Uspon na Begunjščicu - Veliki vrh od Ljubelja

Subota, 16. srpnja 2016.
PD Knezgrad iz Lovrana organiziralo je dvodnevni izlet i planinarenje u Sloveniji na području Karavanki. Karavanke su planinski lanac koji se  proteže u dužini 120 km u smjeru zapad – istok. Počinju od tromeđa Austria-Slovenija-Italija, točnije od Koruškog sedla Thorl-Maglern (Vrata Megvarje) na zapadu i završava istočno na padinama kod grada – Slovenj Gradec. Planinski lanac Karavanke, zajedno s Kamničko-Savinjskim Alpama čine prirodnu granicu između Koruške i Gorenjske. Isto tako, Karavanke su granični dio Slovenije i Austrije s najvišim vrhom –Stolom (2236 m), koji dominira i privlači poglede sa svih strana. Od Stola prema istoku ističe se vrh Vrtača (2180 m) čiji razdrt i strm greben plijeni svojom divljom ljepotom. Dalje prema istoku ističe se Begunjščica (2060 m). Ta tri vrha nezaobilazan su cilj svakog planinara - zaljubljenika u planine koji pohode Karavanke. Dvodnevna tura planinarenja osmišljena je na slijedeći način:
Prvi dan (16. 07. 2016.) od  Ljubelja preko planine Preval na Roblekov dom vrh Begunjščice, te spust do doma na Zelenici, gdje je organizirano noćenje.
Drugi dan: (17. 07. 2016.): Dom na Zelenici – dom na Ljubelju – vrh Košutica ( Loibler – Baba), te spust do Ljubelja.

BEGUNJŠČICA,
je izduženi planinski greben koji pripada Karavankama. Proteže se od Smokuških planina na zapadu do Sv. Ane na istoku do Ljubelja. Smještena je sjeverno od Begunja, naselja po kojemu je i dobila ime. Čine je tri vrha, od kojih je srednji „Veliki vrh“ (2060 m) najviši. Istočni vrh -  „Begunjska Vrtača“ (1997 m), te zapadni, „Srednji vrh“ nešto su niži od 2000 m. Zbog lakog prilaza i lijepih panoramskih putova spada u najposječenije slovenske planine. Južna strana planine omogućava lak pristup vrhovima što je tipično za Karavanke, dok je pristup sa sjeverne strane  prilično strm. Na njenim padinama, nalaze se dvije planinarske kuće. Jedna je na istočnoj strani „koča na planini Preval“, a na zapadnoj strani je Roblekov dom.

Pogled na Veliki vrh Begunjščice, Stol i Vrtaču

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Ljubelja)
Iz Lovrana krećemo osobnim automobilima u 6 h i 30 minuta. Vožnju nastavljamo preko graničnog prijelaza Rupa – Ilirske Bistrice  do Postojne, od kuda nastavljamo autocestom  prema Ljubljani i dalje u pravcu Kranja i Jesenica do izlaza s autoceste na čvoru za Tržič i dalje lokalnom cestom do graničnog prijelaza Ljubelj i parkirališta ispod skijaškog centra Zelenica. Dužina puta 171 km. Vrijeme vožnje 2 h i 15 minuta.

Granični prijelaz Ljubelj (1057 m), Koča na planini Preval (1311 m), Roblekov dom na Begunjščici (1657 m), Srednji vrh (1796 m), Begunjščica – Veliki vrh (2060 m), Planinski dom na Zelenici (1536 m). Dužina staze 12,6 km. Vrijeme gpx traga 5 h i 21 minuta. Minimalna visina 1056 m, maksimalna 2060 m. Visinska razlika pri usponu 2166 m, pri silasku 1688 m. Visina polazišta 1057 m. Visina odredišta 2061 m. Prosječan nagib 32%.

Na kraju velikog parkirališta na stablu bukve stoji ploča s natpisom Planina Preval. Tu započinje pješačka staza preko Bornovog tunela na planinu Preval. Staza se nakratko uspinje po oblutcima i dovodi do raskrižja sa postavljenim smjerokazom i napisom -  „Preval in Roblekov dom“, skreće lijevo i nastavlja građenom stazom zvana – „Bornova pot“, koja dalje vodi kroz šumu gotovo polegnuto. Potom staza izlazi iz šume na dobro zaštićenu strmu bočnu strana padine. Nakon prijeđenih  1 km stiže se do samog ulaza u Bornov tunel. Tunel je dao izgraditi  Born Julius 1891. god. -  vlasnik Šentanskog rudnika. Bio je zaljubljenik u prirodu i divlje životinje pa je ovdje naselio veći broj jelena i košuta. Tunel mu je dopuštao lakši pristup lovištima na južnoj strani Begunjščice. Tunel je dug svega 200 m. Na sredini  je prekinut otvorom koji služi za svjetlo i ventilaciju.

