Uspon na Dovšku Babu i Hruški vrh

Nedjelja, 09. augusta 2015.
PD Duga organiziralo  je jednodnevni izlet i planinarenje na području Karavanki u Sloveniji i uspon na Dovšku Babu i Hruški vrh. Na izlet se odazvalo 38 planinara i planinarki iz 6 planinarskih društava. Glavni organizator – Ivo Šporčić iz PD Duge. Vodič izleta je Darko Popović
Dovška Baba (Njemački Frauenkogel) je 1891 m i Hruški vrh (Rosenkogel)  1776 m, smješteni su u predjelu Karavanki između zapadnog vrha Kepe i istočnog vrha Kleka (Peteljinek)  na  graničnom grebenu između Austrije i Slovenije. Južna podnožja padina su šumovita, dok su vrhovi travnati. Sjeverna strana prema Austriji je strma i kamenita. Nastavak grebena prema istoku vodi do svima planinarima dobro poznatog vrha Golica. Na južnom obronku prostire se poznata i prozračna planina Dovška Rožica, kao i na Austrijskoj strani ispod Hruškog vrha s nekoliko lokvi (jezerca) koja služe kao pojilišta. S vrha Dovške Babe pružaju se široki i nezaboravni vidici na zapadne Karavanke, Korušku, istočno na  Julijske Alpe i gornju dolinu Save, mjesta Mojstranu i Jesenice.

Pogled od sjeverne strane njenog grebena na vrh Dovške Babe (1891 m)

PRISTUP AUTOMOBILOM (do parkirališta iznad sela Dovje)
Od Rijeke preko Postojne,  dalje autocestom Ljubljana – Jesenice, izlaz za Kranjsku Goru. Dalje nastaviti vožnju u smjeru Kranjske Gore, do sela Dovje, gdje treba skrenuti u naselje. Vožnju nastaviti kroz selo. Izlaskom iz sela nastaviti makadamskom cestom do većeg proširenja, koje služi kao parkiralište, od kuda je i polazna točka uspona na Dovšku Babu.

Ishodišna točka za ovaj planinarski izlet je parkiralište iznad Dovja (810 m), koliba Dovška Rožica (1652 m). vrh Dovška Baba (1891 m), Hruški vrh (1776 m). Povratak preko prijevoja Rožica ispod vrha Klek – nemarkiranim putom do ishodišta na parkiralište iznad Dovja (810 m). Dužina staze 15.5 km. Vrijeme gpx traga 6 h i 28 minuta. Minimalna visina 766 m, maksimalna 1895 m. Visinska razlika pri usponu 1600 m, pri silasku 1560 m. Visina polazišta 772 m. Visina odredišta 1891 m. Prosječan nagib 24%.

Podijeljeni u dvije grupe: grupa „A“ ima u planu: uspon na Dovšku Babu i na Hruški vrh i povratak jednim dijelom nemarkiranom stazom do ishodišta.  Grupa „B“ uspon do Dovške Babe, te povratak istim putom do ishodišta. S parkirališta na raskrižje makadamskih cesti iznad naselja Dovje, na kome je postavljen i smjerokaz: lijevo staza vodi za Kepu (5 h), desno za Dovšku Babu (3 h). Sa ovog raskrižja makadamskih cesta započinjemo uspon u 9 h i 40 minuta - stazom „Slovenska planinarska pot“ (1). Staza najprije vodi 340 m makadamskom cestom do potoka Mlinica i mosta preko kojeg prelazimo. Odmah nakon prelaska mosta postavljen je smjerokaz koji upućuje za Dovšku Babu.

Od ove točke pružaju nam se dvije mogućnosti: nastaviti automobilom do koliba Dovška Rožica i skratiti uspon 6,5 km, ili nastaviti stazom kroz šumu, što je naša odabrana varijanta. Tu napuštamo makadamsku cestu i ulazimo na planinarsku stazu koja od samog početka započinje strmim usponom, te nas ubrzo dovodi do privatne vikendice, iza koje planinarska staza skreće lijevo prema sjeverozapadu, vijugajući gustom šumom kontinuiranim usponom preko Goreljše planine.

Nakon 45 minuta hoda izlazimo iz šume i ulazimo na ograđeni manji travnati proplanak na kome je mnoštvo krava na ispaši. Tu su i manje brvnare – štale, jedna potpuno urušena, a druga u trošnom i zapuštenom stanju. Nastavljamo prema sjeveroistoku do zidane ruševine, gdje staza s njene desne strane vodi prema zapadu i tu izlazimo iz ograđenog prostora. Staza nastavlja dalje vijugajući kroz šumu ispod Bele peči, gdje na jednom mjestu prelazimo preko manjeg sipara (oblutaka). Nakon toga za desetak minuta izlazimo na makadamsku cestu, nastavljamo po njoj  stotinjak metara, zatim staza skreće lijevo u šumu i nastavlja preko Lahovog prevala, nešto malo manjom strminom od prethodne dionice, da bi nas ubrzo dovela do široke i prozračne travnate visoravni i pastirske kuće Dovška Rožica 1652 m nadmorske visine. Na tom pašnjaku vidi se mnoga krava na ispaši.

