zelenici u dvije varijante. Jedna varijanta: grebenskom stazom (greben Ljubeljščice) od doma na  Zelenici (1536) – Čez Pot (1714) – Povna Peč (1503) – koča na Ljubelju/ Loiblhütte (1369) – Košutica (1968 ), te spust preko planine Korošice do parkirališta  na Ljubelj . Druga varijanta: od doma na  Zelenici nemarkiranom (biciklističkom) stazom do Ljubelja (1057) – koča na Ljubelju (1369) – Košutica (1968), te spust istim putom kao i prva varijanta. Nažalost, prvobitni plan nije u potpunosti realiziran. Naime, zbog loših vremenskih uvjeta (mokrog i skliskog grebena) na mjestima vrlo uskog i ispostavljenog, odustalo se od ove varijante. Toj odluci doprinio je i savjet domara da je greben opasan u takvim uvjetima, gdje navodi stradanje jedne njihove vodičkinje.

Od doma na Zelenici prema Ljubelju – pogled sa staze na vrh Košutice i na greben Košute

Dom na Zelenici (1536 m), Ljubelj (1057 m), Koča na Ljubelju/Loiblhütte (1369 m), Košutica-Baba (1968 m), pastirska koča na planini Korošica (1554 m), Ljubelj – parkiralište (1057 m). Ukupna dužina staze 14,4 km. Aktivno vrijeme hoda 4 h i 35 minuta. Vrijeme stajanja 3 h i 19 minuta, te ukupno provedeno vrijeme 7 h i 55 minuta. Ostvarena je ukupna visinska razlika pri usponu 1081 m, pri spustu 1555 m. Minimalna visina 1081, a maksimalna 1968 m.

Od doma na Zelenici svi zajedno započinjemo spust do Ljubelja. Ovog puta odabrali smo nemarkirani put koji vodi kroz šumu (biciklistička staza) do Ljubelja, dok markirani put vodi podno žičare i skijališta. Cijelo vrijeme staza se umjereno spušta s povremenim lijepim vidicima na Begunjščicu i na greben Košute i njen Veliki vrh, na vrh Košutice, naš današnji cilj. Na dužini od 2,7 km spust je trajao 1 h i 20 minuta.

Ispred planinarskog doma Zelenice – spremni za pokret

Na samom početku spusta prema Ljubelju

Na stazi pri spustu

Na polegnutom dijelu staze kroz šumu

Pogled s desne strana na sipar Begunjščice, te na Veliki vrh Košute i na Košuticu

Izlazak iz šume na skijališnu pistu

Po skijališnoj pisti do Ljubelja

Dolazak na Ljubelj

Na Ljubelju razdvajamo se u dvije grupe: jedna grupa (manja) koja odlazi u Celovec/Klagenfurt i druga koja nastavlja penjanje do koče Ljubelj na starom graničnom prijelazu i dalje na Košuticu. Uspon prema koči na Ljubelju započinje s parkirališta neposredno ispred tunela. Na ulazu na stazu postavljen je smjerokaz „Koča na Ljubelju“ 45 minuta. Nakon nekoliko koraka izlazi se na staru makadamsku cestu. Cesta zavojito vijuga uz umjereni uspon, sa koje se na nekoliko mjesta otvara  lijep pogled na Begunjščicu i greben Košute. Ova staza zimi pretvara se u sanjkalište. Ovaj dio staze po makadamskoj cesti u dužini 2 km, prešli smo za 40 minuta.

Smjerokaz s natpisom odredišta i potrebnim vremenom hoda

Na cesti u pravcu koče na Ljubelju

Dolazak na koču Ljubelj

Ljubelj – stari granični prijevoj nalazi se 11 km sjeverno od Tržića na slovensko – austrijskoj granici. On povezuje gradić Maria Rain (430 m) u Austriji i Tržič  (515 m) u Sloveniji 30 km dugom cestom. Nekad je služio kao najkraći i najlakši prijelaz iz Austrije prema Panonskoj nizini. U koči na Ljubelju kraća pauza za osvježenje.

Pogled s terase - koče Ljubelj na vrh Košutice i na Veliki vrh Košute i njen greben

Zajednička fotografija na prijevoju Ljubelj

Nakon kraće pauze i zajedničke fotografije razdvajamo se u dvije grupe: jedna koja ostaje na Ljubelju i odlazi do vidikovca Povna Peč i vraća se nazad do parkirališta na Ljubelju. Druga, manja grupa nastavlja uspon na vrh Košutice. Od koče na Ljubelju staza prelazi na austrijsku stranu i nastavlja laganim spustom po makadamskoj cesti u dužini 450 m ili 10 minuta laganog hoda do smjerokaza, gdje staza oštro skreće desno i dalje nastavlja kroz šumu i nakon prijeđenih 20 minuta umjerenog uspona, staza izlazi iz šume na manji uzdužni prosjek obrastao visokom travom i cvijećem. Ove strme travnate padine posebno su opasne kada su mokre, stoga, treba biti oprezan i pažljiv. Izlaskom iz strme travnate staze za savladavanje manje uzvisine pomažu nam čelične ljestve i sajle. Nakon toga staza izlazi na pašnjak Grunt – to je neizraziti travnati vrh preko kojeg staza prolazi. S tog dijela staze otvara se lijep pogled na vrh Košutice i na Begunjščicu.