Na parkingu – spremni za pohod

Na početku staze od parkinga

Kratki uspon po oblutcima

Izlazak na polegnuti dio staze

Kroz šumu na lijepo građenoj stazi

Izlazak iz visoke šume

Pogled iz bunkera

Na zaštićenom dijelu staze (sajle)

Ulaz u Bornov tunel

Prolaz kroz tunel

Pogled od otvora tunela na greben Košute

Izlaskom iz tunela na drugu stranu nastavljamo lijepo građenom stazom koja nas dalje vodi zapadnom stranom Begunjščice, te nas nakon toga staza  dovodi na sipar (melišče), kojeg prečimo. Zatim slijedimo široku uređenu stazu koja se umjereno uspinje kroz šumu sve do sedla – Preval i istoimene planine.

Prečenje manjeg sipara (melišča)

Na stazi kroz šumu

Mali izvor vode

Na prijevoju i planini Preval (1311 m)

PRIJEVOJ PREVAL,

leži na jugozapadnoj strani Begunjščice, po kome je planina i koča dobila svoje ime. To je raskrižje i stjecište višebrojnih putova i staza. Preko toga sedla prolaze planinarski putovi: prema Roblekovu domu, vrhu Begunjščice, Dobrči, Podljubelju, Ljubelju, Dragi, planini Planinca i Poljškoj planini. Južno od sedla 100 m dalje stoji koča na planini Preval, nad njom se diže vrh Begunjska Vrtača (1997 m).  Koča je obnovljena, što je doprinijelo povratku planinsko-stočarskog života. To je jedna od rijetkih planšarija, koja ima kroz cijelu sezonu mlijeko i mliječne proizvode za posjetitelje. Od svih vrsti mliječnih prerađevina (kiselo mlijeko, skuta, sir), spremaju se različita jela, kao što su štrukli od sira, palaćinke od sira i drugo…..  . Koča  je odlično opskrbljena i sa pićem od raznih sokova, piva, vina i raznih čajeva od ljekovitog bilja.

Kraća pauza uz osvježenje i dezinfekciju grla i usne šupljine s dobrom grapom

S Prevala nastavljamo makadamskom cestom prema Roblekovu domu i Poljiškoj planini. Nakon 15 minuta laganog hoda šumskom cestom dolazimo do raskrižja putova. S lijeve strane priključuje se markirani planinarski put koji vodi od Podljubelja. Od tu smjerokaz nas upućuje na desnu stranu na markiranu šumsku stazu za Roblekov dom „Čez Rožu“ (1 h i 30 min.). Put nakratko vodi kroz visoku borovu šumu, zatim izlazi na otvoreni i strmi travnati dio padine i započinje strmiji uspon, na mjestima osiguran klinovima. Staza  nastavlja prečenje kroz šumski pojas i još nekoliko travnatih pobočja, te nas uskoro dovodi do izvora „Roža“ (cvijet) iznad kojeg su postavljene klupice za odmor. Od izvora Roža nastavljamo prečenje travnatih strmih pobočja Begunjščice, te nakon 20 minuta hoda dolazimo do rudnika mangana obilježen informativnom pločom sa slikama rudnika.

Dragica, Matija i Zoran prema Velikom vrhu Begunjščice „čez Kalvarija“

Od prijevoja Preval na početku šumske ceste u društvu prekrasnih dama. Blažen među ženama!

„Gorske Vile Begunjščice“ na savladavanju prepreka

Izlazak iz šume na strmu, travnatu bočnu stranu Begunjščice

Prečenje strmih travnatih bočnih strana Begunjščice

Izvor „Roža“ (cvijet)

S ovog dijela staze otvara se prekrasan pogled na Bled i Lesce

Kratka stanka

Otvor – ulaz u rudnik mangana.

Pogled iz rudnika prema van

Od ovog rudnika nekoliko minuta dalje je raskrižje putova „Kopišča“: lijevo odvaja se staza za Poljišku planinu (1 h), ravno Roblekov dom (10 min.).

Dolazak u Roblekov dom (1657 m)

Vrijeme odmora i okrijepe

Roblekov dom je smješten na lijepom vidikovcu na zapadnom dijelu Begunjščice. Prvobitni dom zapaljen je od stane partizana 1943.  Nakon oslobođenja, 1946. planinari Radovljice izgradili su novi dom, da bi 1975. godine bio u potpunosti obnovljen i moderniziran. Dom raspolaže s 18 ležaja u 5 soba i jednim skupnim smještajem  od 15 ležaja, te zimskom sobom s 8 ležaja. U gostinskom prostoru raspolaže s 50 sjedećih mjesta, kuhinjom i šankom. Voda u kupaonici, peć za grijanje, solarni paneli i agregat za struju, mobitel i radijska veza. Dom je dobro opskrbljen s hranom i pićem.