Na početku puta po makadamskoj cesti do potoka Mlinica (340 m)

Kroz šumu na blažem dijelu staze

Staza prolazi pored privatne vikendice

Iznad vikendice – skretanje lijevo u smjeru sjeverozapada

Na manjem travnatom proplanku – krave na ispaši. Ispod ruševne štale ulazi se u ograđeni prostor

Krave na ispaši

Na stazi od kuda se lijepo vidi Triglav

Kamena ruševina uz koju prolazi staza prema sjeveru, te iznad nje izlazi iz ograđenog prostora

Izlaz iz ograđenog prostora pašnjaka

Prelazak preko manjeg sipara

Dolazimo do široke i prozračne travnate visoravni na kojoj pasu brojne krave i pastirske kuće – Dovška Rožica 1652 m nadmorske visine

Odraslo tele pored trave uzima desert od svoje mamice

Odmor nakon bogate ispaše. U pozadini Triglav

Skupni odmor poslije ispaše

Pastirska kuća smještena ispod vrha Dovške Babe - na planini Dovška Rožica 1652 m nadmorske visine

Dolazimo do pastirske kuće, ljubazni domaćini (bračni par) primili su nas vrlo lijepo i ponudili svoje domaće mliječne delicije. Gospodin  Slavc počastio nas je i s domaćom rakijom u kojoj su se našle ljekovite trave, a našlo se i pokoje pivo. Prije nego što smo krenuli na vrh – domaćin nam je pokazao sliku – svoje vlastito slikarsko umijeće na kojoj se prikazuju svi vrhovi koji se vide s terase njegove kuće na kojoj stoji natpis pored ulaznih vrata „Dovška Rožica 1652 m“. Tu smo napravili dužu pauzu i to vrijeme iskoristili za ručak i odmor, te uživanje u prelijepom vidikovcu.

Jedan manji dio karte s vrhovima koji se vide s ove terase

Vrijeme odmora

Zajednička fotografija članova PD Strileža Crikvenica

Nakon dugačke pauze došlo je vrijeme da krenemo prema vrhu. Pored kuće u pravcu sjevera po travnatom grebenu nemarkirana ali dobro ugažena i vidljiva strma staza vodi prema vrhu. Na vrh Dovška Baba dolazimo po travnatom grebenu u 13 h i 40 minuta. (1891 m). Dovška Baba je visoki vrh koji se nalazi na granici između Slovenije i Austrije. Južna i jugoistočna strana je travnata i blago polegnuta, za razliku od sjeverne austrijske strane čije se padine kamenite i okomito se spuštaju u prostranu austrijsku dolinu.

Na stazi prema vrhu

Pogled na Mojstranu, dolinu Vrata i Triglav

Na rubu grebena ispred vrha

Na vrhu Dovške Babe

Sjedimo i uživamo u posebno lijepom prirodnom okruženju, koje doslovno opušta. Na vrhu  je postavljen žig učvršćen na metalnu šipku ispod kojeg stoji slika Aljaža i kružnim natpisom „Aljaževa pot od doma do doma“, tu je i metalna kutija s upisnom knjigom, kao i drvena tabla na kojoj je ispisan naziv planine i nadmorska visina. Dok većina planinara udara žigove u svoje dnevnike i obilaznice ja, nastojim uhvatiti što ljepši prizor ove iskonske ljepote svojim fotićem.

Žig ispod kojeg je slika Aljaža – Spominska goriška pot – od doma do doma

Pogled prema Austriji

Vrijeme odmora na vrhu. Nakon dvadeset minutne pauze krećemo graničnom grebenskom stazom prema Hruškom vrhu

Po grebenskoj stazi prema Hruškom vrhu

Stojim s desnom nogom u Austriji – s lijevom u Sloveniji

Greben  koji vodi granicom između Slovenije i Austrije na Hruški vrh

Pogled na vrh Klek i Golicu

Hruški vrh (1776 m), na kome je postavljena mala kapelica – Sv. Izidor

Odmor na Hruškom vrhu

Od ovog vrha nastavljamo dalje grebenskom stazom do prijevoja Rožica ispod vrha Klek ( petelinek) – (1753 m), na kojem se nalazi križanje putova: lijevo staza vodi na Klek i dalje prema Golici, polu desno staza se spušta preko Jeseniške planine do Sv. Križa i doma pod Golicom. Potpuno desno u smjeru zapada, nemarkirana staza vodi po izohipsi ispod grebena Hruške planine do makadamske ceste, te dalje kroz šumu istim putom do ishodišta, gdje dolazimo u 18 h i 30 minuta. Tu i završava naša današnja planinarska avantura planinarenja.

Na spustu od Hruškog vrha do prijevoja Rožica

Još jedan prekrasan prizor kravice koja odmara na prijevoju Rožica – u pozadini vrh Klek

Po nemarkiranom dijelu staze

Na nemarkiranom dijelu po izohipsi Hruškog vrha po razlomljenom kamenju i oblutcima

Na manjem uzvišenju prije spusta i nastavka po nemarkiranom putu do makadamske ceste

Izlazak na makadamsku cestu. Spuštamo se po cesti do ulaska na stazu koja dalje vodi kroz šumu do ishodišta. Na ovom dijelu šumske ceste nalazi se izvor hladne i pitke vode, što nam je dobro došao za osvježenje.

Osvježenje na izvoru i dopuna zaliha s hladnom izvorskom vodom

Na spustu kroz šumu – zanimljivo iskrivljeno stablo na kom je markacija

Dolazak do autobusa –presvlačenje i povratak doma uz prvo moguće stajalište, da se dočepamo hladne pive

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google earthu, na topo karti, vertikalni profil staze te album fotografija koje nisu obuhvaćene putopisom.