Po makadamskoj cesti s austrijske strane

Na raskrižju napuštamo makadamsku cestu i skreće desno na šumsku stazu

Izlazak iz šume na travnati prosjek

Na stazi kroz cvjetni travnjak

Čelične ljestve

Pogled na vrh Košutice

U nastavku staza vodi po grebenu uz samu granicu ograđenom drvenom ogradom, te nas uskoro dovodi do raskrižja putova: desno odvaja se staza za pastirsku koču na planini Korošica i za prijevoj Hanževo sedlo, ravno za Košuticu. Desetak minuta dalje dolazimo do još jednog raskrižja: lijevo odvaja se staza Hainschgraben/ Hanjžev graben (3 h) i Koschutahaus/Koča pod Košuto (5 h), ravno Loijbler Baba/Košutica (45 nin.) i Hohturm/Veliki vrh (3 h).  Od ovog raskrižja staza započinje strmiji uspon po širokom i razglednom grebenu prolazeću kroz nisku klekovinu, zatim ubrzo dolazimo do strmog i uskog žlijeba, nakon toga izlazimo na široki greben prošaran travom koji vodi sve do samog vrha.

Na grebenskoj stazi prema vrhu

Pogled unazad na granični greben

Raskrižje putova: desno za planinu Korošici i Hanjževo sedlo, ravno za Košuticu. Nekoliko minuta dalje još jedno raskrižje.

Raskrižje: lijevo odvaja se staza Hainschgraben/ Hanjžev graben (3 h) i Koschutahaus/Koča po Košuto (5 h), ravno Loibler Baba/Košutica (45 nin.) i Hohturm/Veliki vrh (3 h).

Pogled unazad na blago polegnuti greben

Na vršnom grebenu

Dolazak na vrh Košutice (1968 m)

Vrh je označen malom gomilom kamenja, uz koju se nalazi planinarski žig i kutija s upisnom knjigom. S vrha se pružaju lijepi pogledi na Karavanke prema zapadu i istoku, na Julijske Alpe s Triglavom, te na Austriju i njene planinske vrhove. Duža pauza za ručak. Radna atmosfera je prisutna – žigosanje planinarskih dnevnika.

Pogled na zapadni dio Karavanki i na Julijske Alpe u sredini s Triglavom

Radni dio posla – žigosanje dnevnika

Pogled na pastirsku koču na planini Korošica, greben Košute, te na Begunjščicu.

Zajednička fototografija

Nakon  ručka nastavljamo spust istim putom po grebenu do raskrižja na kojem  se staza odvaja za planinu Korošicu. Od ovog raskrižja do pastirske koče na planini Korošica preostaje nam svega 15 minuta, širokom nemarkiranom i dobro ugaženom stočnom stazom.

Na početku spusta s vrha Korošice

Krave na ispaši na planini Korošica

Na stazi prema pastirskoj koči

Dolazak do pastirske koče

Pastirska koča na planini Korošica smještena je podno vrha Košutice i grebena Košute na nadmorskoj visini 1554 m. Pastirska koča, pored mliječnih proizvoda nudi i drugi asortiman jela i pića po narudžbi. Nakon duže pauze za okrijepu i osvježenje nastavljamo spust do Ljubelja. Od koče vraćamo se istim putom okvirno 450 m do „Lovačke staze“ koja vodi do Ljubelja. Staza nije markirana, ali je dobro ugažena i vidljiva. Nema odvojaka ni drugih putova, stoga, je laka za snalaženje. Cijelo vrijeme spusta vodi kroz šumu bez vidika. Na dužini od 3,6 km treba savladati visinsku razliku od 540 m, za što je potrebno 1 h i 30 minuta. Kako bi se ublažio strmi spust na kratkoj dionici staza je konstruirana višestrukim blagim serpentinama, tako da je pogodna kako za spust, tako isto i za uspon. Staza izlazi na asfaltnu cestu prije parkirališta na Ljubelju na nadmorsku visinu 1015 m. Do parkirališta na Ljubelju potrebno je prepješačiti asfaltom okvirno oko 1 km, za što je potrebno petnaestak minuta hoda.

Zajednička fotografija ispred pastirske koče na Korošici

Na stazi pri povratku od pastirske koče

Lovska staza

Na stazi u koloni iza kravica

Na manjem proplanku konji na ispaši

Na stazi kroz šumu

Prelazak bujičnog potoka

Izlazak na asfaltnu cestu prije Ljubelja

Dolazak do parkiralište na Ljubelju, gdje nas čeka ostatak ekipe. Tu završava naša dvodnevna avantura planinarenja na Karavankama. U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.