Nakon jednosatne puze razdvajamo se u dvije grupe. Veća grupa koja ne odlazi na vrh Begunjščice, već nastavlja za dom na Zelenici. Druga, manja grupa nastavlja uspon na Begunjščicu i njen Veliki vrh (2060 m). Od doma nastavljamo desno dobro markiranom i ugaženom stazom koja vijuga po serpentinama kako bi se ublažio strmi uspon i nakon 20 minuta hoda stižemo do raskrižja „Begunjščica“: lijevo odvaja se staza za dom na Zelenici, desno za vrh Begunjščice.

Pogled unazad na Roblekov dom

Pogled sa staze na Bled i njegovu širu okolicu

Na stazi kroz klekovinu

Raskrižje putova „Begunjščica“

Od raskrižja nastavljamo u pravcu sjevera stazom koja u prvom dijelu vodi kroz klekovinu, kamenjar prošaran busenjima trave. Staza se umjereno uspinje, na mjestima malo gubi, malo dobiva na visini, ali u kontinuitetu se neprekidno diže. Sve što više dobivamo na visini otvaraju se širi i ljepši pogledi na okolne vrhove, a posebice prema zapadu na Vrtaču i Stol, a prema istoku na greben Košute i njen Veliki vrh, ta na vrh Košutice (Babe). Staza cijelo vrijeme vodi podno samog vršnog grebena uz umjereni uspon do Srednjeg vrha. Nakon toga započinje oštriji uspon sve do samog vrha Begunjščice – Veliki vrh (2060 m).

Na stazi prema vrhu Begunjščice – pogled unazad

Pogled na Stol

Pogled na stazu koja vodi podno grebena i na Veliki vrh Begunjščice

Podno vrha Begunjščice susrećemo na spustu Dragicu, Matiju i Zorana, koji su se popeli na Veliki vrh čez Kalvariju

Na oštrijem usponu po kamenjaru pred samim vrhom

Izlazak na vršni greben

S vrha Begunjščice otvara se široki pogled na sve strane. Vidi se dolina Save, mnoga naselja: Kranj, Lesce, Bled, Jesenice, i mnoga manja sela uz ove gradove. Lijepo se vide Kamniško - Savinjske i Julijske Alpe s Triglavom. U neposrednoj blizini lijepo se vidi Stol i Vrtača, granični greben Ljubeljščice iznad Zelenice, te greben Košute sa svim njenim vrhovima.

Na vrhu Begunjščice upis u knjigu posjetitelja – u pozadini Stol

Pogled na greben Begunjščice prema sjeveru, a prema istoku na Kamniške Alpe

Zajednička fotka na vrhu Begunjščice

Na vrhu se kratko zadržavamo, puše neugodan i hladan vjetar. Spust nastavljamo istim putom do raskrižja „Begunjščica“, od kuda staza skreće desno u smjeru zapada prolazeći kroz klekovinu. Nakon kraćeg umjerenog hoda staza započinje strmi spust kroz kamenjar i klekovinu, te nas ubrzo dovodi do strmog spusta po kamenjaru osiguran sajlama. Nakon toga uslijedilo je prečenje po siparu strmim obroncima zapadne strane Begunjščice.  Prelaskom preko sipara staza započinje strmiji uspon kroz kamenjar prolazeći nekoliko kamina, te zavija prema istoku i nastavlja spust sjevernom stranom Begunjčćice. Na tom dijelu staza nastavlja po serpentinama, kako bi se ublažio strmi spust sve do izlaska na sipar pomiješan s oblutcima. Dalje slijedi prečenje sipara sve do dolaska u dom Zelenice.

Na početku spusta s vrha

Na stazi kroz klekovinu u pravcu Zelenice

Na ispostavljenom dijelu put je osiguran sajlama

Pogled na Vrtaču i dom na izvoru Završnice

Na spustu prema siparu

Na početku prelaska po siparu

Prečenje sipara

Prolaz kroz manji kamin gdje je potrebna uporaba i ruku

Pogled na dom Zelenice, vrh Košuticu, na greben Košute i njen Veli vrh

Na stazi prepunoj planinskog cvijeća

Pogled unazad - staza prolazi podnožjem sipara sa sjeverne strane Begunjščice

Dolazak u dom na Zelenici

Dom na Zelenici (1563 m)

Nakon dolaska u dom uslijedio je smještaj po sobama, večera, a potom zabava uz ples do kasno u noć.

Vrijeme večere

Vrijeme zabave i plesa

Svi na plesnom podiju

U ritmu glazbe

Malo se i popilo i zapjevalo, kako bi štimung bio bolji

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te album fotografija koje nisu obuhvaćene ovim putopisom.